Mb1999

New Member
Hallo allemaal!

ik heb een vespa s50 (4t 2v) gekocht. Hierbij heb ik hem samen met een vriend geprobeerd op te knappen. Alleen 1 probleem, elektrische start. Hij sleept wel maar na heeel lang startknop inhouden en veel gas bijgeven slaat hij uiteindelijk de ene keer wel en de andere keer niet aan. Kicken gaat prima.

De eerste keer starten werkt vaak niet en vaak na een stukje rijden wel, stil zetten en weer gaan (na minuut of 15) wel? Er zit een nieuw relais in, nieuwe startmotor, nieuwe zekering, nieuwe bougie,nieuw spruitstuk echt alles... ook de accu is nieuw.. Het voltage in de accu is allemaal goed ook bij contact aan, scooter aan en scooter uit (alle lampen werken prima). De kleppen zijn ook gesteld.

We hebben zo goed als bijna alles gehad in t startcircuit. Wat kan ik nu nog doen om t probleem te vinden?? Probleem is dus dat hij na elektrisch starten soms of niet pakt of heeeel laat pakt met veel gas.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als hij met de kickstart wel goed start en met een goed draaiende startmotor niet of helemaal niet denk ik aan twee dingen:

  1. Lage compressie.
  2. Slechte massa van je motorblok.
Dit zou wel goed kunnen ja! Het klinkt of de startmotor niet snel genoeg de motor wil omgooien. Daarom zou een slechte massa wel kunnen zijn. Er zijn geen lekkages en ook geen in het luchtcircuit...
 
Slechte massa van het blok is tweeledig.

Ten eerste heeft de startmotor minder kracht om de krukas rond te krijgen dus ook minder compressieopbouw dan normaal.

Ten tweede, als de startmotor stroom begint te trekken krijg je een potentieopbouw (lees spanningsopbouw) van het massaniveau van je motorblok tov het massaniveau van je accu.
Aangezien de oa de ontsteekspoel (bij AC-modellen) en pickupspoel éénzijdig aan de massa van het motorblok hangen kan het zijn dat op het moment dat je de startknop indrukt er geen of slechte vonk ontstaat aan de bougie.
 
Back
Top