Vertandingsolie aftappen Vivacity

Goedendag,

Ik heb vertandingsolie voor de vivacity gehaald in de winkel. Maar ik weet nu niet waar ik hem moet aftappen en vullen. Ik zie wel een grote ronde bout die nat is van olie aan de achterkant van het blok. Een vriend van mij denkt dat dat de vulplug is, ik dacht zelf de aftapbout. Verder zie ik geen bouten. Wel is de onderkant van het blok nat. Ik dacht eerst olie lekkage, maar volgens mij is het benzine icm modder. Het ruikt iig naar benzine.

Anyway, ik las op internet dat sommige vivacity's geen afboutplug hebben. Klopt dat? Ik weet ook niet welk model vivacity ik precies heb. Waarschijnlijk de vivacity 2. Op het kentekenbewijs staat dat de eerste tennaamstelling was begin 2007.

Heeft iemand tips? Ik heb namelijk geen zin om lukraak wat los te draaien, of gaten te boren.

Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Ik doe ook maar een gokje: misschien in de carter aan de kant van de overbrenging? Bij mijn Ludix zit daar achter/naast de koppeling een plug om het leeg te laten lopen. Het is een ander blok, maar wellicht is dit hetzelfde.
 
@AGM Retro GT Beun Foto's is best lastig te zien denk ik, ook omdat het blokkie aan de buitenkant best vies is. Maar ik heb je linkje ff bekeken. Deze foto: https://scooterforum.net/threads/tr...peedfight-2-drain-bout-niet-te-vinden.207627/ die had ik al gezien bij mij die bout. Die andere https://scooterforum.net/attachments/img_20180619_103144-jpg.49867/ die ga ik ff zoeken. Ik had aan die kant niet gekeken, omdat het wiel daar zit. Maar als ik die zou vinden, dan neem ik aan dat dat boutje aan de kant van het wiel de aftapplug is?

@Marwan Oké thanks, kickstartdeksel loshalen lukt wel als het nodig is. :p
 
@AGM Retro GT Beun en anderen..

Ik heb even wat wd40 op een lap gespoten en dan ff over het blok heen gewreven. Echt schoon krijg ik het niet zo 1,2,3, maar er kwam wel redelijk wat zand af :p

Maar goed, ik heb omdat het dus niet echt heel schoon was even overal met mijn vingers gevoeld of er ergens een schroefje/opening zat. Ik kwam niks bijzonders tegen. Die vriend van mij is automonteur, die zegt dat meestal de aftap plug ergens onderin zit. Maar ik zie niks. Die grote bout op foto 2 is zo te zien de vulopening (staat ook bij dat er 120 ml in moet). De aftap plug zie ik niet.

Misschien een gekke vraag, kan ik niet gewoon die grote bout losdraaien en dan de scooter optillen waardoor de olie eruit loopt? En als ie leeg is dan de scooter rechtop zetten en vullen?
 

Attachments

  • IMG_20230107_171002.jpg
    IMG_20230107_171002.jpg
    169.9 KB · Views: 29
  • IMG_20230107_171019.jpg
    IMG_20230107_171019.jpg
    175.4 KB · Views: 24
  • IMG_20230107_171034.jpg
    IMG_20230107_171034.jpg
    379.8 KB · Views: 23
  • IMG_20230107_171619.jpg
    IMG_20230107_171619.jpg
    167.3 KB · Views: 23
@AGM Retro GT Beun Ja remreiniger en staalborstels hebben we wel staan in de schuur nog! Maar goed ik heb het nu ff snel gedaan in een half uurtje ofzo. En voor de zekerheid ff goed gevoeld of er nog ergens boutjes/schroeven zaten.

Ik wacht nog even af of iemand die ook zo'n scooter heeft info heeft, en wat @Marwan zei zou ook nog kunnen.

En anders die ''hellingmethode'' Moet ik alleen nog ff een methode vinden om het helemaal op zijn kant te houden. Misschien dat iemand hem even kan vast houden.

