Tikkend/ratelend geluid uit kleppen en uitlaat

Piz

Member
Hallo,

Ik had mijn cilinder en cilinderkop vervangen, en heb daarna mijn scooter weer aan de praat gekregen.

Na ongeveer 100 km te rijden viel hij uit en wilde hij niet meer starten. ik dacht eerst dat het tikkkend geluid uit de vliegwiel en uitlaat kwam, maar achteraf bleek het dus de kleppen te zijn.

ik heb het volgende opgemerkt:
- tikkend/ratelend geluid uit kleppen

- ik kan de distributieketting handmatig naar links draaien, maar naar rechts loopt vast

- er zit beweging in het nokkenas tandwiel, hij staat niet stevig op z’n plek.

- ik voel de compressie slag, dus dan zijn het nokkenas tandwiel en het vliegwiel beide op tijd en ook voel ik lucht uit de uitlaat.

- als ik kickstart, hoort ik het tikkend geluid bij die kleppen en uitlaat. Voorheen hoorde ik lucht.

- de spruitstuk en kettingspanner pakkingen waren doorweekt met motorolie en ook was het gebied van de cilinder en carburateur bedekt met motorolie.


Wat zou dit kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

er zit beweging in het nokkenas tandwiel, hij staat niet stevig op z’n plek.
hoe is die beweging , op en neer of draaiend ? op en neer zijn het de lagers van de nokkenas , die zul je moeten vervangen ,
draaiend is speling in je ketting en spanner. Hoeveel heb je de kleppen gesteld

de spruitstuk en kettingspanner pakkingen waren doorweekt met motorolie en ook was het gebied van de cilinder en carburateur bedekt met motorolie.
Pakkingen vernieuwen en op aanhaal moment de bouten aandraaien. Niet te lang doorrijden met lekkage , er zit niet zoveel olie in het blok.
 
Ik ben nu niet in de buurt van me scooter, dus ik kan niet precies zeggen hoe het beweegt, maar als ik het vast heb gemaakt, kan ik het met mijn vinger naar voor en achter drukken.

Volgens mij staat de kettingspanner ook op zijn max. Had het opnieuw gemonteerd (zodat de spanning kan resetten)


Kleppen heb ik gesteld op 0,1 in en 0,15 uit. Het gaat om een zip 4t.

De pakkingen had ik al vernieuwd met het vervangen van mijn cilinder en cilinderkop, maar ik zal weer nieuwe zetten.
 
Ik ben nu niet in de buurt van me scooter, dus ik kan niet precies zeggen hoe het beweegt, maar als ik het vast heb gemaakt, kan ik het met mijn vinger naar voor en achter drukken.

Volgens mij staat de kettingspanner ook op zijn max. Had het opnieuw gemonteerd (zodat de spanning kan resetten)


Kleppen heb ik gesteld op 0,1 in en 0,15 uit. Het gaat om een zip 4t.

De pakkingen had ik al vernieuwd met het vervangen van mijn cilinder en cilinderkop, maar ik zal weer nieuwe zetten.
Zijn de cilinder en kop origineel of vervangend merk ?
Wat geeft het instructieboek aan wat de klepspeling hoort te zijn ?
Post automatically merged:

Zijn de cilinder en kop origineel of vervangend merk ?
Wat geeft het instructieboek aan wat de klepspeling hoort te zijn ?
In ieder geval de distributieketting vervangen, die kost geloof ik maar 1 tientje.
En de lagers van de nokkenas goed controleren, zo nodig ook vervangen.
 
Zijn de cilinder en kop origineel of vervangend merk ?
Wat geeft het instructieboek aan wat de klepspeling hoort te zijn ?
Post automatically merged:


In ieder geval de distributieketting vervangen, die kost geloof ik maar 1 tientje.
En de lagers van de nokkenas goed controleren, zo nodig ook vervangen.
De onderdelen zijn origineel

Ik heb er geen instructieboek bijgekregen, dus ik neem aan wat er in het algemeen word geadviseerd en dat is 0,1 in, 0,15 uit.
 
