Verlichting brand steeds door.

Sparky

Well-Known Member
Nee de brommer moet lopen.

Van een accu komt spanning ook al draait de motor niet.
Van de stator komt alleen spanning als de motor draait.
Daar de choke zijn spanning krijgt van de stator moet de motor dus draaien.
 

Manu76

Burn and rise...
Nee de brommer moet lopen.

Van een accu komt spanning ook al draait de motor niet.
Van de stator komt alleen spanning als de motor draait.
Daar de choke zijn spanning krijgt van de stator moet de motor dus draaien.
Ok.

Maar als ik de choke test doe ik dat met een losse accu. Dus geen brommer of zo die loopt. Hoe zit dat dan?

Dus alleen een 12v accu om te testen, of werkt dat bij een scooter anders als de choke is aangesloten op de carburateur?

In test de choke dus principe alleen met de spanning van de accu.

Ik weet nu wel hoe een choke werkt. Eingelijk heel simpel maar doeltreffend. (Schuivend busje met 4 gaatjes) geweldig!!
 

Sparky

Well-Known Member
Hi Manu,

de choke kun je inderdaad testen met een accu en dan weet je of de elektrische choke, aan zich, werkt of niet werkt.

De werking van de choke aangesloten op een accu is niet anders dan wanneer deze in de scooter is ingebouwd.
In beide gevallen verwarmt de elektrische stroom door het verwarmingselementje van de choke en een soort wax die dan uitzet zal de plunjer naar voren drukken.

Echter je weet dan dat de choke in orde is maar je weet dan nog niet of de choke ook werkt als deze in de scooter is ingebouwd.

MAW, je weet dan niet of de bedrading (kabelboom), de lichtspoel op je stator en eventueel de serieweerstand van je scooter in orde zijn, dit test je door de choke te testen met draaiende motor en aangesloten op de scooter.
 

Manu76

Burn and rise...
Nou breekt mijn klomp. De hele middag deed de brommer het en nu niet. Niet eens meer een vonk.

2 bobine kabels geprobeerd. Niets.

Hoe kan dat nou!?
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
Heb nogmaals gekeken maar zoals ik het zie is alles aangesloten.

Hij deed het en heb hem alleen uit gezet. Wat me wel opviel is dat de 2 omwikkelde spoeltjes geschraapt waren door het vliegwiel. Omhulsel was aan 1 kant zo goed als weg.

Ik dacht dat ik de spoel en vliegwiel toch goed heb geplaatst!?

Moet ik anders ff wat foto's maken van de spoel enz.?
 

Sparky

Well-Known Member
Het vliegwiel mag de spoelen uiteraard niet raken.
Als de draden blank geschuurd zijn, kun je de stator weggooien.

Maak maar eens een goede duidelijke detail-foto.
 

Sparky

Well-Known Member
Dit ziet er niet goed uit, die kun je weggooien.
Ik zou proberen het draadje te repareren van de oude stator, hier was niks aan buiten dan dat beschadigde draadje.
 

Manu76

Burn and rise...
Hou maar op, ben al de hele dag aan het zoeken
maar vermoedelijk heb ik die ik weggegooid en ze hebben vanmorgen de containers op gehaald.

Ik weet het, dom!

Maar ja als ik hem toch kan weggooien zal er een nieuwe moeten komen. Ku*zoo*

Maar hoe kan dit eindelijk? Hij heeft het toch gedaan met deze. Wellicht vliegwiel niet goed over het pinnetje van de as heen geschoven dat die van zijn plek is verschoven? Verdomme!

Sparen maar weer...:(
 
Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
D Koplamp verlichting Quick Forum 12
Deven0172 Verlichting Werkt Niet - Piaggio Zip 2T Quick Forum 0
David_Groen19 Spanning omzetten verlichting Quick Forum 2
F Verlichting rieju toreo Quick Forum 8
S Led verlichting op scooter Quick Forum 4
Similar threads





Top