Vastloper of krukas of allebei?

Na een lang stuk rijden verloor mijn scooter ineens veel vermogen. Ik zag dat (enorm dom) de oliedop er scheef op zat en er zat aardig wat olie op de achterband/spatbord. Het oliepeil leek heel laag voor zover ik dat na enigszins afkoelen kon meten. Na bijvullen van de olie starte hij prima en het vermogen was terug. Toen hoorde ik na 300 meter een soort geklingel en kwam de scooter abrupt tot stilstand en was hij niet aan te kicken. Ik dacht zelf direct aan een vastloper. Ik heb de cilinder eraf gehaald en twijfel of dat het was. Ik vermoed zelf dat ik geen vastloper had maar nog vervelender dat mijn krukas het begeven heeft. Aangezien de cilinder wand nog helemaal gaaf is. Echter de zuiger ziet er wel erg slecht uit. Hoe weet ik dit zeker?

Scooter:Kymco Agility
90cc NCY cilinder
90cc ncy cilinderhoofd
Ncy race variateur met 7.5 gram leovinci rollen
Malossi v snaar
NCY koppeling/poeliehelft met rechte spiebanen
18.5mm naraku carburateur
Sproeier 84
Naraku high voltage bougiekabel
Standaard luchtfilter met naraku filterschuim
 

Attachments

  • 6F3FAD67-2FBA-4264-A174-0B1F45019B30.jpeg
    6F3FAD67-2FBA-4264-A174-0B1F45019B30.jpeg
    204 KB · Views: 44
  • 99B9E19B-E89D-430B-BF8B-B609111B0C51.jpeg
    99B9E19B-E89D-430B-BF8B-B609111B0C51.jpeg
    244.8 KB · Views: 41
  • B747D58C-5052-483A-8942-80E152A1723C.jpeg
    B747D58C-5052-483A-8942-80E152A1723C.jpeg
    197.3 KB · Views: 40
  • E58D0EE5-F838-447C-BAB2-486A5B324C6F.jpeg
    E58D0EE5-F838-447C-BAB2-486A5B324C6F.jpeg
    207.8 KB · Views: 40
  • EB43D439-8479-4778-B1E4-7FCECFB0FE12.jpeg
    EB43D439-8479-4778-B1E4-7FCECFB0FE12.jpeg
    206 KB · Views: 41
  • 6F94E875-7812-4AE6-8AD4-0A7F1DA474BC.jpeg
    6F94E875-7812-4AE6-8AD4-0A7F1DA474BC.jpeg
    275.2 KB · Views: 41
Advertisement - register to remove this

Zo op de foto te zien ziet de cilinder er ook niet fris uit , zie een heleboel krassen , wat ook niet anders kan als de zuiger er slecht uitziet.. Je zal toch de krukaslagers moeten bekijken , en vergeet ook de nokkenas lagers en nokkenas , met de tuimelaars zelf niet , ook deze heeft droog gelopen.
 
bij mijn Kymco was de vario eens los gelopen (niet goed vast gezet...)
vermogen weg en een hoop herrie en stilstand.....
misschien daar al gekeken??

op de foto ziet de cilinder er niet tof uit.. maar heb beroerder gezien die t nog perfect deden ?!?!?
 
Variateur leek mij niet. In het verleden had de scootergarage mijn variateurmoer niet goed aangedraaid en toen hij eraf vloog was dat zo bizar veel herrie dat was niet te vergelijken met de klingel die ik nu hoorde. Maar hij was ook zwaar oververhit, kwam overal ''witte'' rook uit en is het normaal dat na 300 km de zuiger er al zo uitziet aan de bovenkant? Ik zal sowieso even kijken naar de aandrijving vanmiddag, heb nu alleen cilinder gecheckt. Maar ik ga sowieso het hele blok wel even open maken. Weet iemand een goedkoper alternatief voor een krukastrekker? (kost bijna 100 euro zag ik)

Echter als ik de krukas moet vervangen, is het dan verstandig om een heavy duty krukas erop te zetten of zou een standaard krukas deze setup aan moeten kunnen?

PS. die krassen vallen bijzonder mee het is meer de weerspiegeling die een verkeerd beeld geeft.
 
