Toerental begrenzer pickup, kickstarter deksel pickup

Patrick4takt

New Member
Beste Mede scooteraars,

BTC Milano 2012 4 takt
gy6 blok
Zelf sleutelen in bezit sinds 3-4 maanden. Staat bij mijn vriendin en kan helaas niet dadelijks kijken nadat we iets hier hebben besproken.

Ik had een nieuwe CDI besteld, mijn BTC Milano reed 65+ en moest volgens de CDI 45 rijden.
Het bedrijf heeft geen mogelijkheid om de CDI te testen of deze wel goed is, en moet dus met een omweg gaan zoeken wat het probleem is.
Nu zegt het bedrijf of ik mogelijk mijn variateur ontgrenst heb.
Nu vraag ik mijzelf weer af, als ik dat zou hebben gedaan (ik niet maar vorige eigenaar) kan de scooter dan 20km/h harder rijden?
En werkt de Toerental begrenzer pickup, kickstarter deksel pickup dan helemaal niet meer?
Of maakt de variateur niet uit wat hiermee is gebeurt zolang je een kickstarterdeksel pickup hebt?
Of doet ineens mijn kickstarterdekselpickup het niet meer en moet daar een nieuwe in?
Of is het een en/en verhaal?

Het bedrijf waar ik de spullen heb betaald, snap ik als ze vage antwoorden willen geven, maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om de winkel leeg te kopen zonder resultaat.
Wie zou mij wat info hierover kunnen geven, ik heb al flink gezocht op internet maar mogelijk niet goed genoeg, of het is gewoon lastig te vinden. Wie heeft hier verstand van? Dankjewel!

Nogmaals zitten zoeken tijdens typen van deze post, bij mij blijft toch hangen als je toerental begrenzer het doet, maakt het toch allemaal niet uit wat je met het blok doet? en zal gewoon begrenst worden bij hetzelfde toerental?
Post automatically merged:

Dus eigenlijk:
de grote vraag, naast de kleine vraagjes.
Als de carterdeksel pickup (toerental pickup) het gewoon doet, zal hij bij een bepaald toerental begrenst worden toch?
Zal als je je vario ring eruit haalt, dan blijft de toeren nog steeds hetzelfde waarbij hij begrenst wordt.
En zou het ten alle tijden 45km/h rijden.

En niet zoals het bedrijft suggereert dat mijn scooter met de 45 CDI te hard rijdt omdat de variateur ontgrensd is?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat bedrijf moet weten dat als jouw scooter een zogenaamde cartersensor heeft dat deze geen varioring heeft dus daar valt niks aan te ontgrenzen.
Deze cartersensor detecteerd de nokje(s) op je koppelingsbel.
Iedere keer wanneer zo'n nokje langs de sensor draait, geeft deze sensor een impulsje af richting cdi.
Omdat de rotatie van de koppelingsbel rechtevenredig is met de momentele snelheid van de scooter "weet" de cdi hoe hard de scooter op dat moment rijdt.
Als het aantal pulsjes per tijdseenheid een bepaalde waarde bereikt, in jouw geval zou dit in de buurt van 45 kmpu moeten zijn, houdt de cdi op met het vervroegen van de ontsteekimpuls richting bobine.
Hierdoor gaat de scooter niet meer harder, dus op deze manier wordt de snelheid van de scooter begrensd.
Niet iedere cdi werkt met zo'n cartersensor, sterker nog, de meesten niet.
Dus als jij een gewone cdi hebt die deze optie niet heeft, gaat de begrenzing op deze manier niet werken.

Maak eens een duidelijke detailfoto van de cdi en de cdi-connector waarop de kleuren van de draden en de positie van de draden goed zichtbaar zijn.

Want er zijn wel verschillen qua uitvoering van deze cdi's die met een cartersensor werken.
Sommige hebben een aparte draad die buiten de 4+2-connector om uit de cdi komt.
De andere hebben deze sensorinput afgewerkt op de 4-polige connector naast de massadraad die bij chinese scooters vaak groen van kleur is.
 
