Sym Symply start niet, zuiger/veren probleem?

Status
Not open for further replies.

Freich

Well-Known Member
Ben zelf een beginnende sleutelaar, en heb al erg veel gelezen en gekeken om mijzelf te onderwijzen. Nu heb ik dus iets waar ik niet genoeg over kan vinden.

Heb een Sym Symply met +-9500 km die al een tijd niet meer lekker wilde starten en uiteindelijk helemaal niet meer. Zat veel kool aanslag op de kleppen, bougie was zwart etc. Scooter leek ook meer olie te gebruiken. Nadat er door een monteur een nieuwe cilinderkop op was geplaatst reed hij weer perfect. Helaas na 2-3 dagen begon hij alweer slechter te starten en toen helemaal niet meer. Bougie was weer donker en toen maar vervangen. Vonkte gewoon. Nog niks.

Nu heb ik de gehele cilinder er af, omdat ik de zuiger en veren wilde controleren volgens het dealer handboek. Ook gebruikte de scooter meer olie dan normaal naar mijn idee. Zodoende dacht ik dat het probleem dus wel bij de zuiger etc. kon liggen.
De binnenwand ziet er perfect glad uit. De veren lijken nog goed te zijn en sluiten goed af. Ook de groeven tussen de veren opgemeten met voelermaatje, en voldoen nog aan de criteria.
De zuiger ziet er niet helemaal lekker uit aan de zijkanten (zie foto's). Het voelt glad aan, maar met de nagel merk je wel dat het wat stroever is. De ergste slijtage is aan de IN kant.
Wat ook opviel, is dat er op de nieuwe kleppen alweer wat koolresten zaten etc. Terwijl er nog nauwelijks mee gereden is.

Mijn vraag is: is dit normale zuiger slijtage voor +9500km, en kan dit er nog mee door? Of zou het misschien de oorzaak van mijn startprobleem kunnen zijn?

Ik wil natuurlijk niet zomaar een nieuw cilinderdeel met zuiger kopen als dat uiteindelijk niets oplost. Misschien is de scooter wel gewoon te rijk afgesteld oid? Het is vooral frustrerend dat de scooter 2 dagen als een zonnetje liep, en toen alweer issues kreeg. Alvast bedankt voor de hulp.



mod-edit: Dit topic hoort onder `4takt en injectie`. Motorisch, tuning, en onderdelen is alleen voor 2takt scooters. Daarom word deze verplaatst naar `4 takt en injectie`
 
Advertisement - register to remove this

Die plekken zijn zijwaarts en niet in lengte van beweging , conclusie die zijn niet door slijtage gekomen maar van de fabricage van het onderdeel.
Dit mag geen probleem opleveren lijkt mij.
Verbruikt je scooter olie uit het carter ?
Zo niet krijgt ie gewoon of een te rijk mengsel wat niet goed verbrand en kool achterlaat of je gebruikt een foutieve bougie.
Aangezien het een standaard setup is (toch ?) kun je zelf heel makkelijk vinden wat standaard bougie en maat sproeier is , en dat even vergelijken met wat je erin hebt zitten.
Laat even weten dan kijken we hoe of wat

P.S je tankt geen brommix toch ? ;)
 
Die plekken zijn zijwaarts en niet in lengte van beweging , conclusie die zijn niet door slijtage gekomen maar van de fabricage van het onderdeel.
Dit mag geen probleem opleveren lijkt mij.
Verbruikt je scooter olie uit het carter ?
Zo niet krijgt ie gewoon of een te rijk mengsel wat niet goed verbrand en kool achterlaat of je gebruikt een foutieve bougie.
Aangezien het een standaard setup is (toch ?) kun je zelf heel makkelijk vinden wat standaard bougie en maat sproeier is , en dat even vergelijken met wat je erin hebt zitten.
Laat even weten dan kijken we hoe of wat

P.S je tankt geen brommix toch ? ;)

Het is gewoon een standaard setup en ik tank Euro 95 ;)
Ik wil je niet tegenspreken, maar bij foto 3 zie ik wel degelijk ook verticale strepen. Maar niks ernstigs dus?

Bougie is NGK CR7HSA. Dat type heeft de monteur er bij een beurt ooit ingedaan dus dat leek me goed. Is denk ik ook wel een standaard bougie.
Ik zal morgen kijken welke sproeier ik heb en het checken met die olie. Bedankt alvast.
 
Je hebt gelijk dat had ik niet goed gezien.
Als het wat ruw voelt kun je er heel zachtjes met een korrel 1000 schuurpapiertje overheen gaan om de hoge kantjes eraf te halen.
Als cilinder geen groeven heeft zal t prima werken.
 
Je hebt gelijk dat had ik niet goed gezien.
Als het wat ruw voelt kun je er heel zachtjes met een korrel 1000 schuurpapiertje overheen gaan om de hoge kantjes eraf te halen.
Als cilinder geen groeven heeft zal t prima werken.