Variateur leek mij niet. In het verleden had de scootergarage mijn variateurmoer niet goed aangedraaid en toen hij eraf vloog was dat zo bizar veel herrie dat was niet te vergelijken met de klingel die ik nu hoorde. Maar hij was ook zwaar oververhit, kwam overal ''witte'' rook uit en is het normaal dat na 300 km de zuiger er al zo uitziet aan de bovenkant? Ik zal sowieso even kijken naar de aandrijving vanmiddag, heb nu alleen cilinder gecheckt. Maar ik ga sowieso het hele blok wel even open maken. Weet iemand een goedkoper alternatief voor een krukastrekker? (kost bijna 100 euro zag ik)

Echter als ik de krukas moet vervangen, is het dan verstandig om een heavy duty krukas erop te zetten of zou een standaard krukas deze setup aan moeten kunnen?

PS. die krassen vallen bijzonder mee het is meer de weerspiegeling die een verkeerd beeld geeft.
Krukastrekker niet nodig, voor enkele euro's heb je een vliegwieltrekker,
Mijn ervaring met krukassen is dat ze prima lang meegaan, 101octane, Naraku, uit een sloopblok, ik zie geen patroon /aan- afraders in een merk.
Jouw cilinderwand ziet er idd gepolijst uit, het liefst zie ik de hoonstrepen zodat olie lekker blijft hechten,
Groet,
 
BCBADBB8-08E9-4F33-8692-C3179773431F.jpeg
Post automatically merged:

Dit trof in de carter aan(was zgan nieuwe v snaar) ik heb iets heel erg fout gedaan maar ik vraag me af wat. Hij heeft een paar honder km gedaan.(op een hele verkeerde manier) kan het zijn dat dit mijn enige probleem is of zal de hitte en/ vastlopen van de vario ook mijn krukas gemold kunnen hebben.
Post automatically merged:

of komt dit door de vastloper?
 

Attachments

  • 80C67C13-4B38-40EC-AFC4-958337A41687.jpeg
    80C67C13-4B38-40EC-AFC4-958337A41687.jpeg
    316.2 KB · Views: 38
Last edited:
volgens mij zat ik er niet zo heel ver naast.....

maar man o man .. wat is daar fout gegaan?!? wat een ravage!

hoe kan de snaar aan de verkeerde kant van de koppeling zitten dan??

snaar eraf peuteren en duimen dat er niks krom is getrokken.. de krukas is sterker dan de snaar ... normaal gesproken..
wel de goede maat snaar erop gehad?
 
View attachment 67218
Post automatically merged:

Dit trof in de carter aan(was zgan nieuwe v snaar) ik heb iets heel erg fout gedaan maar ik vraag me af wat. Hij heeft een paar honder km gedaan.(op een hele verkeerde manier) kan het zijn dat dit mijn enige probleem is of zal de hitte en/ vastlopen van de vario ook mijn krukas gemold kunnen hebben.
Post automatically merged:

of komt dit door de vastloper?
Als je met te weinig olie hebt gereden, is het waarschijnlijk een aanloper geweest. Door te weinig smering is de zuiger dan te heet geworden en is aangelopen/vastgelopen. Die snaar was waarschijnlijk al ruk en is met lomp geweld langs de poelies gesleept waardoor hij het begaf.
De variateur ziet er niet echt bruikbaar meer uit en zo te zien was dat al een tijdje zo. Hopen dat de poelies van de koppeling nog wel goed zijn.
Big-end kun je gemakkelijk controleren of 'ie nog spelingsvrij is, kan veel hebben en loopt niet snel droog.
Top-end moet je even de zuigerpen in doen en voelen of er speling is.
Zijn die allebei goed, hoef je alleen maar je cilinder te vervangen of honen op overmaat.
Bij twijfel de tuimelaarbrug compleet vervangen, kost bijna niets en omdat hij ' bovenin ' zit, kan het zijn dat met te weinig olie die ook een tijdje heeft drooggelopen.
Post automatically merged:

Als je met te weinig olie hebt gereden, is het waarschijnlijk een aanloper geweest. Door te weinig smering is de zuiger dan te heet geworden en is aangelopen/vastgelopen. Die snaar was waarschijnlijk al ruk en is met lomp geweld langs de poelies gesleept waardoor hij het begaf.
De variateur ziet er niet echt bruikbaar meer uit en zo te zien was dat al een tijdje zo. Hopen dat de poelies van de koppeling nog wel goed zijn.
Big-end kun je gemakkelijk controleren of 'ie nog spelingsvrij is, kan veel hebben en loopt niet snel droog.
Top-end moet je even de zuigerpen in doen en voelen of er speling is.
Zijn die allebei goed, hoef je alleen maar je cilinder te vervangen of honen op overmaat.
Bij twijfel de tuimelaarbrug compleet vervangen, kost bijna niets en omdat hij ' bovenin ' zit, kan het zijn dat met te weinig olie die ook een tijdje heeft drooggelopen.
Wel oppassen met de tuimelaarbrug.
Die zijn er voor korte kleppen en lange kleppen.
Aangezien het een ncy-kopje is, zullen het wel 64mm kleppen zijn (64mm)
Moet je even googlen op ncyshop, daar staan filmpjes met uitleg
Post automatically merged:

