Goedenavond!
Het sneuvelen van de Gy6 krukaslagers lijkt een regelmatig voorkomend probleem.
Ik heb het blok nog niet uit elkaar gehad, maar ben mezelf alvast aan het oriënteren op de oorzaak.
Hiermee hoop ik het probleem zelf in de toekomst te kunnen voorkomen
Waar ik op dit moment zelf vooral nieuwsgierig naar ben is of er een specifiek lager is dat het begeeft.
Groetjes!
Heb met me kisbee er anders geen last van.. Weet niet wat andere mensen doen om het blok te slopen.. Blijkbaar toch niet voorzichtig genoeg.
En water en olie smeren niet zo lekker. Dan kan je overigens heel veel delen gaan vernieuwen.. En vergeet ook een nieuwe oliepomp niet.. Zal ook wel naar de klote gedraait zijn.. Geeft later alleen maar meer problemen..
Ik vraag me eerder af wat voor motorolie men in het blok doet? Blijkbaar word het dan toch te dun of zo.. En vooral niet te lang met de oude olie rond rijden, want de kwaliteit er van gaat vrij snel achteruit.
Dus... wie kan me vertellen of het meestal het linker of rechter lager is? Of dat het beide geregeld voorkomt?
Heb in de buurt tijdje geleden van iemand een kisbee blok gekocht voor een sloop prijs.. Die kerel durfde het niet aan om te reviseren..
Zelf maar het blok gestript.. Voor de rest prima onderdelen.. Hier was overigens de linker kant de krukas lager van kapot.. De kooi was los gekomen..
Ik wil graag meer weten over waarom de lagers van de gy6-blokken regelmatig stuklopen. Niet meer en niet minder.
Meeste door domme fouten van de scooter gebruiker zelf...
1. Te lang met de oude olie door blijven kachelen (verversing is het liefst wel om de 4000km met die china blokjes)
2. Te lang met een te laag oliepeil blijven door kachelen.
3. Te laat reageren als er al te weinig olie in zit, en daarmee ook gewoon stom blijven door rijden i.p.v te stoppen en de olie bij te vullen.
4. Sommige scooters zijn een olieboot.. Doordat cilinder/ zuiger kit naar de prut is gereden en gewoon blijven door kachelen met motorische problemen en dan raar vinden dat het blok steeds meer olie gaat verbruiken.. Net zo lang door blijven gaan totdat je vanzelf stil staat.
5. Verkeerde olie erin doen * Zelf al eens kroonolie 10w40 (synth nog wat) van een auto erin gedaan, liep er wel erop, maar temperatuur blok was duidelijk veel heter wat niet goed is voor de koeling*
6. Verkeerde fiscociteit erin gooien (gebruik zelf 10w40 en dat is overigens het beste type olie die je erin kan doen, 5w40 word na verloop veelste dun, laat staan dat 10w40 al er vrij dun eruit komt lopen)
En mijn tip: Bespaar vooral niet op die goedkope olie.. Want je hebt er eigenlijk geen enkel voordeel mee.. Want een nadeel is dat je bij een 2takt veel aanslag en roetafzetting in de cilinder krijgt en het blok steeds slommer begint te lopen..
Kijk je hebt 2takt olie dat 6 euro kost.. Je hebt ook 4takt olie dat 13 euro kost. Mijn regel geld dat je voor een goede fles olie in het algemeen gewoon 9,99 euro voor 1 liter kwijt bent.. Tenzij je dat zelfde product voor minder kan krijgen.. Koop vooral daarom geen product dat minder is en dus ook minder kost.
Vroeger had ik altijd Adin olie van easyparts.nl. Koste weinig kwam kosten.. Maar had veel afzetting in de cilinder.. En dat is het totaal niet waard.
Tegenwoordig gebruik ik alleen castrol olie.