(los krijgen) Vastloper, zuigerveer gebroken

misschien was de lager kapot gegaan en is door de losvliegende delen de clip uit zn groef geduwd? Of de lager kapot omdat de zuiger abrupt stopte door de clip
 
Ik vermoed dat het naaldlager nooit vervangen is en doordat het naaldlager al heel oud is en nooit vervangen is was het naar mijn mening een kwestie van tijd voordat het kapot ging. Normaal zou dit nooit mogen gebeuren maar daarom vervang ik zelf dus het naald lager wanneer ik een nieuwe cil enzo erop zet. Ik vermoed dat vorige eigenaar dus cilinder heeft vervangen en het versleten naald lager erin heeft laten zitten.

@arkAC de piston clips zaten allebei nog in de zuiger. Wat er uit de zuiger stak was echt een naaldje van het naaldlager. En mijn vermoeden is dat de rest van de naalden onderin het blok ligt.

De twee ringen wat van het naaldlager over is kwamen los toen ik de zuiger pen gedemonteerd had.

Inderdaad een flink zooitje. Jammer ook omdat ik hem pas heb. Ik weet wel dat als ik ooit nog een tweedehands scootertje haal, dat ik hem nog helemaal eens naloop voordat ik ga scooteren.
Volgende week is ie aan de beurt voor een revisie.

Ik kan het niet bewijzen maar denk toch dat vorige eigenaar me een beetje belogen heeft over de elyseo.
 
En hoeveel km's stond er op die Elyseo? Beetje jammer wel.
Er is vaak een hoop intern aan zo'n ding ook al ben je vanaf de buitenkant overtuigd van niet. Je komt soms rare dingen tegen achteraf. Je kunt bij zo'n koop juist nooit checken op naaldlager etc. Of bijv een bedrading die blijkt bijmekaar geplakt...
 
Is inderdaad echt jammer, zonde gewoon. Normaal heb ik altijd redelijk geluk gehad met tweedehands scooters aanschaffen dus het moest een keer mis gaan denk ik. De km stand ligt rond de 27k, weet wel niet of dit echte km's zijn want met scooter tellers word wel eens gerommeld of de km kabel doet het niet voor duizenden kms. Maar aangezien derest van de scooter zo tip top in orde is, zou je het bijna niet zeggen dat ie zo veel gelopen heeft. Er zitten wat krasjes op de kappen maar voor de rest heb ik nog nooit zo'n oude scooter in mijn bezit gehad waarvan technisch alles nog zo goed in orde is.
Het is al een oudje dus ik denk dat ie veel binnen heeft gestaan en gewoon goed onderhouden is (op de naaldlager na dan whaha). Hij is zelfs nog zo tip top in orde dat ik hem wil laten reviseren. Ik heb er al een flink bedrag voor betaald dus als ik dan voor zo'n 500 euro nog flink wat duizenden kms vooruit kom ben ik tevreden. Wel had ik voor dit bedrag in totaal bijna een nieuwe gehad... Dat is wel jammer maarja dat is altijd achteraf.

Aan de andere kant zou ik hem ook gewoon kunnen verkopen en een andere halen maar dan weet ik ook weer niet wat voor iets ik koop. En als ik hier nu wat geld instop dan weet ik wel dat ie in orde is en helemaal nagekeken is (Er is afgesproken dat ie geheel nagekeken word en afgesteld etc)

Helaas gaat het niet maar je zou bijna zeggen dat je bij de aanschaf van een scooter beter dat hele ding van te voren uit elkaar kan draaien.
Ik vind het gewoon jammer weetje. Waarom niet eerlijk zeggen wat er mee is en misschien ietsje minder ervoor krijgen? Kan dat niet zo hebben dat ze gewoon glashard in je gezicht liegen. Maar wederom, ik kan het niet bewijzen dus wie ben ik om de verkoper ermee te confronteren want voor het zelfde geld is het gewoon echt toeval. Al denk ik dat deze beste man gewoon zijn scooter heeft willen fixen en toen ie er niet uitkwam hij er zo snel mogelijk vanaf wilde.

Wel weet ik nu dat als ik ooit nog eentje aanschaf dat voordat ik er echt mee ga rijden toch de makkelijke dingen gecontroleerd worden. Denk aan speling op de krukas lagers, staat van cilinder etc. Kleur van bougie zegt vaak ook al veel over de staat van het blokje of beter gezegd de afstel kunsten van de vorige eigenaar.

Heb even een foto van de elyseo toegevoegd zodat iedereen toch even kan zien om welke scooter het gaat.
 

