voordelen T-poort en boosters

Gmuze

Gabriel is de naam
Ik zit hier een nogal te dubben (met mijn noob brein) over de T-poort (vlinderpoort) en de ovale poort met boosters.
Ik vraag me namelijk af wat het voordeel en nadelen van beide zijn.

Je ziet bij malossi dat de 50cc topcilinders gebruik maken van boosters. De vlinderpoort wordt weer gebruikt bij de 70cc topcilinders. Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat de boosters meer koppel geven, omdat 50cctjs dit missen. Dit is ook wel logisch omdat je uitlaatpoort breder wordt, maar geeft een vlinder poort dan minder koppel?
Het bovenste vond ik wel logisch klinken, omdat 70cc meer dan genoeg koppel hebben, maar wat is dan het voordeel van de vlinderpoort? Geeft die meer pk's bij hogere toeren? Wat is het?

En Fabrizi (voor voornamelijk offroad competitie) maakt ook gebruik van boosters. Dus weer denk ik dat ze meer koppel geven.

Polini gelooft kennelijk heilig in de vlinderpoort, omdat deze op hun 40, 50 en 70cc cilinders wordt gebruikt. Ik neem aan dat zei er ook wel goed over nagedacht hebben.

Dan heb je ook nog MK met de prorace cilinder en uitlaat die (kennelijk) veel toeren maakt en weinig koppel levert met boosters. En KRD heeft nu ook een cilinder met boosters en een uitlaat die er bij hoort met een powerband van boven de 15000 toeren.

Ik krijg er dus helemaal geen wijs uit, maar dat komt omdat ik er dus weinig vanaf weet. Ik weet wel dat het met de oppervlakte van de uitlaatpoorten te maken heeft en de puls :? Maar voor de wat meer ervare mensen; help me out, ik trek krom van de verwarring.
 
Advertisement - register to remove this

Het enige wat ik er over kan zeggen is dat je er helemaal niet ver naast zit en dat het inderdaad te maken heeft met vorm en de daaruit volgende reacties.
 
ja best jammer dat er zo weinig op gereageerd wordt. Ik kan me nog wel herinneren dat rudi eens had gezegd dat hij misschien een fabrizi set wou proberen. Ik bedenk me nu opeens dat hij em misschien al heeft. En dat hij wel wat argumenten had voor het kiezen van boosters, meer weet ik niet.
 
Als je een vlinderpoort vierkant zou maken (als dit mogelijk is) dat zou dan toch meer koppel moeten opleveren dan een ovale poort met boosters?!
 
lijkt mij wel maar je voorste spoelers zitten in daar.
Ik weet verder ook niet of je meer koppel krijgt als je je uitlaat poort onderin veel breder maakt. Als dat zo is dan snap ik wel dat de ovale poort met boosters meer koppel geeft. Deze is namelijk bovenin namelijk even breed (kan ook breder zijn) als een vlinder poort en de onderkant van de poort is veel breder. Alleen zou het wel zo kunnen zijn dat de boven kant van de vlinderpoort meer oppervlak heeft doordat deze maar 1 spijl heeft, de ovale poort met boosters heeft er als het ware 2 en zijn vaak ook veel breder.

Het blijft maar tollen in mijn hoofd, wie heeft de verrote 2-takt ook al weer uitgevonden?
 
meneer 2-takt :! ;)

Dat klinkt wel logisch dat verhaal van bovenin en onderin.

Maar je zei toch dat een evo50 een vlinderpoort had en een MHR-team50 een ovale met boosters...

Is er dan niet iemand die het getest heeft, welke er meer koppel leverd?

Een vierkante vlinderpoort zou wel kunnen....maar dan moeten die voorste spoelers weg...en dat probleem zou je toch kunnen oplossen door de middelste spoelers groter te maken...toch?

Of krijg je dan een hele gekke spoeling?
 
De evo50 heeft geloof ik ook een ovale poort.. de 70 iig niet. ( correct me if I am wrong )
En er moeten zeker mensen zijn die dat getest hebben.
 
ik denk dan dat je spoeling te weinig wordt, maar hoe wil je dit bereiken :? of heb je het nu over cilinders ontwikkelen?

De geborrel kwam dus op doordat ik ging denken over het racen hier in de sobw met 50cctjes. Evo cilindertjes worden hier amper gebruikt, maar in de topscooterklasse staan ze wel boven aan. In de std. klasse staan weer de mhr'tjes weer boven aan. Dit komt denk ik doordat de professionele teams geen gebruik maken van evo.

Racers hebben dus de keuze moeten maken welke cilinder ze willen gaan gebruiken. Ik neem aan dat Joor er wel over nagedacht heeft, maar mhr toch wel wat logischer is aangezien hij bij koopmans zit. Misschien dat Ivo er wat meer over heeft nagedacht.

Ps. Vlinderpoort heet eigenlijk T-poort, maar wordt dus vlinderpoort genoemt vanwege z'n vorm, als je de poorten dus vierkant maakt zie ik de vlinder er niet meer in hoor.

edit:evo is vlinder, ik heb em zelf dus weet het wel zeker hoor:edit
 
Originally posted by Gmuze
De geborrel kwam dus op doordat ik ging denken over het racen hier in de sobw met 50cctjes. Evo cilindertjes worden hier amper gebruikt, maar in de topscooterklasse staan ze wel boven aan.
Dila maakt gebruik van zelf gegoten cilinders, welke uitlaatpoort daar in zit weten zij alleen. Ik vermoed dat er een ovale met fluiters in zit, want anders hadden ze wel een gewone evo als basis genomen.
 
