Tikkend/ratelend geluid Peugeot fox

LuukFate

New Member
Hallo Allen,

Een tijd geleden heb ik een vastgelopen Peugeot fox gekocht, met de intentie deze op te voeren. Nu heb ik zelf niet heel veel ervaring met scooters, maar aan auto's heb ik genoeg gesleuteld. Dit leek me een erg leuk bij project. Nu heb ik de originele 50cc cilinder en zuiger weg gegooid, want dat was niks meer waard. Ik besloot een 70cc Airsal kit te installeren. Meteen nadat ik deze had geinstalleerd merkte ik bij het starten een ratelend geluid. Natuurlijk meteen afgezet en alles dubbel gecheckt. Voordat ik de nieuwe cilinder en zuiger had geinstalleerd heb ik de slotspeling van de zuigerveren gecheckt, het naaldlager vervangen en het krukaslager (Bigend) gecheckt op speling. Mijn gedachten gingen meteen naar de krukaslagers in het blok. Na een vastloper krijgen deze natuurlijk een flinke optater, dus besloot ik deze ook te vervangen. Zo heb ik keurig het blok opgewarmd en de lagers verkoeld. Dit liep allemaal vlekkenloos. Krukas zat er goed in en kon vrij draaien. Alles weer in elkaar gedaan en de fox opnieuw proberen te starten. Meteen hetzelfde ratelende geluid. Toen dacht ik aan dat de zuiger misschien de kop raakte, dus heb ik een extra voet- en koppakking geinstalleerd. Krukas weer een paar keer rond gedraaid, om zeker te weten dat deze helemaal vrij loopt (wat voor de extra voet- en koppakking ook al het geval was). Dit was het geval, dus weer proberen te starten. Nu leek het probleem heel even weg te zijn, maar na ongeveer 1 minuut kwam het ratelende geluid weer terug.
Ik heb de brommer proberen te starten zonder vario, om dat uit te sluiten. Dit was ook niet het probleem.
Nu ben ik eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik heb de brommer 20 minuten warm laten lopen, maar na 20 minuten was het ratelen er nogsteeds.
Hebben jullie misschien nog suggesties?
Alvast bedankt!

edit: nog vergeten erbij te vertellen dat er een terugloop opzat die erg in elkaar gebeunt was. Heb hem zelf uit elkaar gehaald en weer in elkaar gelast, maar misschien heeft het iets te maken met de afstand tot de expansie? Ik heb helaas geen andere uitlaat liggen om dit te testen. Kan dit überhaupt wel zorgen voor een ratelend geluid?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top