Sym jet 4 takt vast gelopen.

Telefonica2.

Well-Known Member
Beste allemaal. Vandaag voor zeer weinig een sym jet 50cc 4 takt gekocht.
Nu wil het geval dat hij moeilijk starten wou en na grondig reinigen van de carburateur (choke is verdwenen) loopt hij.
Na een paar tellen begon hij flink te piepen. (olie zit er in) en heb de " bout" van de kop los gedraaid en de olie spettert er lustig op los(pomp werkt).
Daarna meteen uit gezet en de olie afgetapt waar dus een beetje ijzerslijpsel in ligt.Gezien het geproduceerde geluid vermoed ik dat de cilinder en zuiger naar de haaien zijn. Tijdens mijn zoektocht kom ik van alles tegen behalve een cilinder voor een Jet 4 takt. wel voor gy6 e.d en Kymco. Kunnen deze cilinders er ook op of word dit een lastig verhaal?

Dus lang verhaal kort: kan een gy6 cilinder op deze scooter? Die heb ik waarschijnlijk nog liggen.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nu heb ik hem geheel uit elkaar. het big end lager is compleet weg. Nu zag ik dat de aandrijving van de olie pomp(niet het plastic tandwiel maar die metalen die ook aan de kruk as in een spie hoort te vallen) gewoon los draait. Wat inhoud dat de pomp niet aangedreven word.
Nu kan ik in de service manuaal niet zien hoe deze gezeten heeft. het metalen tandwiel draait dus niet mee als de krukas draait. heeft er iemand eventueel een service manual waar dit instaat?
 

Attachments

  • 56AA2D5E-ECB3-4900-B861-26E0F74A22D1.JPG
    56AA2D5E-ECB3-4900-B861-26E0F74A22D1.JPG
    113 KB · Views: 39
Ik heb deze manual voor je . Volgens mij als je een krukas koopt zitten dit tandwiel , en die van de nokkenas er al op geperst .
ook kan je kiezen uit een 16 of 22 tanden . Los heb ik nog nergens een los tandwiel te koop gezien. Je hebt zo te zien een 22 tands nodig.
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 15
Last edited:
Ik heb deze manuel voor je . Volgens mij als je een krukas koopt zitten dit tandwiel , en die van de nokkenas er al op geperst .
ook kan je kiezen uit een 16 of 22 tanden . Los heb ik het nog nergens een los tandwiel te koop gezien. Je hebt zo te zien een 22 tands nodig.
Manual. Manuel was de Spaanse ober in Fawlty Towers.
 
Beste dit is geen gy6 blok maar het xs1p37qma-2 blok. Je ziet dat op de plek waar het aandrijf tandwiel voor de oliepomp zit hij niet in de spie valt.Daarom stond de pomp dus stil en ging de kruk as kapot. Helaas staat er in de manual die ik voor dit blok heb heel erg veel, behalve hoe dit stuk gemonteerd moet worden. Aangezien alle pakkingen en dergelijke nieuw zijn en overal kopervet aanzit vermoed ik dat hij gereviseerd is maar dit dus niet goed is gegaan/verkeerde as en of onderdelen gebruikt.
 

Attachments

  • tempImageCVOPIB.png
    tempImageCVOPIB.png
    2.4 MB · Views: 27
  • tempImage2kQDNT.png
    tempImage2kQDNT.png
    2.2 MB · Views: 22
  • tempImage2L2vrG.png
    tempImage2L2vrG.png
    2.4 MB · Views: 19
  • tempImageV0kVpb.png
    tempImageV0kVpb.png
    2.4 MB · Views: 20
  • tempImagesrMPz6.png
    tempImagesrMPz6.png
    2.1 MB · Views: 19
  • tempImageCbHVb0.png
    tempImageCbHVb0.png
    2.2 MB · Views: 17
  • Sym Jet 4-50cc-4T Service Manual.pdf
    5 MB · Views: 5
  • tempImageY5eCso.png
    tempImageY5eCso.png
    1.9 MB · Views: 15
  • tempImageD7g2FG.png
    tempImageD7g2FG.png
    2.2 MB · Views: 31
Last edited:
Ik heb deze manual voor je . Volgens mij als je een krukas koopt zitten dit tandwiel , en die van de nokkenas er al op geperst .
ook kan je kiezen uit een 16 of 22 tanden .
Los heb ik nog nergens een los tandwiel te koop gezien. Je hebt zo te zien een 22 tands nodig.
Dat is idd het ketting tandwiel. Het tandwiel die ik bedoel is om de olie pomp aan te drijven. Die voor de ketting zit er idd al opgeperst.
 
