Stelling: Gewichtsregeling

Status
Not open for further replies.
Pronk: Juist


Maar het is de vraag of wij als seriuese sprinters mogen worden aangemerkt ?:#

:L Geen gewichtsregel is afscheid nemen van de serieuse sprinters nietwaar ?
 
Het delen van de std klasse in 2 klasses lost toch eigenlijk vrij weinig op? Stel dat je 2 klasses maakt, eentje <120 kilo en eentje >120 kilo. Dan krijg je toch in de 2e klasse weer mensen die 123 kilo totaal wegen, tegenover anderen met 160 kilo bijv. Daarmee verschuif je het probleem naar een nieuwe klasse, en los je dus in feite weer niks op.

Ik denk dat voor de standaardklasse een gewichtsregel moet komen, voor de andere klassen heb ik niets aan te merken, het gros zit toch in de std.
 
bla theorie dit bla theorie dat. Er is al meerdere malen bewezen dat zwaardere mensen ook kunnen winnen. Zorg gewoon dat je alles voor elkaar hebt en koop ff een karretje met vermogen en klaar is kees.

Gas Hoal'n
 
Mocht je een blok hebben met 24 PK en Ik rijdt daar op met een gewicht van 135 KG en mijn tegenstander heeft een gewicht van 100 KG. In mijn ongenuanceerde stelling komt het er dan op neer dat hij met een vermogen van 0,74 * 24 = 17,77 PK hetzelfde kan bereiken. Ik zeg al dat dit kort door de bocht is omdat het gem. EFFEKTIEF vermogen van mijn moeilijker omhoog te krikken is dan dat van een 17,77 PK blok. Maar het komt er wel op neer dat ik met mijn goed presterend Evo 70 blokje verbij gereden ga worden door een Athena 70 racing blokje.

Dit is een rekensom die in de praktijk echt niet klopt. Dit soort sprints heb ik al vaak genoeg gezien afgelopen jaren, en ik kan je vertellen dat echt bijna elke keer de scooter met meer vermogen wint.

Het delen van de std klasse in 2 klasses lost toch eigenlijk vrij weinig op? Stel dat je 2 klasses maakt, eentje <120 kilo en eentje >120 kilo. Dan krijg je toch in de 2e klasse weer mensen die 123 kilo totaal wegen, tegenover anderen met 160 kilo bijv. Daarmee verschuif je het probleem naar een nieuwe klasse, en los je dus in feite weer niks op.
Als je met scooter 160 kilo weegd dan doe je gewoon iets fout. Koop een lichte scooter en met wat werk zit je al vrij snel richting de 130 kilo.
Wil je perse een zware runner hebben, dan heb je gewoon pech en rijd je geen finale rit. En voor mensen die ver boven de 100 kilo wegen, daar kan je toch geen rekening mee gaan houden ?
 
Last edited by a moderator:
mijn zip weegt ook onder de 60 kilo en ik weeg 80 kilo ik kan dus net zo goed nix meer eten en mijn armen en benen eraf late halen om kans te maken. of ik kan ook mijn frame aan gort slijpen en boren om het op een onveiligere manier sneller te gaan. maar waneer houdt het op en komt er een gewichts liemiet? als iemand zijn frame doorbreekt @ een sprint en iemand zich het ziekenhuis inrijd of erger?
ik kijk het nog een jaar af met sprinten en als er vorig jaar niets verandert dan hou ik ermee op.. vindt het jammer maar waar.
 
Last edited:
Wat voor word hier kansloos gereageert. Vooral door mensen die niet eens aan de SBO deelnemen. (o.a. TWIN)

Het moet gewoon zo blijven zoals het is. Ik kan met me eigen 83kilo toch ook een beker winnen net als b.v. Joel? Al genoeg bewijs dat het ook met veel gewicht gewonnen kan worden.
 
een zip van 60 kilo is gewoon een zip waar heel weinig aan gewichts besparing is gedaan.
als je echt je best gaat doen op gewichts besparing krijg jij je zip + rijder op een veilige manier op de 130 kilo. en dan zit je toch al op de limiet die ik net noemde?

