Vertandingsolie aftappen Vivacity

Goedendag,

Ik heb vertandingsolie voor de vivacity gehaald in de winkel. Maar ik weet nu niet waar ik hem moet aftappen en vullen. Ik zie wel een grote ronde bout die nat is van olie aan de achterkant van het blok. Een vriend van mij denkt dat dat de vulplug is, ik dacht zelf de aftapbout. Verder zie ik geen bouten. Wel is de onderkant van het blok nat. Ik dacht eerst olie lekkage, maar volgens mij is het benzine icm modder. Het ruikt iig naar benzine.

Anyway, ik las op internet dat sommige vivacity's geen afboutplug hebben. Klopt dat? Ik weet ook niet welk model vivacity ik precies heb. Waarschijnlijk de vivacity 2. Op het kentekenbewijs staat dat de eerste tennaamstelling was begin 2007.

Heeft iemand tips? Ik heb namelijk geen zin om lukraak wat los te draaien, of gaten te boren.

Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

@eurokit klopt. Hij heeft de witte velgen inclusief (versleten) banden los meegegeven.

Deze banden die er nu opliggen hebben nog voldoende profiel. De gele velgen is verf denk ik. Want langs die velgrand lekte ie lucht. Die vriend van mij heeft recent de velgrand gepolijst en opnieuw gecoat (of weetikveel wat) haha
 
Magneetje is te groot voor het vulgaatje, dus gaat nooit lukken..

En daarnaast word het dan vissen in een grote vijver met maar 2 vissen erin.. krijg je nog niet alles eruit.. Openmaken is echt beter. Alle gore troep meteen eruit met een oude lap.
 
@Dubbeldrank Kan ook, moet ik wel ff zon pomp kopen of lenen. edit: kan niet blijkbaar zie ik net haha.

Ik moet er nog ff over denken. Maar ik denk dat ik een keer gewoon minstens een kwartier ga rijden zodat de olie dunner wordt. Daarna dus de scooter op ''wheeliestand'' en dan leeg laten lopen in een bakje. Daarna de scooter rechtop zetten en weer vullen.
 
Ik denk dat je hem echt in 100 graden wheelie stand moet zetten en dan heb je alleen de olie ververst, misschien met een paar keer spoelen dat je de narigheid grotendeels kwijt bent.
Maar wat Eurokit zegt is het beste, als de bouten niet helemaal vast gerot zijn valt het karwei wel mee.
 
Als je de bouten nooit los haalt is de garantie er zeker dat ze ooit eens goed vast gerot gaan zitten.

Peugeot vertikaal olie is echt een klusje van niks. Haal je voor de zekerheid even het achterwiel eraf.. (kan gewoon onder het spartbord langs de uitlaat door.

Carterkap eraf.

Bakje eronder de achterkant (liefst een hele grote bak met een vuilniszak eronder voor het druppen.

Bouten vertanding los..

Flink klop op de kop van de achteras en plop deksel komt naar voren.. En de rest is schoonmaak werk..

Nieuw pakking erop en dicht draaien.

Wiel erop en carter vullen.


Waarom je het open wilt maken... Iemand kwam bij mij vroeger eens langs om de vertandings olie te vervangen..

Er zat geen olie meer in alleen nog zwarte kauwgom drap.

Daarom geheel openmaken en zien wat voor zooi er nog erin zit.
 
Misschien ben ik er ook wel te panisch over kan, maar bij mijn scooter zit er een magneetje aan de aftapbout. In carters zit een filter, je wilt een plekje hebben waar slijpsel zich verzamelt zodat het niet rond blijft gaan.
Zoals het bij deze scooter is geregeld daar sta ik wel van te kijken.
 
Nou tis gelukt. Eerst ff 15 min gereden zodat de olie wat dunner werd. We hebben de scooter voor het aftappen op een balk gereden zodat ie hoger kwam en dan hield mijn broer de scooter vast (ik had de remmen al wel met tie wraps geblokkeerd) en ik hield op het eind nog ff get voorwiel in de lucht. Hij stond zonder grap bijna verticaal de scooter.

Voor het bijvullen heb ik hem op de middenbok gezet, maar ik merkte dat er een beetje olie uitliep. Dus weer op de balk gezet, maar dan andersom. Er moest ongeveer 120 ml in. Uiteindelijk is het na uitmeten denk ik 130 ml ofzo geworden. Flesjes waren ondoorzichtig, maar ik heb het 2de flesje maar een klein beetje gebruikt. Teveel schijnt niet goed te zijn, te weinig ook niet. Bij teveel kan het via een overloop eruit, als je die hebt, maar ik zie hem niet.

Afijn het is een prachtig verschil. Die gele was nieuwe, die over was uit dat 2de flesje. Dus er was ongeveer 60/65 ml over.

Maar een flink verschil, en die oude olie stonk ook niet normaal. Zou me niks verbazen dat hij nooit ververst is, en dit scootertje heeft al 35k op de teller!
 

