Als ik je verhaal zo hoor en er komt een blauwe draad uit de cdi die met een andere blauwe draad verbonden moet worden lijkt het er inderdaad op dat de begrenzing van jouw scooter werkt met een sensor in de carterkap.
Vooral als je ook nog schrijft dat op het koppelingshuis ook een "magneetje" zit gelast.
Dit is echter geem magneetje maar gewoon een stripje metaal.
Echter omdat deze sensor ontbreekt kan de begrenzing ook niet werken.
En ja bij je vliegwiel zit een soortgelijke sensor echter deze heeft een ander doel.
Deze sensor geeft een pulsje af aan de cdi, zodat de cdi weet waar zich de zuiger bevindt en middels het toerental kan berekenen wanneer de cdi het ontsteekimpuls moet geven naar de bobine.
De sensor in de carterkap meet de snelheid waarmee de koppelingsbel rond draait en omdat de koppelingsbel met een bepaalde tandwieloverbrenging is gekoppeld met je achterwiel is uit het toerental van de koppelingsbel af te leiden hoe snel de scooter rijdt.
Iedere keer wanneer het nokje op de koppelingsbel voorbij de sensor gaat geeft de sensor een signaaltje af aan de cdi.
De cdi berekent dan aan de hand van deze elektrische pulsjes de momentele snelheid van de scooter.
Wanneer de scooter nu de maximale 45 kmpu rijdt, weet de cdi dat hij het ontsteekmoment niet meer mag vervroegen.
Met andere woorden de cdi begrensd het toerentalen daarmee de snelheid van de scooters.
Wil je de scooter weer begrenzen, zit er niks anders op dan deze cartersensor weer terug te plaatsen en deze middels de blauwe draad te verbinden met je CDI.