Verlichting brand steeds door.

Sparky

Well-Known Member
Hi Manu,

ik kan de kleuren niet duidelijk herkennen op jouw foto aan de kabelboomkant, ik denk dat het een groene draad is en een blauw witte maar ik kan het niet goed zien

Feit is dat je geen spanning hebt dus de verbinding tussen je choke en je vliegwiel is verbroken.

Op de je foto zie je de pickupspoel direct boven je vliegwiel.
Bij deze pickupspoel zie je een zwarte kabel vertrekken uit de behuizing van je motorblok.
In feite is het geen kabel maar een aantal draden omhult met een soort zwarte kous.
Om de stator te kunnen wisselen zit er iets verderop een of meerdere connector(en).
Kijk eens bij deze connector(en) of je daar de kleuren tegenkomt die bij de choke vertrekken?
 

Manu76

Burn and rise...
Hi sparky,

Je bedoelt dat dingetje boven het vliegwiel?
Klein zwart en rond?

Maar om de stator te vervangen zal ik toch eerst op de poelie trekker moeten wachten.

Ik ga zometeen onder de scooter liggen.

Het rare is dat de choke tot aan de connector andere kleuren hebben aan de andere connector.

Vanmorgen deed die moeilijk starten. Zou dat ook te maken hebben met de spoel?

Alvast bedankt sparky.
 

Sparky

Well-Known Member
Stator hoef je niet te vervangen.

zie foto, rode pijl is pickupspoel, gele pijl is de plaats waar de statorbedrading het motorblok uit komt.

pickup.png
 

Manu76

Burn and rise...
Ok! Ik dek mijn overal aan en ga zo kijken.

Ik hou je zeker meteen op de hoogte.

Wat doet de pick Up eingelijk?

De stator kabel vertakt zich in een connector. Verder geen geel en groen.

Ik snap er niets meer van
 

Attachments

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Manu,

die gele draad van deze connector zou normaal gesproken naar de elektrische choke moeten lopen.
Daar echter bij de elektrische choke een andere kleur arriveert zul je toch de draden van de choke moeten volgen om te achterhalen waar deze draden naar toe lopen en waar deze onderbroken zijn, dit omdat je gemeten hebt dat er geen spanning aankomt bij de elektrische choke.

Ik vermoed dat op z'n minst 1 van de draden ergens in de kabelboom verandert van kleur.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder wat doet de pickupspoel eigenlijk.
Deze pickupspoel heeft niks met je probleem te maken maar ik wil je wel even uitleggen wat deze pickupspoel eigenlijk doet.

Deze pickupspoel is eigenlijk een zogenaamde sensor.
Deze sensor detecteert wanneer het op het vliegwiel gelaste plaatje voorbij de sensor draait.
Als dit gebeurt geeft de pickupspoel een elektrisch impulsje naar de cdi.

De cdi weet dan dat de zuiger zich op een vast aantal graden voor het hoogste dode punt bevindt bovendien weet de cdi ook met hoeveel toeren per minuut het blokje draait op dat moment.

Uit de combinatie van de twee, de positie van de zuiger en het toerental, weet de cdi dan wanneer hij een ontsteekimpuls moet sturen naar de bobine die op zijn beurt zorgt voor de vonk bij je bougie.
 

Manu76

Burn and rise...
Dankje voor de antwoorden. Top!

Voor vandaag hou ik er mee op.
Morgen ga ik weer verder kijken.

Moet toch te doen zijn!? Jammer dat alles e.d. andere kleuren hebben.

Je hoort van me @Sparky
 

Sparky

Well-Known Member
Hallo Manu,

die derde draad, die niet aangesloten zit is waarschijnlijk een massadraad, deze is niet altijd aangesloten.
Het kan goed zijn dat de vorige eigenaar hetzelfde probleem had en de stator heeft gewisseld met een andere waarvan de massadraad wel uitgevoerd is.

Verder kan ik je niet helpen met je zoektocht.
Je moet nu echt uitzoeken waarom de choke geen spanning krijgt, maw vinden waar de breuk in de bekabeling zit en deze repareren.
Hierdoor wordt de lichtspoel weer voldoende belast en krijgt de verlichting niet meer te veel spanning.
 

Manu76

Burn and rise...
Ok. Word lastig.

Maar dan toch de spoel bekijken?

Vliegwiel trekker is binnen. Vanmiddag ga ik kijken.

Alvast mega bedankt tot zover. :)
 

Sparky

Well-Known Member
Tuurlijk kun je de spoelen bekijken voor studie doeleinden. ;)

Maar hier zit natuurlijk niet je probleem, nogmaals een lichtspoel die niet voldoende belast wordt, lees: waarvan niet voldoende wattage wordt afgenomen, geeft een te hoge spanning af.
Bij jouw is dit omdat de verbinding naar je elektrische choke niet in orde is en natuurlijk omdat er momenteel de lampjes van je verlichting stuk zijn.
 