Attachments

  • PXL_20230121_132931446.jpg
    PXL_20230121_132931446.jpg
    146.5 KB · Views: 15
  • PXL_20230121_134641957.jpg
    PXL_20230121_134641957.jpg
    137.4 KB · Views: 15
Nieuwe olie kan inderdaad veel verschil maken.

Ooit hebben mogen ondervinden bij een onbekend iemand die ik geholpen had olie te vervangen (zo ben ik dan ook weer)

Zat geen olie meer in, was meer een zwarte kauwgom drap geworden.. (weet nog wel dat die van Dronten toen naar Nieuwegein (waar ik toen nog woonde) was gereden om ze vertanding bij mij na te komen kijken. ) Dacht prima leuk werkje.. Maar viel toen al snel tegen toen het ding open ging..)

Houd er wel rekening mee dat al die tijd die vieze olie ook door de lagers hebben gedraait.. En deze dus best wel versleten kunnen zijn.

Schone olie smeert nou eenmaal beter dan drap.

En een lager dat versleten is kan nog steeds prima draaien, alleen de speling is dan wel overmate te groot geworden dat de afstand op de tandwielen ook kleiner geworden kan zijn en dus misschien tanden kunnen gaan knarsen.
 
Last edited:
@eurokit Ja ik weet de onderhoudshistorie van dit ding niet. Dus het is wel nuttig om deze een keer te vervangen die olie. Ik heb niet jouw methode aangedurft (omdat ik bang ben dat ik meer sloop dan maak dan :p) Maar dit is al een stuk beter dan eerst.

Ja er kwam bij mij ongeveer zo'n 80 ML oude olie uit. Dus er zit of nog een deel in de lagers/tandwielen en/of de vorige eigenaar heeft hem te weinig gevuld en/of er heeft toch een keer wat gelekt.

Over die lagers ben ik me bewust van. Ik moet wel zeggen ik hoor soms wel rare geluiden en trillingen. Maar geen typisch gesleten lager geluid wat toch vaak een zoemend of tikkend geluid is.

Ik heb beide remhendels met tie-wraps vastgemaakt. Ik merkte net dat bij stilstand de achterrem piept bij inknijpen. Is dit placebo? Ik bedoel misschien was dit al maar let ik er nu op. Of zou het kunnen dat dit door de kou is? Of door de tie-wraps? Of mogelijk ietsje olie gemorst?

Heeft het nut als ik dat moertje aandraai bij de achterrem? De hendel kan ik bijna helemaal inknijpen, ik kan hem ongeveer 3/4de inknijpen. Ik heb dit soort dingen ooit geweten, vroeger, toen ik nog met puchjes klooide :p
 
Ludix heeft geen olie aftap bout aangezien peugeot levenslange garantie geeft op de vertanding en de vertsndings olie. Blijkbaar geld dit ook voor jou viva city.

Toen ik mn vertanding ging aanpassen naar rechte vertanding heb ik de koppeling en het achterwiel gedemonteerd en alle boutjes van de vertandingsdeksel eruit gedraaid. Daarna met een kunstof hamer voorzichtig getikt op het achteras. Dan komt de deksel los en een bak onder het blok gezet. Toen ik klaar was heb ik de rubbere plug rechts van de koppeling eruit gehaald en deze opnieuw gevuld met 120ml olie. Als je dit netjes wilt doen kan je dat het beste met een spuitje doen aangezien het gat vrij klein is. Ik heb 120ml in een matbek gedaan en met de spuit opgenomen en erin gespoten.
 
Ludix heeft geen olie aftap bout aangezien peugeot levenslange garantie geeft op de vertanding en de vertsndings olie. Blijkbaar geld dit ook voor jou viva city.

Toen ik mn vertanding ging aanpassen naar rechte vertanding heb ik de koppeling en het achterwiel gedemonteerd en alle boutjes van de vertandingsdeksel eruit gedraaid. Daarna met een kunstof hamer voorzichtig getikt op het achteras. Dan komt de deksel los en een bak onder het blok gezet. Toen ik klaar was heb ik de rubbere plug rechts van de koppeling eruit gehaald en deze opnieuw gevuld met 120ml olie. Als je dit netjes wilt doen kan je dat het beste met een spuitje doen aangezien het gat vrij klein is. Ik heb 120ml in een matbek gedaan en met de spuit opgenomen en erin gespoten.


Bij ludix moet je gewoon het hele deksel eraf wippen.. En dan olie dwijlen en schoonmaken.

Alles in elkaar met een nieuwe pakking er tussen.. En dan het rubber stopje uit het deksel halen en daar de olie in doen en stopje weer erin.
 
@eurokit je bedoeld de pakking tussen de 2 carterhelften?

Want tussen het kickstartdeksel (weet niet hoe je dat officieel noemt) en de carter zit toch geen pakking? Want achter het kickstartdeksel heb je alleen een v snaar, variateur, poelies en koppeling enzo.
 