Originally posted by Gmuze
ik denk dan dat je spoeling te weinig wordt, maar hoe wil je dit bereiken :? of heb je het nu over cilinders ontwikkelen?

Ik heb het dan over nieuwe cilinders ontwikkelen, dan bedoel ik waarom de grote merken niet voor z'n poort opstelling hebben gekozen...ik zal een proberen een map te maken van wat ik bedoel...

De geborrel kwam dus op doordat ik ging denken over het racen hier in de sobw met 50cctjes. Evo cilindertjes worden hier amper gebruikt, maar in de topscooterklasse staan ze wel boven aan. In de std. klasse staan weer de mhr'tjes weer boven aan. Dit komt denk ik doordat de professionele teams geen gebruik maken van evo.

Waarom zouden ze geen gebruik maken van Evo? vanwege de vlinderpoorten bij de 50?
Want als ik het zo lees leveren ovale poorten met boost poorten meer koppel?


Racers hebben dus de keuze moeten maken welke cilinder ze willen gaan gebruiken. Ik neem aan dat Joor er wel over nagedacht heeft, maar mhr toch wel wat logischer is aangezien hij bij koopmans zit. Misschien dat Ivo er wat meer over heeft nagedacht.

Ps. Vlinderpoort heet eigenlijk T-poort, maar wordt dus vlinderpoort genoemt vanwege z'n vorm, als je de poorten dus vierkant maakt zie ik de vlinder er niet meer in hoor.

Jah dat snap, maar het ging er hier om waarom er bij een top 50 een ovale poort met boosters zit en een top 70 meestal niet...maar als je een vlinderpoort vierkant zou maken...dus zeg maar 2 vierkante poorten met een spijl ertussen...

edit:evo is vlinder, ik heb em zelf dus weet het wel zeker hoor:edit
 
Ik denk dat de keuze ook heel erg afhankelijk is van de fabrikant.
Als ik bij de 125cc race cilinders kijk bij me dealer hebben deze allemaal ovale/ ovale met boostpoorten.
Het grote voordeel van de boostpoorten is dat de spijlen korter zijn en dus beter hun warmte afgeven, het nadeel is dat je door die extra spijl een veel bredere uitlaat poort krijgt met het zelfde oppervlakte...
Wat beter is zal wel per cilinder en vooral per toerental verschillen.
Mijn MK Pro Race en een Fabrizi Evoluzione hebben allebei boostpoorten en dit zijn orgineel al hele hoogtoerige cilinders, de evo/manston/speed liggen orgineel al lager in toeren en dit kan mischien de reden zijn voor de vlinderpoort.
 
nooit geweten dat dila met zelf gegoten cilinders rijdt (:| ik ben noob), best netjes met zo'n resultaat.

En big b nrg ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar aan alles zit een limiet anders kan je er net zo goed 3 maken. Het moet niet zo breed worden dat je uitlaat ook een stuk verbreed moet worden.
 
Originally posted by Gmuze
ja best jammer dat er zo weinig op gereageerd wordt. Ik kan me nog wel herinneren dat rudi eens had gezegd dat hij misschien een fabrizi set wou proberen. Ik bedenk me nu opeens dat hij em misschien al heeft. En dat hij wel wat argumenten had voor het kiezen van boosters, meer weet ik niet.

Ik moet je teleurstellen .. rij niet met een Fabrizi rond....

En over boosters of vlinder... ik weet het niet .. volgens mij heeft een vlinderpoort meer oppervlakte maar of dit ook belangrijk is durf ik niet te zeggen...want een kleinere poort zorgt voor meer spoelsnelheid en werveling.... dus mengsel zal met meer snelheid in en uit de cilinders gaan met boosters alleen of dit ook voordelen bied.. viel mij in ieder geval op dat boosters vaak in kartcilinders ook gebruikt worden..... ook hoogtoerig.... dus misschien toch niet koppel maar juist vermogen wat boosters opleveren....8P
 
Ja van die w-poort zou ik ook wel willen weten? wat zijn de prestaties van die ivm andere cilinders. En is polini de enigste met 1 w-poort? en was dat als een soort test bedoeld of zo om te kijken wat eruit te halen was. Want de w-poort is trager dan de evo en de evo heeft een vlinder-poort.
 
http://scooter.zeonhost.com/vbportals/forums/showthread.php?s=&threadid=21251&highlight=mpoort kijk hier maar als je wat meer wil weten over de w-poort

Rudi ik begon al te twijvel over wat ik had gezegd, omdat je pas terug de 20pk voorbij was gegaan met je vlinderpoort.

2takt blijft een krom ding, moet ik toch maar beginnen met het lezen van boeken. Wie weet kom ik er nog een keer achter.

En kan iemand even uitleggen wat puls is? Is dat hoeveelheid en snelheid waarmee de gassen de uitlaatpoort verlaten?
 
In de sobw std klasse rijd je natuurlijk ook maar met een 14mm carbje rond. Zodoende heb je natuurlijk veel minder mengsel,misschien dat de hoeveelheid mengsel ook een rol speelt bij de keuze voor vlinder of gewone poort met boosters.
 
Back
Top