Als je met te weinig olie hebt gereden, is het waarschijnlijk een aanloper geweest. Door te weinig smering is de zuiger dan te heet geworden en is aangelopen/vastgelopen. Die snaar was waarschijnlijk al ruk en is met lomp geweld langs de poelies gesleept waardoor hij het begaf.
De variateur ziet er niet echt bruikbaar meer uit en zo te zien was dat al een tijdje zo. Hopen dat de poelies van de koppeling nog wel goed zijn.
Big-end kun je gemakkelijk controleren of 'ie nog spelingsvrij is, kan veel hebben en loopt niet snel droog.
Top-end moet je even de zuigerpen in doen en voelen of er speling is.
Zijn die allebei goed, hoef je alleen maar je cilinder te vervangen of honen op overmaat.
Bij twijfel de tuimelaarbrug compleet vervangen, kost bijna niets en omdat hij ' bovenin ' zit, kan het zijn dat met te weinig olie die ook een tijdje heeft drooggelopen.
Post automatically merged:


Wel oppassen met de tuimelaarbrug.
Die zijn er voor korte kleppen en lange kleppen.
Aangezien het een ncy-kopje is, zullen het wel 64mm kleppen zijn (64mm)
Moet je even googlen op ncyshop, daar staan filmpjes met uitleg
Lol,
met 64mm bedoel ik korte kleppen, lange zijn 69,5
Em met cilinder vervangen, bedoel ik natuurlijk inclusief zuiger, anders overmaat.
 
Last edited:
Vario was splinternieuw oo 300 km na, zat ook nieuwe malossi v-snaar op. Dus het was echt niet versleten, lijkt misschien zo door al die resten die overal verspreid zijn. Ik heb alle onderdelen liggen(donor scooter) maar ik weet niet of de vastloper of warmloper een gevolg was van oververhitting door probleem in de aandrijving was of andersom dat de aandrijving kapot is gegaan door de olieproblemen (al zou ik niet weten hoe) De cilinder zelfs is nog helemaal perfect. Die krassen zijn echt de weerspiegeling. Mijn idee is om een originele kymco snaar terug te plaatsen/nieuwe vario/nieuwe rollen. En het dan weer te proberen. Of is dat niet handig.
Post automatically merged:

Als je met te weinig olie hebt gereden, is het waarschijnlijk een aanloper geweest. Door te weinig smering is de zuiger dan te heet geworden en is aangelopen/vastgelopen. Die snaar was waarschijnlijk al ruk en is met lomp geweld langs de poelies gesleept waardoor hij het begaf.
De variateur ziet er niet echt bruikbaar meer uit en zo te zien was dat al een tijdje zo. Hopen dat de poelies van de koppeling nog wel goed zijn.
Big-end kun je gemakkelijk controleren of 'ie nog spelingsvrij is, kan veel hebben en loopt niet snel droog.
Top-end moet je even de zuigerpen in doen en voelen of er speling is.
Zijn die allebei goed, hoef je alleen maar je cilinder te vervangen of honen op overmaat.
Bij twijfel de tuimelaarbrug compleet vervangen, kost bijna niets en omdat hij ' bovenin ' zit, kan het zijn dat met te weinig olie die ook een tijdje heeft drooggelopen.
Post automatically merged:


Wel oppassen met de tuimelaarbrug.
Die zijn er voor korte kleppen en lange kleppen.
Aangezien het een ncy-kopje is, zullen het wel 64mm kleppen zijn (64mm)
Moet je even googlen op ncyshop, daar staan filmpjes met uitleg
Post automatically merged:


Lol,
met 64mm bedoel ik korte kleppen, lange zijn 69,5
Em met cilinder vervangen, bedoel ik natuurlijk inclusief zuiger, anders overmaat.
Het is besteld bij NCY shop ook de klephevelbrug hoort er bij en idd gecheckt welke lengte.
Post automatically merged:

volgens mij zat ik er niet zo heel ver naast.....

maar man o man .. wat is daar fout gegaan?!? wat een ravage!

hoe kan de snaar aan de verkeerde kant van de koppeling zitten dan??

snaar eraf peuteren en duimen dat er niks krom is getrokken.. de krukas is sterker dan de snaar ... normaal gesproken..
wel de goede maat snaar erop gehad?
Ja ik heb ze vergeleken en was dezelfde maat. Hij was ietsje breder maar is standaard met malossi snaar en kwam precies gelijk met de variobus.
 
