Graag info over (oorzaak stukgelopen) Gy6 krukaslagers

Rutger84

New Member
Goedenavond!

Het sneuvelen van de Gy6 krukaslagers lijkt een regelmatig voorkomend probleem.
Ik heb het blok nog niet uit elkaar gehad, maar ben mezelf alvast aan het oriënteren op de oorzaak.
Hiermee hoop ik het probleem zelf in de toekomst te kunnen voorkomen:)
Waar ik op dit moment zelf vooral nieuwsgierig naar ben is of er een specifiek lager is dat het begeeft.

Groetjes!
 
Advertisement - register to remove this

Thnx voor je reactie Jochem. Er is alleen niets kapot.
Scooter heeft in het water gelegen en ga 'm helemaal uit elkaar trekken, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Als ik ondertussen iets kan verbeteren wil ik dat graag doen..
 
Thnx voor je reactie Jochem. Er is alleen niets kapot.
Scooter heeft in het water gelegen en ga 'm helemaal uit elkaar trekken, schoonmaken en weer in elkaar zetten.
Als ik ondertussen iets kan verbeteren wil ik dat graag doen..
misschien is je krukas vastgeroest in je blok
 
sorry maar dan denk ik niet dat je goedkoop uit bent met je scooter

Maakt me niet uit. Heb er ook een LifePo4 accu voor besteld. Wil er gewoon graag weer een goed scootertje van maken.
Ik wil graag meer weten over waarom de lagers van de gy6-blokken regelmatig stuklopen. Niet meer en niet minder.
 
Last edited:
Lagers gaan inderdaad vaak kapot op de gy6 blokjes, ik zou niet weten of het links of rechts is maar, als je krukas as veroest is door het water dan zou ik gewoon een iets betere kwaliteit halen met kwaliteit lagers en dan is dat probleem ook weg
 
Goedenavond!

Het sneuvelen van de Gy6 krukaslagers lijkt een regelmatig voorkomend probleem.
Ik heb het blok nog niet uit elkaar gehad, maar ben mezelf alvast aan het oriënteren op de oorzaak.
Hiermee hoop ik het probleem zelf in de toekomst te kunnen voorkomen:)
Waar ik op dit moment zelf vooral nieuwsgierig naar ben is of er een specifiek lager is dat het begeeft.

Groetjes!

Heb met me kisbee er anders geen last van.. Weet niet wat andere mensen doen om het blok te slopen.. Blijkbaar toch niet voorzichtig genoeg.
En water en olie smeren niet zo lekker. Dan kan je overigens heel veel delen gaan vernieuwen.. En vergeet ook een nieuwe oliepomp niet.. Zal ook wel naar de klote gedraait zijn.. Geeft later alleen maar meer problemen..

Ik vraag me eerder af wat voor motorolie men in het blok doet? Blijkbaar word het dan toch te dun of zo.. En vooral niet te lang met de oude olie rond rijden, want de kwaliteit er van gaat vrij snel achteruit.

Dus... wie kan me vertellen of het meestal het linker of rechter lager is? Of dat het beide geregeld voorkomt?

Heb in de buurt tijdje geleden van iemand een kisbee blok gekocht voor een sloop prijs.. Die kerel durfde het niet aan om te reviseren..
Zelf maar het blok gestript.. Voor de rest prima onderdelen.. Hier was overigens de linker kant de krukas lager van kapot.. De kooi was los gekomen..

Ik wil graag meer weten over waarom de lagers van de gy6-blokken regelmatig stuklopen. Niet meer en niet minder.

Meeste door domme fouten van de scooter gebruiker zelf...

1. Te lang met de oude olie door blijven kachelen (verversing is het liefst wel om de 4000km met die china blokjes)
2. Te lang met een te laag oliepeil blijven door kachelen.
3. Te laat reageren als er al te weinig olie in zit, en daarmee ook gewoon stom blijven door rijden i.p.v te stoppen en de olie bij te vullen.
4. Sommige scooters zijn een olieboot.. Doordat cilinder/ zuiger kit naar de prut is gereden en gewoon blijven door kachelen met motorische problemen en dan raar vinden dat het blok steeds meer olie gaat verbruiken.. Net zo lang door blijven gaan totdat je vanzelf stil staat.
5. Verkeerde olie erin doen * Zelf al eens kroonolie 10w40 (synth nog wat) van een auto erin gedaan, liep er wel erop, maar temperatuur blok was duidelijk veel heter wat niet goed is voor de koeling*
6. Verkeerde fiscociteit erin gooien (gebruik zelf 10w40 en dat is overigens het beste type olie die je erin kan doen, 5w40 word na verloop veelste dun, laat staan dat 10w40 al er vrij dun eruit komt lopen)


En mijn tip: Bespaar vooral niet op die goedkope olie.. Want je hebt er eigenlijk geen enkel voordeel mee.. Want een nadeel is dat je bij een 2takt veel aanslag en roetafzetting in de cilinder krijgt en het blok steeds slommer begint te lopen..

Kijk je hebt 2takt olie dat 6 euro kost.. Je hebt ook 4takt olie dat 13 euro kost. Mijn regel geld dat je voor een goede fles olie in het algemeen gewoon 9,99 euro voor 1 liter kwijt bent.. Tenzij je dat zelfde product voor minder kan krijgen.. Koop vooral daarom geen product dat minder is en dus ook minder kost.

Vroeger had ik altijd Adin olie van easyparts.nl. Koste weinig kwam kosten.. Maar had veel afzetting in de cilinder.. En dat is het totaal niet waard.
Tegenwoordig gebruik ik alleen castrol olie.
 
