Vertandingsolie aftappen Vivacity

Goedendag,

Ik heb vertandingsolie voor de vivacity gehaald in de winkel. Maar ik weet nu niet waar ik hem moet aftappen en vullen. Ik zie wel een grote ronde bout die nat is van olie aan de achterkant van het blok. Een vriend van mij denkt dat dat de vulplug is, ik dacht zelf de aftapbout. Verder zie ik geen bouten. Wel is de onderkant van het blok nat. Ik dacht eerst olie lekkage, maar volgens mij is het benzine icm modder. Het ruikt iig naar benzine.

Anyway, ik las op internet dat sommige vivacity's geen afboutplug hebben. Klopt dat? Ik weet ook niet welk model vivacity ik precies heb. Waarschijnlijk de vivacity 2. Op het kentekenbewijs staat dat de eerste tennaamstelling was begin 2007.

Heeft iemand tips? Ik heb namelijk geen zin om lukraak wat los te draaien, of gaten te boren.

Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

img_20180619_103144-jpg.49867

Deze heb ik eerder gelinkt.
Als je deze niet hebt, dan heb je wss geen overloop.
De 0.12L op het blok is de vanuit fabriek waarde.
Dat is wat er nodig is.
Ververshoeveelheid is altijd lager, eerder iets van 100-110 ml max benodigd.
Zegt niet dat als je er meer in stouwt hij kapot gaat.
Ik heb geen Peugeot blok voorhanden, noch de herinnering van 15 jaar terug voor me.
Bij een GY6 blokje bijvoorbeeld gaat het met 100ml al overlopen uit het vulgat, indicatie dat het voldoende is.
Overigens is dit natuurlijk alleen wanneer de scooter recht staat.
Als ik de scooter bijv. naar de zijkant ga overhellen past er veel meer in.

Dat piepen, geen idee. Als je het heveltje bedoeld op de 'remtrommel' , dan kun je idd eventueel wat smeermiddel ertussen doen.
Echter zoals ik al benoemd had, als het allemaal ouwe troep is. Dan is remschoenen demonteren en de boel reinigen geen overbodige luxe.
De moer is om de rem af te stellen tegen de bijgekomen slijtage van de voering.
je draait deze aan totdat het wiel niet meer zonder wrijving van de rem rond draait en daarna draai je hem een paar slagen terug tot ie vrij loopt.

 
@AGM Retro GT Beun Bedankt wederom voor je reactie!

Nee ik heb toen geen overloop gezien, ook niet dat ding wat jij op de foto linkte. Aha de verversinghoeveelheid is dus 100-110 meestal, nu snap ik meteen waarom ze die flesjes in 100 ML verpakken! Overigens is het altijd nuttig om per voertuig te kijken hoeveel er in moet. Ik bedoel er zijn blokken waar minder of meer olie in moet. Maar dan zit er wellicht ietsje meer in dan nodig, maar persoonlijk lijkt mij ietsje meer beter dan ietsje te weinig. Maar ik ben wel blij dat ik niet 2 volledige flesjes heb leggeknepen, wellicht zat er anders wel 150-200 ml in.

Ja dat remheveltje, dat ijzeren ding wat heen en weer beweegt. Hij beweegt overigens wel soepel, hij blijft niet hangen ofzo. Dat scheelt. Ik hou het ff in de gaten, en anders wat wd40 erop proberen. kan het kwaad als dat ook de remkabel raakt? Zoja dan spuit ik het op een doekje en dan met doekje over dat remheveltje. Dat filmpje had ik inderdaad al gezien, maar ik weet wel dat het in principe pas nodig is als je de hendel helemaal kan inknijpen waardoor er geen druk meer in de hendel zit :p De remschoenen vervangen kan een optie zijn. Ik kijk ff aan, als het piepen erger word en/of hij slechter gaat remmen dan ga ik dat zeker (met behulp van iemand waarschijnlijk vervangen) Ik hou het goed in de gaten, want remmen zijn cruciaal. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel rem, ik laat hem meestal wat uitrollen. maar voor noodstops zijn 2 goede remmen noodzakelijk en mogelijk zelfs levensreddend.

Bedankt voor je tips in elk geval!
 
