timing vs rpm

denk je dat ik dat aan jouw neus hang dan...
in ieder geval wil ik de complete setup weten, type scooter en doeleinden van gebruik. ;)


volgens mijn weten geeft graham bel geen tabel waarbvij hij beweert dat een timing bij een toerental hoort.
bell geeft bij een specefiek voortuig [motor] een voorbeeltje wat de timingen van poorten voor effect hebben. dit is dus niet universeel toepasbaar.
 
Originally posted by Brandblusser
Zo word dus niemand wat wijzer.
en blijft het allemaal lekker geheim :)

niks wijzer? ik dacht toch echt dat ik net de basis al gelegt heb :s
als jullie niet verder kunnen breien daarop moet je niet aan tunen beginnen 8P :!
 
Originally posted by Brandblusser
goh ik weet een setup
goh ik weet dat het mina is,
Oh en hij wil sprinten ook

Jeej, dat is het.. damn, zo simpel is het dus

ik qoute van mezelf:

cilinder-timingen horen bij uitlaat-afmetingen en NIET bij toerentallen. De cilindertiming + uitlaatafmetingen bepalen voor het grootste deel de vermogenscurve.


lees dan eens juist en kijk verder dan je neus lang is.
als je dan ook nog eens wat gezond verstand gebruikt kan je een heel eind komen in 2takt tuning. het is geen kwestie van toevallig bepaalde formules kennen of tabelletjes gevonden hebben. het is een kwestie van gezond verstand gebruiken, beredeneren en natuurkundig inzicht.
 
Originally posted by black_phoenix

Cilinder-timingen horen bij uitlaat-afmetingen en NIET bij toerentallen.

De cilindertiming + uitlaatafmetingen bepalen voor het grootste deel de vermogenscurve.

Dus jij zou een uitlaat ontwerpen voor een bep. poorttiming, hoe wil je dat doen ?

Een uitlaat geef je (oa) een bepaalde lengte (die weer afhankelijk is van oa de poorttiming) om het geheel op een bepaald toerental het topvermogen te laten leveren, dus hebben cilindertimingen en uitlaatmaten ALLES te maken met toerentallen.........
 
Originally posted by ABT
Dus jij zou een uitlaat ontwerpen voor een bep. poorttiming, hoe wil je dat doen ?

Een uitlaat geef je (oa) een bepaalde lengte (die weer afhankelijk is van oa de poorttiming) om het geheel op een bepaald toerental het topvermogen te laten leveren, dus hebben cilindertimingen en uitlaatmaten ALLES te maken met toerentallen.........

te erg van mezelf dat ik hier zelfs nog op in ga.

ik zeg niet dat de poorttiming de powerband niet beinvloed,

ik zeg alleen dat er geen vaste waardes zijn van een eventueel toerental bij een cilinderpoorttiming
 
Ja er is een verband tussen uitlaatpoort timing en Rpm.
Uitlaat bepaald voornamelijk jou max vermogen toerental.
Verder hebben de doorlaat van de carburator en de vorm en grote van de spoelers hier ook invloed op.

Met 2 takt heb alles met elkaar te maken, verander je 1 ding dan verschuift je powerband of max vermogen.
 
Met 190-192 graden kan je ook 15k draaien,en ja zelfs met een goed vermogen.
Vuistregel:
Nooit hoger dan 200 graden,doe je dat wel kan je je cilinder wegpleuren.
Tip:
Tussen de 190 en de 196 graden zal je het beste koppel krijgen.
Let wel dit is bij een boring van 47,6............en natuurlijk de originele slag.
En het verband tussen tpm en timing?
Is er zeker jah,maar er zijn meer factoren zoals time/area en blowdowntiming enz enz enz......

-:-
 
Het is me allemaal wat duidelijker :)

En Tino of iemand anders , dat bovem die 200 graden heeft dat te maken met de compressie ruimte? Dat die dan te klein wordt?
 
Ik denk dat je dan beter kan zeggen dat je expansievolume te klein wordt.
Je gas is nog arbeid aan het verrichten als je uitlaatpoort open gaat. Je kan dan wel je poort hoger gaan maken, maar het sneller gaan van het totale process weegt niet op tegen de afname van de arbeid die je niet benut.
Gevolg --> je koppelkromme loopt naar beneden.
Ik denk dat het zo zit.
 
Hoe bedoel je?
Die gassen in de cilinder zijn gewoon nog heet in dat volume, er kan dus nog arbeid geleverd worden aan de zuiger.
Hoe eerder je je uitlaatpoort open doet, hoe heter de gassen ws. nog zijn --> hetere uitlaatgassen --> uitlaat werkt op een hoger toerental. Resultaat: motor is hoogtoeriger. (denk ik)
 
als je je timing te hoog legt dan heeft het verbrandende mengsel nog arbeid te leveren deze gaat dan omdat je timing zo hoog is onbenut je uitlaat in.

maar in het begin verteld de topic starter dat hij 16000 toeren wil draaien en dan zelf ff een passende pijp maken ??
er is niemand die je dat beter kan uitleggen dan mr. valentino
die kan jou wel vertellen dat als je daar geen kruimeltje kaas van gegeten heb dat je daar dan zowieso niet aan beginnen moet.

ik kan je ook vertellen 16 k dit is niet bruut, je helpt slechts je zuiger en al je lagering naar zijn grootje !

mischien kun je beter je cilindert laten tunen door iemand die weet wat hij doet, of anders gewoon proberen en w8ten wat je resultaat is.
zo heb ik het gedaan en ik denk de meeste tuners
 
Pfff... Hij zegt toch stel, en niet dat hij het werkelijk wil!
En tegen 16k zijn je lagers wel bestand hoor, als je de juiste toleranties aanhoud en als je weet wat je doet!

En oohjah, nog een gedachte kronkel.
Stel je toerental is recht evenredig met je uitlaatgastempratuur.
We weten al dat hoe eerder je poort open gaat hoe heter de gassen nog zijn, dus ook hoe heter de uitlaattempratuur.
Maar... de krukas maakt een sinusbeweging, de verplaatsing is dus niet recht evenredig met het tijdsinterval. Dus de volumeverandering (delta V) is ook niet recht evenredig met tijdsverandering (delta t).
Conclusie: Uitlaattempratuur(toerental) is niet recht evenredig met de afstand van poort tot deck.

8)
 
Originally posted by JohanS
Hoe bedoel je?
Die gassen in de cilinder zijn gewoon nog heet in dat volume, er kan dus nog arbeid geleverd worden aan de zuiger.
Hoe eerder je je uitlaatpoort open doet, hoe heter de gassen ws. nog zijn --> hetere uitlaatgassen --> uitlaat werkt op een hoger toerental. Resultaat: motor is hoogtoeriger. (denk ik)

Kan je die toeren dan niet omzetten in vermogen dmv een uitlaat die op die toeren is berekend, zodat de onverbrande gassen door de uitlaat "werking" weer naar binnen worden geduwd (door schokgolf die de uitlaat produceerd)?

En valt er ook niet wat aan je verbrandingskamer te doen zodat het mengsel wel helemaal verbrand is (dat er geen arbeid meer mogelijk is) zodra de uitlaatpoort open gaat.

Het zijn maar "gedachtenkronkels" zoals jij dat noemt :)
 
Back
Top