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de top 3 van nu hun scooters zo goed in elkaar hebben gezet dat ze veiliger zijn als de gemiddelde sprinter. En toch zijn dit allemaal scooters die echt wel een eind onder die 60 kg zullen zitten.

Als je dan 90 kilo weegt zit je 10 kilo boven het minimum gewicht. dat is toch niet zo heel slecht naar mijn idee.
Als je nog veel hoger gaat zitten moeten lichte rijders er gewicht bij gaan hangen.
 
Dat laatste slaat nergens op, ik heb al gemeld dat ik vorig jaar al verschillende discusies gevoerd heb in het belang van mijn klanten en de sport zelf ( met name veiligheid ).
Wat weegt Joel samen met zijn fiets dan ? en wat voor vermogen ?
Ik vind dat hij dan maar net voorbij Jerno komt en dat valt dan toch weer tegen. In het verhaal van Erwin praten we over een gewichtsverschil van ± 25%, dat is dus vele malen groter.
Een ding is zeker gebleken, (mede gebasseerd op datalog metingen ) dat Erwin zijn scooter makkelijk kan winnen mits we met een gewichtsverschil van minder als 10% hebben. Maar dat is niet zo dus kan hij dat ook wel vergeten.
Ik ben van mening dat echte sprinters meedoen om te winnen en de andere mannen moeten naar de custom show.

Wat is overiggens het bezwaar om niet meer spanning in de strijd te krijgen ?

Ik voorspel vat dat de top 3 dit jaar continu gelijk zal blijven, of er moet sprake zijn van fouten of kapotlopen. I hou er niet van om op deze manier te moeten winnen.

Ook hier zal de tijd het ons leren, en vergeet niet dat ik deze mening al langer heb.

Ik doel juist op het redelijk 'hoge' gewicht (geen 60kilo mannetje) en een vermogen wat zeer onder de maat is. En toch worden er leuke tijden mee behaald. Die rekensom die jij maakt wat betreft a = f/m zou zelfs ongeveer kloppend zijn met het vermogen/massa van erwin. (hebben we het niet over weerstanden etc) Ik wil maar zeggen, het gaat niet alleen om een laag gewicht en een hoog topvermogen; wat jij natuurlijk ook wel snapt.

Er is geen twijfel over mogelijk; een lager totaalgewicht is gunstiger, Hoe dan ook. Daar heb ik geen datalogger voor nodig ;) Ook een feit is dat de zip van erwin een stuk lichter kan. Ik durf te wedden dat de zip met wat aanpassingen, met erwin erop onder de 7 kan. (dat is toch wat je eigenlijk wilt?) Ik kan me niet voorstellen dat je liever in een zwaardere; slomere-klasse 1e wil worden.

gr
 
bla theorie dit bla theorie dat. Er is al meerdere malen bewezen dat zwaardere mensen ook kunnen winnen. Zorg gewoon dat je alles voor elkaar hebt en koop ff een karretje met vermogen en klaar is kees.

Gas Hoal'n


Oke das leuk, maar wat weerhoud mensen ervan om het NIET in te voeren?

Het competitieverband word niet verkleind in de lichte klasse en er ontstaat JUIST een competitieverband "achterin de gehele STD klasse"

Dus wat kan het die mensen nou verotten die voorin rijden of er achterin het veld ook gestreden word om een beker :X

;)

En @ Ramon,

Als je een 2e klasse invoert ENKEL in de std klasse word het competitieverband kleiner en uiteindelijk spannender voor de deelnemers.

:*
 
Niet alleen voor jou Andries, maar jij haalt punten aan die jij en meerdere mensen verkeerd interpreteren :

Er is niets gezegd over lood bij plakken etc, alleen het maken van bijvoorbeeld 2 klasses, waar die gewichtsgrend komt te liggen is nu even niet van toepassing. Laten we de rollen eens omdraaiden zodat de lichtere mensen misschien de frustraties snappen van de iets zwaardere mensen.

