Verlichting brand steeds door.

Manu76

Burn and rise...
Nou dit is de situatie:

Ik zie alleen dat er iets in de stator loopt wat weer uitkomt in een stapel kabels. (Zie foto) Of ik kijk niet goed.

Ok de weerstand kan ik niet vinden nog.

Stomme vraag misschien maar is de weerstand altijd aanwezig? Ik zie hem ook niet als onderdeel op de bekendere sites voor mijn rieju.

Later zal ik misschien zeggen "Stomme vraag" maar ja... Ik leer graag! hoe basis dan ook dus vraag ik het gewoon.

EDIT: ik ben er wel achter dat licht weerstanden in verschillende vormen en maten te krijgen is.

Dus waar ben ik naar op zoek? Welke vorm van de weerstand voor een rieju toreo? Of denk ik te ver door een ziet de weerstand er uit zoals op jouw foto? Gy6?
 

Attachments

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Hi Manu,

ik weet niet zeker of jouw scooter een weerstand heeft omdat ik geen schema heb van jouw scooter

Daarom vroeg ik ook in mijn bijdrage #20:
Sparky said:
De zwart/groene loopt naar een weerstand, klopt dit?
Maar ik veronderstelde van wel, dit omdat de massabedrading van de andere modellen van het merk Rieju zwart van kleur zijn en jij een groen/zwarte hebt.

Dat ding wat je in je handen houdt is inderdaad een relais en niet een weerstand.
Ik zie op de connector van de stator ook een gele draad, deze loopt waarschijnlijk ook naar de elektrische choke.

Om te achterhalen of je een weerstand hebt en te kijken of deze eventueel defect is doe even het volgende:

1. zet je scooter niet op contact.
2. zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik, ik kan het niet zien op de foto maar bij jouw is dit 20 of 200.
3. sluit de zwarte meetkabel aan op de Com-aansluiting van je meter.
4. sluit de rode meetkabel aan op de Ohm-aansluiting van je meter.
5. koppel de elektrische choke af doormiddel van de connector.
6. prik de zwarte meetpen op de min-pool van je accu en laat deze daar aangesloten.
7. prik met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de gele draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.
8. prik vervolgens met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de zwart/groene draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.

Laat de resultaten even weten als je tijd hebt.
 

Manu76

Burn and rise...
Hi Manu,

ik weet niet zeker of jouw scooter een weerstand heeft omdat ik geen schema heb van jouw scooter

Daarom vroeg ik ook in mijn bijdrage #20:


Maar ik veronderstelde van wel, dit omdat de massabedrading van de andere modellen van het merk Rieju zwart van kleur zijn en jij een groen/zwarte hebt.

Dat ding wat je in je handen houdt is inderdaad een relais en niet een weerstand.
Ik zie op de connector van de stator ook een gele draad, deze loopt waarschijnlijk ook naar de elektrische choke.

Om te achterhalen of je een weerstand hebt en te kijken of deze eventueel defect is doe even het volgende:

1. zet je scooter niet op contact.
2. zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik, ik kan het niet zien op de foto maar bij jouw is dit 20 of 200.
3. sluit de zwarte meetkabel aan op de Com-aansluiting van je meter.
4. sluit de rode meetkabel aan op de Ohm-aansluiting van je meter.
5. koppel de elektrische choke af doormiddel van de connector.
6. prik de zwarte meetpen op de min-pool van je accu en laat deze daar aangesloten.
7. prik met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de gele draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.
8. prik vervolgens met de rode meetpen op de losgekoppelde connector van kabelboom waarop de zwart/groene draad van de elektrische choke aangesloten zat en noteer de waarde.

Laat de resultaten even weten als je tijd hebt.
Ik ga er meteen mee beginnen. Tot zo..

EDIT:

Ik meet 0. Bij beide connectors
 

Attachments

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Manu,

je hebt de meter op het verkeerde meetbereik staan, jouw meter is op de foto ingesteld op 20 V gelijkspanning.
Je moet dus de meter op het 200 Ohm-bereik schakelen, dit is de schakelaar vertikaal schakelen met het streepje naar beneden.
Maw, de schakelaar zetten tussen de stand 2k en de stand met het soort wifi symbooltje.
 

Manu76

Burn and rise...
Manu,

je hebt de meter op het verkeerde meetbereik staan, jouw meter is op de foto ingesteld op 20 V gelijkspanning.
Je moet dus de meter op het 200 Ohm-bereik schakelen, dit is de schakelaar vertikaal schakelen met het streepje naar beneden.
Maw, de schakelaar zetten tussen de stand 2k en de stand met het soort wifi symbooltje.
Ok heb hem nu goed staan.