@AGM Retro GT Beun , en anders wat wd40 erop proberen. kan het kwaad als dat ook de remkabel raakt? Zoja dan spuit ik het op een doekje en dan met doekje over dat remheveltje. Dat filmpje had ik inderdaad al gezien, maar ik weet wel dat het in principe pas nodig is als je de hendel helemaal kan inknijpen waardoor er geen druk meer in de hendel zit :p

Bedankt voor je tips in elk geval!
Nee kan geen kwaad, lekker soepel.
Als hij gewoon goed remt hoef je niet aan de moer te draaien.
Veel plezier met de scooter.
 
@AGM Retro GT Beun Hij remt verder uitstekend, en op de hendel staat ook voldoende druk! En bij de voorrem (schijf) hebben de remblokjes ook voldoende ''profiel'' nog :D

Dankjewel. Ik rijd overigens met scooter vooral korte ritjes naar de winkel in dorp, en wat leuke ritjes op plattelandswegen. Voor de wat langere afstanden pak ik de auto. Maar ik ben er wel blij mee. En binnenkort krijg ik van een oud collega nog een gratis tomos (die in principe goed is op wat kleine dingetjes na zoals ff lichtknopje maken) Dan heb ik altijd 1 werkende, en kan ik de andere op mijn gemak aan sleutelen indien nuttig en/of noodzakelijk.
 
Iets van 15mm wil je je rem kunnen inknijpen, je kan dat moertje wat aandraaien. Misschien zijn je remschoenen versleten
@AGM Retro GT Beun

Ja dat remheveltje, dat ijzeren ding wat heen en weer beweegt. Hij beweegt overigens wel soepel, hij blijft niet hangen ofzo. Dat scheelt. Ik hou het ff in de gaten, en anders wat wd40 erop proberen. kan het kwaad als dat ook de remkabel raakt? Zoja dan spuit ik het op een doekje en dan met doekje over dat remheveltje. Dat filmpje had ik inderdaad al gezien, maar ik weet wel dat het in principe pas nodig is als je de hendel helemaal kan inknijpen waardoor er geen druk meer in de hendel zit :p De remschoenen vervangen kan een optie zijn. Ik kijk ff aan, als het piepen erger word en/of hij slechter gaat remmen dan ga ik dat zeker (met behulp van iemand waarschijnlijk vervangen) Ik hou het goed in de gaten, want remmen zijn cruciaal. Ik moet wel zeggen dat ik niet veel rem, ik laat hem meestal wat uitrollen. maar voor noodstops zijn 2 goede remmen noodzakelijk en mogelijk zelfs levensreddend.

Bedankt voor je tips in elk geval!
dat heveltje draait weer aan een asje (weet de naam niet zo) dat je remschoenen naar buiten drukt, het kan ook zijn dat die wat vet nodig heeft dat hij daarom piept. Maar ik snap wel als je geen zin hebt om je uitlaat en je wiel eraf te halen, maar nu is het wel een goeie tijd om je brommer in orde te maken voor heet mooie weer komt.
 
@Dubbeldrank Mocht ik hem wat willen aandraaien, dan kan je het beste een griptang of waterpomptang gebruiken om te klemmen toch? Dat zei joey schaar tenminste. Zover ik begreep is dat voor de zekerheid zodat de remkabel niet meedraait en kan gaan rafelen etc.

Vet of wd40? Zoja welk vet? Ik heb geen lagervet of kopervet staan (kan ik wel kopen hoor als het nodig is) maar is vaseline ook goed?

Nou ja zin, een uitlaat of wiel losdraaien dat lukt mij wel. Een hele trommelrem reviseren of schoonmaken heb ik nooit gedaan ,maar kan ik wel aan die vriend vragen als het nodig is . Maar nu is nog niet nodig in elk geval merk ik.

