(los krijgen) Vastloper, zuigerveer gebroken

Enterprise

Well-Known Member
Goeiedag,

Vandaag helaas een vast loper gehad met mijn elyseo, zuigerveer gebroken.
Hoe kan ik deze zuiger het beste los krijgen van de cilinder?
 

Attachments

  • IMG_20200810_224225.jpg
    IMG_20200810_224225.jpg
    177.8 KB · Views: 55
  • IMG_20200810_224230.jpg
    IMG_20200810_224230.jpg
    180.9 KB · Views: 64
Advertisement - register to remove this

Dus die zuigerveer zit nu gewoon klem tussen de cilinder? Zou er toch gewoon wat olie tussen doen en gecontroleerd omhoog trekken. Of met een punttang oid de zuigerveer eruit vissen. Hopelijk blijft de cilinderwand in takt. Zit niets anders op.
 
Klopt zit er idd klem tussen in. Over de wand maak ik me niet zo druk want gaat wss een nieuwe op. Alleen ik krijg hem niet los getrokken en durf ook niet te hard eraan te trekken. De veer ook niet. Geen beweging in te krijgen. Olie erop maar geen effect helaas.
 
Als het toch niet meer om de cilinder gaat zou ik hem met veel kracht / wig oid eronder en omhoog halen. Wel met beleid. Denk dat zelfs de krukas nog heel zal blijven.
 
Ah oke bedankt, daar was ik juist bang voor want ik wil absoluut de krukas niet mollen als die niet al genekt is door de vastloper.
Ik zal morgen nog eens proberen.
Als ik iemand zachtjes de zuiger laat tikken terwijl ik de cil omhoog trek zou dat helpen of is dat juist slecht voor de krukas ofzo?
 
Wat ik niet zou doen is op de zuiger gaan tikken. Kans dat de drijfstang krom trekt of gewoon breekt.

Met dremel stukje wegslijpen is nog een optie. Ik heb gelukkig zelf zo'n ding voor noodoplossing. Superhandig.
 
Helaas heb ik geen dremel. Ik ga morgen nog eens proberen met flink wat olie.

Hoe kan het eigenlijk dat dit zo vast gelopen is? Het viel me op dat de bougie nogal grijs is dus hij zal te arm hebben gelopen, kan dit een oorzaak zijn dat het veertje gebroken is? Of is dit gewoon slijtage van een cil. waar al heel wat kms mee gereden is?
 
Volgens mij is dat stukje staal wat er bovenuit komt geen zuigerveer, maar eerder een los gesprongen circlipje.
Dat stukje staal ziet er rond uit net als staal draad.

Om hem eraf te halen.. Ik zie dat het staal draad precies uit de kop van de zuiger komt en precies tussen de zuigerwand zit. En dit zal natuurlijk ook blijven klemmen als dat stukje staaldraad blijft zitten..

Misschien kan je dat stukje staal draad door de zuiger naar beneden tikken.. De kans is dan wel groot dat hij in het carter valt, maar de kans dat je dan de cilinder eraf krijgt is een stukje groter.

Als je de cilinder van het carter pas vlak kan krijgen (door middel van wat optillen) zou je 2 houten wiggen er onder door kunnen tikken zodat je op die manier de cilinder omhoog trekt, en dan hopen dat hij los laat.

Carter zal je uiteraard dan toch schoon moeten maken, want misschien zit er ook nog metaal gruis erin.
 
Last edited:
Hij is toch ook aan de onderkant van de zuiger naar boven gekomen? Of anders rondom dat ijzer draadje een gat in de zuiger meppen.. Of zet er een boor op en heel voorzichtig zeer ondiep erin boren (met beleid)
 
Nu je het zegt, zuiger veren zijn niet rond. Niet aan gedacht.
Hoop dat ik hem morgen los gewrikt krijg.
Bedankt voor alle tips

Hoe kan de circlip zomaar eruit springen? Zover ik weet is het best al een oud cillindertje.

Ik heb trouwens al flink liggen trekken en wrikken en eerst kon ik de krukas (via het vliegwiel/koel wiel, weet even niet hoe het genoemd word) maar een aantal mm draaien en nu al een paar cm dus er komt iig wel beweging in.
 
Last edited:
Slecht nieuws. Het naaldlager is dood. Dit is wat er van over is.

