ter info : speedfight 3 2 takt ac van snor naar brom

rfs

New Member
hallo ik ben Ricardo en ben nieuw op het forum

ik heb meerdere topics gelezen met de zelfde problemen/uitdagingen maar worden/zijn gesloten i.v.m. snor gerelement

toch ga ik het nog een keer prtoberen met duidelijkere uitleg

Ik heb peugeot speedfight 3 ac in snor uitvoering omgekeurd naar brom bj 2010 (15457km)
met een tecnigas next r uitlaat zonder prop
12mm carburateur, 60 sproeier
luchtfilter aangepast snorkel en slang maximale opening
rijd nu op de gps 54 km
6000/6500 rpm max
heeft met optrekken geen dip en trekt van uit stilstand ok op naar de top (maar niet in een rap tempo)
verder is alles standaard

probleem : meeste standaard bromscooters zijn sneller weg tot de 45 km en hebben tussen de 25km en de 45km meer vermogen

wat heb ik al geprobeerd :

eerste upgrade: voor de keuring de standaart uitlaat vervangen naar een tecnigas >> max top 54 km op gps
tweede upgrade: prop uit de uitlaat, resultaat is meer vermogen eerder op top nog steeds max top 54 km op gps, minder afhankelijk van windrichting
derde: orginele luchtfilter aangepast (inlaat 8mm) naar 14mm en sproeier van 52 naar 60, resultaat nog meer vertmogen en nu ook met 2 personen max top 54 km op gps

De bedoeling is niet om een snor sneller te maken,maar nu de brommer versie.

Aangezien de brom begrensd was vraag ik me af of dat ook de cilinder bijvoorbeeld ook begrensd is ?
Ik weet alleen niet zeker of dat er 25km cilinders bestaan voor peugeot horizontaal ac?
Weet iemand of dat de CDI snor of brom ook anders is?
Ik vermoed dat de vertanding korter is (maar hier is altijd nog na te kijken)

mijn uiteindelijk doel meer vermogen en hogere rpm zodat ik niet zo snel word ingehaald door auto's op de 50 km wegen

bij voorbaat al dank voor de info

Groeten ricardo
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Andere cilinder nodig, die van een snor is traag.

Waarschijnlijk ook andere vertanding.

Waarschijnlijk is het luchtfilter van een snor ook meer geknepen.

Daarnaast moet heel de scooter opnieuw afgesteld worden.

8,9 grams rollen
standaard brom drukveer.
Standaard koppeling van een brom
En ongeveer sproeier 58.
 
Update 50cc 25km cilinder ,een beetje slordig nieuwe cilinder uitslag word beter :)
drijfstang kan ik niet goed meten .

zuiger lengte 45mm (hart pistongat 22.5 mm) (zuiger ook te lang, inlaat poort niet helemaal open +/- 40% met de zuiger in de bovenste stand )

zoals je kan zien gaat de uitlaatpoort niet helemaal open ,scheelt +/- 3.5 mm
(was al te zien als ik keek naar de uitlaatpoort met uitlaat er af )

eventuele oplossing zuiger rampen uitlaat kant of extra voetpakking (voor mijn geen optie ,te veel berekenningen,te lastig voor mijn )
ik heb ook de juiste tools niet om de uitlaatpoort (naar boven) of zuiger uit te frezen (ramping)
pro-Vr6Y9bfg.jpeg
 
Last edited:
Waarom zoveel moeite steken om die cilinder te willen bewerken

Hou de ene gewoon snor en de andere gewoon brom.

Beter je tijd steken in betere dingen.

Kan op het oog ook wel zien dat de uitlaat poort van een snor cilinder veel krapper is dan van een brom cilinder. Daar hoef je geen schetsen voor te maken.

Maar het is wel leuk dat je er even op detail in gaat. Leerbaar voor andere.
 