Ik heb nog een vraag, ik heb de v-snaar /variobus/ variateur/rollen vervangen en een nieuwe cilinder geplaatst. De krukas beweegt nog en zit geen zijwaartse speling op. Is dat voldoende en zal ik weer proberen te starten of beter het blok splitten en goed nakijken? Ik heb nog een originele krukas liggen namelijk. Bijgevoegd foto van oude zuiger die er ook niet heel slecht uitzag. Denk dat het puur de aandrijving is geweest.
 

Attachments

  • 218D785B-082C-417D-8105-FA5C2BE9E1C9.jpeg
    218D785B-082C-417D-8105-FA5C2BE9E1C9.jpeg
    396.2 KB · Views: 27
  • 418D9622-63DB-474A-AA2C-DD0B679D7FED.jpeg
    418D9622-63DB-474A-AA2C-DD0B679D7FED.jpeg
    258.8 KB · Views: 24
  • 80B2834F-E6A1-4A2E-A93C-456C58F44C1D.jpeg
    80B2834F-E6A1-4A2E-A93C-456C58F44C1D.jpeg
    358.1 KB · Views: 22
  • 47672C5C-8453-416C-8A70-443A2C94CE20.jpeg
    47672C5C-8453-416C-8A70-443A2C94CE20.jpeg
    275.3 KB · Views: 22
  • 99170BAF-03B1-432F-AD8F-9920480A79E9.jpeg
    99170BAF-03B1-432F-AD8F-9920480A79E9.jpeg
    250.4 KB · Views: 20
  • 1D92294D-3124-4520-84D7-4F441AE0E95E.jpeg
    1D92294D-3124-4520-84D7-4F441AE0E95E.jpeg
    297.7 KB · Views: 20
  • 8D0CC1FA-A0F5-497A-AE52-F62716D50F9A.jpeg
    8D0CC1FA-A0F5-497A-AE52-F62716D50F9A.jpeg
    325.4 KB · Views: 21
Ik heb nog een vraag, ik heb de v-snaar /variobus/ variateur/rollen vervangen en een nieuwe cilinder geplaatst. De krukas beweegt nog en zit geen zijwaartse speling op. Is dat voldoende en zal ik weer proberen te starten of beter het blok splitten en goed nakijken? Ik heb nog een originele krukas liggen namelijk. Bijgevoegd foto van oude zuiger die er ook niet heel slecht uitzag. Denk dat het puur de aandrijving is geweest.
Omdat je nagenoeg zonder olie hebt gereden geef ik het toch een grote kans dat je een vastloper hebt gehad.
Hoe kan anders een goede cvt zo opeens naar de klote lopen ?
De snaar, zelfs een bijna nieuwe, kan altijd de geest geven. En ook vrij plotseling.
Maar dan toch niet zo. Dit ziet er uit of alles opeens met lomp geweld tot stilstand kwam of blokkeerde.
Alles wat je nu kunt checken, is aan te bevelen want dan weet je zeker waar het aan lag.
 
jeetje wat een ravage :oops: lijkt alsof de vsnaar aan de krukas kant vast/klem is komen te zitten er vervolgens een paar slagen is meegetrokken rondom de as. dit is een heel ander probleem dan de wel of niet vastloper vanwege te weinig olie. Het effect vd vastgelopen snaar is het hetzelfde als een vastloper, nl. abrupt tot stilstand komen.

Voordat je opnieuw gaat starten zou ik eerst uitsluiten dat dit nog een keer kan gebeuren, wat heeft dit veroorzaakt? te korte bus, spacer vergeten , verkeerde volgorde bij installatie?
 
Variateur leek mij niet. In het verleden had de scootergarage mijn variateurmoer niet goed aangedraaid en toen hij eraf vloog was dat zo bizar veel herrie dat was niet te vergelijken met de klingel die ik nu hoorde. Maar hij was ook zwaar oververhit, kwam overal ''witte'' rook uit en is het normaal dat na 300 km de zuiger er al zo uitziet aan de bovenkant? Ik zal sowieso even kijken naar de aandrijving vanmiddag, heb nu alleen cilinder gecheckt. Maar ik ga sowieso het hele blok wel even open maken. Weet iemand een goedkoper alternatief voor een krukastrekker? (kost bijna 100 euro zag ik)

Echter als ik de krukas moet vervangen, is het dan verstandig om een heavy duty krukas erop te zetten of zou een standaard krukas deze setup aan moeten kunnen?