Moet het blok nu perse open of kan ik het ook met mengsmering uitspoelen?
 

Attachments

  • IMG_20200811_134021.jpg
    IMG_20200811_134021.jpg
    150.2 KB · Views: 52
Last edited:
Ik zou eerder de krukas even goed controleren...
En dan met name de ''small end''..., dus daar waar je zuigerpen en naaldlager tussen moeten.

Een circlip kan er uit lopen maar meestal komt dit door verkeerde montage.
Een naaldlager die uit elkaar klapt en in de cilinder, cilinderkop en/of motorblok terecht komt is nogal zeldzaam te noemen.

Zie ook hieronder wat ik bedoel:

I4vlQXh.png


Uitspoelen kan altijd nog, maar om er zeker van te zijn blijft splitsen raadzaam.
Het kan ook bijvoorbeeld met een (kleine) magneet welke aan een flexibel voorwerp is bevestigd.

Maar dan nog moet je op zoek naar een hoop onderdelen..., zeker van een naaldlager.
Kan zijn dat er via de uitlaatpoort iets in de uitlaat terecht gekomen is..., maar het kan ook zijn dat het meeste onderin je blok ligt.
Dit is voor de lagers en keerringen natuurlijk niet gewenst...

Denk dat je het best even kan inventariseren wat je momenteel hebt weten eruit te vissen.
Wellicht valt het dan nog mee..., maar om eerlijk te zijn denk ik dat je er niet onderuit komt om het blok te splitsen.
Is helaas de enige manier om er zeker van te zijn dat alles verdwenen is uit het blok.
 
Ik denk dat het naaldlager al flink gaar was voordat hij knalde. Af en toe wel eens een raar geluidje gehoord dus had eigenlijk moeten stoppen en kijken maar ik dacht dus dat het uit het carter kwam (iets met koppeling aangezien ik daar geklooit had). Misschien is wat ik gehoord hebt wel het kantelen van de zuiger door een slechte naaldlager?

Ik heb besloten dat het blok dan toch maar gesplitst gaat worden. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan dus ga ik het laten doen.
Het blokje gaat een nieuwe krukas, lagers etc krijgen aangezien hij toch open moet. Dit weekend breng ik hem weg want zelf splitsen gaat mij boven de pet en ben bang dat ik ook niet het juiste gereedschap ervoor heb (lagers/keerringen etc).

Dat ik de krukas wil laten vervangen heeft ook nog wel een andere reden; Hij was op geen mogelijkheid los te krijgen dus heb ik hem rustig los getikt met een rubberen hamer en een stukje hout. Het kan dus best zo zijn dat ik de lagers of keeringen gemold heb of de krukas miss zelfs wel krom heb geslagen. Maar als ik zie hoe hard ze op youtube filmpjes op de zuiger slaan zal het wel meevallen. Better be safe than sorry, dus nieuwe krukas!

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik een revisie laat uitvoeren op zo'n oud blokje is omdat ik er een flink bedrag voor opgehoest heb (aanschaf) een aantal weken geleden en de scooter verder in uitstekende staat is en ik hoop er nog lang plezier van te kunnen hebben doormiddel van een revisie. Een nieuw motorblok zoeken is voor mij geen optie want dan weet je vaak ook niet of je de rotzooi van een ander koopt.

De vorige eigenaar had de scooter 2 jaar in zijn bezit. Aan de cilinder kan ik niet echt zien dat hij al zo oud is. Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar deze cilinder erop gebeunt heeft zonder het naaldlager te controleren met deze vastloper als gevolg. Dit kan ik natuurlijk nooit bewijzen dus maar vaak klopt het wel als ik zo'n gevoel in mijn onderbuik heb.

In ieder geval heel erg bedankt voor alle reactie's en tips.
 
Last edited:
Hier is een foto van de cilinder en de zuiger zelf voor de liefhebbers.
 

Attachments

  • IMG-20200811-WA0012.jpeg
    IMG-20200811-WA0012.jpeg
    104.8 KB · Views: 37
  • IMG-20200811-WA0010.jpeg
    IMG-20200811-WA0010.jpeg
    96.8 KB · Views: 36
  • IMG_20200811_135603.jpg
    IMG_20200811_135603.jpg
    100.6 KB · Views: 37
Back
Top