Dat is precies het doel, ik zag op de forums veel vraag naar "waarom kom ik niet boven de 6000 rpm ,dit is het antwoord er op samen met de luchtfilterhuis met een doorlaat van 8 mm
ik miste zelf de info van de Speedfight 3 2t had mijn iig geholpen.
maar zoals ik al zei :ik heb zelf een nieuwe besteld en is net binnen
 
50cc Carenzi

Nu monteren en afstellen als het is ingereden udate volgt met rezultaat.

Uitlaat en spoelpoort groote en timing aanzielijk verbetert.

*Spoolpoort lings is iets verschoven t.o.v. uitlaatpoort maar is in het echt symmetrisch.
pro-CHTIJB3U.jpeg
 
update :

van 13 gram rollen naar 8 gram (varioplaat was er blijkbaar door de vorige eigenaar er al uit gehaald)
sproeier van 60 naar 68
trekt weg bij 6k rpm van nul tot 50km met een standaard brommer snelheid

De cilinder is idd een hoog toerig 10k+ rpm (moet nog inrijden) snelheid op de teller 90km per uur en wilde nog harder

nu is het probleem dat van 6k rpm naar 7k rpm een aantal minuten duurt (50km tot 65km), ook als de scooter op de standaard staat (met vrij wiel ) tijd van dip 5 seconden na 7k rpm veel vermogen.

Is dit de cdi begrenzer ?

of nog lichtere rollen er in zodat hij boven de 7k rpm weg rijd (i.v.m. power band)?
Post automatically merged:

Ik heb iig een nieuwe CDI besteld .
orginele CDI is duidelijk een 25km (laag toerig)

nieuwe cdi is gemonteerd , voor de maximale toeren maakt het niet echt een verschil je kan het wel merken bij de eerste 4500 toeren (geen dip) .Als ik het zou moeten omschrijven dan lijkt het of er sterekere trekveertjes er in heb (is niet het geval)
ik heb de test 3 keer gedaan cdi 3 x verwisseld om een goede vergelijking te maken (is op gevoel en gehoor en zicht op de toerenteller) omdat ik ook de rollen had vervangen
1e x 8,0 gr rollen 6k rpm met grote dip
2e x 6,5 gr 6,5k rpm met grote dip
3e x 5,5 gr 8k rpm geen dip meer

nu werkt de nieuwe cdi het beste met 5,3 gr rollen net voor de maximale powerband en scooter trekt nu op met 8k+ rpm tot de 70km na de 70km lopen de toeren weer op 9k+

Nu kijken naar een siti plus uitlaat (i.v.m. geluid) en het riedeltje rolletje weer opnieuw doen met alleen de nieuwe cdi.
 

Attachments

  • out-izYrQ9Sr.jpeg
    out-izYrQ9Sr.jpeg
    102.8 KB · Views: 5
  • pro-JlMynh8l.jpeg
    pro-JlMynh8l.jpeg
    102.5 KB · Views: 5
Last edited:
update : stotteren na een paar dagen bij de eerste 4k rpm

oplossing :helaas de oude cdi weer terug geplaatst (nieuwe terug gestuurd)

wachten dat de sito uitlaat binnen is samen met verschillende setjes trekveren
 
Laatste setup update :

carenzie 50cc (hoog toerig)
orginele carburateur sproeier 64
luchtfilter aangepast snorkel er uit en opening waar de snorkel aan vast zat ietsje groter gemaakt met dremel
orginele CDI 25km
sito plus 714 uitlaat onbegrensd
orginele vario ,zonder plaat ,rolletjes 3x 6 gr + 3x 5.5 gr
trekveren malossie wit (zodat ik bij stoplicht en/of in de ochtend rustig weg kan rijden)
drukveer orgineel

rijgedrag:
van 0km tot 15km standaard
van 15km tot 75km als een speer (50cc) (+/- 8k rpm in 1 lijn)
van 75km tot 85+km standaard (9k+ rpm) nog nooit naar het maximale geweest


Ik voel mijn zelf nu een stuk veiliger tussen de auto's en kan goed mee met het verkeer.

mijn doel bereikt.
 
Last edited:
Back
Top