Uitlaatboutje gebroken

Evan_Neos

Well-Known Member
Hee,

Net even m'n uitlaat vast aan het draaien, want hij maakte een te hard geluid,
kon met gemak 2 slagen draaien, andere kant ook, toen de andere nog een halve slag *krak*. Kop van het boutje afgebroken.

Wat nu?

Kan opzich redelijk sleutelen, maar heb dit nog nooit gehad. Iemand een tip om makkelijk het boutje eruit te krijgen?

Groet,

Evan
 
Advertisement - register to remove this

Waar draaide je de uitlaat aan? Bij de ophanging aan het blok of bij de uitlaatpoort v/d cilinder? Als het bij de cilinder was dan kun je voortaan beter tapeinden gebruiken om dit te voorkomen. Mocht dat verkeerd gaan en een moertje blijft steken of molt het draad dan kun je m zo vervangen.

maar ontopic:
1. Probeer het met een tang + beetje wd40 (logisch)
2. Probeer er met een platte schroevedraaier of beiteltje oid een "gleufje"in te tikken, vervolgens gewoon losdraaien met een schroevedraaier.
3. Als het echt niet anders kan, voorzichtig uitboren.

succes ermee..ik heb het ook weleens gehad
 
Ik had dit ook bij mijn vorige scooter

Mijn beun oplossing: dikke laag vloeibare pakking speciaal voor uitlaten (van holtz volgens mij) en ook een normale kartonnen pakking ertussen. Deed het perfect:p

Maar ff goeie oplossing.

Bij de hooijer had een vriend van me een pakketje gekocht met boorbitjes. Je stopt de ene kant in je boor, boort wat in het kapotte boutje. Dan draai je het bitje om, en dan ga je boren en dan draai je em er zo uit. Heel goed gewerkt bij die vriend van me, bij mij niet echt. Maar dat kwam omdat die kapotte bout bij mij gewoon helemaal vastgeroest was. Zo te zien kon je die van jou gewoon nog draaien. misschien werkt dat?

Anders idd met een vijltje er een gleuf in vijlen en dan met een platkop schroevendraaier eruit draaien.
 
ik zou eerst maar de cilinder eraf halen en proberen het stuk schroefdraad in de bankschroef te zetten en dan te draaien.
voordat je gaat boren en andere rare fratse
 
je kunt proberen het er idd eerst uit te krijgen ,maar meestal heeft dit gewoon geen zin , de bout knapt immers niet voor niks af.

een linkse tap heeft in dat geval dan ook geen nut.

de bout zit dan gewoon vastgeroest/gekankerd dat ie echt niet meer los komt , en dan moet dit netjes worden uitgeboord , wat met een beetje geduld en goeie boren ook kan , en netjes werken.

eerst centerpuntje erin slaan precies in het midden , dan met een 2,5 a 3mm boor voorboren , dan steed een mm groter tot zo'n 5mm en dan kun je meestal wel gaan tappen en heb je je originele draad terug.

als dit niet lukt en het word te groot ga je naar M7 en zet je er een verlooptapeind in.
 
hmm hij zit niet te vast denk ik, het was en nieuw schroefje, dat er nog maar 2 weekjes in zat. Echt waardeloze kwaliteit blijkbaar, maar heb hem toch bij een gerenommeerde verkoper gekocht, beetje apart.
 
haal je cilinder er even af pak een tangetje en draaien maar , met wat geluk komt die er gewoon uit en heb je geen beunoplossingen nodig zoals een dikke laag vloeibare pakking OID

kost wat werk maar je hebt waarschijnlijk toch vakantie :!
 
jep het was aluminium, nooit weer inderdaad.
Nee geen vakantie, en mijn cilinder erafhalen durf ik eerlijk gezegd niet zo aan. Heb dat nog nooit gedaan en wil het risico niet lopen m'n hele scooter naar de klote te helpen.

Ik breng hem morgen maar even naar de lokale brommerzaak, in de hoop dat ze tijd voor me hebben.

Bedankt!
 
Cilinder verwijderen stelt geen ruk voor hoor. Het lastigste is IMO om de zuiger in de cilinder te krijgen, wat ook niks voor stelt.
 
Deze schroef zal waarschijnlijk loskomen als je eraan probeert te draaien, hij zat duidelijk NIET vastgeroest omdat hij nog kan vastdraaien, nu is die geknapt en zit er ook geen spanning meer op waardoor die gewoon los zit.

Gleufje erin proberen te krijgen en eruit draaien met plattekop schroevendraaier. Of mss met een waterpomptang grip proberen te krijgen als het nog wat uitsteekt.
 
Cilinder verwijderen stelt geen ruk voor hoor. Het lastigste is IMO om de zuiger in de cilinder te krijgen, wat ook niks voor stelt.

mja , je kunt genoeg fout doen , dus waarom niet even wegbrengen?

een goeie dealer hoeft overigens de cilinder er niet af te hebben en boort dat zo uit.

en dan nog is het niet zoveel werk om de cilinder eraf te halen , en wat heb je eraan dat hij zelf straks wat verkeerd doet en de boel loopt wel in soep? DAN word het pas duur..

zelf doen is mooi ,als je het ook echt weet..
 
die moet je er juist wel af halen ...

als je dat niet doet en komt iemand per ongeluk aan de kickstarter of krukas ben je de bok als je zuiger scheurt oid..

niet iedereen kan en wil alles zelf doen ;)

en zeker als je het zelf al niet vertrouwd moet je geen dingen doen waarvan je eigenlijk niet eens van weet hoe het moet..

en zeker niet als het je dagelijkse vervoer is!
 
Back
Top