@eurokit je bedoeld de pakking tussen de 2 carterhelften?

Want tussen het kickstartdeksel (weet niet hoe je dat officieel noemt) en de carter zit toch geen pakking? Want achter het kickstartdeksel heb je alleen een v snaar, variateur, poelies en koppeling enzo.


Pakking wat tussen je carter zit en het vertandings deksel.. Ding mag je maar 1 keer gebruiken.. Anders lekt er olie uit je vertandingskast.
Dus ook geen vloeibare pakking erbij tussen proppen.. Meestal werkt het juist niet dan wel.
 
Dus als ik het goed begrijp heb je inderdaad de scooter gekanteld.
Vervolgens blijft er altijd oude olie achter, met of zonder aftapplug. Het advies is 120ml, maar jij hebt er 130 ml in gepropt.
Het idee is over het algemeen dat je bijvult totdat de olie uit het gat begint te druipen.
Als je ook geen overloop hebt dan ben ik benieuwd naar de consequenties hiervan.
Wellicht gebeurt er niets, wellicht drukt het je pakking er tussenuit.
@eurokit

Ik heb beide remhendels met tie-wraps vastgemaakt. Ik merkte net dat bij stilstand de achterrem piept bij inknijpen. Is dit placebo? Ik bedoel misschien was dit al maar let ik er nu op. Of zou het kunnen dat dit door de kou is? Of door de tie-wraps? Of mogelijk ietsje olie gemorst?

Heeft het nut als ik dat moertje aandraai bij de achterrem? De hendel kan ik bijna helemaal inknijpen, ik kan hem ongeveer 3/4de inknijpen. Ik heb dit soort dingen ooit geweten, vroeger, toen ik nog met puchjes klooide :p
Placebo is hier denk ik niet het juiste woord.
Piepen zou door slijtage / vuil kunnen zijn.
Of olie gemorst op de remschoenen, moet je overigens wel knap morsen.
De moer kun je idd aandraaien om te compenseren voor slijtage van de remvoering.
Echter kan het geen kwaad om even het wiel te demonteren en de remschoenen te inspecteren.
Al dan niet vervangen voor 10euro en meteen even de boel daar reinigen.
 
@AGM Retro GT Beun

Klopt flink gekanteld en alles eruit laten lopen (en idd alles krijg je er ook nooit uit omdat er natuurlijk ook altijd wat aan de lagers en tandwielen blijven plakken) Ja ongeveer 130 ml gevuld, maar exact is dat niet te zeggen omdat die flesjes 100 ml zijn. En de verpakking is niet transparant. Dus ik heb gewoon 1 flesje helemaal leeggeknepen, en de 2de heb ik een klein beetje van in gedaan. Vervolgens heb ik van dat 2de flesje wat er nog over was in een maatbeker gegoten om te kijken of het ongeveer kloptte. En dat was het geval. Als er nu veel te weinig in had gezeten had ik ff een nieuw flesje bijgekocht, of vanuit de maatbeker met een mini trechter erin gegoten. En als het teveel was het ik een beetje afgetapt.

Wat jij zegt dat je hem kan bijvullen tot ie overstroomt zei die vriend van mij ook. Echter de bromfietswinkel waar ik die flesjes gekocht heb zeiden dat je niet zomaar lukraak mag doorvullen. tot ie overstroomt. En dat las ik ook op dit forum, schijnt slecht voor keerringen te zijn, mogelijk lekkage, en slecht voor tandwielen en dergelijke omdat er ook voldoende lucht moet kunnen zijn.

Ik heb idd zo snel geen overloop gezien, wel voor de benzine bij de carburateur uiteraard. Hoe dan ook, ik durfde het er niet op te gokken. Maar nu zit er dus ongeveer de juiste hoeveelheid in. De oude olie die eruit kwam was maar rond de 75-80 ml, kan zijn dat er best veel is achtergebleven in het blok. Maar kan ook goed zijn dat de vorige eigenaar te weinig gevuld heeft. Of in het uiterste geval lekkage, maar dat denk ik niet. De onderkant van het blok ruikt is wel wat olie achtig, maar ruikt naar benzine. Maar ik weet 99% dat dat komt door de overloop uit de carburateur. Maar dat is al vanaf het begin zo, en hij rijd verder prima dus ik haal liever niet de carb uit elkaar. Ik heb al wel o-ringen besteld voor het geval dat ik het wel een keer wil doen.



Over de remmen. Nou zelf vermoed ik dat het door het koude weer komt. Het lijkt mij inderdaad sterk dat er olie is tussengekomen. Overigens komt dat piep geluid bij dat ijzeren dingetje vandaan. Dus waaar de kabel aan zit. Misschien wat wd40 op spuiten? Ik hou het in elk geval in de gaten, hij remt verder nog gewoon goed. En die stelmoer helpt denk ik niet tegen piepen? Da's toch meer voor het geval dat er geen druk meer staat op de remhendel?
 
Back
Top