Sym jet 14 e5 2021 onbegrensde ecu?

Stijn N

New Member
Hallo allen,
Ik heb een sym jet 14 euro 5 model uit 2021.
De blauw / witte kabel uit de kabelboom is doorgeknipt en de varioring verwijderd.
de scooter loopt op teller nu zo’n 60 km/u wat ik vaker voorbij heb zien komen voor dit model scooter met dezelfde modificaties.
Nou ben ik opzoek naar een manier om de scooter nog een tandje harder te laten lopen.
Ik heb alleen het gevoel dat de scooter zoals hij nu is nog wel een stukje harder kan maar hij tegengehouden word op toeren.
Ik kan alleen geen andere ecu vinden voor dit model, en software is naar mijn kennis ook nog niet beschikbaar om dit aan te passen.
Ik heb wel een ecu gevonden voor een sym fiddle 2 euro 5 model, maar hier staat bij dat deze voor de carburateur versie is.
Heeft iemand tips?


ps,
ik ben ook van plan om het een en ander aan het motorblok te veranderen, maar zou graag eerst van de toerenbegrenzing afkomen voordat ik hiermee begin.

Groetjes!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hallo allen,
Ik heb een sym jet 14 euro 5 model uit 2021.
De blauw / witte kabel uit de kabelboom doorgeknipt en de variorums verwijderd.
de scooter loopt op teller nu zo’n 60 km/u wat ik vaker voorbij heb zien komen voor dit model scooter met dezelfde modificaties.
Nou ben ik opzoek naar een manier om de scooter nog een tandje harder te laten lopen.
Ik heb alleen het gevoel dat de scooter zoals hij nu is nog wel een stukje harder kan maar hij tegengehouden word op toeren.
Ik kan alleen geen andere ecu vinden voor dit model, en software is naar mijn kennis ook nog niet beschikbaar om dit aan te passen.
Ik heb wel een ecu gevonden voor een sym fiddle 2 euro 5 model, maar hier staat bij dat deze voor de carburateur versie is.
Heeft iemand tips?


ps,
ik ben ook van plan om het een en ander aan het motorblok te veranderen, maar zou graag eerst van de toerenbegrenzing afkomen voordat ik hiermee begin.

Groetjes!

Het is best al aardig wat voor een relatief zware scooter.
Maar ik vermoed dat je aan de max zit zoals vele andere Sym broeders & zusters.
Een andere cilinder met iets meer inhoud kan nog wel wat toevoegen maar qua toeren zou ik het met rust laten.

Max. HP op de 45km/u is 2.2 kw/8000 RPM
Max. Torque is 3.0N.m /6000 RPM
Post automatically merged:

Dus met de snor variant heeft het geen nut om die kabel door te knippen?
Het heeft geen nut om er verder op door te gaan aangezien snortuning verboden is op het forum.

 
Het is best al aardig wat voor een relatief zware scooter.
Maar ik vermoed dat je aan de max zit zoals vele andere Sym broeders & zusters.
Een andere cilinder met iets meer inhoud kan nog wel wat toevoegen maar qua toeren zou ik het met rust laten.

Max. HP op de 45km/u is 2.2 kw/8000 RPM
Max. Torque is 3.0N.m /6000 RPM
Post automatically merged:


Het heeft geen nut om er verder op door te gaan aangezien snortuning verboden is op het forum.

Oké duidelijk, zou inderdaad ook goed kunnen.
Ben inderdaad van plan de cilinder te verwisselen, maar heb op dit moment het gevoel alsof iets de toeren nog tegenhoud.
Is dit de ecu? Want in dat geval lijkt het me dat die eerst vervangen moet worden, want als er dan een grotere cilinder inzit worden de toeren nog steeds begrensd

Groetjes!!
 
Het zal bij de Euro 5 net zo hoe bij de Euro 4 ook in de ECU zitten.
Daar zetten ze in een parameter het toerental vast op een waarde.
Je krijgt meer toeren om deze waarde dan aan te passen.
 
Uiteraard zijn de toeren begrenst maar dat is niet zozeer vanwege meer snelheid...
Dit is puur ter bescherming van het motorblok aangezien de meeste kracht geleverd wordt op 8.000 RPM.
Dit volgens de standaard specificaties van de Jet-14:

specificaties Sym jet E5.png
Meer toeren als de 8.000 lijkt me iets teveel van het goede eerlijk gezegd.
Daar komt nog bij dat het nog steeds zo is dat er geen grotere cilinders zijn als de welbekende 62/63cc.
Niks mis mee, maar een andere ECU plaatsen is echt overbodig buiten het feit dat het ook nog eens aan de prijs is, en/of zal zijn.
(als deze zgn. snelle ECU überhaupt al op de makt komt)

Of aanpassing aan de bepaalde parameter(s) mogelijk is weet ik niet.
Beste kun je dit aan de dealer vragen of er nog wat uit te halen valt, maar ga er maar vanuit dat het keuzemenu niet meer laat zien als 2 standen.
Zéér waarschijnlijk staat deze al in stand 2....

Maar goed, dit is een aanname van moi dus kan het ook mis hebben!
 
Hallo allen,
Ik heb een sym jet 14 euro 5 model uit 2021.
De blauw / witte kabel uit de kabelboom is doorgeknipt en de varioring verwijderd.
de scooter loopt op teller nu zo’n 60 km/u wat ik vaker voorbij heb zien komen voor dit model scooter met dezelfde modificaties.
Nou ben ik opzoek naar een manier om de scooter nog een tandje harder te laten lopen.
Ik heb alleen het gevoel dat de scooter zoals hij nu is nog wel een stukje harder kan maar hij tegengehouden word op toeren.
Ik kan alleen geen andere ecu vinden voor dit model, en software is naar mijn kennis ook nog niet beschikbaar om dit aan te passen.
Ik heb wel een ecu gevonden voor een sym fiddle 2 euro 5 model, maar hier staat bij dat deze voor de carburateur versie is.
Heeft iemand tips?


ps,
ik ben ook van plan om het een en ander aan het motorblok te veranderen, maar zou graag eerst van de toerenbegrenzing afkomen voordat ik hiermee begin.