PS. die krassen vallen bijzonder mee het is meer de weerspiegeling die een verkeerd beeld geeft.


Als die even geen smering meer krijgt omdat het peil te laag was, dan is de schade zo gedaan..

Een te laag oliepeil kan je oliepomp niet meer op pompen.


Wat ik grappig vind aan je setup is..

Dat je wel een Naraku high voltage bougiekabel erop schroeft. Maar een fatsoenlijke krukas kan er niet vanaf.
Had er een eerder een betere krukas erin gezet.. Dat standaard ding heeft niet zo`n beste lagers..

Vind zelf de krukas nog al een best belangrijk onderdeel in je motor.. En die wil je echt niet kapot hebben.

Zelfs met een 60cc ga ik liever voor een betere krukas.
(al is een standaard as prima te doen tot 72cc.. Daar boven wil je echt een betere hebben. Niet zo zeer dat de krukas het niet aan kan. Maar wel dat een sterkere veel betere kwaliteit lagers erin heeft zitten, en dit kan behoorlijk de levensduur van je motorblok verlengen.
Post automatically merged:

Vario was splinternieuw oo 300 km na, zat ook nieuwe malossi v-snaar op. Dus het was echt niet versleten, lijkt misschien zo door al die resten die overal verspreid zijn. Ik heb alle onderdelen liggen(donor scooter) maar ik weet niet of de vastloper of warmloper een gevolg was van oververhitting door probleem in de aandrijving was of andersom dat de aandrijving kapot is gegaan door de olieproblemen (al zou ik niet weten hoe) De cilinder zelfs is nog helemaal perfect. Die krassen zijn echt de weerspiegeling. Mijn idee is om een originele kymco snaar terug te plaatsen/nieuwe vario/nieuwe rollen. En het dan weer te proberen. Of is dat niet handig.
Post automatically merged:


Het is besteld bij NCY shop ook de klephevelbrug hoort er bij en idd gecheckt welke lengte.
Post automatically merged:


Ja ik heb ze vergeleken en was dezelfde maat. Hij was ietsje breder maar is standaard met malossi snaar en kwam precies gelijk met de variobus.


Neem aan dat je NCY store bedoeld? NCY shop kan ik niet vinden.
Was je veel invoerkosten kwijt voor het kopen van die onderdelen?
 
Last edited:
Als die even geen smering meer krijgt omdat het peil te laag was, dan is de schade zo gedaan..

Een te laag oliepeil kan je oliepomp niet meer op pompen.


Wat ik grappig vind aan je setup is..

Dat je wel een Naraku high voltage bougiekabel erop schroeft. Maar een fatsoenlijke krukas kan er niet vanaf.
Had er een eerder een betere krukas erin gezet.. Dat standaard ding heeft niet zo`n beste lagers..

Vind zelf de krukas nog al een best belangrijk onderdeel in je motor.. En die wil je echt niet kapot hebben.

Zelfs met een 60cc ga ik liever voor een betere krukas.
(al is een standaard as prima te doen tot 72cc.. Daar boven wil je echt een betere hebben. Niet zo zeer dat de krukas het niet aan kan. Maar wel dat een sterkere veel betere kwaliteit lagers erin heeft zitten, en dit kan behoorlijk de levensduur van je motorblok verlengen.
Post automatically merged:




Neem aan dat je NCY store bedoeld? NCY shop kan ik niet vinden.
Was je veel invoerkosten kwijt voor het kopen van die onderdelen?
NCY store en ik zou het je afraden, enorme importkosten/duurde 3 maanden.

Wat betreft de krukas, je hebt volledig gelijk het bleek helaas ook de krukas te zijn die het begeven heeft. Nu heb ik er nog 1 liggen denk dat ik die erop doe met 80cc en standaardkop. Dit was iets te overdreven met stamdaard krukas. Weer wat geleerd en een hele hoop werk.
 
Had ook bij NCY store besteld, maar hadden zelf de order al geannuleerd + geld terug gestort.. Helaas, ze hadden daar wel goed spul liggen.

Wou dat er in de EU ook zo`n winkel zou zijn.
 
Back
Top