2e keer klep stang gebroken

Timdoe

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ten eerst het gaat hier om een kymco people s 50cc variobus er uit, 1 maat grotere naald en onbegrensde cdi.

Een paar maanden geleden lekte mijn blok olie.
Geen probleem gewoon even de pakingen en olie ringen van de zuiger vervangen dacht ik.
Eerst goed in gelezen en veel youtube gekeken en aan de gang.
Nou het ging me aardig goed af, vliegwiel op streepje t gezet en de 3 gaatjes in de nokas ook goed gezet en toen verder open geschroefd.
Alles ging soepel en had hem aardig snel weer dicht.
Starten, lopen, en rijden maar scooter reed goed maar er was nu wel een raar hoog tikkend geluid bij gekomen.
Van alles gecheckt maar kon niks vinden.
2 maanden later tijdens het rijden een knal en mn scooter deed niks meer.
Open gemaakt en toen was de stang van mn klep afgebroken.
Na wat onderzoek leek er een lichte beschadiging op de zuiger te zitten waar waarschijnlijk de zuiger de klep een tik heeft gegeven.
Nou gelijk beide kleppen met veren en oliekering vervangen en weer dicht gemaakt.
Scooter reed weer maar met minder power en lager top vermogen en nog steeds dat rare geluid.
3 dagen geleden tijdens het rijden bam weer scooter dood tijdens het rijden.
Weer open gemaakt en ja hoor weer de klepstang afgebroken van de inlaat klep.
Ik ben nu ten einde raad.
Wat gaat hier nou fout?
Is de timing toch niet goed?
Vliegwiel op streepje van de t en nokas grote gat naar voren en 2 kleine gaatjes lopen gelijk aan de rand van het cylinder blok.
Iemand misschien een idee?
 
Advertisement - register to remove this

@Enterprise, enige vervoer naar mn werk plus zoals ik al zei ik heb echt alles geprobeerd en zo lang naar het geluid gezocht op een gegeven moment denk je dat het niks ergs zal zijn.

@Sparky of het vliegwiel wel goed zit heb ik eigenlijk niet aan gedacht om te checken. En spietje aanwezig? Wat is dat en waar moet dat zitten?
 
In het gat van het vliegwiel dat over de krukas schuift, zit een sleufje.
In de krukas zelf zit ook zo'n sleufje.
In dit sleufje ligt een spietje zodat het vliegwiel maar op één manier op de as past en het vliegwiel niet tov de as kan verdraaien.

flywheel.jpgspie.jpg
 
@Enterprise, enige vervoer naar mn werk plus zoals ik al zei ik heb echt alles geprobeerd en zo lang naar het geluid gezocht op een gegeven moment denk je dat het niks ergs zal zijn.
Dat snap ik ergens wel. Alleen is het echt niet verstandig om door te rijden met zo´n euvels. Hoe klein het probleem ook lijkt. Het had je toch een hoop centen kunnen besparen. Misschien verstandig om de volgende keer tijdelijk een ander vervoer middel te regelen.
 
@Sparky oke nu snap ik hem ik ga morgen morgen gelijk even kijken.


@Enterprise daar heb je ook wel een punt en nu was ik het ook echt zat.
Daarom heb ik nu een scooter voor een langere tijd te leen en heb ik mijn blok er onder uit gehaald op mijn werkbank gelegd zodat ik het goed kan zien en helemaal uit elkaar kan halen.
Ik was al even snel begonnen en de zuiger heeft flinke klappen gehad van de inlaatklep.
Morgen verder uit elkaar halen en naar die spie kijken wat sparky zegt.
 
Zo zware dagen gehad straks weer even sleutelen.
Nou zit ik te denken, mijn people s had nooit echt veel trek kracht en zelfs met gladde variobus en iets lichtere rolletjes was de trek kracht ruk en de top snelheid nooit boven de 60 op de teller geweest.
Nu ik toch het hele blok open haal wat kan ik doen om dat te verbeteren.

Ik zat te denken 90cc big bore maar die kan ik niet met sls vinden.
Dus 72cc met 47mm zuiger.
Een snelle nokas.
Snelle vario?
Betere snaar?
24 mm carburateur of grotere sproeier in de 16mm standaard carburateur?

Wat denken jullie? En wat van welk merk?
 
Zit er geen speling op de drijfstang? Kan misschien dat geweest zijn waarom die tegen de klep aan kwam.
Anders een andere kop erop zetten. Als de klepveren niet meer goed zijn gaan de kleppen ook minder snel weer dicht.
 
Back
Top