Het rare is dat de waarden niet blijven staan. Schieten alle kanten op.

Ik meende -17 te zien. Deze heb ik gemeten aan de stekker die vast zit aan de brommer.

Dus niet die aan de carburateur vast zit.
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Een negatieve weerstand bestaat nog niet, ik wou dat ik deze had uitgevonden dan zou ik de rijkste man van de wereld zijn. ;)

Als de multimeter een negatieve weerstand weergeeft is dit meestal een teken dat op de draad/draden waar je op meet een spanninkje staat.

Heb je, je gehouden aan punt 1 van mijn bijdrage nr 24?
 

Manu76

Burn and rise...
Een negatieve weerstand bestaat nog niet, ik wou dat ik deze had uitgevonden dan zou ik de rijkste man van de wereld zijn. ;)

Als de multimeter een negatieve weerstand weergeeft is dit meestal een teken dat op de draad/draden waar je op meet een spanninkje staat.

Heb je, je gehouden aan punt 1 van mijn bijdrage nr 24?
Ja heb ik gedaan. Inmiddels ook de choke getest en die doet het.

EDIT: als ik de choke aan sluit op de scooter dan komt het naaldje er niet uit.

Daar zit iets niet goed in de bekabeling denk ik. Hiervoor is er toch geen zekering nodig?

Rechtstreeks op de accu doet de choke het wel maar niet bij de scooter. Met en zonder contact aan.

Dus wat nu?
 

Attachments

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Hi Manu,

De choke zelf is dus in orde echter deze choke werkt alleen als de motor draait.
Want je choke werkt met spanning rechtstreeks van je stator (via de gele draad) achter je vliegwiel en deze produceert dus alleen stroom als de motor draait.

Dit zou je toch even moeten testen, werkt de choke bij lopende motor dan is de meting die voorheen mislukt was ook niet meer nodig.

Het vliegwiel krijg je er alleen door de moer los te draaien niet van af, de krukas waarover het vliegwiel gemonteerd zit is conisch.

Hiervoor heb je een vliegwiel trekker nodig.

Edit:
Zoek op youtube eens op "gy6 flywheel removal".
Je vindt dan een groot aantal filmpjes waaronder ook alternatieven voor de speciale vliegwieltrekker dit met een poulietrekker of een simpel stukje metaal met wat boutjes.
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
Hi Manu,

De choke zelf is dus in orde echter deze choke werkt alleen als de motor draait.
Want je choke werkt met spanning rechtstreeks van je stator (via de gele draad) achter je vliegwiel en deze produceert dus alleen stroom als de motor draait.

Dit zou je toch even moeten testen, werkt de choke bij lopende motor dan is de meting die voorheen mislukt was ook niet meer nodig.

Het vliegwiel krijg je er alleen door de moer los te draaien niet van af, de krukas waarover het vliegwiel gemonteerd zit is conisch.

Hiervoor heb je een vliegwiel trekker nodig.

Edit:
Zoek op youtube eens op "gy6 flywheel removal".
Je vindt dan een groot aantal filmpjes waaronder ook alternatieven voor de speciale vliegwieltrekker dit met een poulietrekker of een simpel stukje metaal met wat boutjes.
Vliegwiel trekker heb ik net besteld. Filmpjes voor de gy6 gezien. Moet te doen zijn.

Maar ook als de motor draait komt het pinnetje niet uit de choke, hij word niet eens warm. (Choke zit niet aan de carburateur) Dus met draaiende motor en de choke erlangs op de voeten plank.

Of werkt dit niet zo? Ik denk haast dat ik de spoel moet gaan nakijken/vervangen

Ik ben benieuw naar je reactie.
 

Sparky

Well-Known Member
Hi Manu,

de spoel hoef je niet te verdenken want de verlichting werkt toch, sterker nog de spanning is te hoog en de lampjes van je verlichting branden hierdoor zelfs door.

Een spoel die defect zou zijn komt te weinig uit of helemaal niks.
Maar je bevindingen zijn wel positief te noemen.

De spanning van de lichtspoel is te hoog omdat je choke deze niet belast.
De choke zelf is goed dus het probleem moet in de bedrading van de choke liggen of in een eventueel in serie geschakelde weerstand, die je (nog) niet kon vinden.

