Freich
Well-Known Member
Ben zelf een beginnende sleutelaar, en heb al erg veel gelezen en gekeken om mijzelf te onderwijzen. Nu heb ik dus iets waar ik niet genoeg over kan vinden.
Heb een Sym Symply met +-9500 km die al een tijd niet meer lekker wilde starten en uiteindelijk helemaal niet meer. Zat veel kool aanslag op de kleppen, bougie was zwart etc. Scooter leek ook meer olie te gebruiken. Nadat er door een monteur een nieuwe cilinderkop op was geplaatst reed hij weer perfect. Helaas na 2-3 dagen begon hij alweer slechter te starten en toen helemaal niet meer. Bougie was weer donker en toen maar vervangen. Vonkte gewoon. Nog niks.
Nu heb ik de gehele cilinder er af, omdat ik de zuiger en veren wilde controleren volgens het dealer handboek. Ook gebruikte de scooter meer olie dan normaal naar mijn idee. Zodoende dacht ik dat het probleem dus wel bij de zuiger etc. kon liggen.
De binnenwand ziet er perfect glad uit. De veren lijken nog goed te zijn en sluiten goed af. Ook de groeven tussen de veren opgemeten met voelermaatje, en voldoen nog aan de criteria.
De zuiger ziet er niet helemaal lekker uit aan de zijkanten (zie foto's). Het voelt glad aan, maar met de nagel merk je wel dat het wat stroever is. De ergste slijtage is aan de IN kant.
Wat ook opviel, is dat er op de nieuwe kleppen alweer wat koolresten zaten etc. Terwijl er nog nauwelijks mee gereden is.
Mijn vraag is: is dit normale zuiger slijtage voor +9500km, en kan dit er nog mee door? Of zou het misschien de oorzaak van mijn startprobleem kunnen zijn?
Ik wil natuurlijk niet zomaar een nieuw cilinderdeel met zuiger kopen als dat uiteindelijk niets oplost. Misschien is de scooter wel gewoon te rijk afgesteld oid? Het is vooral frustrerend dat de scooter 2 dagen als een zonnetje liep, en toen alweer issues kreeg. Alvast bedankt voor de hulp.
mod-edit: Dit topic hoort onder `4takt en injectie`. Motorisch, tuning, en onderdelen is alleen voor 2takt scooters. Daarom word deze verplaatst naar `4 takt en injectie`
Heb een Sym Symply met +-9500 km die al een tijd niet meer lekker wilde starten en uiteindelijk helemaal niet meer. Zat veel kool aanslag op de kleppen, bougie was zwart etc. Scooter leek ook meer olie te gebruiken. Nadat er door een monteur een nieuwe cilinderkop op was geplaatst reed hij weer perfect. Helaas na 2-3 dagen begon hij alweer slechter te starten en toen helemaal niet meer. Bougie was weer donker en toen maar vervangen. Vonkte gewoon. Nog niks.
Nu heb ik de gehele cilinder er af, omdat ik de zuiger en veren wilde controleren volgens het dealer handboek. Ook gebruikte de scooter meer olie dan normaal naar mijn idee. Zodoende dacht ik dat het probleem dus wel bij de zuiger etc. kon liggen.
De binnenwand ziet er perfect glad uit. De veren lijken nog goed te zijn en sluiten goed af. Ook de groeven tussen de veren opgemeten met voelermaatje, en voldoen nog aan de criteria.
De zuiger ziet er niet helemaal lekker uit aan de zijkanten (zie foto's). Het voelt glad aan, maar met de nagel merk je wel dat het wat stroever is. De ergste slijtage is aan de IN kant.
Wat ook opviel, is dat er op de nieuwe kleppen alweer wat koolresten zaten etc. Terwijl er nog nauwelijks mee gereden is.
Mijn vraag is: is dit normale zuiger slijtage voor +9500km, en kan dit er nog mee door? Of zou het misschien de oorzaak van mijn startprobleem kunnen zijn?
Ik wil natuurlijk niet zomaar een nieuw cilinderdeel met zuiger kopen als dat uiteindelijk niets oplost. Misschien is de scooter wel gewoon te rijk afgesteld oid? Het is vooral frustrerend dat de scooter 2 dagen als een zonnetje liep, en toen alweer issues kreeg. Alvast bedankt voor de hulp.
mod-edit: Dit topic hoort onder `4takt en injectie`. Motorisch, tuning, en onderdelen is alleen voor 2takt scooters. Daarom word deze verplaatst naar `4 takt en injectie`