Die vriend van mij komt over een paar maanden naar mij, misschien dat we t ff samen doen dan. Het blok heeft 35k gelopen al, en ik weet niet of die transmissieolie al vervangen is ooit. Dus ik dacht, laat ik hem eens vervangen. Kom ik er achter dat er geen (in elk geval simpel vindbare) aftapbout is :p
 
Ik doe ook maar een gokje: misschien in de carter aan de kant van de overbrenging? Bij mijn Ludix zit daar achter/naast de koppeling een plug om het leeg te laten lopen. Het is een ander blok, maar wellicht is dit hetzelfde.

Nieuwe types hebben geen aftap bout meer.. Ze ging er toen vanuit dat verversen niet meer nodig was. (ze lieten de scooter liever kapot lopen zodat jij weer een nieuwe van hen ging kopen..

Beste is denk ik gewoon de vertandingsdeksel los te halen (heb je wel een nieuwe pakking voor nodig)

En dan tandwielen eruit.. En dan alleen de bodem even de drap weg vegen en metaal deeltjes (oude olie gewoon aan de lagers laten zitten)

en dan tandwielen terug.. Alles terug monteren en dan via de achterkant weer vullen met 120ML nieuwe vertandings olie)

Het is misschien een beetje omslachtig, maar het werkt uitstekend.

Wat is een nieuwe type dan?? ( ik vermoed na 2004..) Mijn 2006 viva heeft het ook niet) (nou wel omdat ik er een ander euro 1 blok eronder hebt gedaan ( omdat euro 2 carters gewoon k*t zijn)

IMG_20230107_171019.jpg

Aftap bout zat normaal waar ik er een rood rondje hebt geplaatst.


Als je recht kan boren is het nog steeds mogelijk eentje te maken.. Alleen dat moet je alleen niet doen als je blok in elkaar zit, want die alu splinters gaan overal zitten waar je dat graag niet wilt hebben.
 
Last edited:
@eurokit Dank voor je reactie!

Ik zal even een foto bijvoegen welke scooter ik heb. Het exacte model heb ik nooit gevonden op internet. Maar vermoedelijk is hij wel uit 2006+- Op de kentekenkaart staat bij type "CADA"

Wat jij allemaal voorstelt om de oude olie er uit gehalen klinkt als de manier waar je echt de meeste oude olie eruit haalt. Maar ik zie het niet echt zitten om dit te gaan doen, omdat ik denk dat ik dat ik de zaak sloop. Ik ben namelijk niet handig met scooters, ik wil wel leren. Die vriend van mij die weet ook best wat van scooters (hoewel ie eigenlijk automonteur is) maar ik wil hem niet elke keer lastig vallen onnodig.

Maar weet jij of er een aftap zit naast de koppeling/vario zoals @Marwan aangaf dat dat wellicht zou zijn? Als dat namelijk is dan lijkt me dat de beste methode. Dan hoef ik alleen het kickstartdeksel eraf te schroeven (en zover ik weet zit daar geen o-ring of pakking)

En wat vind jij van de methode die ik daarnet opperde om de scooter wat op te heffen zodat de olie eruit loopt langs die vulopening? En daarna recht zetten en vullen? Misschien niet de optie waarmee je alle oude olie eruit haalt, maar beter dan de oude helemaal erin te laten.

Ik wacht even af wat jij hier van denkt allemaal. Ik was van plan om hem zelf te verversen, omdat ik uitging van een aftapbout en een bijvulbout. Maar nu wordt het wat riskanter denk ik, dus misschien wacht ik tot die vriend van mij een keer er is, dan kunnen we eventueel samen kijken. Heeft ook niet echt haast. Ik heb de scooter sinds mei 2022, en heb nu pas 600 km er mee gereden. Ik heb namelijk een auto voor de wat langere afstanden.
 

Attachments

  • 2022, 31mei_vivacity2_net_gekocht.jpg
    2022, 31mei_vivacity2_net_gekocht.jpg
    290.2 KB · Views: 27
Ik heb ooit is voor een Smart een olie pompje gekocht , op de smart zat ook geen aftap onder het carter , moest leeg gepompt worden.
Misschien een optie , vertanding olie is wel dikker , maar als je hem goed warm draait moet het lukken .
 
achter in het blok zou een olie peil stok in moeten zitten voor de vertandings olie ( meer aan de bovenkant achter op het blok) dan moet je die naar beneden volgen, en vind je de bout die je los moet draaien. vergeet geen bakje eronder te zetten want het loopt er zo uit. je draait hem weer dicht als die leeg is handvast dan. en vul je het via waar de olie peil stok zit weer erin
 
achter in het blok zou een olie peil stok in moeten zitten voor de vertandings olie ( meer aan de bovenkant achter op het blok) dan moet je die naar beneden volgen, en vind je de bout die je los moet draaien. vergeet geen bakje eronder te zetten want het loopt er zo uit. je draait hem weer dicht als die leeg is handvast dan. en vul je het via waar de olie peil stok zit weer erin
Op een Vivacity van tussen 1995 en 2010?
 
