uitlaatpoort tunen

PJ SR65

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb altijd begrepen dat je met tunen de uitlaatpoort niet breder mag maken dan dat de zuigerflap af kan sluiten. Maar nu zag ik een 50cc airsal voor am6 en die vlinderpoort is breder dan de zuiger. Hij staat continu open. En hij is nieuw en niks aan gedaan. Hoe zit dat?
 
Advertisement - register to remove this

Vlinderpoort mag wel breder dan de zuigerflap, aangezien het 2 kleine poorten zijn ;)

bij een ovale poort mag hij niet grote dan de zuigerflap zijn, omdat het 1 groot gat is zonder spijl ertussen. Dus dan blijft de zuigerveer hangen en loopt het gebeuren vast :)
 
PJ SR65 said:
Hallo,

Ik heb altijd begrepen dat je met tunen de uitlaatpoort niet breder mag maken dan dat de zuigerflap af kan sluiten. Maar nu zag ik een 50cc airsal voor am6 en die vlinderpoort is breder dan de zuiger. Hij staat continu open. En hij is nieuw en niks aan gedaan. Hoe zit dat?


dat zit wel goed , die kun je gewoon monteren , alleen ben ik van mening dat een airsal 50 op am6 zeer slecht loopt , veel toeren weinig gang..
 
dna_mario said:
toere = snelheid , dus ..
bedoel je optrekken dan ?


in jou optiek kan je dus beter 1,5 gram rolletjes nemen, zodat die 18.000 toeren draait.. want dan ga je miss wel 200:+

denk niet dat dit werkt:)



en volgens mij heeft de TS andwoord..

ovale poort= geen spijl waardoor de poort neit groter mag zijn dan de zuiger, omdat anders de zuigerveer in je uitlaatpoort slaat..

vlinderpoort= wel een spijl in het midden , die dus de zuigerveer op zijn plek houd, ook al is de poort groter dan de zuiger:)
 
Maar wat bedoelt Bell dan op page 33? Snap niet wat hij precies bedoelt met dat afsluiten engels is niet echt denderend. Ik dacht dat als de uitlaatpoort breder zou zijn dat je benzine kwijt raakt...
Hoever kun je dan gaan? gelieve zoveel mogelijk info.
 
Ik wil je best helpen, maar je bent te onduidelijk, ik snap niet wat je met zuiger'flap' bedoeld en over wat je het op pagina 33 hebt.

Waarom zou je sowieso de maximale breedte op willen zoeken bij je uitlaatpoort? Breder/groter hoeft niet beter te zijn.
 
Bell zegt dit:

Bridged exhaust ports can be made very wide, but there is al limit to how far you can go. With the suzuki RM125 engines, the maximun width is 23mm for the left port window (viewed form front) and 25.5 mm for right half of the port. If you go any wider than this the piston will not be able to seal the crankcase from the exhaust port because the skirt to bear against and effect a seal.

Dus wat bedoelt hij hiermee?
En wat is dan de grens hiervan?
 
beter vergeet je al dit en zet de cilinder er zo op , jij bent dus duidelijk niet toe aan tuning , je snapt er gewoon niks van...

ik maak uitlaatpoorten zelden breder , dit om duurzaamheid en betrouwbaarheid en imo is het ook niet nodig , de hoogte van de poorten is 10x zo interressant..

het beste meet je eerst je uitlaatpoort in krukasgraden...

maargoed , wat wil je nu doen? je uitlaatpoort zomaar veranderen? want een airsal t6 50cc voor am6 is al best hoogtoerig met de juiste setup..

de uitlaatpoort zomaar hoger zetten is een beetje nutteloos als de rest van de setup er niet bij past , persoonlijk ga ik altijd uit van een untuned cilinder en zorg dan eerst dat het complete blok ,inlaat en uitlaatsyteem goed passen bij de cilinder , dan loopt het vaak al erg behoorlijk , meestal word er direct veel te veel aan geklooid aan de cilinder..
 
PJ SR65 said:
Bell zegt dit:

Bridged exhaust ports can be made very wide, but there is al limit to how far you can go. With the suzuki RM125 engines, the maximun width is 23mm for the left port window (viewed form front) and 25.5 mm for right half of the port. If you go any wider than this the piston will not be able to seal the crankcase from the exhaust port because the skirt to bear against and effect a seal.

Dus wat bedoelt hij hiermee?
En wat is dan de grens hiervan?

Bij dat type motor zitten er aan de zijkanten van de zuiger, bij de pistonpen, uitsparingen. Om te voorkomen dat deze uitsparingen overlappen met de uitlaatpoort ben je gebonden aan een maximale breedte, ook al heeft de uitlaatpoort een spijl in het midden (bridged port).
 
melf #50 said:
beter vergeet je al dit en zet de cilinder er zo op , jij bent dus duidelijk niet toe aan tuning , je snapt er gewoon niks van...

ik maak uitlaatpoorten zelden breder , dit om duurzaamheid en betrouwbaarheid en imo is het ook niet nodig , de hoogte van de poorten is 10x zo interressant..

het beste meet je eerst je uitlaatpoort in krukasgraden...

maargoed , wat wil je nu doen? je uitlaatpoort zomaar veranderen? want een airsal t6 50cc voor am6 is al best hoogtoerig met de juiste setup..

de uitlaatpoort zomaar hoger zetten is een beetje nutteloos als de rest van de setup er niet bij past , persoonlijk ga ik altijd uit van een untuned cilinder en zorg dan eerst dat het complete blok ,inlaat en uitlaatsyteem goed passen bij de cilinder , dan loopt het vaak al erg behoorlijk , meestal word er direct veel te veel aan geklooid aan de cilinder..

Wie had het er over dat ik ging tunen.. lezen maat! Ik vroeg alleen hoe dat in elkaar steekt. En ik neem aan dat jij ook moest leren of kon jij in een keer tunen? Aangeboren bij jou zeker?
 
Het is vrij simpel.

Hoe meer materiaal je weeg haalt, hoe minder ondersteuning de zuigerveer heeft.

Om ervoor te zorgen, dat de zuigerveer niet blijft haken in de uitlaatpoort, wordt er vaak een percentage aangehouden van de boring.

70% wordt als vele gezien als het maximum. Echter ikzelf zie weinig in z'n brede poort. Grote brede poorten geven trage gasreactie.
 
PJ SR65 said:
Wie had het er over dat ik ging tunen.. lezen maat! Ik vroeg alleen hoe dat in elkaar steekt. En ik neem aan dat jij ook moest leren of kon jij in een keer tunen? Aangeboren bij jou zeker?


ik ben begonnen door te luisteren , maar ook door te testen ,en dit met speciale machines , geen straatbrommers iig , daar zat gewoon std spul op wat je er zo op kon zetten...

ik waarschuw je alleen maar , maar blijkbaar waardeer je dit niet...
 
Big B NRG said:
Het is vrij simpel.

Hoe meer materiaal je weeg haalt, hoe minder ondersteuning de zuigerveer heeft.

Om ervoor te zorgen, dat de zuigerveer niet blijft haken in de uitlaatpoort, wordt er vaak een percentage aangehouden van de boring.

70% wordt als vele gezien als het maximum. Echter ikzelf zie weinig in z'n brede poort. Grote brede poorten geven trage gasreactie.
grote brede poorten geven in mijn geval Geen trage gasreactie, en ik ben daar niet de enige in...
 
Back
Top