Stelling: Gewichtsregeling

Status
Not open for further replies.

evo1Bartjuh

batsmobiel firefox!!
====GOED LEZEN EN GEEF JE MENING====
hey

ik had laatst een discussie over het gewicht dat je mee draagt tijdens de sprint. ik vindt dat er iets over gezegt moet worden omdat het zo te moeilijk is om te winnen.

effe verhaaltje erover...
we komen met 3 sbo rijders uit ons dorp de 1 weegt 70kg, 2 weegt 80kg, 3 weegt tegen de 90kg (dit ben ik).
nummer 1 en 2 rijden dezelfde scooter.
onze sprintscooters hadden in meppel slecht gepresteerd hun hadden 1 pk minder dan mij. maar dat maakte niet uit
als ik (3) tegen 2 moest kon ik winnen en tegen nummer 1 was ik machteloos.
dus gewicht is de grootste factor waar we in deze sport mee te maken hebben.

ik zeg hierbij dat gewicht niet is waar je voor kunt kiezen je bent zoals je bent. ik zelf ben stevig gebouwt en na stevig sonja bakkeren 8) zou ik op een gewicht van 75kg uitkomen. meer krijg ik er niet van af ik ben stevig gebouwt.

er zijn meer mensen die dit probleem hebben daar durf ik om te wedden.

een ze zitten allebei op 20 pk bij dit voorbeeld
ze rijden allebei op dezelfde scooter dus die wegen ook hetzelfde 70 kg als voorbeeld
een iemand van 65 kg + 70 kg = 135 kg
135 delen door 20pk = 6.75 kg per pk

en iemand van 80 kg + 70 kg = 150 kg
150 delen door 20 pk = 7.50 kg per pk

7.50kg - 6.75 kg = 0.75 kg meer per pk meer voor die van 80 kg

met 18 pk zou de jonge die 65 kg weegt ook 7.50kg per pk meenemen
135 delen door 18 = 7.50

de jonge die 80 kg weegt moet 22.2 pk gaan halen om de jonge van 65 bij te kunnen houden
150 delen door 22.2 = 6.756

hier gaat het maar om 15 kg verschil en dat je ongeveer 2 pk meer moet scoren om die jonge van 65 kg bij te houden. :0

maar niet iedereen rijdt dezelfde scooter.
hierbij gaat het om allebei dezelfde scooter dit betekend ook nog dat de meeste zijn scooter lichter gaan maken.
Bijvoorbeeld; aluminium frame,en gaten boren in het frame, van alles van carbon.

{!{!MIJN VRAAG AAN JULLIE:{!{!
bij alles wat ik wil vertellen vraag ik aan jullie: Moet er niet een gewichts regel komen om de sport aantrekkelijk te houden voor alle 250 rijders????

bijvoorbeeld: voor scooter70 een gewichtregel dat je ...... kg minimaal moet wegen samen met je scooter ander lood erop of naar scooterspecial elke keer 1 steekproef na elke sprint bij de finish dus geen opstopping voor de overtreders 1ste keer waarschuwing bij te weinig gewicht 2de keer diskwalificeren.

ik hoop op goede reacties:
dus geen hopeloze:)
 
Advertisement - register to remove this

Goed, ik reageer ook maar even voor dit losbrand.

Die discussie is vorig jaar ook een keer te boven gekomen. Dit is verder niet doorgezet om een aantal redenen :
- Het was toen al september en de nieuwe reglementen waren al vastgesteld door de ALV bij de MON en door de Sportcommissie. Zo makkelijk is het dan niet meer om een essentiële verandering aan te brengen. Het is waarschijnlijk iets ingewikkelder dan dat jullie meemaken.
- Het was bekend dat er heel wat meer inschrijvingen zouden zijn voor 2007. Dit moet de SBO als organisatie eerst vlot kunnen verwerken voor dit soort dingen doorgevoerd kunnen worden.
- Het was de mening van slechts een aantal mensen en ik geloof ook dat er toen een poll over gehouden was.

