Tikkende voorrem

Rens2002

Well-Known Member
Ik heb nadat ik mijn remblokjes ff had laten vervangen last van een tikkende voorrem. Als ik mijn scooter duw of er mee rijd, hoor ik een duidelijk tik, die steeds sneller tikt, naarmate de snelheid van me scooter toeneemt. Als ik mijn remklauw van mijn schijf af haal, en me scooter een stukje duw, tikt ie niet. Als ik mijn voorrem inknijpt, tikt ie niet. Hoe kan ik dit verhelpen? Ik geloof dat degene die de blokjes heeft gemonteerd geen kopervet ertussen heeft gesmeerd, zou dat het kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb zelf een keer een kromme schijf gehad. Na vervanging was het dus over.

Probeer de boel eens goed schoon te maken met en remmenreiniger en vervolgens netjes te monteren mét kopervet. Zorg dus ook dat de klauw goed schoon is (vooral de zuigers en cilinders) zodat hij niet uit blijft staan (haal desnoods de boel es uitelkaar)
 
Nahja ik had wel gehoord dat het niet slim was om de 2 bouten los te draaien die de rem bij elkaar houden, omdat je dan de rem zou splijten, en het geen gesloten systeem meer zou vormen..
Kromme schijf, ik hoop het niet, toch eens kijken als het wat beter weer is.
 
hahaha, wat een onzin!

Blokjes kan je dan voorzichtig weer uitelkaar wrikken. (niet los op een zuiger wrikken, daar krijg je spijt van ;))

Zet je scooter es zo dat je je voorwiel los kan draaien, en ga er voorzitten. Geef het wiel dan es een zwieper en kijk héél goed of je de schijf ook een beetje naar links of rechts ziet bewegen. Je kan dat ook doen door er iets naar te houden, een schroevendraaier of een latje ofzo. Dan kan je het verschil namelijk beter zien.

Een schijf kan je trouwens (hier, groningen) prima 2e hands halen, kost 10 euro ofzo :)
 
Maar als ik ff m'n klauw beter wil kunnen pakken, ik haal die remleiding eraf. Hoe doe ik het dan met die remvloeistof die erin zit, en gaat lekken? Kan ik die daarna gewoon weer bijvullen, of moet het dan weer ontlucht worden ofzo (en hoe)?
 
Ik zou hem alleen maar loshalen als dat nodig is voor schoonmaken (zoals in jouw geval). Er komt idd remvloeistof uit de leiding dus hou een GLAZEN bakje/potje bij de hand daarvoor.

WAARSCHUWING: remvloeistof is giftig, het bijt en doet nog veel meer enge dingen zoals gaten in je kleren vreten en de lak van je kappen oplossen. PAS DUS OP MET MORSEN!

goed: ff uit de search gehaalt:
Ok:

1.
Eerst remklauw loshalen en met het ontluchtingstuitje recht omhoog zetten/houden; Dit omdat wanneer die gewoon op het carter zit, wel bijna omhoog staat maar er nog wel degelijk een luchtbel in de klauw kan blijven zitten....

2.
Remvloeistof bakje volgieten met remvloeistof

3.
Doorzichtig slangetje om ontluchtingstuitje. Dit voorkomt morsen en kun je het vloeistof peil precies goed in de gaten houden.

4.
Ontluchtingstuitje open draaien en dan de rem indrukken en ingedrukt houden. Nu loopt de vloeistof er doorheen en zodra het bakje leeg is en je nog geen vloeistof uit het tuitje ziet komen, tuitje dichtdraaien en handel weer loslaten en dat weer bij 2 beginnen.

Komt er vloeistof uit het tuitje dan even w8en tot alle eventuele lucht eruit is en dan het tuitje dicht draaien.

5.
Nu bakje weer volgooien als die bv half leeg is. En nu komt het op druk pompen. Je moet heel lichtjes je remhendel inknijpen dus dat die maar een paar mm 'verschuift' en zo eerst gaan pompen. Dit net zolang doen totdat je langzaam druk volt komen op de leiding/hendel. Dit kun je ook merken doordat er dan een 'straaltje' vloeistof uit het bakje wil spuiten als je te snel de hendel indrukt. Dit net zolang doen totdat die op druk is en je er geen druk meer bij voelt komen. (eventueel de indruk afstand steeds wat vergroten)

Snap je het een beetje?
 
Niet helemaal...

Originally posted by minaracers Ok:

1.
Eerst remklauw loshalen en met het ontluchtingstuitje recht omhoog zetten/houden; Dit omdat wanneer die gewoon op het carter zit, wel bijna omhoog staat maar er nog wel degelijk een luchtbel in de klauw kan blijven zitten....

Moet ik de remleiding dan al wel los hebben gehaald van de klauw?

2.
Remvloeistof bakje volgieten met remvloeistof

Dat bakje bij je handvat?