De onderdelen zijn origineel

Ik heb er geen instructieboek bijgekregen, dus ik neem aan wat er in het algemeen word geadviseerd en dat is 0,1 in, 0,15 uit.
0.1 in en 0.15 uit is regelrechte onzin.
Ik weet dat het beweerd wordt maar het is gewoon onzin, veel te ruim en dan lopen ze kapot.
in en uit 0.05, dan zal 'ie al een stuk beter lopen.
Post automatically merged:

0.1 in en 0.15 uit is regelrechte onzin.
Ik weet dat het beweerd wordt maar het is gewoon onzin, veel te ruim en dan lopen ze kapot.
in en uit 0.05, dan zal 'ie al een stuk beter lopen.
Als je dat vreemd voorkomt, moet je echt even naar de fabrieks-opgave gaan googlen.
Dat zal zeker weten geen 0.1 en 0.15 zijn.
Ik heb daar onlangs de Kymco-dealer in Eindhoven eens over gebeld, ivm een imi kopje voor een super 8.
Zet maar op 0,1 in en uit, zeiden ze.
Toen vroeg ik wat de klepspeling van een agility moet zijn. nou, ook gewoon 0,1.
Vreemd, de fabriek geeft 0,04 aan. Nogal een verschil, toch ?
 
Last edited:
Dan zal ik met de kleppenspeling gaan spelen en kijken wat lekker rijdt wanneer ik m aan de praat heb gekregen

Over de zip zijn er best wel wat onduidelijkheden zoals of het vliegwiel op 4t of 2t moet staan. Ik dacht 4t, maar sommige zeggen 2t.
 
Het gaat hier over een zip en niet een gy6 blok oid.....

De enige juiste klepspelling op het piaggio blok is 0.10 in en 0.15 uit!!
Houd hem hierop ga je hier met andere klepspellingen rijden kan je over een maand weer een nieuwe kop halen
 
Het gaat hier over een zip en niet een gy6 blok oid.....

De enige juiste klepspelling op het piaggio blok is 0.10 in en 0.15 uit!!
Houd hem hierop ga je hier met andere klepspellingen rijden kan je over een maand weer een nieuwe kop halen
Geef even een linkje waarin de fabriek dat adviseert.
Niet van een van de vele ' experts ' maar van de fabriek .
Dan ga ik je geloven.

Maar je hebt gelijk dat er verschillen zijn, zelfs tussen gy6-blokjes.
Zo wordt de Agility met kort blok, die meestal in China geproduceerd worden, opgegeven 0,04.
De lange blokken van ondermeer de super 8 en Agil;ity 16, maken ze zelf in Taiwan en daarvoor wordt 0.08 opgegeven.
Mijn Japanse Honda SS-50 moet op 0.05 en verder alle 50 tot 90 cctjes die ik ken.

Ik kan dus bijna niet geloven dat het voor de Zip anders zou zijn.
Het zou best kunnen zijn, daarom adviseerde ik ook om de echte fabrieks gegevens op te zoeken.
Maar als ik hoor zeggen dat de klepjes tikken bij 0.1 en 0,15.....nou ja, vul zelf maar in.

Misschien zijn de4 ' experts ' een beetje in de war met de klepspeling van de 200 - en 300cc, die hebben grotere kleppen die idd meer speling moeten hebben. Bij de Moto Guzzi 850 T3, is het ook 0.15.
 
Geef even een linkje waarin de fabriek dat adviseert.
Niet van een van de vele ' experts ' maar van de fabriek .
Dan ga ik je geloven.

Maar je hebt gelijk dat er verschillen zijn, zelfs tussen gy6-blokjes.
Zo wordt de Agility met kort blok, die meestal in China geproduceerd worden, opgegeven 0,04.
De lange blokken van ondermeer de super 8 en Agil;ity 16, maken ze zelf in Taiwan en daarvoor wordt 0.08 opgegeven.
Mijn Japanse Honda SS-50 moet op 0.05 en verder alle 50 tot 90 cctjes die ik ken.

Ik kan dus bijna niet geloven dat het voor de Zip anders zou zijn.
Het zou best kunnen zijn, daarom adviseerde ik ook om de echte fabrieks gegevens op te zoeken.
Maar als ik hoor zeggen dat de klepjes tikken bij 0.1 en 0,15.....nou ja, vul zelf maar in.

Misschien zijn de4 ' experts ' een beetje in de war met de klepspeling van de 200 - en 300cc, die hebben grotere kleppen die idd meer speling moeten hebben. Bij de Moto Guzzi 850 T3, is het ook 0.15.

Blijkbaar heb je niet genoeg onderzoek gedaan naar de zip/piaggio blokken....
De enige klepafstelling die juist is bij piaggio is 10 in 15 uit er is geen andere afstelling....
Bij gy6 blokken kan je nog wel eens 'spelen' met de afstelling maar dit moet je echt niet bij piaggio blokken doen...
Hier is piaggio zelf duidelijk in 10 in 15 uit
Staat in alle boekjes en alle garage/dealers/monteurs doen dit...
 