Wat er nu anders is en besproken kan worden :
- Hou deze discussie gewoon netjes. Het is uiteraard mogelijk om dit soort dingen te bespreken op de juiste manier. Loopt het uit de hand, dan stoppen we er mee.
- Met de SBO willen we graag openstaan voor de mening van de rijders, dus ook in deze situaties, alleen moet het wel binnen de redelijke grenzen vallen.
- Indien dit wordt doorgezet moet dit voor eind augustus een definitief karakter hebben ivm aanmelding bij de sportcommissue

Hou er rekening mee dat :
- De MON is een officiële vereniging en alles moet via commissies lopen, goedgekeurd worden door de verzekering ed. Voor ons is het niet simpel 'een wijziging doorvoeren in het reglemen'. Er komt heel wat bij kijken, maar als we met z'n allen (SBO startbewijshouders) er uit komen, dan kan dit voorgelegd worden als reglementswijziging.
- Dan moet er zich weer meer crew aanmelden, aangezien dit een dagtaak op zich is. We hebben een proff geijkte weegschaal van de SBO races die jaarlijks een controle en ijking krijgt en tot 100g nauwkeurig is.
- Momenteel hebben we aan materiaal al een overvolle bus. We proberen zoveel mogelijk mee te nemen voor de organisatie van de wedstrijden, maar onze mogelijkheden zijn helaas toch beperkt.


BIJ EEN ANTWOORD DOOR SBO RIJDERS, GRAAG JE ANTWOORD OOK ONDERBOUWEN MET GOEDE ARGUMENTEN. NIET LOOS REAGEREN EN ALS JE ER NIETS MEE TE MAKEN HEBT, REAGEER DAN NIET AUB
 
Ik heb er nu nog niks mee te maken maar volgend jaar als alles goed is wel. En ik ben volkomen eens met bart. Niet omdat ik zelf ook meer weeg als normaal, maar het lijkt me toch slim, misschien is het wel moeilijk om het allemaal te regelen en te organiseren maar lijkt me zeker wel wat!
 
Allright, nou even voortbordurend op de kwestie van vorig jaar:

-Een scooter bijv. in de scooterklasse moet voorzien zijn van orginele beplating:

Gevolg van deze regel is dat ze alle kappen aan gort boren, en dan blijft er in mijn ogen vrij weinig over van het standaard uiterlijk.

Als je dan zo'n minimum gewicht regel in zou voeren, van bijvoorbeeld 130kg. Dan zouden mensen al helemaal niet veel hoeven te doen aan het uiterlijk van hun scooter. Hierdoor zou de competitie nog meer op de rijder/sleutelkunsten aan komen, waardoor het in mijn ogen alleen maar spannender word. Nu is het elke keer het lichtste mannetje met het meeste vermogen wat voorop rijd, terwijl een zwaardere rijder, veel meer moet compenseren met vermogen/gewicht, om bij diezelfde tijden in de buurt moet komen.

Om ook nog als voorbeeld te geven:

-Scooter Special
Hier in mogen kappen weg worden gelaten, maar bijvoorbeeld op Meppel, stond er echt een compleet sprintframe in mijn ogen met een 70cc blok. Hoppah, scooter special reglementair. Als daar ook bijvoorbeeld een gewichtsminimum in zou worden gelast, houd je het in mijn ogen veel meer competatief.

Dit is mijn mening op het verhaal zeg maar :p
 
Ik ben zelf ook niet de lichtste zoals veel mensen weten,
Over wat DJ zegt ben ik het eens.

Alleen een nadeel van mensen die zwaarder en steviger zijn is, dat lichtere rijders zich aan moeten passen waardoor w.s minder spectaculaire tijden gereden zullen worden.

Ik neem het aan zoals ik ben en hoe de staat van de scooter is, ik ga voorlopig imo voor de lol.
 
vorig jaar is er idd een poll geweest en omdat niemand eruit kwam en iedereen wel iets anders wilde onderhand is er gewoon besloten om de gewichtsregel er niet in te gooien :)
 
Dit is voor mij ook een punt waar ik zeker mee te maken krijg. (zelf geklokt op 95 kg) Dan wordt er wel vaak geroepen dan moeten we maar iets meer vermogen kweken, maar dat doe je ook niet zomaar.