Je moet het even zo zien, Joel/Jij/DennisM/Jerno etc rijden erg snelle tijden ok, jullie steken er allemaal veel tijd in, en veel centen.

Stel : Er komt op de volgende race, een dude, met een standaard speed04 cilinder, gewoon plug en play inelkaar, niet gebankt, geen berekening aan het frame niets, gewoon zo beetje beunhaas inelkaar gezet. Vervolgens laat hij zijn 8 jarige anorexia-nichtje van 25 kg op het ding plaatsnemen, en rijdt jullie met 19 pk allemaal stront. Je gaat mij niet vertellen dat dat ook maar IETS met technisch niveau te maken heeft, en dat het op die manier nog leuk is. Het feit is namelijk, al gooi jij er nog 100 uur testwerk tegenaan, en een paar duizend euro aan onderdelen, tegen die 30 kg die jij nu zwaarder ben, doe jij helemaal niets...

Er zijn mensen die misschien nog 10x zo serieus bezig zijn met hun hobby dan jij/jullie, maar nooit op het podium zullen staan. Je laat een 130kg wegende Bob Sapp K1 vechter ook niet tegen een 55kg wegend Fetherlight boxertje vechten. Beiden trainen knetterhard, en hebben alles over voor hun sport, toch zal het kleine mannetje geen schijn van kans hebben, en dat is niet eerlijk...ooooohh neeeee


Heb je helemaal gelijk in.

Maar! waarom wil je winnen? dat moet je je afvragen.
Wil je een naam hoog houden? Van bv een bedrijf? Als je constand nr 1 rijd, is het goede publiciteit. Absoluut.
Dan kan je ook iemand anders op een door jou klaar gemaakte scooter laten rijden.

In de formule 1 is het weer net anders... dan laten ze iemand rijden die goed kan sturen.
De makers van de auto rijden er niet in. Puur omdat ze onder ogen zien dat niet iedereen goed kan rijden.


Wil je zelf winnen terwijl je 90 kilo weegt... dan moet je gewoon onder ogen zien dat het heel moeilijk gaat worden.
Puur omdat je niet gebouwd bent voor de sprints.
Zoals mhr al zegt... niet elke vrouw kan in de playboy komen.




Scooter racen gaat voornamelijk om stuur kuntsten. Wij kan er sneller door een bocht.
Als je goed kunt sturen heb je geen dikke 20+ pk nodig.

Bij het sprinten is het gewoon zo snel mogelijk de 150 meter afleggen.
Dragracen
Dat je tegen elkaar raced is imo een (wel leuke) bijzaak. Het blijft bij sprints gewoon een strijd tegen de weerstand.
Wat moet je dan niet gaan doen? Gewicht toevoegen.

Als je sprint om echt alleen maar te winnen van andere mensen, heb je imo de meest domme sport uitgekozen.
Je pakt een zak met geld... gooit het naar een tuner... je gaat op je scooter zitten en rijd alleen maar recht door.

Jeeeejj leuke sport 8P
 
Erwin heeft er naar mijn kennis een goede beslissing mee genomen om niet verder te gaan, wij hebben ambities die niet haalbaar kunnen zijn omdat het gewichtsverschil nu eenmaal te groot is. Neem van mij aan dat de scooter van Erwin veilig,licht en vermogen in overvloed heeft. ( uit de datalogger is gebleken dat Erwin na 80 meter van het gas af moest om te voorkomen dat hij alsnog achterover zou gaan )

Ik praat niet over aerox-en en runners die op de customshow thuis horen, maar meer op een aantal mensen die er echt serieus mee bezig zijn en top vermogens hebben die door hun gewicht gewoonweg de top 5 niet in kunnen komen. Neem een voorbeeld aan Mart en Erwin............vermogen zat en scooter ook goed voor elkaar alleen zijn zij zelf te zwaar.........thats the point en niets anders.