Attachments

  • IMG_20200805_140113.jpg
    IMG_20200805_140113.jpg
    207.5 KB · Views: 13
Last edited:
tsja, Ik heb in mn hele leven 5 brommers gehad. 1e was een zogenaamd gereviseerde kaptein mobylette, aka gepoetst en elke dag ging er wel iets stuk, meestal niet hele fatale dingen gelukkig. Dus dat was een miskoop. 2e een puch. Was alles vervangen met a-kwalitiet spul en zou perfect lopen. Maar in de 2 weken dat ik hem gebruikt had moest ik hem 4x naar de brommerzaak lopen (dacht dat als ik het professioneel liet doen hij misschien niet zoals de eerste steeds kapot ging). Die had ik dus ook redelijk snel weer weg gedaan. 3e was een tomos en liep als enige perfect, niks over te klagen eigenlijk. Behalve dat hij van goedkoop slap materiaal is gemaakt, waardoor het rijcomfort ver te zoeken is. En vanaf toen 2 4t scooters waar ik behalve over de snelheid niks over te klagen heb.

Ik weet niet of ik de enige met zoveel gezeik ben, of dat dat gewoon standaard brommer dingen zijn
 
ah dat is jammer om te horen dat je zoveel pech met je brommers hebt gehad. Het klinkt misschien raar maar bij mij is het andersom. Ik heb juist zeer goede ervaringen met 2 takt (op 2 x miskopen na) en weer slechte met 4 takt. En ik heb al heel wat brommers/scooters gehad. Ben ergens gestopt met tellen maar het zijn er sowieso meer dan 10. En dan meer dan 5 ervan waren 4-taktjes. 1x een gloednieuwe chinees, had na 3k al de krukas lagers naar de malle moeren. Ik heb ook een keer een 125cc 4-takt retro motorscooter gehad en die kwam amper boven de 70kmpu en viel van ellende uit elkaar. Levensgevaarlijk op 70/80 wegen zo'n ding. Ik moet wel toegeven dat het bijna allemaal chinese 4takten zijn wat ik heb gehad en die staan nou niet echt bekend om kwaliteit en betrouwbaarheid dus misschien had ik gewoon een zip of een vespa moeten kopen.

Ik heb ook een Gilera Typhoon 125cc 2 takt gehad en die heeft 4 jaar lang als een zonnetje gereden maar die heb ik toen weg gedaan omdat ik de auto had en hem niet veel gebruikte (sjonge wat heb ik daar toch spijt van dat ik die heb weg gedaan). Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben met een voertuig. Sommige die hebben vanaf het begin aan al een hoop problemen en blijven aan de gang terwijl andere met de zelfde onderdelen niet stuk te krijgen is.
 
Persoonlijk denk ik niet dat je met de zuiger eruit te meppen de drijfstang/krukas hebt krom geslagen.
De wrijving zit namelijk tussen de zuiger en de cilinder.
De krukas kan soepeltjes meedraaien als de zuiger naar beneden getikt wordt.
Als de krukas/drijfstang überhaupt krom is, komt dit door de vastloper zelf.
Wat denk je dat er gebeurt als de zuiger plots vast komt te zitten in de cilinder.
Het naaldlager kan ook tijdens het vastlopen stuk gegaan zijn want op dit toch iele dingetje komen ontzettend grote krachten als de zuiger plots vast loopt.
 
Zal idd best een flinke klap gehad hebben. Zou ook zonde zijn als na het splijten blijkt dat die toch fout is. Dan kan die weer open. Dus ik mieter die oude as gewoon weg om zeker te zijn.
 
Slecht nieuws. Het naaldlager is dood. Dit is wat er van over is.

Moet het blok nu perse open of kan ik het ook met mengsmering uitspoelen?


Zou zelf blok splitten en nieuwe lagers erin.. Waarom zou je denken.. Kleine metaal splinters kunnen ook tussen de kogels en kooi van het lager gaan zitten. Kan je dan nog net zo goed je best doen om het carter uit te spoelen, blijft het als nog achter..

Heb je dan alles vervangen en een nieuwe cilinder erop.. Komt dat stukje metaal langs je cilinder en kras, cilinder weer kapot.. Zou zonder van het geld zijn. Je moet echt zeker van je zaak zijn dat alles eruit komt, anders is het dweilen met de kraan open. Ga je van het ene probleem naar de andere.
Post automatically merged:

Hier is een foto van de cilinder en de zuiger zelf voor de liefhebbers.

Wat voor een cilinder was het? Toevallig een top performances? Zie aan de poort configuratie van de cilinder dat het geen originele was.

Heb eerder het idee dat de zuiger NIET bij de cilinder hoorde. Weet dat Top performances wel een soort zuiger gebruikt bij peugeot vertikaal.
Zou eerder denken dat die gene gewoon een minarelli zuiger erin heeft gedaan, en dit blijkbaar kapot is gelopen.
 
Last edited:
Wow wat voor cilinder is dat met zoveel poorten??
Post automatically merged:

Oh nvm had de2e pagina niet gezien.
Post automatically merged:

Volgens mij is die cilinder + zuiger flink bewerkt
 
Last edited:
Back
Top