Ok fijn dan hoef ik daar het probleem niet te zoeken.
Hoe check ik precies of de olie uit het carter wordt gebruikt? Ik merkte al langere tijd met olie bijvullen dat er meer dan normaal verbruikt was naar mijn idee. Echt zeker weten doe ik het niet, want ik weet niet echt meer wat normaal verbruik precies is. Lees dat het minimaal hoort te zijn maar mijn scooter is al aardig oud en heeft best veel gereden natuurlijk.. Er lekt iig geen olie aan de buitenkant e.d.

mod-edit: Graag volgende x nieuwe informatie toevoegen aan je laatst geplaatste berichten venster. Andere bericht word hierbij toegevoegd en het 2de venster verwijderd.

Bij deze:


Zojuist carburateur eruit gehaald. De sproeiers zijn maat 85 en 35 wat het boekje ook aangeeft. Alles volgens het boekje dus.
 
Heb je voordat je dit probleem hebt gekregen eerder de cilinder los gehad?? Bij een 4-takt moeten de zuigerveren 120 graden offset staan voordat je de zuiger weer monteerd in de cilinder.. De slotjes en openingen mogen niet boven elkaar zitten en moet dus verspringen. Anders is de kans inderdaad groot dat hij olie naar de verbrandings ruimte gaat aanzuigen.. En dan komt het olie niveau onder het gewenste te zitten en daarom zitten er nou krassen op de zuiger..

Kan je zeggen dat het zuigertje wel de bak in kan.. De cilinder kan overigens wel glad zijn, maar die moet je in een kruis opmeten of dat maten het zelfde zijn tegenover elkaar.. Als daar afwijking in te bespeuren is dan is de cilinder niet meer helemaal rond, maar ovaal aan het worden. En dan krijg je ook een lekkage.
 
Heb je voordat je dit probleem hebt gekregen eerder de cilinder los gehad?? Bij een 4-takt moeten de zuigerveren 120 graden offset staan voordat je de zuiger weer monteerd in de cilinder.. De slotjes en openingen mogen niet boven elkaar zitten en moet dus verspringen. Anders is de kans inderdaad groot dat hij olie naar de verbrandings ruimte gaat aanzuigen.. En dan komt het olie niveau onder het gewenste te zitten en daarom zitten er nou krassen op de zuiger..

Kan je zeggen dat het zuigertje wel de bak in kan.. De cilinder kan overigens wel glad zijn, maar die moet je in een kruis opmeten of dat maten het zelfde zijn tegenover elkaar.. Als daar afwijking in te bespeuren is dan is de cilinder niet meer helemaal rond, maar ovaal aan het worden. En dan krijg je ook een lekkage.

Nee is niet eerder los geweest. Ik heb de zuigerveren inderdaad zoals het dealerboek voorschrijft gemonteerd met 120 graden offset. Ook de olieschraapveren met offset. De cilinder diameter heb ik geprobeerd op te meten maar helaas geen micrometer tot mijn beschikking. Het leek iig in orde +-39mm. Maar echt goed checken lukt gewoon niet.
Ik heb 2 vrijwel identieke service manuals (Sym Orbit & Sym Symply50. De ene geeft alleen aan service limit 39.047mm en de ander 41.00mm. Voor de rest heb ik nog geen enkel verschil in beide boeken kunnen ontdekken. Beide geven ze wel aan dat het een 39.00 cilinder is...

Moet eerlijk bekennen dat er in het verleden wel eens slecht/te laat olie is bijgevuld. Ook als hij meer verbruikte had het bijvullen natuurlijk sneller op elkaar gemoeten. Het zou dus goed kunnen dat hierdoor de zuiger/cilinder gewoon versleten is zoals je aangeeft. Ook bijna 10.000km erop zitten.

Ik ga eens kijken waar en welke cilinder ik precies moet kopen. Want ik zie bijna door de bomen het bos niet als ik onderdelen bekijk.
Het lijkt mij dat ik gewoon een 'goedkope' gy6 50cc china cilinder kan kopen, want volgens mij zit dat er nu ook onder bij een Symply/Orbit?
Het mag/kan allemaal niet teveel meer kosten, da's ook 1 van de redenen dat ik het zelf doe/leer ;)
 
Als je een foto van het blok plaats, dan kunnen we zien om welk blok het gaat.. De eerste type was inderdaad gewoon een china blok.. Bij de orbit II is daar het symblok er onder gekomen..
 
Als je een foto van het blok plaats, dan kunnen we zien om welk blok het gaat.. De eerste type was inderdaad gewoon een china blok.. Bij de orbit II is daar het symblok er onder gekomen..

Ben er achter dat ik een XS1P39QMB blok heb.

Heb wat foto's gemaakt en vond dit op een ander forum: -SYM / TGB "XS1P39QMB" : iets aangepast chinees imitatie blok (kleinere opening bij de cylinder zodat er geen 80cc op past). Zelfde bagger kwaliteit als doorsnee chinees blok, opgepast!