Meet eens het volgende:

1. start de scooter.
2. zet je multimeter op 200V ~ (wisselspanning)
3. prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten.
4. prik de rode meetpen op de gele draad bij de elektrische choke terwijl deze aangesloten is en noteer de spanning die je meet.
5. prik vervolgens de rode meetpen op de zwart/groene draad bij de elektrische choke terwijl deze aangesloten is en noteer de spanning die je meet.
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
Hi Manu,

de spoel hoef je niet te verdenken want de verlichting werkt toch, sterker nog de spanning is te hoog en de lampjes van je verlichting branden hierdoor zelfs door.

Een spoel die defect zou zijn komt te weinig uit of helemaal niks.
Maar je bevindingen zijn wel positief te noemen.

De spanning van de lichtspoel is te hoog omdat je choke deze niet belast.
De choke zelf is goed dus het probleem moet in de bedrading van de choke liggen of in een eventueel in serie geschakelde weerstand, die je (nog) niet kon vinden.

Meet eens het volgende:

1. start de scooter.
2. zet je multimeter op 200V ~ (wisselspanning)
3. prik de zwarte meetpen op de min-pool van de accu.
4. prik de rode meetpen op de gele draad bij de elektrische choke terwijl deze aangesloten is en noteer de spanning die je meet.
Zo? Foto met vinger

Zo? Foto met 2 vingers
 

Attachments

Sparky

Well-Known Member
0 Volt betekent dus dat de gele draad ergens onderbroken is tussen de lichtspoel achter je vliegwiel en de elektrische choke.

Hier moet op zijn minst dezelfde waarde gemeten worden als in je koplamp.

Bij de stator vertrekt een gele draad, even verder zit dan een connector die de bedrading van de stator verbindt met de kabelboom van je scooter.
in de kabelboom vertrekt 1 gele kabel die "ergens" vertakt wordt naar je verlichting, naar je spanningsregelaar en naar je elektrische choke.

Misschien dat de breuk zich zelfs bij de vertakking bevindt??????
 
Last edited:

Manu76

Burn and rise...
0 Volt betekent dus dat de gele draad ergens onderbroken is tussen de lichtspoel achter je vliegwiel en de elektrische choke.
Wat raad je me aan? Dan toch de spoel bekijken achter de vliegwiel?
Is een nieuwe kabel aanleggen te doen? Of zit dat allemaal vast met stekkers
 

Sparky

Well-Known Member
De spoel hoef je niet te bekijken die is goed is gebleken door het feit dat je verlichting werkt (te lezen in mijn bijdrage #32)

Het is zaak je kabelboom na te kijken en proberen te vinden waar die gele draad ergens onderbroken is of slecht contact maakt.
Een nieuwe draad trekken is altijd mogelijk alleen zit je inderdaad met de connectoren.

Om te proberen of je de choke aan de gang krijgt zou je een nieuwe voorlopige draad moeten trekken tussen de gele draad die vertrekt bij je vliegwiel en de gele draad op de connector van de elektrische choke.
 

Manu76

Burn and rise...
De spoel hoef je niet te bekijken die is goed is gebleken door het feit dat je verlichting werkt (te lezen in mijn bijdrage #32)

Het is zaak je kabelboom na te kijken en proberen te vinden waar die gele draad ergens onderbroken is of slecht contact maakt.
Een nieuwe draad trekken is altijd mogelijk alleen zit je inderdaad met de connectoren.

Om te proberen of je de choke aan de gang krijgt zou je een nieuwe voorlopige draad moeten trekken tussen de gele draad die vertrekt bij je vliegwiel en de gele draad op de connector van de elektrische choke.
Connectors is het probleem niet daar werk ik vaak mee. :) Maar hoe zit die kabel bij de vliegwiel vast dan? gesoldeerd?

Aan 1 zijde (aan de choke vast)heeft die een gele draad maar dan worden het een andere kleur aan de andere zijn, van het vliegwiel zeg maar maar vanaf de vliegwiel zie ik geen gele draad.

Ik maak ff een foto...
 

Attachments

Advertisement - register to remove this
Thread starter Similar threads Forum Replies Date
bramb Koplamp verlichting Quick Forum 12
Deven0172 Verlichting Werkt Niet - Piaggio Zip 2T Quick Forum 0
David_Groen19 Spanning omzetten verlichting Quick Forum 2
F Verlichting rieju toreo Quick Forum 8
S Led verlichting op scooter Quick Forum 4
Similar threads





Top