Tijden van 7,5 secconden en langer praat ik nu niet over. Er bestaat een grote kloof tussen de toppers en de rest..............dat had ik graag anders gezien.

Gezien er veel mensen zeggen dat ze met hun hoge gewicht toch kunnen winnen, ben ik zeer geinteresseerd hoe ze dat willen doen, ze mogen mij altijd PM-en hoe ze dat denken te doen. Houdt er wel rekening mee dat ik van die mensen wel wat verwacht...... ze moeten wel waar kunnen maken wat ze verkondigen.
 
Heb je helemaal gelijk in.

Maar! waarom wil je winnen? dat moet je je afvragen.
Wil je een naam hoog houden? Van bv een bedrijf? Als je constand nr 1 rijd, is het goede publiciteit. Absoluut.
Dan kan je ook iemand anders op een door jou klaar gemaakte scooter laten rijden.

In de formule 1 is het weer net anders... dan laten ze iemand rijden die goed kan sturen.
De makers van de auto rijden er niet in. Puur omdat ze onder ogen zien dat niet iedereen goed kan rijden.


Wil je zelf winnen terwijl je 90 kilo weegt... dan moet je gewoon onder ogen zien dat het heel moeilijk gaat worden.
Puur omdat je niet gebouwd bent voor de sprints.
Zoals mhr al zegt... niet elke vrouw kan in de playboy komen.




Scooter racen gaat voornamelijk om stuur kuntsten. Wij kan er sneller door een bocht.
Als je goed kunt sturen heb je geen dikke 20+ pk nodig.

Bij het sprinten is het gewoon zo snel mogelijk de 150 meter afleggen.
Dragracen
Dat je tegen elkaar raced is imo een (wel leuke) bijzaak. Het blijft bij sprints gewoon een strijd tegen de weerstand.
Wat moet je dan niet gaan doen? Gewicht toevoegen.

Als je sprint om echt alleen maar te winnen van andere mensen, heb je imo de meest domme sport uitgekozen.
Je pakt een zak met geld... gooit het naar een tuner... je gaat op je scooter zitten en rijd alleen maar recht door.

Jeeeejj leuke sport 8P


Als ik het goed begrijp kan ik met mijn 70 Kg en een zip van 55 KG met 24 PK beter gaan racen i.p.v. sprinten. OK
Geen inschrijving meer voor mij

1/2 jaar later:

Ik ga niet meer want mijn maat gaat ook niet meer en ik kan met niemand mee.

1 jaar later iedereen is het sprinten vergeten, houden zich als het goed is bezig met racen

1 jaar en 1 dag later: Wegens gebrek aan animo is de SBO genoodzaakt te stoopen met huin activiteiten.


Tevreden ?



Capishe ?
 
Gezien er veel mensen zeggen dat ze met hun hoge gewicht toch kunnen winnen, ben ik zeer geinteresseerd hoe ze dat willen doen, ze mogen mij altijd PM-en hoe ze dat denken te doen. Houdt er wel rekening mee dat ik van die mensen wel wat verwacht...... ze moeten wel waar kunnen maken wat ze verkondigen.


Om een snelle tijd te rijen ze er veel meer factoren van belang. Denk daar maar is over na.
 
Wat voor word hier kansloos gereageert. Vooral door mensen die niet eens aan de SBO deelnemen. (o.a. TWIN)

Het moet gewoon zo blijven zoals het is. Ik kan met me eigen 83kilo toch ook een beker winnen net als b.v. Joel? Al genoeg bewijs dat het ook met veel gewicht gewonnen kan worden.

Dus jij zelf gaat Mike, Dennis en Jerno een poepje laten ruiken ?
:X Als dat regelmentair lukt krijg je van mij een aanzienlijk geldbedrag !
Mag ik vragen hoeveel vermogen je er denkt voor nodig te hebben ?
 
Status
Not open for further replies.

Similar threads

Back
Top