Dus ik neem aan dat als ik een b merk ding zoals dit koop, dat het net zo 'goed' is als wat er al op zat ;)
https://www.zandri.nl/cilinder-chi-...MI_J2uibHI2gIVW7nACh3x4Ad6EAQYASABEgLAyPD_BwE
 
Voor de cilinder maakt het niet helemaal uit wat je neemt.. Alleen bij een goedkopere cilinderkit zit vaak wel een zeer slechte kwaliteit zuigerveren erbij..

Persoonlijk zou ik wel voor een bekender merk gaan zoals TNT of zo.
 
Nou dat ik zo die fotos heb gezien, zaten de koelkappen wel op de cilinder??

Zo nee dan is dat je probleem.. Cilinder is gewoon te warm geworden.. Hoe ik dit spot?

De bovenste cilinderkap krijg je nooit zo eraf, tenzij je het spruitstuk los hebt genomen.. En dat is volgens mij op jou fotos niet het geval.

Ook de cilinder ziet er groenig uit / korreltjes met zand.. (normaal als de koelkappen erop zit heeft de cilinder meer bescherming en ook goede koeling.
 
Nou dat ik zo die fotos heb gezien, zaten de koelkappen wel op de cilinder??

Zo nee dan is dat je probleem.. Cilinder is gewoon te warm geworden.. Hoe ik dit spot?

De bovenste cilinderkap krijg je nooit zo eraf, tenzij je het spruitstuk los hebt genomen.. En dat is volgens mij op jou fotos niet het geval.

Ook de cilinder ziet er groenig uit / korreltjes met zand.. (normaal als de koelkappen erop zit heeft de cilinder meer bescherming en ook goede koeling.

Bedankt voor je ingeving, maar de kappen hebben er wel altijd opgezeten. Had de uitlaat en spruitstuk losgehaald zodat ik de koelkappen kon verwijderen. Anders kon ik er echt niet goed bij enz. Spruitstuk zit er nu weer even op ter bescherming.

De cilinder/scooter is inderdaad vies/groenig/zanderig. Hij heeft vaak buiten gestaan uit noodzaak, ook niet super verzorgd vroeger. Olie bijvullen is niet altijd goed op tijd gebeurd etc. Dus het zou goed kunnen dat daardoor de zuiger slijtsporen heeft.

Ik ga denk ik de gok nemen en een TNT cilinder setje kopen. Ook zou ik misschien een nog goedkopere cilinder kunnen zoeken, en los daarbij een goede kwaliteit zuigerveren? Zou kunnen dat dat nog slimmer is..

Hopelijk gaat dat het probleem oplossen.. Wilde de scooter al bijna wegdoen maar kan hem goed gebruiken en hij reed na de nieuwe cilinderkop weer even als een tiet. Daarom dus besloten om er zelf maar in te duiken als hobby/projectje want wegbrengen naar de winkel gaat niet meer gebeuren ;)

Update: beter laat dan nooit, heb afgelopen weekend de cilinder vervangen met nieuwe pakkingen. Ook nieuwe spruitstuk isolator, want die was niet betrouwbaar meer. En jawel, de scooter loopt weer! Blij blij :)
 
Last edited:
Bedankt voor je ingeving, maar de kappen hebben er wel altijd opgezeten. Had de uitlaat en spruitstuk losgehaald zodat ik de koelkappen kon verwijderen. Anders kon ik er echt niet goed bij enz. Spruitstuk zit er nu weer even op ter bescherming.

De cilinder/scooter is inderdaad vies/groenig/zanderig. Hij heeft vaak buiten gestaan uit noodzaak, ook niet super verzorgd vroeger. Olie bijvullen is niet altijd goed op tijd gebeurd etc. Dus het zou goed kunnen dat daardoor de zuiger slijtsporen heeft.

Ik ga denk ik de gok nemen en een TNT cilinder setje kopen. Ook zou ik misschien een nog goedkopere cilinder kunnen zoeken, en los daarbij een goede kwaliteit zuigerveren? Zou kunnen dat dat nog slimmer is..

Hopelijk gaat dat het probleem oplossen.. Wilde de scooter al bijna wegdoen maar kan hem goed gebruiken en hij reed na de nieuwe cilinderkop weer even als een tiet. Daarom dus besloten om er zelf maar in te duiken als hobby/projectje want wegbrengen naar de winkel gaat niet meer gebeuren ;)

Update: beter laat dan nooit, heb afgelopen weekend de cilinder vervangen met nieuwe pakkingen. Ook nieuwe spruitstuk isolator, want die was niet betrouwbaar meer. En jawel, de scooter loopt weer! Blij blij :)

Mag ik vragen wat je precies gedaan hebt? TNT cillindersetje? Of goedkoop cillindersetje met dure veren?


Let even op de datum! Dat is al weer 1 jaar geleden. Mogelijk reageerd de TS dan ook niet meer.. Daarom heeft het weinig zin om een oud topic omhoog te schoppen.. Heb je zelf een vraag? Gelieve dan een eigen topic te maken.

/einde discussie.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top