3.
Doorzichtig slangetje om ontluchtingstuitje. Dit voorkomt morsen en kun je het vloeistof peil precies goed in de gaten houden.

Ok..

4.
Ontluchtingstuitje open draaien en dan de rem indrukken en ingedrukt houden. Nu loopt de vloeistof er doorheen en zodra het bakje leeg is en je nog geen vloeistof uit het tuitje ziet komen, tuitje dichtdraaien en handel weer loslaten en dat weer bij 2 beginnen.

Open draaien als er zo'n slangetje omheen zit? Waar moet ik de vloeistof naartoe laten lopen (in een glas ofzo?) Ik moet dus net zolang doorgaan met vloeistof in dat bakje gieten, en m'n rem in te knijpen totdat er vloeistof uit het ontluchtingstuitje komt?

Komt er vloeistof uit het tuitje dan even w8en tot alle eventuele lucht eruit is en dan het tuitje dicht draaien.

Eerst tuitje dichtdraaien, en dan pas handel loslaten?

5.
Nu bakje weer volgooien als die bv half leeg is. En nu komt het op druk pompen. Je moet heel lichtjes je remhendel inknijpen dus dat die maar een paar mm 'verschuift' en zo eerst gaan pompen. Dit net zolang doen totdat je langzaam druk volt komen op de leiding/hendel. Dit kun je ook merken doordat er dan een 'straaltje' vloeistof uit het bakje wil spuiten als je te snel de hendel indrukt. Dit net zolang doen totdat die op druk is en je er geen druk meer bij voelt komen. (eventueel de indruk afstand steeds wat vergroten)

Gewoon de remleiding weer aansluiten of moest die tijdens de hele procedure niet eens los (dat laatste lijkt me)..

Als je me hier nog antwoord op zou kunnen geven, heel erg bedankt!

En het kan dus echt geen kwaad om de rem te splijten??
 
Originally posted by Rens2002
Niet helemaal...



Als je me hier nog antwoord op zou kunnen geven, heel erg bedankt!

En het kan dus echt geen kwaad om de rem te splijten??

Nee kan geen kwaad. Hier zijn de antwoorden:

1.
Eerst remklauw loshalen en met het ontluchtingstuitje recht omhoog zetten/houden; Dit omdat wanneer die gewoon op het carter zit, wel bijna omhoog staat maar er nog wel degelijk een luchtbel in de klauw kan blijven zitten....

Moet ik de remleiding dan al wel los hebben gehaald van de klauw?

Nee, dat moet je van tevoren hebben gedaan. (Schoonmaken dus ook.) Dit is voor de montage. Remleiding dus weer vast, alleen de ontluchting open.

2.
Remvloeistof bakje volgieten met remvloeistof

Dat bakje bij je handvat?
Ja

3.
Doorzichtig slangetje om ontluchtingstuitje. Dit voorkomt morsen en kun je het vloeistof peil precies goed in de gaten houden.

Ok..

4.
Ontluchtingstuitje open draaien en dan de rem indrukken en ingedrukt houden. Nu loopt de vloeistof er doorheen en zodra het bakje leeg is en je nog geen vloeistof uit het tuitje ziet komen, tuitje dichtdraaien en handel weer loslaten en dat weer bij 2 beginnen.

Open draaien als er zo'n slangetje omheen zit? Waar moet ik de vloeistof naartoe laten lopen (in een glas ofzo?) Ik moet dus net zolang doorgaan met vloeistof in dat bakje gieten, en m'n rem in te knijpen totdat er vloeistof uit het ontluchtingstuitje komt?
Klopt helemaal

Komt er vloeistof uit het tuitje dan even w8en tot alle eventuele lucht eruit is en dan het tuitje dicht draaien.

Eerst tuitje dichtdraaien, en dan pas handel loslaten?
Ook correct


5.
Nu bakje weer volgooien als die bv half leeg is. En nu komt het op druk pompen. Je moet heel lichtjes je remhendel inknijpen dus dat die maar een paar mm 'verschuift' en zo eerst gaan pompen. Dit net zolang doen totdat je langzaam druk volt komen op de leiding/hendel. Dit kun je ook merken doordat er dan een 'straaltje' vloeistof uit het bakje wil spuiten als je te snel de hendel indrukt. Dit net zolang doen totdat die op druk is en je er geen druk meer bij voelt komen. (eventueel de indruk afstand steeds wat vergroten)

Gewoon de remleiding weer aansluiten of moest die tijdens de hele procedure niet eens los (dat laatste lijkt me)..
Die moet idd de heletijd vast zitten :)

Nog een trucje: Als hij niet compleet op druk komt (wel een beetje) dan moet je een stukje gaan rijden (rustig he ;)) en dan flink remmen (vooral vaak) dan krijgt hij meer 'tegendruk' en komt sneller op druk.

Veel suc6 :)
 
Back
Top