eventueel aanwezige lichtweerstand controleren.
Ik kan je wel helpen als je wilt.
Zeg maar met welk punt in mijn bijdrage #2 je wilt beginnen, ik zal je er stapsgewijs doorheen loodsen.
Hi Manu,
ik doe dit graag, is een hobby van mij.
Kijk maar wanneer je tijd hebt.
Ik wil voorstellen dit gewoon hier te doen en niet via privé mailen, dan kunnen andere ook meekijken.
Hi Manu,
ik begrijp je situatie, maar voor het controleren van de zaken die ik heb beschreven in mijn bijdrage#2 hoef je de lampjes niet te vervangen.
Sterker nog, het is beter van niet omdat deze ook defect kunnen raken als de spanning toch te hoog blijkt te zijn.
Eerst nog een vraagje vooraf, werkt je verlichting als je de scooter op contact zet of werkt deze pas als ook daadwerkelijk de motor draait?
Maar als het peertje aan de voorkant eruit is doet achter het ook niet? Onderbreking van een gesloten circuit?
Super!! Top @Sparky!!Draadje het beste solderen en beschermen met een goede isolatietape of beter nog met een krimpkousje.
Omdat je achterlicht alleen brandt als je motor loopt en ook na mate je meer gas geeft het achterlicht feller gaat branden veronderstel ik dat je verlichting werkt met wisselspanning direct komende vanaf je stator.
Dus mijn verhaal in bijdrage #2 is voor jouw van toepassing.
Het is dus normaal dat het achterlicht feller gaat branden bij gas geven.
We zullen maar eens beginnen met het controleren of je spanningsregelaar goed werkt.
Straks als ik thuis ben maak ik even een stappenplan voor je.
Uiteraard kun je dit uitvoeren wanneer je tijd hebt.
Hoe controleren of je spanningsregelaar werkt.
1. Zet je scooter op de middenbok en zorg ervoor dat het achterwiel de grond niet raakt.
2. Neem een multimeter.
3. Steek de zwarte meetkabel in de com aansluiting van je meter.
4. Steek de rode meetkabel in de V, Ohm en soms diode aansluiting van je meter.
5. Zet de multimeter op 20 V gelijkspanning.
5. Prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten
6. Prik de rode meetpen op de pluspool van de accu en laat deze daar aangesloten.
7. Bij een redelijke accu moet je nu tenminste 12,3 Volt meten.
8. Start nu de scooter en geef een beetje gas.
9. Tijdens het gasgeven moet de spanning oplopen tot tussen de 13,x en 15 Volt.
Stijgt de spanning niet tijdens het gasgeven scheelt er iets met je spanningsregelaar of de wisselspanning die van de stator komt.
Hoe we verder gaan is afhankelijk van de meetresultaten.