Dat bedrijf moet weten dat als jouw scooter een zogenaamde cartersensor heeft dat deze geen varioring heeft dus daar valt niks aan te ontgrenzen.
Deze cartersensor detecteerd de nokje(s) op je koppelingsbel.
Iedere keer wanneer zo'n nokje langs de sensor draait, geeft deze sensor een impulsje af richting cdi.
Omdat de rotatie van de koppelingsbel rechtevenredig is met de momentele snelheid van de scooter "weet" de cdi hoe hard de scooter op dat moment rijdt.
Als het aantal pulsjes per tijdseenheid een bepaalde waarde bereikt, in jouw geval zou dit in de buurt van 45 kmpu moeten zijn, houdt de cdi op met het vervroegen van de ontsteekimpuls richting bobine.
Hierdoor gaat de scooter niet meer harder, dus op deze manier wordt de snelheid van de scooter begrensd.
Niet iedere cdi werkt met zo'n cartersensor, sterker nog, de meesten niet.
Dus als jij een gewone cdi hebt die deze optie niet heeft, gaat de begrenzing op deze manier niet werken.

Maak eens een duidelijke detailfoto van de cdi en de cdi-connector waarop de kleuren van de draden en de positie van de draden goed zichtbaar zijn.

Want er zijn wel verschillen qua uitvoering van deze cdi's die met een cartersensor werken.
Sommige hebben een aparte draad die buiten de 4+2-connector om uit de cdi komt.
De andere hebben deze sensorinput afgewerkt op de 4-polige connector naast de massadraad die bij chinese scooters vaak groen van kleur is.
Post automatically merged:

@Sparky
Hij lijkt aangesloten op 3 volgens dit plaatje
Post automatically merged:

Post automatically merged:

Hij lijkt aangesloten op 3 volgens dit plaatje
Als ik de carter pickup probeer door te meten, doet alles het tot aan de pickup zelf, zie plaatje, pick up zelf kan ik niet doormeten. Betekend dit dat de pick up gewoon kapot is en die nieuw erin moet?
Post automatically merged:

Heb ook nog andere metingen gedaan met de toerenbegrenzer, hierbij verschillende plaatjes
 

Attachments

  • AA5A6E50-3841-45CF-9C87-EF1D57FF5499.jpeg
    AA5A6E50-3841-45CF-9C87-EF1D57FF5499.jpeg
    103.7 KB · Views: 8
  • 04648478-6251-43B4-A3DB-AD9526B428B9.jpeg
    04648478-6251-43B4-A3DB-AD9526B428B9.jpeg
    98.9 KB · Views: 9
  • FDC6383A-35F4-4E9C-8F43-C30122D3B716.jpeg
    FDC6383A-35F4-4E9C-8F43-C30122D3B716.jpeg
    58 KB · Views: 7
  • 7BC8D045-A008-43F9-AD1B-357D1E887735.jpeg
    7BC8D045-A008-43F9-AD1B-357D1E887735.jpeg
    159.1 KB · Views: 6
  • 2A09C53D-781C-4ECB-83FD-10CE2D284D73.jpeg
    2A09C53D-781C-4ECB-83FD-10CE2D284D73.jpeg
    114.3 KB · Views: 4
  • 93553528-DA04-4332-83C7-C7932C65358C.jpeg
    93553528-DA04-4332-83C7-C7932C65358C.jpeg
    229 KB · Views: 3
  • 5436C127-8914-4A60-B5C3-5B965D1A6C66.jpeg
    5436C127-8914-4A60-B5C3-5B965D1A6C66.jpeg
    234.9 KB · Views: 3
  • B3ECDEB8-430D-4746-8AE4-278922FEBA1D.jpeg
    B3ECDEB8-430D-4746-8AE4-278922FEBA1D.jpeg
    236.4 KB · Views: 4
  • 19F20C37-5F85-4324-A169-24738411EB03.jpeg
    19F20C37-5F85-4324-A169-24738411EB03.jpeg
    142.6 KB · Views: 5
Last edited:
Heb je niet gewoon 1 van deze nodig?

Post automatically merged:

Die ene rijdt dan wel 40-45 lijkt het op, lijkt wel beetje aan de langzame kant voor een geel kenteken. Mogelijk zijn er betere opties
 
Back
Top