Die plekken zijn zijwaarts en niet in lengte van beweging , conclusie die zijn niet door slijtage gekomen maar van de fabricage van het onderdeel.
Dit mag geen probleem opleveren lijkt mij.
Verbruikt je scooter olie uit het carter ?
Zo niet krijgt ie gewoon of een te rijk mengsel wat niet goed verbrand en kool achterlaat of je gebruikt een foutieve bougie.
Aangezien het een standaard setup is (toch ?) kun je zelf heel makkelijk vinden wat standaard bougie en maat sproeier is , en dat even vergelijken met wat je erin hebt zitten.
Laat even weten dan kijken we hoe of wat
P.S je tankt geen brommix toch ?
Je hebt gelijk dat had ik niet goed gezien.
Als het wat ruw voelt kun je er heel zachtjes met een korrel 1000 schuurpapiertje overheen gaan om de hoge kantjes eraf te halen.
Als cilinder geen groeven heeft zal t prima werken.
Heb je voordat je dit probleem hebt gekregen eerder de cilinder los gehad?? Bij een 4-takt moeten de zuigerveren 120 graden offset staan voordat je de zuiger weer monteerd in de cilinder.. De slotjes en openingen mogen niet boven elkaar zitten en moet dus verspringen. Anders is de kans inderdaad groot dat hij olie naar de verbrandings ruimte gaat aanzuigen.. En dan komt het olie niveau onder het gewenste te zitten en daarom zitten er nou krassen op de zuiger..
Kan je zeggen dat het zuigertje wel de bak in kan.. De cilinder kan overigens wel glad zijn, maar die moet je in een kruis opmeten of dat maten het zelfde zijn tegenover elkaar.. Als daar afwijking in te bespeuren is dan is de cilinder niet meer helemaal rond, maar ovaal aan het worden. En dan krijg je ook een lekkage.
Als je een foto van het blok plaats, dan kunnen we zien om welk blok het gaat.. De eerste type was inderdaad gewoon een china blok.. Bij de orbit II is daar het symblok er onder gekomen..
Nou dat ik zo die fotos heb gezien, zaten de koelkappen wel op de cilinder??
Zo nee dan is dat je probleem.. Cilinder is gewoon te warm geworden.. Hoe ik dit spot?
De bovenste cilinderkap krijg je nooit zo eraf, tenzij je het spruitstuk los hebt genomen.. En dat is volgens mij op jou fotos niet het geval.
Ook de cilinder ziet er groenig uit / korreltjes met zand.. (normaal als de koelkappen erop zit heeft de cilinder meer bescherming en ook goede koeling.
Bedankt voor je ingeving, maar de kappen hebben er wel altijd opgezeten. Had de uitlaat en spruitstuk losgehaald zodat ik de koelkappen kon verwijderen. Anders kon ik er echt niet goed bij enz. Spruitstuk zit er nu weer even op ter bescherming.
De cilinder/scooter is inderdaad vies/groenig/zanderig. Hij heeft vaak buiten gestaan uit noodzaak, ook niet super verzorgd vroeger. Olie bijvullen is niet altijd goed op tijd gebeurd etc. Dus het zou goed kunnen dat daardoor de zuiger slijtsporen heeft.
Ik ga denk ik de gok nemen en een TNT cilinder setje kopen. Ook zou ik misschien een nog goedkopere cilinder kunnen zoeken, en los daarbij een goede kwaliteit zuigerveren? Zou kunnen dat dat nog slimmer is..
Hopelijk gaat dat het probleem oplossen.. Wilde de scooter al bijna wegdoen maar kan hem goed gebruiken en hij reed na de nieuwe cilinderkop weer even als een tiet. Daarom dus besloten om er zelf maar in te duiken als hobby/projectje want wegbrengen naar de winkel gaat niet meer gebeuren
Update: beter laat dan nooit, heb afgelopen weekend de cilinder vervangen met nieuwe pakkingen. Ook nieuwe spruitstuk isolator, want die was niet betrouwbaar meer. En jawel, de scooter loopt weer! Blij blij