Vertandingsolie vervangen zip type 1

Johan D.

Member
Hallo, ik heb een zip type 1 waarbij ik mijn vertandings olie moet bijvullen. Maar ik zie nergens buiten op de karter een plekje hiervoor ofzo om het bij te vullen of iets. Weet iemand waar dit zit op een zip fastrider/ type 1 2 3
 
Advertisement - register to remove this

Nee dat hoeft niet, maar als de olie eruit is kan je wel even de carterkap, koppeling en vertandingdeksel loshalen om te kijken of je vertanding er nog goed uit ziet als die dan toch leeg is.
 
Nee dat hoeft niet, maar als de olie eruit is kan je wel even de carterkap, koppeling en vertandingdeksel loshalen om te kijken of je vertanding er nog goed uit ziet als die dan toch leeg is.
Aah oké, dat word dus ff een probleem omdat er nu 1 bout is, die ene waar het olie uit gaat stromen, die niet open wil. Moersleutel en ratel sleutel glijden er vanaf, wel de juiste maat gewoon maar dat metaal van de bout gaat er ook een beetje af ofzo. Weet niet hoe ik dit nu ga doen
 
ja zonder eerst een droge doek eroverheen te halen heeft wd40 geen zin omdat er waarschijnlijk wat olie op die bout zit
Post automatically merged:

dus ook ff je steeksleutel vrij van olie maken
 
Hallo, ik heb een zip type 1 waarbij ik mijn vertandings olie moet bijvullen.
Hoe weet je dan of je het moet bij vullen ? Als je een niveau plug hebt , en daar komt niets uit , kan je hem daardoor bijvullen , met een slangetje , totdat de olie daar uitloopt . De aftap kun je misschien met een griptang los draaien . bestel/haal dan eerst een nieuwe , met afdichtring , voor de volgende keer .
en vertandingdeksel loshalen om te kijken of je vertanding er nog goed uit ziet als die dan toch leeg is.
Dit vindt ik een slecht plan , als er niets aan de hand is daarmee lekker laten zitten , bij een auto maak ik ook niet elke keer de versnellingsbak open om naar de tandwielen te kijken . Je carterkap loshalen , en v-snaar en rollen nazien , is wel een goed idee .
 
Hoe weet je dan of je het moet bij vullen ? Als je een niveau plug hebt , en daar komt niets uit , kan je hem daardoor bijvullen , met een slangetje , totdat de olie daar uitloopt . De aftap kun je misschien met een griptang los draaien . bestel/haal dan eerst een nieuwe , met afdichtring , voor de volgende keer .

Dit vindt ik een slecht plan , als er niets aan de hand is daarmee lekker laten zitten , bij een auto maak ik ook niet elke keer de versnellingsbak open om naar de tandwielen te kijken . Je carterkap loshalen , en v-snaar en rollen nazien , is wel een goed idee .
Ik denk dat het is leeg gelopen, er was namelijk eergisteren een olie lek bij m’n karter. Wel van het normale olie kraantje maar mijn wiel draait ook stroef nu. Dus ik denk aan de vertandingsolie. Het draait echt heel stroef. En die bout, die komt nogsteeds niet los. Het metaal misvormd gewoon en het gereedschap glijdt er vanaf
 
Welke kleur had de olie? Zwart is carter olie, geel is vertandingsolie. Wanneer olie bijvoorbeeld uit de kering komt zit de aflaat ook in de carterkap bij je koppeling.
 
Welke kleur had de olie? Zwart is carter olie, geel is vertandingsolie. Wanneer olie bijvoorbeeld uit de kering komt zit de aflaat ook in de carterkap bij je koppeling.
Ja het was zwartig, het kwam uit de linker kant van de karterkap lekken. Maar mijn band draait nu ineens stroef na dat, hoezo is dit dan, dan denk ik dat misschien de vertandinfs olie ook ineens leeg is gelopen ofzo?
 
Dit vindt ik een slecht plan , als er niets aan de hand is daarmee lekker laten zitten , bij een auto maak ik ook niet elke keer de versnellingsbak open om naar de tandwielen te kijken . Je carterkap loshalen , en v-snaar en rollen nazien , is wel een goed idee .
Het MOET ook niet, maar als die dan toch leeg is en je zou het willen controleren is dat het moment om dat te doen.
Post automatically merged:

Ja het was zwartig, het kwam uit de linker kant van de karterkap lekken. Maar mijn band draait nu ineens stroef na dat, hoezo is dit dan, dan denk ik dat misschien de vertandinfs olie ook ineens leeg is gelopen ofzo?
als er olie zit op de bout om je vertandingolie leeg te laten lopen lekt die waarschijnlijk heel langzaam.
 
Nu komt er bij , dat het achterwiel ook zwaar draait , dan is de raad van @db_ , toch niet zo gek , als de rem helemaal gelost is , en het wiel draait nog zwaar , en de olie lekt uit de vertandingsbak , zou ik ook aan nemen dat er iets droog is gelopen .
 
En daarom altijd even controleren als de olie er dan toch uit is
Heb je helemaal gelijk in , maar dan zou ik dat doen als er iets aan mankeert , ik heb nu 4 x bij mij de olie ververst , maar haal hem niet zomaar zonder reden los . Maar nu komt ineens een zwaar lopend wiel erbij , wat in de post niet vermeld wordt .
 
Je kan toch gewoon de vertandingsdeksel eraf halen en zo de olie eruit als je die bout niet loskrijgt. Nieuwe pakking en deksel er weer op en nieuwe olie erin. Zo moet het op oude Peugeotjes zonder aftap moer ook.

En ja is je vertandingsolie die eruit is. Die komt er pikzwart uit (bij mij althans). Stinkt ook / ruikt niet naar 2 takt. Als alles nu zwaar loopt is het 1+1 = 2 dus duidelijk de vertandingsolie.
 
Last edited:
Je kan toch gewoon de vertandingsdeksel eraf halen en zo de olie eruit als je die bout niet loskrijgt. Nieuwe pakking en deksel er weer op en nieuwe olie erin. Zo moet het op oude Peugeotjes zonder aftap moer ook.

En ja is je vertandingsolie die eruit is. Die komt er pikzwart uit (bij mij althans). Stinkt ook / ruikt niet naar 2 takt. Als alles nu zwaar loopt is het 1+1 = 2 dus duidelijk de vertandingsolie.
Top dan weet ik tenminste dat dat het is, maar nog, ik krijg de Carter er niet af. En ik weet niet welke bout het is waar de olie in moet, staat nergens aangegeven. Iemand hulp?
Post automatically merged:

Heb je helemaal gelijk in , maar dan zou ik dat doen als er iets aan mankeert , ik heb nu 4 x bij mij de olie ververst , maar haal hem niet zomaar zonder reden los . Maar nu komt ineens een zwaar lopend wiel erbij , wat in de post niet vermeld wordt .
Werd in de post gewoon vermeld hoor, dat het wiel stroef draait.
 
Last edited:
Back
Top