Zo eindelijk feiten op tafel.
Ik dacht al er moet toch een keer zon reply komen...........
Je noemt iig een hoop parameters van de ontelbaar die tweetakkies hebben.
Velen lopen te muiten over timingen en volumes e.d.
Ze hebben de klok horen luiden maar de klepel zullen ze nooit vinden.
Iedereen staat vrij in wat ie wil kopen,ben ik van mening.
Wil jij een dpr dan moet je die kopen ,wil je een malossi,dan moet je die kopen,heel simpel.
En hoe vaak het ook gevraagd zal worden ,ik ga geen tuningsdata weggeven,klaar.
Ik me de pleuris zoeken en een ander er zo mee vandoor gaan ,nou nee.
Mijn pijp is al op veel verschillende setups getest en geeft overal een goed resultaat op,ook standaard carters en cilinders.
Met een snelle 70cc 28mm binnenrotor en goed membraan moet het zeker meer dan 18pk geven,untuned.
Ik weet voor mezelf dat ik een goed en mooi product maak,en daar hoeft niemand mij verder voor aan mijn ster te likken........
Ik ben nml zelf het product,zoals het hoort.
Plus dat ik voordat ze de deur uitgaan wel even de pijp test natuurlijk.........
-:-
Originally posted by mario
Ik moet even wat kwijt. Mensen denken klaarblijkelijk dat alles te berekenen valt. Dat is niet zo. Een uitlaat ontwerp je. Een beetje berekenen is daarbij inderdaad wel nodig. Zo hangt de lengte van een uitlaat af van gewenst toerental waarin 'ie het beste zou moeten werken, uitlaatpoorttiming en uitlaatgastemperatuur. Hier zit dus al hekel punt no.1
Die temperatuur weet je niet exact. Die is afhankelijk van mengselkwaliteit (dus hangt er niet alleen vanaf wat voor sproeier je hebt maar ook wat voor carburateur), ontstekingstijdstip, compressieverhouding en squish. En de stingerdiameter- en lengte ook nog trouwens
Dat zijn nogal wat variabelen. En een variabele is een variabele omdat 'ie varieerd ...... Oftewel valt niet te berekenen en zal altijd (ietsje) anders zijn (op stingerdiameter na dan)
Opzich geeft dat niet. Je weet natuurlijk wel wat de uitlaatgastemperatuur ONGEVEER zal zijn. Maar dat is nu precies mijn punt. Al bij de 1e basisberekening die je doet om een uitlaat te ontwerpen maar je al een relatieve fout...
Dan kom je bij het punt dat je gaat bepalen uit hoeveel segmenten (conussen aka stages) je de uitlaat gaat maken. Vervolgens verzinnen hoe lang die separate stages dan wel niet moeten zijn en vooral niet te vergeten: hoe groot de diameter aan begin en eind van elke stage gaat worden. Natuurlijk is dit uit te rekenen. Wat je wilt is een optimale onderdruk ter hoogte van de uitlaatpoort op het moment dat de spoelpoorten open staan en de positieve teruggaande golf (drukgolf) bij de uitlaatpoort net voordat die sluit. Dit proces is natuurlijk na te bootsen, maar dan zal je altijd weer aannamen moeten doen van bepaalde waarden die je niet weet. Die weet je pas als de uitlaat in real life getest word....
Daarom is dus mijn mening dat je een pijp niet berekend maar ontwerpt... Daarna ga je testen en a.h.v. resultaten kan je dan een uitlaat versie 2 maken en dan weer testen of die beter is.
En dat is de enige manier. Valentino heeft het aardig voor elkaar gekregen; ik ben bezig met uitlaatpijp versie 14 ofzo en het gaat steeds beter..