PJ SR65 said:Hallo,
Ik heb altijd begrepen dat je met tunen de uitlaatpoort niet breder mag maken dan dat de zuigerflap af kan sluiten. Maar nu zag ik een 50cc airsal voor am6 en die vlinderpoort is breder dan de zuiger. Hij staat continu open. En hij is nieuw en niks aan gedaan. Hoe zit dat?
dna_mario said:toere = snelheid , dus ..
bedoel je optrekken dan ?
dna_mario said:toere = snelheid , dus ..
bedoel je optrekken dan ?
PJ SR65 said:Bell zegt dit:
Bridged exhaust ports can be made very wide, but there is al limit to how far you can go. With the suzuki RM125 engines, the maximun width is 23mm for the left port window (viewed form front) and 25.5 mm for right half of the port. If you go any wider than this the piston will not be able to seal the crankcase from the exhaust port because the skirt to bear against and effect a seal.
Dus wat bedoelt hij hiermee?
En wat is dan de grens hiervan?
melf #50 said:beter vergeet je al dit en zet de cilinder er zo op , jij bent dus duidelijk niet toe aan tuning , je snapt er gewoon niks van...
ik maak uitlaatpoorten zelden breder , dit om duurzaamheid en betrouwbaarheid en imo is het ook niet nodig , de hoogte van de poorten is 10x zo interressant..
het beste meet je eerst je uitlaatpoort in krukasgraden...
maargoed , wat wil je nu doen? je uitlaatpoort zomaar veranderen? want een airsal t6 50cc voor am6 is al best hoogtoerig met de juiste setup..
de uitlaatpoort zomaar hoger zetten is een beetje nutteloos als de rest van de setup er niet bij past , persoonlijk ga ik altijd uit van een untuned cilinder en zorg dan eerst dat het complete blok ,inlaat en uitlaatsyteem goed passen bij de cilinder , dan loopt het vaak al erg behoorlijk , meestal word er direct veel te veel aan geklooid aan de cilinder..
PJ SR65 said:Wie had het er over dat ik ging tunen.. lezen maat! Ik vroeg alleen hoe dat in elkaar steekt. En ik neem aan dat jij ook moest leren of kon jij in een keer tunen? Aangeboren bij jou zeker?
grote brede poorten geven in mijn geval Geen trage gasreactie, en ik ben daar niet de enige in...Big B NRG said:Het is vrij simpel.
Hoe meer materiaal je weeg haalt, hoe minder ondersteuning de zuigerveer heeft.
Om ervoor te zorgen, dat de zuigerveer niet blijft haken in de uitlaatpoort, wordt er vaak een percentage aangehouden van de boring.
70% wordt als vele gezien als het maximum. Echter ikzelf zie weinig in z'n brede poort. Grote brede poorten geven trage gasreactie.