zo heb ik laatst een uitlaat van een 50cc classic racer geprobeerd op mijn scooter die normaal zo tussen de 12 en de 16.000 tpm reageerd , deze pijp pakt pas bij zo'n 13,500 tpm effectief aan (timing is overigens hetzelfde), als ie dus op gang komt pakt ie wel aan maar hij begint pas bij 13,500 te trekken maar moet dan door gaan naar 16.000 , in feite moet ie dus nog veel meer draaien contstant dan 13,500 , ALS ie dan goed zou kunnen lopen zou die supersnel zijn , alleen je variosysteem werkt je hierbij tegen , ik zat op 2,1 rollen en wou max 13,500/14.000tpm maken ,dus je kunt wel nagaan dat dit niet echt reeel is op een scooter. dezelfde pijp doet het wel goed op een schakelbak omdat deze dit toerenbereik WEL aankan door de versnellingsbak.
dus meer toeren is wel meer vermogen in een zekere zin (als de rest er ook naar is) maar op een scooter houdt dat sneller op door het variosysteem.
en zoals a-bizar al zegt , als een scooter het beste draait bij 12.000 tpm moet ie dat ook draaien. het hele tuning gaat erom om de scooter zo snel mogelijk te maken met een zo breed mogelijke powerband , en meer toeren is wel meer vermogen maar je moet dus wegen tussen vermogen en bruikbaarheid van de machine.
nog ff een toevoeging op de reactie van combinatie uitlaat»uitlaatpoort ,
je kunt imo 3 dingen doen , je kunt de uitlaatpoort std laten (of op een bepaalde hoogte ,niet te hoog) en er een hoogtoerige uitlaat op zetten
je kunt ook de uitlaattiming vrij hoog zetten met een niet al te hoogtoerige uitlaat
je kunt ook beide doen ,en dan krijg je dus enorm veel toeren.
het is natuurlijk even een kwestie van testen van hoe of wat, maar ik ben van mening dat je beter eerst eens met een std uitlaatpoort kan werken en daar een goeie setup bij zoeken , de uitlaatpoort kan altijd nog omhoog , maar niet meer naar beneden..
mijn visie is dus eerst van std uitgaan , dan langzaam opbouwen ,en niet zomaar de uitlaapoort omhooghalen oid..
(mischien rare uitleg maar word wel gesnapt hoop ik , ben niet altijd even goed in moeilijke dingen in woorden te brengen)