Vertandingsolie blijft lopen

dartmaster187

Well-Known Member
Hey peepz,

Ik heb dus nu weer een probleem. Voor de 2de keer is nu mijn vertandigsolie eruit gelopen.
De imbusjes trillen gewoon helemaal los. Ik heb ze met me momentsleutel op 13nm aangedraaid (best wel vast) maar na een 30min. rijden ligt de olie alweer op de grond.
Echt om gestoord van te worden.
Setup:

Motoforce 70RPM
17.5mm
Doppler krukas
Yasuni C16
Andere vario en koppeling

Nu word ik helemaal gek ervan. Via deze thread (http://forum.scooterforum.net/forum/f50/vertandings-deksel-blijft-lekker-ten-eide-raad-142934/) las ik dat loctite geen zin heeft. Dit ga ik dus ook nie proberen.
Waar ik aan denk, wat ook in die thread staat is om dus een andere vertanding erin te zetten.
Nu raadden ze daar een (melf) een polini secundair 15/42 aan. Is dit hier ook een goede keuze en lost het probleem daarmee op.
Hij maakt bij over de 75km/pu rare geluiden (soort zoemen). Ik denk dat de vertanding iets te kort is, want voorheen heb ik dit nooit gehad.

MAW: is die polini 15/42 een goede keuze voor een compleet standaard vertanding? En hoe ga ik dat erop zetten, ik heb namelijk geen pers. De vertanding is namelijk niet plug en play als ik het zo zie. Hoe doen jullie dat?

Thnx in advance van een bezorgde dart +pippi+*D
 
Advertisement - register to remove this

Location: Alphen aan den Rijn dus.
Maar dat was niet echt de vraag. Zal deze verandering ook daadwerkelijk het probleem oplossen. Dat is de hamvraag, nieuwe vertanding kopen is niet zo moeilijk :)
 
Meer mensen zeggen dat het alsnog los trilt, maar dat denk ik ook.
Als je er geeneens 30min. mee kan rijden terwijl het toch flink vast zit. Hoe moet loctite de boel dan bij elkaar houden..??
 
@ kevinp
je noemt nu 3 keer pakking ?.. gewoon 1 papiere pakking is genoeg hoor..
boutjes moet je niet vast zetten met pakking.. maar met loctite schroefdraad borging.

Meer mensen zeggen dat het alsnog los trilt, maar dat denk ik ook.
Als je er geeneens 30min. mee kan rijden terwijl het toch flink vast zit. Hoe moet loctite de boel dan bij elkaar houden..??

met loctite blijven de boutjes gewoon beter zitten. waarom wil je het niet proberen ?
loctite kost geen drol... nieuwe vertanding kost 60 / 70 euro.. nooit gegschoten is altijd mis.
 
Vertanding hoeft niet de oplossing te zijn, ik heb dit ook gehad met Polini 13/44 + 14/41 icm. nardo vertandingsdeksel.
Locktite was bij mij ook niet voldoende, gewoon gaatjes in de boutkopjes boren en met ijzerdraad verbinden zodanig dat de boutjes niet meer kunnen draaien.
Ook locktite en dan zit het muurvast, irritant probleem dit idd, heb het wel 5 keer gehad met 1 blok, en nu een nieuw blok, alles hetzelfde eigenlijk maar blijft prima zitten met alleen locktite...

Succes
 
mja , met een nardo deksel heb je er al veel gauwer last van..

ik zelf ben geen fan van locktite aan boutjes als het niet nodig is , vooral omdat het moeilijk weer los gaat , niet beter voor het draad , en je moet het soms warmmaken om het weer los te krijgen.

als je gewoonweg een te korte vertanding hebt zal er een trilling ontstaan waardoor ze los gaan zitten , maar eveneens zal je blok op dat stuk ook stukken minder presteren dan dat het met een iets langere vertanding zou doen , dus 2 vliegen in 1 klap.

maar alsnog kan dan de vertanding weleens los trillen , ik heb de bouten zelf geborgd met borgdraad.
 
@ kevinp
je noemt nu 3 keer pakking ?.. gewoon 1 papiere pakking is genoeg hoor..
boutjes moet je niet vast zetten met pakking.. maar met loctite schroefdraad borging.



met loctite blijven de boutjes gewoon beter zitten. waarom wil je het niet proberen ?
loctite kost geen drol... nieuwe vertanding kost 60 / 70 euro.. nooit gegschoten is altijd mis.

hoezo locktite kost geen drol?
 
Kost veel, en het is duur ;)
Tis niet dat ik loctite niet wil proberen, maar het hoort niet. Anders zou het er standaard ook wel op gezeten hebben. Daarnaast heb ik er vrij weinig vertrouwen in.
Als het al zo snel lostrilt, hoe kan loctite dan echt een oplossing bieden?

Ik denk dat ik het wel ga proberen, maar toch vind ik het raar. Nog nooit last van gehad. Eerst heb ik 3 weken ermee rond gereden zonder problemen. Daarna heb ik het opnieuw vastgemaakt en nu was het al na 30min.
Waar kun je loctite o.a. kopen? Rijsbergen of brezan oid? Of bij de gamma. En welke heb je dan ongeveer nodig. Want je hebt verschillende in kracht e.d. :)
 
Idd loctite zit er standaard niet op, maar als je logisch nadenkt zit die vertanding er standaard ook niet op en hoort die standaard ook niet zo veel toeren te maken.

Ik heb een tijdje terug ook last gehad van de vertandingsdeksel die los kwam te zitten, ik heb toen ook een beetje loctite aan de schroefjes gedaan.
De beste oplossing is imo nog gewoon de boutjes borgen.
 
Kost veel, en het is duur ;)
Tis niet dat ik loctite niet wil proberen, maar het hoort niet. Anders zou het er standaard ook wel op gezeten hebben. Daarnaast heb ik er vrij weinig vertrouwen in.
Als het al zo snel lostrilt, hoe kan loctite dan echt een oplossing bieden?

Ik denk dat ik het wel ga proberen, maar toch vind ik het raar. Nog nooit last van gehad. Eerst heb ik 3 weken ermee rond gereden zonder problemen. Daarna heb ik het opnieuw vastgemaakt en nu was het al na 30min.
Waar kun je loctite o.a. kopen? Rijsbergen of brezan oid? Of bij de gamma. En welke heb je dan ongeveer nodig. Want je hebt verschillende in kracht e.d. :)

loctite is een borgmiddel , dwz het zorgt ervoor dat boutjes minder makkelijker eruit draaien doordat het borgmiddel zich vastzet aan beide kanten , het draad van de bout en het draad van het blok.

nadeel is gewoon dat locktite goed vastzit , wat inhoudt dat het moeilijker los gaat , en wil je het weer vastdraaien moet je eerst het draad weer schoonmaken.

dat het los trilt is niet gek , het toerental van de assen is stukken hoger geworden, daardoor komt er een trilling in je vertanding die het deksel zo laat trillen dat de bouten los gaan.

en je kunt je voorstellen dat de hele koppeling ook aan 1 as hangt , met poelies en al , als daar een onbalans in zit word dit ook nog eens versterkt.
 
Back
Top