Ik ben nu dus bezig met het demonteren van mijn cilinderkop en cilinder etc om mijn distributieketting te vervangen. En de achterkant van mijn cilinderkop en zuiger zien er zo uit. Het kleine rondje van de kop ziet er een beetje versleten uit. Is dat normaal ? heb ze beide nieuw gekocht paar weken geleden
 

Attachments

  • 0847B888-03C6-4311-89FB-A8FB9D89C505.jpeg
    0847B888-03C6-4311-89FB-A8FB9D89C505.jpeg
    474.3 KB · Views: 22
  • 97DDC1EA-BBFC-459E-8438-F59C073F8645.jpeg
    97DDC1EA-BBFC-459E-8438-F59C073F8645.jpeg
    321 KB · Views: 16
Dan zal ik met de kleppenspeling gaan spelen en kijken wat lekker rijdt wanneer ik m aan de praat heb gekregen

Over de zip zijn er best wel wat onduidelijkheden zoals of het vliegwiel op 4t of 2t moet staan. Ik dacht 4t, maar sommige zeggen 2t.
Als je het kleppendeksel er af hebt, moet het streepje op het tandwiel in ieder geval overeenkomen met het merkteken. Anders moet je het vliegwiel nog 1 x helemaal ronddraaien. Onder moet de T dan met het merkteken op de opnemer gelijk staan.
Post automatically merged:

Ik ben nu dus bezig met het demonteren van mijn cilinderkop en cilinder etc om mijn distributieketting te vervangen. En de achterkant van mijn cilinderkop en zuiger zien er zo uit. Het kleine rondje van de kop ziet er een beetje versleten uit. Is dat normaal ? heb ze beide nieuw gekocht paar weken geleden
Denk je dat de uitlaatklep de zuiger raakt dan ?
Weet je zeker dat je de juiste voet - en koppakking hebt ?
Post automatically merged:

Blijkbaar heb je niet genoeg onderzoek gedaan naar de zip/piaggio blokken....
De enige klepafstelling die juist is bij piaggio is 10 in 15 uit er is geen andere afstelling....
Bij gy6 blokken kan je nog wel eens 'spelen' met de afstelling maar dit moet je echt niet bij piaggio blokken doen...
Hier is piaggio zelf duidelijk in 10 in 15 uit
Staat in alle boekjes en alle garage/dealers/monteurs doen dit...
Is de Vespa lx - 50 - 4t - 2 valves, hetzelfde als de Zip ?
Daar heb ik wel een manual van gevonden die idd spreekt over 0.10 en 0.15

 
Last edited:
Als je het kleppendeksel er af hebt, moet het streepje op het tandwiel in ieder geval overeenkomen met het merkteken. Anders moet je het vliegwiel nog 1 x helemaal ronddraaien. Onder moet de T dan met het merkteken op de opnemer gelijk staan.
Post automatically merged:


Denk je dat de uitlaatklep de zuiger raakt dan ?
Weet je zeker dat je de juiste voet - en koppakking hebt ?
Post automatically merged:


Is de Vespa lx - 50 - 4t - 2 valves, hetzelfde als de Zip ?
Daar heb ik wel een manual van gevonden die idd spreekt over 0.10 en 0.15


Is inderdaad hetzelfde blok alleen 12 inch
Alle zip's en vespa's (50cc) zijn 0.10 en 0.15
 
Als je het kleppendeksel er af hebt, moet het streepje op het tandwiel in ieder geval overeenkomen met het merkteken. Anders moet je het vliegwiel nog 1 x helemaal ronddraaien. Onder moet de T dan met het merkteken op de opnemer gelijk staan.
Post automatically merged:


Denk je dat de uitlaatklep de zuiger raakt dan ?
Weet je zeker dat je de juiste voet - en koppakking hebt ?
Post automatically merged:


Is de Vespa lx - 50 - 4t - 2 valves, hetzelfde als de Zip ?
Daar heb ik wel een manual van gevonden die idd spreekt over 0.10 en 0.15

Mijn distributieketting zit vast na een paar draaien (naar rechts). Ik merkte net ook op (voordat ik m gedemonteerd had) dat de uitlaatklap niet verder wilt zakken/omhoog gaan. Ook krijg ik een tikkend/ratelend geluid inplaats van lucht (ik voel de compressie slag wel). Of dit verholpen is kom ik zo achter

Voetpakking gebruik ik 0,5mm
Koppakking is voor piaggio 50cc
Beide zijn origineel
 
Mijn distributieketting zit vast na een paar draaien (naar rechts). Ik merkte net ook op (voordat ik m gedemonteerd had) dat de uitlaatklap niet verder wilt zakken/omhoog gaan. Ook krijg ik een tikkend/ratelend geluid inplaats van lucht (ik voel de compressie slag wel). Of dit verholpen is kom ik zo achter

Voetpakking gebruik ik 0,5mm
Koppakking is voor piaggio 50cc
Beide zijn origineel

Als je ketting niet verder draait op een gegeven moment zou ik hem zeker niet proberen te starten kans is groot dat je alleen maar dingen sloopt.
Waarschijnlijk zit ergens iets niet goed/vast...

