turbho re-50 afvoeren

turbho

New Member
hallo scooter forum leden!

ik hoop dat iemand mij kan helpen met het afvoeren van mijn RE-50 Turbho 2012 4T snorscooter. deze scooter heb ik 4 weken geleden gekocht, en nu het eindelijk een beetje goed weer word om te rijden en helaas oom agent dit ook vind wil ik de scooter afvoeren.

nu zei de oude eigenaar, als je het blauwe draadje die uit de cdi komt connect met het losse blauwe draadje uit de kabelboom dan zal de scooter weer 25 km/h lopen.
nou zogezegd en zogedaan, loopt de scooter nog steeds 60 tot 70 km/h ( met windscherm ). nou denk ik dat de km teller een beetje overdrijft maar bromscooters haal ik met gemak in.
nou weet ik niet of tegenwoordig de scooters niet meer opgevoerd worden, vanwege de wokstatus die je heel snel krijgt maar vroeger hadden we dit helemaal geweldig gevonden

tegenwoordig rij ik ook af en toe met kinderen achterop en mijn vriendin rijd ook welleens op de scooter en we rijden alleen maar in het centrum vandaar de reden dat ik graag 25 km/h wil gaan rijden.

nou heb ik mijzelf een beetje verdiept op het forum en op internet en nou zag ik dat deze scooters zijn begrensd met een toerental sensor in de carterkap. de carterkap heb ik los gehaald en ik zag hier geen sensor in zitten. wel zag ik 2 boutgaten waar denk ik een toerental sensor ingeschroefd kan worden. op de het koppelingshuis zag ik ook een magneetje zitten die waarschijnlijk een toerental sensor zou moeten triggeren.

op het vliegwiel bij de ontsteking zag ik wel iets zitten wat lijkt op een toerental sensor. ook op het vliegwiel zit een magneetje die misschien de toerental sensor zou kunnen triggeren. maar misschien regelt hij wanneer de bougie zou moeten vonken?

mijn vragen zijn dus:

misschien is de cdi kapot?
hoort er in de carterkap een toerental sensor te zitten / of zit deze bij het vliegwiel ?
zou ik dit hele probleem niet gewoon simpel met een vario ring kunnen oplossen?

Ps Cdi is een 35 km/h cdi

alvast bedankt voor de hulp en reacties !
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als ik je verhaal zo hoor en er komt een blauwe draad uit de cdi die met een andere blauwe draad verbonden moet worden lijkt het er inderdaad op dat de begrenzing van jouw scooter werkt met een sensor in de carterkap.
Vooral als je ook nog schrijft dat op het koppelingshuis ook een "magneetje" zit gelast.
Dit is echter geem magneetje maar gewoon een stripje metaal.
Echter omdat deze sensor ontbreekt kan de begrenzing ook niet werken.
En ja bij je vliegwiel zit een soortgelijke sensor echter deze heeft een ander doel.
Deze sensor geeft een pulsje af aan de cdi, zodat de cdi weet waar zich de zuiger bevindt en middels het toerental kan berekenen wanneer de cdi het ontsteekimpuls moet geven naar de bobine.

De sensor in de carterkap meet de snelheid waarmee de koppelingsbel rond draait en omdat de koppelingsbel met een bepaalde tandwieloverbrenging is gekoppeld met je achterwiel is uit het toerental van de koppelingsbel af te leiden hoe snel de scooter rijdt.

Iedere keer wanneer het nokje op de koppelingsbel voorbij de sensor gaat geeft de sensor een signaaltje af aan de cdi.
De cdi berekent dan aan de hand van deze elektrische pulsjes de momentele snelheid van de scooter.
Wanneer de scooter nu de maximale 45 kmpu rijdt, weet de cdi dat hij het ontsteekmoment niet meer mag vervroegen.
Met andere woorden de cdi begrensd het toerentalen daarmee de snelheid van de scooters.

Wil je de scooter weer begrenzen, zit er niks anders op dan deze cartersensor weer terug te plaatsen en deze middels de blauwe draad te verbinden met je CDI.
 
Mocht het bovenstaande niet werken, dan kan het zijn dat er een fuse in de cdi unit zit en die dus normaal bij ontgrenzing doorbrand en daardoor niet meer werkt.. Dus als de cartersensor aangesloten is en niet werkt een andere cdi proberen..
 
Hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik heb nog even verder gezocht en gekeken in de carterkap en zag inderdaad dat de sensor eruit is gehaald. Ik vraag me af waarom maar daarom dacht ik dus dat deze er nooit in heeft gezeten .

