This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

timing vs rpm

JohnB

ik bedoel maar
Zijn er bepaalde verbanden tussen het toerental en de uitlaatpoort timingen voor scooter cilinders?

Dus bijv. een timing van 195 graden op een mina cil geeft als sterkste toerental 13.6k oid?

Zijn hier vaste formules of tabellen voor? Of is dit helemaal niet te zeggen?
Zo ja , zou iemand dit willen posten?
Zo nee , hoe kan je dat er achter komen hoe je je cilinder moet timen voor een bepaald toerental.

Want een timing copieren vanuit een andere cilinder kan iedereen.Maar dan weet je nog steeds niet hoe het in elkaar steekt lijkt mij

NB: Ik vraag hier alleen voor scooter cilinders
 
Als je Bell moet geloven bestaat dat verband, hij geeft keurige tabbeletjes ven uitlaat/spoel/inlaat timingen en een toerental,

hier ben ik het alleen niet helemaal mee eens, je poorttiming zegt wel wat maar, je uitlaat bepaald het toerental,

vb: (geen scooter maar toch........)

Mijn sprintpuch heeft de zelfde timing als een 100cc rotax kart, mijn puch levert het topvermogen bij de 8-9K en loopt door tot de 12, de kart levert een veel hoger tmp het topvermogen en loopt door tot de 20k
 
Ik denk dat je zoals je zelf ook al een beetje verw8 denk ik. Niet uit kan gaan van zoveel graden is zoveel rpm.

Naar mijn mening moet je dit praktijks gewijs uitvoeren.

Dus steeds een kleine aanpassing maken, en stapsgewijs kijken op wat voor toerental je komt.
 
Ja idd dat had ik al eens gehoord.
Maar de timgen voor 13.5 14k leggen allemaal rond de 196/130
(kan iet wat afwijken)

Maar stel ik wil 16 gaan draaien , met uiteraard een passende pijp. Dan kan je niet zeggen van een timing van 199/132 zal dan goed werken?
 
Het is zo tot op zekere hoogte, maar als je met dezelfde cilinder verschillende uitlaten en carbs gaat testen zie je de powerband behoorlijk verschuiven.
 

Stel je gaat dit doen, meet je dan de hele tijd met dezelfde uitlaat?
Het lijkt me dat als je een bepaald toerental bereikt je uitlaat "op" (m.a.w. wel toeren geen/minder koppel) is, maar als je met een andere uitlaat gaat testen zijn de metingen niet meer objectief.

Mogelijkheden:
- bestaande cilinder + uitlaatcombinaties opmeten en hier (mogelijke) conclusies uit trekken
- cilinder beetje aanpassen en banken met verschillende pijpen, dit elke keer herhalen als je iets aanpast.

Sidenote: ga je alleen je uitlaatpoort(timing) aanpassen of ook de spoelpoort(timing) en area's?
 


Met een timing van 196/130 en een leuk setupje kan je ook 16k laten draaien, je maakt een goed uitlaatje en je draait het, dat is het probleem niet zo,

Alleen zul je dan wel aardig wat koppel verliezen, en dat kost heel veel tijd omdat weer terug te vinden...............
 
nee dat snap ik , je kan ook met een timing van 190 14K gaan draaien alleen dan blijft er weinig over.
 
Ik bedoel ook te zeggen dat een bepaald toerental niet zoveel zegt, pas als je je scoot er vermogen kan laten leveren heb je er wat aan.........

En dat is puur testwerk, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, de éne zoekt het meer in de cilinder, de andere in de uitlaat (ik :X) en nog weer een andere in het carter..............
 
Zo ingewikkeld zoek ik niet


Wat ik graag wil weten is:
Voorbeeld:
Ik wil mn motor 16K laten draaien.
IK laat een pijp maken met als powerband 15,8 / 16,2K.

Maar kan ik dan simpel weten (tabel/berekening) Van de uitlaat poort moet op 199?? graden staan met gebruik van een gewone vlinderpoort.

Dat is wat ik me afvraag. Of dat je kan zeggen van ik wil 10k draaien dus moet mn uitlaat timing 168 graden zijn
 

Was het maar zo'n feest, dan wil ik die tabel ook van je

Je wilt wel hoog vermogen, maar het moet eigenlijk in één keer lukken.......... je bent wel goed als dat lukt

Maar jij hebt toch vaker cilinders getuned, dus ik neem aan
dat je dat ook wel ondervonden hebt.
 
Nee zo zit het niet ,
ik tune geen cilinders , waar je dat vandaan heb weet ik verder ook niet Ik ben nu met iets bezig , maar ik heb geen zin om zomaar wat te doen. Beetje zonde om de boel te vern**ken als ik misschien hier en daar wat info vindt.

het hoeft ook cker niet in 1x te lukken

Ik vroeg me alleen af of er richtlijnen voor zijn.
W
 

Ja, dat kun je wel doen.

Probleem is dat je met zulke toerentallen en timingen gewoon erg veel gaat inleveren op je koppel met alle nadelige gevolgen van dien.
 
Wat er bedoeld word is denk ik dit

John heeft *voorbeeld* een uitlaat gekocht die zijn vermogen levert rond de 14.5k
En hij heeft een cilinder met een timing van 190/130
Dat sluit dan ws niet echt aan op elkaar.
Kun je nu ong een richtlijn tevoorschijn halen om te zeggen: begin eens met *bv* 198 graden
 
met een uitlaat poort van 190 graden kun je ook 15000rpm draaien , er zijn meerder dingen die belangrijk zijn.
denk aan: ontstekingstijdstip , poort oppervlak , uitlaat.

kortom gewoon testen.

en wou je een powerband van 400 toeren hebben?
 
met een bepaald toerental draaien word hier dus gewoon bedoelt dat de krukas op dat toerental met meeste vermogen levert. Dat de vario daarop afgesteld moet worden snapt elke mongool wel, daar gaat dit topic niet over.


cilinder-timingen horen bij uitlaat-afmetingen en NIET bij toerentallen. De cilindertiming + uitlaatafmetingen bepalen voor het grootste deel de vermogenscurve.
 
dit is trouwens echt weer een topic waar niemand elkaar begrijpt.

de ene heeft het over vermogen aan de krukas, de andere aan het achterwiel.

de ene heeft het over overtoeren draaien en de ander weer over vario afstellen