Manu76

Burn and rise...
Tuurlijk kun je de spoelen bekijken voor studie doeleinden. ;)

Maar hier zit natuurlijk niet je probleem, nogmaals een lichtspoel die niet voldoende belast wordt, lees: waarvan niet voldoende wattage wordt afgenomen, geeft een te hoge spanning af.
Bij jouw is dit omdat de verbinding naar je elektrische choke niet in orde is en natuurlijk omdat er momenteel de lampjes van je verlichting stuk zijn.
Is dit normaal? Zouden toch allemaal van koper moeten zijn?
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Ze zijn ook allemaal van koper alleen de twee spoelen voor de ontsteking zijn omwikkeld met een tape en zie je de blote draden niet zitten, dit is wellicht gedaan omdat de spanning opgewekt in deze spoelen hoger kan zijn dan, de in de elektrowereld gedefineerde, "veilige spanning".

Zo te zien werkt de vliegwiel trekker. :)
 

Manu76

Burn and rise...
Ze zijn ook allemaal van koper alleen de twee spoelen voor de ontsteking zijn omwikkeld met een tape en zie je de blote draden niet zitten, dit is wellicht gedaan omdat de spanning opgewekt in deze spoelen hoger kan zijn dan, de in de elektrowereld gedefineerde, "veilige spanning".

Zo te zien werkt de vliegwiel trekker. :)
Ja voor de eerste keer met een vliegwiel trekken ging het simpel.

Nu heb ik wat ontdekt maar ik weet niet of ik dat zelf heb gedaan. Waarschijnlijk door het open knippen. Bij de stator. :(

Dus ben ik bang dat er een nieuwe voor moet komen. (Zie foto) ff vergroten bij de stator.

Maar er zijn zoveel versies voor mijn toreo dat ik niet weet welke ik moet hebben. Jij misschien?
Wat variaties qua connectoren.
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
dit is een andere dan je hebt, hier zit maar 1 ontsteekspoel op terwijl die van jouw er 2 heeft.

Hopelijk gaat dit werken, maar hiermee is je probleem niet verholpen ik snap trouwens ook niet waarom je een nieuwe besteld hebt tenzij je er eentje reserve wilt hebben.

Die door doorgeknipte draad had je makkelijk kunnen repareren met wat soldeertin en een krimpkousje
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
dit is een andere dan je hebt, hier zit maar 1 ontsteekspoel op terwijl die van jouw er 2 heeft.

Hopelijk gaat dit werken, maar hiermee is je probleem niet verholpen ik snap trouwens ook niet waarom je een nieuwe besteld hebt tenzij je er eentje reserve wilt hebben.

Die door doorgeknipte draad had je makkelijk kunnen repareren met wat soldeertin en een krimpkousje
Ja weet het! stom.

Zal mijn cognitieve denkwijze wel zijn. "Iets kapot is als het kan een nieuwe halen"

Ik moet daar nog mijn middenweg in vinden. :(
 

Manu76

Burn and rise...
Yep was de goede. Dus ontsteking is in orde.

Brommer start en loopt.

Morgen de choke testen.

Viel me wel op dat er en klein soort van vastgelast lipje zit op de as waar het vliegwiel met de uitsparing precies over elkaar heen moeten.

Ik had hem dus niet staan zo. Dus starten deed die niet.

Na nader bekijken zag ik dus die uitsparing in het vliegwiel. Zat niet goed. dus niet over het blokje.

Eenmaal dat goed gezet en startte meteen.

Weer wat geleerd.:)
 

Sparky

Well-Known Member
Al doende leert men.
Dat blokje noemt men spie-tje.
Als het vliegwiel niet juist op de krukas zit, komt de vonk op het verkeerde tijdstip en start je scooter niet.
 

Manu76

Burn and rise...
Al doende leert men.
Dat blokje noemt men spie-tje.
Als het vliegwiel niet juist op de krukas zit, komt de vonk op het verkeerde tijdstip en start je scooter niet.
Zoiets had ik wel verwacht. Ja zag wel een beetje een spie vorming iets.

Nou je moet het maar weten!

Toch is de scootertechniek best complex maar dat vind ik alleen maar leuk. Ik krijg veel voor elkaar maar dat van het vliegwiel wist ik niet.

Ik ben gek op leren! of ik moet het mijzelf leren, of zoals nu door forum leden.

Een vraagje @Sparky , het testen van de choce, hoeft de brommer toch alleen op contact?

Ik bedoel, ik heb de choke getest met een losse accu dus dan staat de brommer ook niet aan.
 
Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
bramb Koplamp verlichting Quick Forum 12
Deven0172 Verlichting Werkt Niet - Piaggio Zip 2T Quick Forum 0
David_Groen19 Spanning omzetten verlichting Quick Forum 2
F Verlichting rieju toreo Quick Forum 8
S Led verlichting op scooter Quick Forum 4
Similar threads





Top