Last edited:
Lagers gaan inderdaad vaak kapot op de gy6 blokjes, ik zou niet weten of het links of rechts is maar, als je krukas as veroest is door het water dan zou ik gewoon een iets betere kwaliteit halen met kwaliteit lagers en dan is dat probleem ook weg

Bedankt voor het meedenken.
Wil er inderdaad sowieso een betere inzetten met goede lagers om het probleem te voorkomen.
 
Heb met me kisbee er anders geen last van.. Weet niet wat andere mensen doen om het blok te slopen.. Blijkbaar toch niet voorzichtig genoeg.
En water en olie smeren niet zo lekker. Dan kan je overigens heel veel delen gaan vernieuwen.. En vergeet ook een nieuwe oliepomp niet.. Zal ook wel naar de klote gedraait zijn.. Geeft later alleen maar meer problemen..

Blok heeft niet meer gelopen sindsdien.
Zal inderdaad veel moeten vernieuwen:)
Goed idee om de oliepomp te vervangen.
Heb je nog meer tips/onderdelen?



Ik vraag me eerder af wat voor motorolie men in het blok doet? Blijkbaar word het dan toch te dun of zo.. En vooral niet te lang met de oude olie rond rijden, want de kwaliteit er van gaat vrij snel achteruit.

..........................................................................

1. Te lang met de oude olie door blijven kachelen (verversing is het liefst wel om de 4000km met die china blokjes)
2. Te lang met een te laag oliepeil blijven door kachelen.
3. Te laat reageren als er al te weinig olie in zit, en daarmee ook gewoon stom blijven door rijden i.p.v te stoppen en de olie bij te vullen.
4. Sommige scooters zijn een olieboot.. Doordat cilinder/ zuiger kit naar de prut is gereden en gewoon blijven door kachelen met motorische problemen en dan raar vinden dat het blok steeds meer olie gaat verbruiken.. Net zo lang door blijven gaan totdat je vanzelf stil staat.
5. Verkeerde olie erin doen * Zelf al eens kroonolie 10w40 (synth nog wat) van een auto erin gedaan, liep er wel erop, maar temperatuur blok was duidelijk veel heter wat niet goed is voor de koeling*
6. Verkeerde fiscociteit erin gooien (gebruik zelf 10w40 en dat is overigens het beste type olie die je erin kan doen, 5w40 word na verloop veelste dun, laat staan dat 10w40 al er vrij dun eruit komt lopen)


En mijn tip: Bespaar vooral niet op die goedkope olie.. Want je hebt er eigenlijk geen enkel voordeel mee.. Want een nadeel is dat je bij een 2takt veel aanslag en roetafzetting in de cilinder krijgt en het blok steeds slommer begint te lopen..

Kijk je hebt 2takt olie dat 6 euro kost.. Je hebt ook 4takt olie dat 13 euro kost. Mijn regel geld dat je voor een goede fles olie in het algemeen gewoon 9,99 euro voor 1 liter kwijt bent.. Tenzij je dat zelfde product voor minder kan krijgen.. Koop vooral daarom geen product dat minder is en dus ook minder kost.

Vroeger had ik altijd Adin olie van easyparts.nl. Koste weinig kwam kosten.. Maar had veel afzetting in de cilinder.. En dat is het totaal niet waard.
Tegenwoordig gebruik ik alleen castrol olie.


Goede olie is inderdaad zeer belangrijk. Wordt sowieso vol synthetische om grappen als keten/sludgevorming te voorkomen. Daarnaast heb ik het uit Duitsland besteld. Door de Nederlandse wet- en regelgeving mag het predicaat "synthetisch" hier gebruikt worden zonder dat de olie synthetisch is. Om geen olie voor de auto te gebruiken is een hele goede tip. Wist voorheen serieus niet dat er verschillende soorten olieën voor waren.

Zelf ga ik gewoon voor (synthetische) 5w 40. Als het blok goed is zou dat geen enkel probleem op moeten leveren. Als het blok niet goed is dan zal ik er iets aan moeten/willen doen. Ik heb straks geen dikkere olie nodig om grotere tolleranties, vanwege slechte lagers of zuigerveren of vanwege uitzetting door de warmteontwikkeling van hoge prestaties, op te vangen. Voor de viscositeit geldt daarnaast, om te beginnen. dat er een ongelofelijk verschil zit tussen de verschillende olieën, ook al hebben ze dezelfde specificaties. Zo is de ene 5w 30 olie bevroren bij -40 terwijl de andere nog redelijk stroomt.

Voor nu heb ik twee flesjes Repsol gekocht en lijkt vervangen bij 4000km me geen overbodige luxe. Bedankt voor die richtlijn. Over een tijdje zal ik even naar verdere specificaties en andere olieën kijken. Zo wil ik (ook) graag een olie waarvan de moleculaire samenstelling zo sterk mogelijk is (lees een olie die aanraking van metalen zonder smeerfilm zoveel mogelijk voorkomt en zo langzaam mogelijjk degradeert). Dit betekent ook dat een dergelijke olie een langere levensduur heeft en daarmee een lagere verversingsinterval. Tevens wil ik dat de olie zo hydrofoob mogelijk is et cetera.



Heb in de buurt tijdje geleden van iemand een kisbee blok gekocht voor een sloop prijs.. Die kerel durfde het niet aan om te reviseren..
Zelf maar het blok gestript.. Voor de rest prima onderdelen.. Hier was overigens de linker kant de krukas lager van kapot.. De kooi was los gekomen..

Bij dezen 1 punt genoteerd voor (de kooi van) het linker lager. dank je!
 
Back
Top