Turbho RL50 rijdt niet meer

donaldducker

New Member
Hi.

Onlangs heb ik een tweedehandse RL50 gekocht. Nu was ik zojuist aan het rijden en begon ‘ie opeens te trillen. Even aan de kant gezet, opnieuw gestart maar het trillen bleef.

Aangezien ik 1km van huis was, dacht ik ‘laat ik rustig en voorzichtig rijden’, totdat ie het opeens begaf. In de zin van: ik kan gas geven, maar hij komt niet meer vooruit.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Moet erbij zeggen: ik heb 0.0 verstand van scooters, maar ben best handig.
Post automatically merged:

Inmiddels gevonden dat de v snaar is geknapt. Hopelijk was dit ook het enige..
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je ook de motor olie al gecontroleerd? Daarop gaat het ook vaker fout.

Ik raad je daarnaast zeker aan om een extra onderhoudsbeurtje erbij te doen. Want je weet niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.
Misschien rij je op dit moment al te lang door met de motor olie.

Dus zou zeker:

- Motor olie vervangen
- Nieuwe riem
- nieuwe rolletjes
- Nieuwe foam matje voor in de filterbox
- nieuwe bougie

Misschien nog wat andere dingen na lopen..

Een riem dat spontaan onder het rijden knapt, zegt toch wel dat dit achterstallig onderhoud betreft. Zou dus niet mogen gebeuren zo tijdens het rijden.
 
Heb je ook de motor olie al gecontroleerd? Daarop gaat het ook vaker fout.

Ik raad je daarnaast zeker aan om een extra onderhoudsbeurtje erbij te doen. Want je weet niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft.
Misschien rij je op dit moment al te lang door met de motor olie.

Dus zou zeker:

- Motor olie vervangen
- Nieuwe riem
- nieuwe rolletjes
- Nieuwe foam matje voor in de filterbox
- nieuwe bougie

Misschien nog wat andere dingen na lopen..

Een riem dat spontaan onder het rijden knapt, zegt toch wel dat dit achterstallig onderhoud betreft. Zou dus niet mogen gebeuren zo tijdens het rijden.

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ben gelijk gaan Googlen, klopt het dat ik de 5.0G rolletjes nodig heb, of heb je geen idee? Zelf weet ik niet waarop dit gebaseerd is, aangezien ik kan kiezen uit diverse gram rolletjes..
 
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ben gelijk gaan Googlen, klopt het dat ik de 5.0G rolletjes nodig heb, of heb je geen idee? Zelf weet ik niet waarop dit gebaseerd is, aangezien ik kan kiezen uit diverse gram rolletjes..
Zou ook even op YouTube kijken hoe je de koppeling en vario er af haalt en weer erop zet. Hier heb je een koppelingssleutel/vario blokkeer sleutel of een sterke slagmoersleutel voor nodig.

Doorgaans 6,5gr op brom en 10gr op snor.
 
Gewoon alle rolletjes op een weegschaaltje leggen en dan het grammage delen door het aantal rolletjes, zo kom je het best in de buurt van het gewicht van de rolletjes die er momenteel in zitten.
 
Zou ook even op YouTube kijken hoe je de koppeling en vario er af haalt en weer erop zet. Hier heb je een koppelingssleutel/vario blokkeer sleutel of een sterke slagmoersleutel voor nodig.

Doorgaans 6,5gr op brom en 10gr op snor.

dit zou ook met een schroevendraaier kunnen, klopt dat?

Gewoon alle rolletjes op een weegschaaltje leggen en dan het grammage delen door het aantal rolletjes, zo kom je het best in de buurt van het gewicht van de rolletjes die er momenteel in zitten.

Oh ja, tuurlijk haha. Good thinking!
 
Dank voor de uitgebreide reactie! Ik ben gelijk gaan Googlen, klopt het dat ik de 5.0G rolletjes nodig heb, of heb je geen idee? Zelf weet ik niet waarop dit gebaseerd is, aangezien ik kan kiezen uit diverse gram rolletjes..

Mijn kisbee gebruikt 5.6 grams. zou het zelfde blok moeten zijn.

Alleen een snor heeft wel zwaardere nodig rond de 10 gram.
 
Met een schroevendraaier kan je inderdaad je vario demonteren, maar om beunschade te voorkomen zou ik liever toch echt zo'n blokkeersleutel halen. Kost maar een tientje of leen er anders eentje bij de lokale zaak :)
 
dit zou ook met een schroevendraaier kunnen, klopt dat?
Als het kapot mag kan dat wel, de kans dat er of een stuk van je halfpoulie of van je carter afbreekt is ook vrij aanwezig. En anders is er vast iemand in de buurt die een slagmoersleutel voor je heeft. En anders kan een brommerzaak dit ook wel ff voor je doen als je het vriendelijk zou vragen.
 
Thanks voor de reacties. Net even voorzichtig geprobeerd, maar godjezus dat ding is niet los te krijgen. Wil het ook niet forceren ivm eventuele schade die ik dan aanricht.

Zojuist een universele blokkeersleutel besteld, die komt ergens van de week binnen. Ik ken namelijk letterlijk niemand die of zo’n sleutel heeft, of een slagmoersleutel :’)
 
Zuid Limburg valt Maastricht daar onder? David Radder ff berichtje sturen durf te wedden dat hij je wel ff kan helpen als dat voor je in de buurt is. Zeg maar dat je via de oude eigenaar van zn racer bij hem terecht komt ;)
 
Ik had een blokkeersleutel online besteld, die zou morgen komen, maar nu alweer vertraging naar vrijdag.

Ik fiets morgen langs een aantal scooterzaken. Mocht niemand iets hebben of ik er niet uitkomen, laat ik zeker van mij horen
 
prima.

Riem en rolletjes is het werk niet.

Hoop wel dat de rollenmaat (en gewicht) wel meteen het juiste is en niet hoeft te testen (scheelt een hoop tijd)
Maar wil hem zeker wel even los voor je draaien en dat spul erop zetten en weer vast draaien.
 
Ik heb de koppeling nu los, maar de poelie is een ander verhaal, want natuurlijk is dat weer een andere blokkeersleutel..

Is er een andere optie om deze alsnog los te krijgen? Een of andere trick?
 

Attachments

  • DDB4EC1B-DA35-4FC5-A2E5-5E07FB5DE2B5.jpeg
    DDB4EC1B-DA35-4FC5-A2E5-5E07FB5DE2B5.jpeg
    242.4 KB · Views: 20
Last edited:
Ik heb de koppeling nu los, maar de poelie is een ander verhaal, want natuurlijk is dat weer een andere blokkeersleutel..

Is er een andere optie om deze alsnog los te krijgen? Een of andere trick?

Na het halen van een andere blokkeersleutel, heb ik de bout losgekregen. Wat zat deze achterlijk goed vast.

De V-snaar is vervangen en hij loopt weer. Wel was ik benieuwd of iemand weet waar het onderstaand slangetje van is. Ik heb overal gezocht, maar nergens iets kunnen vinden waar deze zou horen. Het slangetje is ook los geknapt namelijk.
 

Attachments

  • BC3F5B98-E32B-4ED2-9F64-E5A0BCAC64E3.jpeg
    BC3F5B98-E32B-4ED2-9F64-E5A0BCAC64E3.jpeg
    205.4 KB · Views: 20
Back
Top