Ondanks dat er een hoop overeen komsten zijn met een gy6 blok , zitten er toch wel een hoop verschillen in , als ik zo jou manual bekijk.
 
krukas geplaatst en dat tandwiel hoort los mee te draaien. Nu vraag ik me af of ik de oliepomp vervangen moet. alles op het big end lager na is in orde. Dus alleen big end is er uitgelopen. zou dit door niet werkende pomp komen of slijtage? zuiger/cilinder zijn nog perfect alsook de kop. lager aan 1 kant wel volledig versleten aan de oude krukas. Kan je zo een pomp testen?
 
Heb je in je manual geen maten van de maximale speling , van de rotors van je oliepomp ?
Bedoel je dat het tandwiel voor de pomp zonder spie ,los om de krukas kan draaien? Wordt die dan ergens tussen geklemd?
Het draaien van de pomp als deze in de olie zit , en de druk moet leveren vereist toch wel flink wat kracht , vreemd dat het tandwiel dan niet vast op de as zit. Je kan de druk meten als je ergens vanuit het hoofd kanaal van de olie pomp een aftakking hebt waar schroefdraad zit. Zelf heb ik bij mijn motor ( maar dat is een gy6) niet zo'n aansluiting gezien.
 
Heb je in je manual geen maten van de maximale speling , van de rotors van je oliepomp ?
Bedoel je dat het tandwiel voor de pomp zonder spie ,los om de krukas kan draaien? Wordt die dan ergens tussen geklemd?
Het draaien van de pomp als deze in de olie zit , en de druk moet leveren vereist toch wel flink wat kracht , vreemd dat het tandwiel dan niet vast op de as zit. Je kan de druk meten als je ergens vanuit het hoofd kanaal van de olie pomp een aftakking hebt waar schroefdraad zit. Zelf heb ik bij mijn motor ( maar dat is een gy6) niet zo'n aansluiting gezien.
hier kan je zien zodra de meneer met de doek vegen gaat wat er gebeurt. Ik heb wel een goed manual nu die van Peugeot is duidelijker als van sym. Alleen omdat de schroeven erg vast zitten en aardig zacht zijn vraag ik of het zo te testen is en of de schade aan het bigend lager door een niet werkende pomp zou komen aangezien de rest wel goed is.
 

Attachments

  • 12055414.pdf
    1.9 MB · Views: 4
Zie nu ook via het filmpje en via de manual dat het tandwiel geklemd zit , wel met een behoorlijke kracht 90nm en linkse draad tegen loslopen .
Dit is wel een belangrijk gegeven , om aan te houden ( aanhaal moment) . Of je schade aan de pomp te wijten is , is volgens mij gissen , en ik zou het risico niet lopen , maar een nieuwe monteren. Probeer eens met een tik op een kruiskop schroeven draaier , of de schroeven dan wel los willen komen . voor dit doel bestaat eigenlijk een slag schroevendraaier , maar met een goede passende kruiskop lukt het ook meestal.
Kan ook geen max maat voor de rotor's vinden
 
helaas van korte duur..... volgens mij werkt de nieuwe oliepomp ook niet goed. de kop is gortdroog lijkt het maar geen slijtage. krukas is wel heel gebleven. Wat denken jullie? rommel ingekomen of ook een warm loper/vastloper door oliegebrek?? zat voldoende olie in btw.
 

Attachments

  • 9cce98ac-cc7d-4f99-bc74-9a0d12cbac1e.JPG
    9cce98ac-cc7d-4f99-bc74-9a0d12cbac1e.JPG
    91.2 KB · Views: 20
Wat klote dit . lijkt mij dat je toch een smeer probleem hebt. Je zegt dat bij je kleppen ook alles gortdroog is , dit is al een teken dat er of een oliekanaal dicht zit , of toch je oliepomp niet mee loopt. Als je het carterdeksel bij je pomp nog eens los haalt , kun je dan zonder iets aan je startkoppeling te doen , het tandwiel van je oliepomp draaien zonder dat je koppeling mee draait . Of je oliepomptandwiel door èèn van die gaten te blokkeren , je startkoppeling kan draaien? Gaat dit niet en je hebt een nieuwe pomp ge monteert , zou ik nog eens goed naar de olie kanalen kijken , en proberen deze door te blazen met perslucht , als je een compressor hebt .
 
Back
Top