Mijn persoonlijke mening tot de std. scooter klasse is dat het een scooter moet zijn met std uiterlijk en een bepaald gewicht. (het is niet voor niks std scooter klasse)

Immers rijd ik zelf in de super special en ben ik het er mee eens dat hier de gewichtsregel NIET ingevoerd moet worden. Dit is gewoon een klasse waar bijna alles moet kunnen. En de keuze is aan jezelf in welke klasse je gaat rijden.

Ook al zal het voor mij lastiger zijn om in de top te kunnen/gaan rijden. Ik zal er alles aan doen.
 
Ik ben ook een voorstander van die gewichts regeling, en ik weet dat heel veel mensen er zo het zelfde over denken. Ik ken een aantal mensen (die zeker potentie hebben om te winnen) dat die puur en alleen niet mee doen vanwegen het feit dat er geen minimum gewicht is. Zoals DJ ook al vermeld, het zou veel meer op de rijder en de fijn afstelling komen als er een gewichts regel is. Kijk naar de top van de std scooter klasse je moet max 60 kilo wegen wil je uberhaubt in de buurt komen.
 
Die gewichtsklasse wil ik me verder niet over uitlaten ben het gewoon met topic starter eens. Maar het feit dat er nu in de special klasse gewoon complete sprintframes mee rijden vind ik niet tof. Het is de SCOOTER special klasse en het niet super special klasse( waar het woord scooter niet in voorkomt). Scooter stnd klasse. standaard scooters met volle beplating. Scooter special. Scooters met ander blok of iets verder verlaagd of verlengt. Extreme klasse, compleet verbouwde frames waar geen scooter meer in te herkennen is. Zo moet na mijn idee de indeling zijn. Cilinder inhoud ed buiten beschouwing gelaten.
 
@ ThaZippa: Volgens het reglement klopt het exact. Daar kunnen we voor dit jaar niets aan veranderen.

Indien iemand hierop tegen is en iets niet-reglement tegenkomt kan dit met een protest melden. Maar dat zal eveneens volgens het sportreglement moeten gebeuren.

Laten we verder ontopic houden over het gewicht :)
 
Allright, nou even voortbordurend op de kwestie van vorig jaar:

-Een scooter bijv. in de scooterklasse moet voorzien zijn van orginele beplating:

Gevolg van deze regel is dat ze alle kappen aan gort boren, en dan blijft er in mijn ogen vrij weinig over van het standaard uiterlijk.

Als je dan zo'n minimum gewicht regel in zou voeren, van bijvoorbeeld 130kg. Dan zouden mensen al helemaal niet veel hoeven te doen aan het uiterlijk van hun scooter. Hierdoor zou de competitie nog meer op de rijder/sleutelkunsten aan komen, waardoor het in mijn ogen alleen maar spannender word. Nu is het elke keer het lichtste mannetje met het meeste vermogen wat voorop rijd, terwijl een zwaardere rijder, veel meer moet compenseren met vermogen/gewicht, om bij diezelfde tijden in de buurt moet komen.

Om ook nog als voorbeeld te geven:

-Scooter Special
Hier in mogen kappen weg worden gelaten, maar bijvoorbeeld op Meppel, stond er echt een compleet sprintframe in mijn ogen met een 70cc blok. Hoppah, scooter special reglementair. Als daar ook bijvoorbeeld een gewichtsminimum in zou worden gelast, houd je het in mijn ogen veel meer competatief.

Dit is mijn mening op het verhaal zeg maar :p

inderdaad je hebt gelijk
en het wordt er nog gevaarlijk op ook want er worden dus gaten geboord en al die sjit wat niet bevordelijk is voor de stevigheid en veiligheid.
 
acceleratie = kracht/massa, theoretisch staat je vermogen in verhouding met je totaalgewicht. Echter spelen ook weerstanden mee. Nogal logisch dat je met een 3000pk vrachtschip slomer gaat dan met een 5pk scooter. Het is dus idd van uiterst belang om alles zo licht mogelijk te maken. Dat je zelf veel weegt is een beperkende factor. Je zult mindere tijden rijden dan een lichter persoon op de zelfde scooter (met reactie blabla gelijk natuurlijk).

Maar het totale niveau verlagen omdat er een paar - zwaardere - personen niet onder de 7 kunnen komen.. We zetten Sugarlee Hooper toch ook niet in de playboy...