Groetjes!
check je injector wat voor maat het is en wat spuit hij er in die zou je kunnen vervangen, dat die wat meer in spuit de motor in als, ecu moet onbegrensd zijn. ik rijd zelf geen e5 jet maar wel een e4, met de e4 heeft die met een 63cc meer koppel, dat is mijn ervaring misschien heb je er wat aan. de ecu ziet niet wat op het blok zit, het is alleen software geen hardware, denk aan een pc ;)
 
Last edited:
check je injector wat voor maat het is en wat spuit hij er in die zou je kunnen vervangen, dat die wat meer in spuit de motor in als, ecu moet onbegrensd zijn. ik rijd zelf geen e5 jet maar wel een e4, met de e4 heeft die met een 63cc meer koppel, dat is mijn ervaring misschien heb je er wat aan. de ecu ziet niet wat op het blok zit, het is alleen software geen hardware, denk aan een pc ;)

V.w.b. de Euro 3 & 4 varianten is het wat lastiger omdat men in het ECS/ECU kastje het e.e.a. dient aan te (laten) passen.
Voor meer info qua het Dellorto (carburateur) systeem verwijs ik je naar broeder Bulldog in post #8.

Het gaat hier specifiek over de Euro 5 EFI variant waar aanpassing v.w.b. de parameters (vooralsnog) niet mogelijk is.
En evenmin is er een volledig onbegrensde ECU voorhanden en/of verkrijgbaar!

Maar gek genoeg heeft Sym het betrekkelijk makkelijk gemaakt v.w.b. de begrenzingen op de EFI varianten.
Uiteraard is de varioring nog steeds van toepassing op de Euro 5 varianten.
Andere begrenzing zit in de ECU....
Deze loopt via de km-teller aandrijving naar het dashboard en vervolgens naar de ECU.
Het simpelweg doorknippen van deze draad en het verwijderen van de varioring is al voldoende om de snelheid naar ongeveer 60 km/u te krijgen.

Dit met de standaard set-up vanuit de fabriek...
Wat niet gek is voor een relatief (129 kg) zware scooter.
Of het noodzakelijk is v.w.b. een andere injector i.c.m. een 63cc cilinder weet ik niet!
Het lijkt me eerlijk gezegd nogal overbodig als de standaard cilinderkop met kleppen gemonteerd blijft.
De inlaat wordt immers niet groter!?

Dat het koppel onderin toeneemt is op zeker een feit!
Om dit beter te kunnen benutten is het echter verstandig om de standaard variateur te vervangen voor een zgn. sport en/of race variateur.
Hierdoor krijgt de motor een stabieler toerenverloop wat de overbrenging naar het achterwiel ten goede komt.

Maar goed, dit is echter mijn gedachtegang over de Jet 14 E5 variant!

Jet 14 1 compleetpic.png

Voor meer info, zie ook: https://scooterforum.net/resources/...o-5-service-manual-met-elektrisch-schema.771/
Geen signaalconverters te zien! Nog nooit zo makkelijk geweest als anno nu...:yum:.
 
V.w.b. de Euro 3 & 4 varianten is het wat lastiger omdat men in het ECS/ECU kastje het e.e.a. dient aan te (laten) passen.
Voor meer info qua het Dellorto (carburateur) systeem verwijs ik je naar broeder Bulldog in post #8.

Het gaat hier specifiek over de Euro 5 EFI variant waar aanpassing v.w.b. de parameters (vooralsnog) niet mogelijk is.
En evenmin is er een volledig onbegrensde ECU voorhanden en/of verkrijgbaar!

Maar gek genoeg heeft Sym het betrekkelijk makkelijk gemaakt v.w.b. de begrenzingen op de EFI varianten.
Uiteraard is de varioring nog steeds van toepassing op de Euro 5 varianten.
Andere begrenzing zit in de ECU....
Deze loopt via de km-teller aandrijving naar het dashboard en vervolgens naar de ECU.
Het simpelweg doorknippen van deze draad en het verwijderen van de varioring is al voldoende om de snelheid naar ongeveer 60 km/u te krijgen.

Dit met de standaard set-up vanuit de fabriek...
Wat niet gek is voor een relatief (129 kg) zware scooter.
Of het noodzakelijk is v.w.b. een andere injector i.c.m. een 63cc cilinder weet ik niet!
Het lijkt me eerlijk gezegd nogal overbodig als de standaard cilinderkop met kleppen gemonteerd blijft.
De inlaat wordt immers niet groter!?

Dat het koppel onderin toeneemt is op zeker een feit!
Om dit beter te kunnen benutten is het echter verstandig om de standaard variateur te vervangen voor een zgn. sport en/of race variateur.
Hierdoor krijgt de motor een stabieler toerenverloop wat de overbrenging naar het achterwiel ten goede komt.

Maar goed, dit is echter mijn gedachtegang over de Jet 14 E5 variant!

View attachment 71352

Voor meer info, zie ook: https://scooterforum.net/resources/...o-5-service-manual-met-elektrisch-schema.771/
Geen signaalconverters te zien! Nog nooit zo makkelijk geweest als anno nu...:yum:.
goede uitleg, ik zal eens kijken naar het forum van de jet e4:)
 
Last edited:
Back
Top