Pas starten als alles soepel loopt en draait....
 
Is inderdaad hetzelfde blok alleen 12 inch
Alle zip's en vespa's (50cc) zijn 0.10 en 0.15
Ja, ik zie het.
Deze manual ziet er heel officieel uit, als een vertaling van de Italiaanse workshop-manual.

Ik blijf het toch vreemd vinden.
Maken ze bij Vespa dan, als enige van de wereld hun kleppen van een andere legering die harder uitzet ?
Ik zie ze er eigenlijk wel voor aan, de Italianen.
 
Ja, ik zie het.
Deze manual ziet er heel officieel uit, als een vertaling van de Italiaanse workshop-manual.

Ik blijf het toch vreemd vinden.
Maken ze bij Vespa dan, als enige van de wereld hun kleppen van een andere legering die harder uitzet ?
Ik zie ze er eigenlijk wel voor aan, de Italianen.
Geen idee hoezo dit is heb zelf veel verschillende scooters gy6 en sym etc deze kleppen staan vaak 0.10 0.10
Maar piaggio is altijd 0.10 0.15 geweest als je deze anders zet merk je het gelijk met starten en lopen etc.
 
Mijn distributieketting zit vast na een paar draaien (naar rechts). Ik merkte net ook op (voordat ik m gedemonteerd had) dat de uitlaatklap niet verder wilt zakken/omhoog gaan. Ook krijg ik een tikkend/ratelend geluid inplaats van lucht (ik voel de compressie slag wel). Of dit verholpen is kom ik zo achter

Voetpakking gebruik ik 0,5mm
Koppakking is voor piaggio 50cc
Beide zijn origineel
Heb je toen de kop er af was, gecontroleerd welk teken het vliegwiel aangeeft als de zuiger op z'n bovenste dode punt staat ?
 
Geen idee hoezo dit is heb zelf veel verschillende scooters gy6 en sym etc deze kleppen staan vaak 0.10 0.10
Maar piaggio is altijd 0.10 0.15 geweest als je deze anders zet merk je het gelijk met starten en lopen etc.
Dat ' deze kleppen staan vaak 0.10 " wil niet zeggen dat het ook de juiste afstelling is.
Bij de Agility kort hoort het 0.04 te zijn en voor de Super 8 is dat 0.08

Ik heb net even mijn maat gebeld, omdat ik het daar toevallig een paar maanden terug met hem over had.
Hij heeft 7 jaar terug een nieuwe Zip voor zijn vrouw gekocht, die hij zelf van nieuw af heeft onderhouden.
Het boekje van zijn Zip schreef 0.10 0.10 voor ( herinner me nou dat hij dat mij liet zien ) maar bij de eerste beurt ( 2500 km, geloof ik ),
vond hij 'm bij 0.08 en 0.09 mooier lopen. Zo staan die klepjes nu al bijna 50.000 km afgesteld.
Zijn vrouw zit in de thuiszorg en rijdt er iedere dag mee van klant naar klant. Het Zipje loopt nog steeds als nieuw met de originele kop en cilinder/zuiger.

Mijn buurman heeft een jaar of 4 terug ook een nieuwe Zip aangeschaft . Rijdt er iedere dag mee naar zijn werk omdat hij dat makkelijker vindt dan met de auto ivm de spits. Hij laat hem keurig op tijd periodiek door de dealer onderhouden. Als ik hem 's-avonds achterom thuis hoor komen, hoor ik over de schutting heen, de kleppen tikken.

Dus, zeg het maar.
Mijn idee van 0.05 0.05 is dus blijkbaar voor een Zip te krap maar ik nijg nu aan te mogen nemen dat 0.08 0.09 een goede afstelling is voor de Zip.
Post automatically merged:

Heb je toen de kop er af was, gecontroleerd welk teken het vliegwiel aangeeft als de zuiger op z'n bovenste dode punt staat ?
Want die 2t en 4t waar je het eerder over had, zegt mij niets.
Ik krijg de indruk dat je er ' onder ' een tandje naast zit.
Daarom, als je met de kop er af kijkt welk merkteken op het vliegwiel met de opnemer correspondeert als de zuiger op de top staat.
En je houdt dat aan als je later de nokkenas plaatst, moet je de juiste timing hebben.
 
Last edited:
Back
Top