Vespa S50 4t 2v 45km zo snel mogelijk laten lopen?

RazerXnitro

Zippiegang
Hoihoi, ik heb sinds kort dus een vespa S50 4T 2V. Toen ik hem kocht heb ik hem met een varioring en bijbehorende cdi 45kmh laten lopen om te keuren als brom(ivm de helmplicht regels die a.s zomer komen).

Nu zit ik met het volgende.
Nu hij is omgekeurd wil ik hem zo hard laten lopen als de 50cc dat toelaat;

Ik heb de varioring verwijderd, 6.5gram rollen gemonteerd, sproeier 88 gemonteerd(klopt dit is groot, ik weet ook niet waarom, maar met deze loopt hij het beste), een nieuwe vsnaar gemonteerd(origineel piaggio) en een ducati gele stekker cdi gekocht en hem op de juiste wijze doorgezaagd. Ook heb ik van de cilinderkop de kool aanslag verwijderd, nokkenas ketting vervangen, klepzittingen geslepen, en de kleppen gesteld.

Nu loopt hij bekant net 69 op GPS(rechtop zittend). Hoe kan ik hem nog harder laten lopen? Eventueel een Multivar erop(met bijbehorende snaar als die er is), eventueel nog een inlaat prop in het luchtfilter voor betere acceleratie? Welke geheime trucjes zijn er om zon blok zijn volle potentieel te geven? Ik weet dat het niet gek snel gaat want het is maar een 50cc 4t, maar ik word nog steeds ingehaald op zip 4t's dus er is duidelijk nog iets uit te halen.

Bijgevoegd is er een grafiek van de acceleratie op GPS.
 

Attachments

  • 20220321_193126.jpg
    20220321_193126.jpg
    75.3 KB · Views: 31
Advertisement - register to remove this

Van een multivar zul je (meestal) 5-10km winnen op topsnelheid en de optrek word er wat sneller van, maar als die van jou al 69 gps loopt denk ik dat je topsnelheid er niet echt van omhoog gaat, dit is al redelijk vlot voor een ontgrensde 2v . Vsnaar zou ik lekker origineel laten, luchtfilterpijpje verwijderen kan je proberen maar zal (bijna) niks schelen. 6.5 gram rollen zullen prima zijn.
 
Ik heb al een laag windscherm, en een multivar zat ik al om te twijfelen(huidige vario heeft flink wat sporen erin zitten(wat dipjes bij de 45 en 30)) ik heb even gekeken voor dat buisje, hem m eruit gehaald en 2 maten grotere sproeier gemonteerd. Trekt ie nu ietsjes harder mee op.

Ik zal een Multivar aanschaffen, thx voor de hulp boys!
 
Last edited:
Ja dat vind ik dus ook raar. Maar met 82-84 ist gewoon moaaap en valt ie uit. Alleen met 88 liep hij lekker met dat buisje erin. Toen ie eruit was liep ie pas weer goed met 92. Heb recent de pakkingen vernieuwd en er een nieuw spruitstuk op gezet. Alles zit goed vast en trekt nergens valse lucht... misschien omdat dat zuigertje en cilindertje al ruim 42000km achter de rug hebben? Voor het gevoel heeft ie nog zat compressie maar 42k is wel flink wat voor een scooter.
 
Sproeier 92 is wel ruim met 50cc. Dacht dat ik al groot zat met 84.


Dat is zelfs nog teveel, ik heb zelf een 80 erin zitten ontgrensd.

Als je 84 hebt, heb je waarschijnlijk de luchtschroef te ver open staan.
Mijne staat gewoon nog op de fabrieks afstelling.

Grotere sproeier levert je helemaal niks op, alleen sneller door je brandstof heen, en waarschijnlijk ook een stink scooter.
 
Dat is zelfs nog teveel, ik heb zelf een 80 erin zitten ontgrensd.

Als je 84 hebt, heb je waarschijnlijk de luchtschroef te ver open staan.
Mijne staat gewoon nog op de fabrieks afstelling.

Grotere sproeier levert je helemaal niks op, alleen sneller door je brandstof heen, en waarschijnlijk ook een stink scooter.
Hmm. Mijn vespa zuipt idd wel best veel. Maar met sproeier 80 loopt hij niet. Zodra je gas geeft valt ie uit. Pas met 86/88 gaat hij normaal lopen... waar kan dat aan liggen?
 
Misschien is je cilinder niet meer zo best.
Heb je ergens valse / meer lucht)
Of misschien iets mis met de luchtdichtheid van je carburateur.

86/88 is echt veelste veel.
 
Valse lucht heb ik gecontroleerd. Nergens. Cilinder is dus wel 40k km oud. Toen ik deze aanschafde had ie al 86 erin zitten. Er is ooit een andere carburateur op gegaan, een keihin cvk. Maar volgensmij hetzelfde als de originele carb.
 
Heb nu een multivar aangeschaft. Loopt nu voorbij de 80 op de teller. 70gps. (Begin van de grafiek had mn telefoon slecht gps signaal)
 

Attachments

  • Screenshot_20220402-192117_Drag Racer.jpg
    Screenshot_20220402-192117_Drag Racer.jpg
    80.2 KB · Views: 9
Back
Top