Ja betreft dat weer, dat is ook zo. Maar straks heb ik nog die tomos. En als ik een paar dagen met mooi weer niet kan rijden is ook geen ramp hoor :p Ik heb vanaf 2011 tot mei 2022 nooit op een scooter/brommer gereden :p Maar ik vind het wel fantastisch om weer te kunnen doen. Het liefst had ik een derbi senda terug gekocht. Maar beetje duur (of half gare beunbrommers op MP) Maar het gevoel van rijden is voor mij belangrijker dan het uiterlijk of de snelheid of wat dan ook.

p.s. ik vind het wel leuk om bij te leren. Via dit forum. En ook van Youtube filmpjes. En doordat deze scooter bijna niks gekost heb durf ik het ook eerder zelf te doen. Desnoods met toezicht van die vriend van mij. Maar wat niet nodig is, is niet nodig natuurlijk. Tot nu toe heb ik gewoon een algemene inspectie gedaan (remmen, banden etc) Verder bougie vervangen, accu, luchtfilter, transmissieolie.
 
Wanneer je het wiel eraf hebt, heb je eigenlijk geeneens gereedschap nodig om de boel te demonteren/reinigen en weer monteren.
Ik denk dat 1992 de angst opzij dient te zetten en die scooter uit elkaar trekken.
Anderzijds, als 't remt dan remt 't . :smirkcat:
 
@AGM Retro GT Beun haha angst is misschien een groot woord, maar die laatste zin is denk ik het meest treffend. En als ik straks die tomos heb ga ik eerst die nalopen. En zodra die goed is ga ik nog wat extra dingen aan de vivacity doen. Zoals de carb schoonmaken en vlotter(naald) checken, rolletjes vervangen, v snaar vervangen. En idd misschien de remmen schoonmaken, vooral als de remmen steeds slechter gaan werken.
 
Goedendag,

Ik heb vertandingsolie voor de vivacity gehaald in de winkel. Maar ik weet nu niet waar ik hem moet aftappen en vullen. Ik zie wel een grote ronde bout die nat is van olie aan de achterkant van het blok. Een vriend van mij denkt dat dat de vulplug is, ik dacht zelf de aftapbout. Verder zie ik geen bouten. Wel is de onderkant van het blok nat. Ik dacht eerst olie lekkage, maar volgens mij is het benzine icm modder. Het ruikt iig naar benzine.

Anyway, ik las op internet dat sommige vivacity's geen afboutplug hebben. Klopt dat? Ik weet ook niet welk model vivacity ik precies heb. Waarschijnlijk de vivacity 2. Op het kentekenbewijs staat dat de eerste tennaamstelling was begin 2007.

Heeft iemand tips? Ik heb namelijk geen zin om lukraak wat los te draaien, of gaten te boren.

Bedankt alvast.

Goedenavond,

Ik heb vanavond het vertandingsolie bij die bout erin gedaan; voorwiel van de scooter omhoog getild en er kwam een donkere olie eruit; ik heb nog niet geprobeerd, maar ik denk zelf dat dat het af/vultap ploeg is. Ik geef dit door, maar kan niets garanderen.

Groetjes.
 
3 hele paginas over t vertandingsboutje???? echt ???
aftappen doe je echt niet bij t stuur..... en vullen ook niet via de uitlaat.

alle werkplaatshandleidingen zijn gewoon te downloaden..
 
3 hele paginas over t vertandingsboutje???? echt ???
aftappen doe je echt niet bij t stuur..... en vullen ook niet via de uitlaat.

alle werkplaatshandleidingen zijn gewoon te downloaden..

Klopt, maar er is wel degelijk een verschil wat niet in elk manual terug te vinden is...
In de oude tijd (de allereerste exemplaren) zat van origine een aftapbout onder de transmissiekast geplaatst.

Op de een of andere manier heeft Peugeot toen der tijd bedacht/besloten dat dit niet meer noodzakelijk was i.v.m. met de eeuwig durende vertandingolie van het heilig Franse fabricaat o.i.d. Het blijft natuurlijk een erg raar gegeven dat je de scooter verticaal tegen de muur moet zetten om de oude olie af te kunnen tappen om vervolgens in hetzelfde gat weer nieuwe olie te plaatsen!

En het heeft best nog lang geduurd voordat die rare stokbroden tot inkeer kwamen.., op de (tegenwoordige) horizontale motorblokken zit deze bout gelukkig weer waar hij behoort te zitten.

Dit even ter info voor een ieder, en zoals al aangegeven door dennis1992 bedankt iedereen...
En jij natuurlijk ook nog bedankt voor je input ;)!
 
Back
Top