This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Verband kop en uitlaat


Dit is redelijk bekende info, maar dit is niet waar het in dit topic over gaat, nl het verband tussen uitlaat en kop.

Het enigste verband hiertussen wat ik ken is dat een goede uitlaat je daadwerkelijke compressie verhoogt en dat je daar je kop weer op aan moet passen, maar dat is al diverse malen genoemd in dit topic.....
 

Toch wel Aad, want beide zowel de kop als de uitlaat moeten voor hetzelfde toerental berekend worden.
Toen ik uitlaatberekeningen ook voor scooters ging maken, had ik wel de kopgegevens erbij nodig. Nu maak ik bij voorkeur altijd een kop en uitlaatbereking in combinatie.
Want de Kreidlers worden ook steeds meer met goede squishkoppen uitgerust.
Als je een kop hebt die voor 13.000 rpm is berekend, dan moet je deze niet combineren met een uitlaat die op 15.000 rpm berekend is, want dan zal de msv waarde, door de te brede squishband zeker en meestal ook de compressieverhouding te hoog worden, waarbij motorschade zeker niet uitgesloten is. Nu kun je d.m.v. een grotere squish clearence wel direct de compressiewaarde terugbrengen, maar de msv waarde daalt minder snel. Je kunt dan nog wel de squish rand flink afronden, waardoor de msv ook omlaag gaat.
Veel onervaren rijders voelen niet aan dat een motor tegen de detonatie aanrijdt, met alle risico's.
Een goede uitleg hierover is geschreven door Arno Koch, de link hiervoor staat wel ergens op m'n website, onder Techniek.

Groeten,
Luc
 
Last edited: