Sym Crox Olie uit slangetje onder de scooter

dipsie14

New Member
Hallo lezers,

Ik heb een Sym Crox 50cc (euro 4) uit 2017 met 16000 km op de teller. Helaas komt sinds kort uit het carterventilatie slangetje redelijk wat olie en moet ik geregeld bijvullen. Nu ben ik er achter gekomen dat de vorige eigenaar het stopje die in het slangetje hoort, eruit heeft gehaald en waarschijnlijk omdat het stopje er telkens uit zal floepen. Dit omdat ik denk dat de carterdruk veelste hoog is en daarom z'n olie eruit gooit en er een flinke druk op het slangetje staat. Nu vraag ik me af of er nog andere reden kan zijn voor een te hoge carterdruk dan versleten zuigerveren.

Groeten,

Luuk
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Helaas , lekkage van de compressie druk langs de zuigerveren is het meest voor de hand liggende .
En een stopje in de slang ? , kan nooit de bedoeling zijn , hij moet zijn druk door het rondgaan van de krukas ook kwijt kunnen , meestal via het inlaat traject , waar het weer verbrand wordt. Stop je dit dicht , gaat de druk een weg zoeken via pakkingen en keerringen
 
Dan kan het misschien zijn dat het slangetje ergens anders voor is. Op internet heb ik gelezen dat er een stopje in hoort waar eens in de zoveel tijd een beetje olie in komt en je hem vervolgens leeg moet laten lopen.
 
Ja dat is het aftap slangetje van het lucht filter . Moet je eens in de zoveel tijd aftappen . Anders verzuipt je filter in de olie .
Maar er komt nu wel heel veel olie in begrijp ik , veel druk zal er niet opstaan . omdat dit naar binnen gezogen wordt , alleen de olie blijft dan in de slang staan . druppelt hier veel olie uit , en hoe ziet je filter eruit vanbinnen
 
Aaah oke, er komen redelijk veel druppen uit tijdens het draaien van de motor. Maar inderdaad dat dan wellicht mijn luchtfilter onder de olie zit. Het lucht filter heb ik nog niet gechecked, dat ga ik morgen direct doen! Ontzettend bedankt voor het reageren!
 
Let er wel op als er veel uit druppelt , en je wordt eventueel aangehouden , dat ze er wel over kunnen vallen . En kijk ook uit dat het niet op je band of velg kan lekken , je ligt zo languit , met olie op je band
 
Het gaat toch denk ik om een ander slangetje (ik heb me vergist omtrent het stopje) als ik met mijn vinger het slangetje afstop ontstaat er ook een druk ipv een vacuum. Ik heb een foto van het slangetje toegevoegd. Er komt nu ook een witte vloeistof uit (wat olie is in combinatie met vocht denk ik?)1000012574.jpg
Post automatically merged:

Het luchtfilter is overigens zeer schoon
 
Back
Top