@eurokit Dank voor je reactie!

Ik zal even een foto bijvoegen welke scooter ik heb. Het exacte model heb ik nooit gevonden op internet. Maar vermoedelijk is hij wel uit 2006+- Op de kentekenkaart staat bij type "CADA"

Wat jij allemaal voorstelt om de oude olie er uit gehalen klinkt als de manier waar je echt de meeste oude olie eruit haalt. Maar ik zie het niet echt zitten om dit te gaan doen, omdat ik denk dat ik dat ik de zaak sloop. Ik ben namelijk niet handig met scooters, ik wil wel leren. Die vriend van mij die weet ook best wat van scooters (hoewel ie eigenlijk automonteur is) maar ik wil hem niet elke keer lastig vallen onnodig.

Maar weet jij of er een aftap zit naast de koppeling/vario zoals @Marwan aangaf dat dat wellicht zou zijn? Als dat namelijk is dan lijkt me dat de beste methode. Dan hoef ik alleen het kickstartdeksel eraf te schroeven (en zover ik weet zit daar geen o-ring of pakking)

En wat vind jij van de methode die ik daarnet opperde om de scooter wat op te heffen zodat de olie eruit loopt langs die vulopening? En daarna recht zetten en vullen? Misschien niet de optie waarmee je alle oude olie eruit haalt, maar beter dan de oude helemaal erin te laten.

Ik wacht even af wat jij hier van denkt allemaal. Ik was van plan om hem zelf te verversen, omdat ik uitging van een aftapbout en een bijvulbout. Maar nu wordt het wat riskanter denk ik, dus misschien wacht ik tot die vriend van mij een keer er is, dan kunnen we eventueel samen kijken. Heeft ook niet echt haast. Ik heb de scooter sinds mei 2022, en heb nu pas 600 km er mee gereden. Ik heb namelijk een auto voor de wat langere afstanden.


Dat is precies dezelfde die ik ook hebt.. Dat is een sport line 4 model met euro 2 motorblok.

797206-peugeot-vivacity-zwart.jpg



Hoe wil je je scooter gaat heffen? Is nogal best wel een gewicht wat omhoog moet. En daarnaast wil je ook geen olie morsen op de grond.
Post automatically merged:

achter in het blok zou een olie peil stok in moeten zitten voor de vertandings olie ( meer aan de bovenkant achter op het blok) dan moet je die naar beneden volgen, en vind je de bout die je los moet draaien. vergeet geen bakje eronder te zetten want het loopt er zo uit. je draait hem weer dicht als die leeg is handvast dan. en vul je het via waar de olie peil stok zit weer erin

Bij piaggio wel, bij peugeot niet.
 
Hoe wil je je scooter gaat heffen? Is nogal best wel een gewicht wat omhoog moet. En daarnaast wil je ook geen olie morsen op de grond.
Gewoon de achterrem vast zetten, touw door het voorwiel en vast zetten.
Zoals de Aerox beuns vroeger bij hun cilinder kwamen. :tearsofjoy:

Peilstokje is meestal alleen bij 4takt toch? In een 4takt zit toch normale motorolie én ook vertandingsolie?
Hij is wss in de war, maar zijn bijdrage wordt gewaardeerd.
 
@eurokit ah oke! Dus ik heb t zelfde model (alleen iets andere kleur)

Nou misschien het voorwiel tussen de spijlen van de aanhangwagen klemmen.

Maar ik zie nog wel. Ik heb nu van jullie iig wat opties die ik kan kiezen.

En ook fijn dat ik nu het exacte model scooter weet. Haha
 

Attachments

  • Screenshot_20230107-221211~2.png
    Screenshot_20230107-221211~2.png
    122 KB · Views: 25
Back
Top