uitlaatpoort tunen

PJ SR65

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb altijd begrepen dat je met tunen de uitlaatpoort niet breder mag maken dan dat de zuigerflap af kan sluiten. Maar nu zag ik een 50cc airsal voor am6 en die vlinderpoort is breder dan de zuiger. Hij staat continu open. En hij is nieuw en niks aan gedaan. Hoe zit dat?
 
Advertisement - register to remove this

dna_mario said:
omg , als je motor 14000 tpm maakt of 9000tpm , wat denk je dat je scooter gewoon eve snel gaat lope ? gebruik eve je logica :L

je hebt te maken met een powerband. Als jij een scooter 15000 toeren laat draaien terwijl de powerband op 12000 ligt... dan zal je niet erg hard gaan.

Als jij gedurende de tijd dat je vario in werking is in je powerband blijft , ga je idd harder zodra je je vario uitloopt als dan je motor meer toeren kan maken.
Dan is het net zoals schakels , puch , etc etc.

Meer omwentelingen van je krukas @ een vaste overbrenging ( want dat is het als je vario op zijn hoogst zit ) , betekend meer omwentelingen van je achterwiel.


Maar jou reactie komt dus een beetje vreemd over als je gewoon maar klakkeloos zegt "toeren is snelheid".
Bij een scooter wil je dat ie presteerd binnen de vario werking.
 
zo heb ik laatst een uitlaat van een 50cc classic racer geprobeerd op mijn scooter die normaal zo tussen de 12 en de 16.000 tpm reageerd , deze pijp pakt pas bij zo'n 13,500 tpm effectief aan (timing is overigens hetzelfde), als ie dus op gang komt pakt ie wel aan maar hij begint pas bij 13,500 te trekken maar moet dan door gaan naar 16.000 , in feite moet ie dus nog veel meer draaien contstant dan 13,500 , ALS ie dan goed zou kunnen lopen zou die supersnel zijn , alleen je variosysteem werkt je hierbij tegen , ik zat op 2,1 rollen en wou max 13,500/14.000tpm maken ,dus je kunt wel nagaan dat dit niet echt reeel is op een scooter. dezelfde pijp doet het wel goed op een schakelbak omdat deze dit toerenbereik WEL aankan door de versnellingsbak.

dus meer toeren is wel meer vermogen in een zekere zin (als de rest er ook naar is) maar op een scooter houdt dat sneller op door het variosysteem.

en zoals a-bizar al zegt , als een scooter het beste draait bij 12.000 tpm moet ie dat ook draaien. het hele tuning gaat erom om de scooter zo snel mogelijk te maken met een zo breed mogelijke powerband , en meer toeren is wel meer vermogen maar je moet dus wegen tussen vermogen en bruikbaarheid van de machine.


nog ff een toevoeging op de reactie van combinatie uitlaat»uitlaatpoort ,

je kunt imo 3 dingen doen , je kunt de uitlaatpoort std laten (of op een bepaalde hoogte ,niet te hoog) en er een hoogtoerige uitlaat op zetten
je kunt ook de uitlaattiming vrij hoog zetten met een niet al te hoogtoerige uitlaat
je kunt ook beide doen ,en dan krijg je dus enorm veel toeren.

het is natuurlijk even een kwestie van testen van hoe of wat, maar ik ben van mening dat je beter eerst eens met een std uitlaatpoort kan werken en daar een goeie setup bij zoeken , de uitlaatpoort kan altijd nog omhoog , maar niet meer naar beneden..

mijn visie is dus eerst van std uitgaan , dan langzaam opbouwen ,en niet zomaar de uitlaapoort omhooghalen oid..

(mischien rare uitleg maar word wel gesnapt hoop ik , ben niet altijd even goed in moeilijke dingen in woorden te brengen)
 
Last edited:
dna_mario said:
dayt bedoel ik nou net ,als de vario meer toeren maakt , gaat gewoon de scooter sneller , ik weet dat er meer achter zit , maar daar komt het gewoon op neer


zoals jij het zegt is het gewoon een kwestie van zorgen dat je vario meer toeren draait , en dat is dus niet zo...

je moet je vermogen zo goed mogelijk binnen het gebied leggen waarin het variosysteem werkt...

om een snelle scooter te maken is niet zo'n probleem , maar om m zo te houden dat ie bruikbaar blijft en toch hard gaat is de kunst...

zet je uitlaatpoort maar goed en zet er net als ik een pijp onder die tussen de 14 en 16.000 of zelfs 17.000 zijn vermogen afgeeft en wat zal dat ding hard lopen mits je m afgesteld krijgt alleen duurt het wat langer voor je goed op gang komt.. dus kortom onbruikbaar voor de gemiddelde doeleinden.
 
er gaat uitlaatgas door heen dus ze doen iig iets ;) , daarmee veranderen ze gelijk de hele opbouw van de uitlaatpuls...

/ en kritiek, beetje jammer van die tapeinden die in de weg zitten :p
 
Back
Top