Dus nu even een sensor ergens vandaan halen en dan zou het denk ik opgelost zijn.
 
Het merk Turbho is niet het echte merk. Deze scooters zijn afkomstig van:
Baotian Motorcycle Industrial CO. LTD. En deze zijn altijd via een cartersensor begrenst.
Als het spul niet aanwezig is kan men het best het geheel weer terugplaatsen en verbinden met de CDI.
Deze zijn overigens gewoon los te koop inclu bedrading e.d.
.
 
Oke top ! Weer wat geleerd. Welke online winkel bestellen jullie meestal? Want schijnbaar moet alles weer via internet omdat de lokale dealers hier het weer niet hebben.
 
Over het algemeen zijn de lokale dealers nogal erg lui.
Ze kunnen dit onderdeel namelijk makkelijk laten aanleveren zonder verdere kosten.

V.w.b. het www kan men het best even zoeken welke de goedkoopste is...
Hieronder alvast een link te voorbeeld:

http://www.vanderham-trading.com/pick-up-gy6-25km-begrensd/

Heb zelf geen ervaring met deze webwinkel maar zo zijn er nog enkele anderen...
Is even een ''kijk en vergelijk'' situatie, wellicht dat andere forumleden nog wat weten maar ik bestel eigenlijk nooit via het www.
(ik heb namelijk geen luie dealer lol..)
 
Bedankt! Ik heb ook inderdaad het gevoel dat de dealers het zelf willen doen zodat ik weer een hoop geld kwijt ben voor zoiets simpels
 
Het is een klusje van hooguit 10 minuten tot een kwartier.
De kosten van het onderdeel plus het uurloon van de betreffende dealer zal aanzienlijk hoger uitpakken als dat men het onderdeel zelf bestelt, inclu verzendkosten. Aangezien het koppelingshuis voorzien is van een strip, nok en/of hobbel, behoeft men alleen de sensor te plaatsen en aan te sluiten. Appeltje, eitje dus! Kun je de 80 euro welke men bespaard uitgeven aan wat lekkers wat men kan nuttigen tijdens het plaatsen van het nieuwe onderdeel. Een win, win situatie dus...:p
 
Last edited:
Als ik je verhaal zo hoor en er komt een blauwe draad uit de cdi die met een andere blauwe draad verbonden moet worden lijkt het er inderdaad op dat de begrenzing van jouw scooter werkt met een sensor in de carterkap.
Vooral als je ook nog schrijft dat op het koppelingshuis ook een "magneetje" zit gelast.
Dit is echter geem magneetje maar gewoon een stripje metaal.
Echter omdat deze sensor ontbreekt kan de begrenzing ook niet werken.
En ja bij je vliegwiel zit een soortgelijke sensor echter deze heeft een ander doel.
Deze sensor geeft een pulsje af aan de cdi, zodat de cdi weet waar zich de zuiger bevindt en middels het toerental kan berekenen wanneer de cdi het ontsteekimpuls moet geven naar de bobine.

De sensor in de carterkap meet de snelheid waarmee de koppelingsbel rond draait en omdat de koppelingsbel met een bepaalde tandwieloverbrenging is gekoppeld met je achterwiel is uit het toerental van de koppelingsbel af te leiden hoe snel de scooter rijdt.

Iedere keer wanneer het nokje op de koppelingsbel voorbij de sensor gaat geeft de sensor een signaaltje af aan de cdi.
De cdi berekent dan aan de hand van deze elektrische pulsjes de momentele snelheid van de scooter.
Wanneer de scooter nu de maximale 45 kmpu rijdt, weet de cdi dat hij het ontsteekmoment niet meer mag vervroegen.
Met andere woorden de cdi begrensd het toerentalen daarmee de snelheid van de scooters.

Wil je de scooter weer begrenzen, zit er niks anders op dan deze cartersensor weer terug te plaatsen en deze middels de blauwe draad te verbinden met je CDI.
Hallo ik heb even een vraag over mijn AGM scooter en zo te lezen heb jij er veel verstand van. Ik wil mijn scooter iets sneller laten lopen dan 32 km/h maar dit lukt me met geen mogelijkheid. Heb een 32/45km cdi erop gezet maar ongeacht op welke stand de scooter blijft 32 km/h lopen. Als ik de toerentalsensor onderbreek zou de scooter onbegrensd moeten lopen volgens mij maar hij blijft gewoon 32 km/h lopen ongeacht wat ik doe, met of zonder sensor. Weet jij waar dit aan kan liggen?
 
Back
Top