Hierbij komt; Ik heb nog nooit een zwaarder persoon op een Compleet verlicht scootertje gezien.. Dus daar kan men ook nog behoorlijk wat aan doen om het totaalgewicht te verlagen.

Die gewichtsregeling ben ik dus totaal op tegen. Niet lullig bedoeld hoor; Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtsten! Maar de klassen worden doormiddel van die regel wel erg beperkt. Straks willen ze dat de reactietijd wordt geschrapt omdat er een stonede jongen wil winnen..

Sorry dat het wellicht lullig overkomt, Ik ben er gewoon fel op tegen.

gr
 
Die gewichtsklasse wil ik me verder niet over uitlaten ben het gewoon met topic starter eens. Maar het feit dat er nu in de special klasse gewoon complete sprintframes mee rijden vind ik niet tof. Het is de SCOOTER special klasse en het niet super special klasse( waar het woord scooter niet in voorkomt). Scooter stnd klasse. standaard scooters met volle beplating. Scooter special. Scooters met ander blok of iets verder verlaagd of verlengt. Extreme klasse, compleet verbouwde frames waar geen scooter meer in te herkennen is. Zo moet na mijn idee de indeling zijn. Cilinder inhoud ed buiten beschouwing gelaten.

Ik geef je gelijk in wat je zegt van de scooter special klasse, maarja denk niet tot hier nog verandering in gemaakt kan worden

er staat gewoon in de regel max 1.80 meter lang. en het moet een origineel frame zijn,

en vanuit dat frame mag je dingen gaan '' aanpassen ''
 
acceleratie = kracht/massa, theoretisch staat je vermogen in verhouding met je totaalgewicht. Echter spelen ook weerstanden mee. Nogal logisch dat je met een 3000pk vrachtschip slomer gaat dan met een 5pk scooter. Het is dus idd van uiterst belang om alles zo licht mogelijk te maken. Dat je zelf veel weegt is een beperkende factor. Je zult mindere tijden rijden dan een lichter persoon op de zelfde scooter (met reactie blabla gelijk natuurlijk).

Maar het totale niveau verlagen omdat er een paar - zwaardere - personen niet onder de 7 kunnen komen.. We zetten Sugarlee Hooper toch ook niet in de playboy...

Hierbij komt; Ik heb nog nooit een zwaarder persoon op een Compleet verlicht scootertje gezien.. Dus daar kan men ook nog behoorlijk wat aan doen om het totaalgewicht te verlagen.

Die gewichtsregeling ben ik dus totaal op tegen. Niet lullig bedoeld hoor; Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtsten! Maar de klassen worden doormiddel van die regel wel erg beperkt. Straks willen ze dat de reactietijd wordt geschrapt omdat er een stonede jongen wil winnen..

Sorry dat het wellicht lullig overkomt, Ik ben er gewoon fel op tegen.

gr

maar het is toch de bedoeling van de sport om een snelle tijd neer te zetten met je motorblok niet met je gewicht.

als je gewichtsregeling hebt komen de echte tuners eruit nu komen de lichte mannetjes die net 60 kilo wegen eruit bij scooterstandaard klasse
 
Overigens wat een pietluttig gezeur. Er staan regels, Mensen gaan tot de grenzen van het reglement, Scoren super (Voorbeeld; Sarik). En een ander met een aerox verlengd deze met een 20kilo aan massieve buizen en frot er ff een beunblokje onder en vind het gek dat hij niet snel gaat.

Ik vind deze 'open'regels juist leuk, zo kan je creativiteit zich uiten.
 
Even een reactie van mij kant,

Ik zelf weeg maar 55 kilo. Erg licht dus. Ik ben van mening dat er in de scooter special en super special geen maximum of minumim gewicht aan moet hangen.

De standaart scooter klasse zou het wel kunnen, het is niet voor niks de STANDAART scooter klasse.

Verder kiezen wij wat lichtere mensen er ook niet voor om maar 55/60 kilo te wegen. Ik kom gewoon 0,0 kilo bij. Maar ik snap ook het punt van de wat zwaardere mensen die stevig gebouwd zijn, die kunnen er ook niks aan doen.

Maar dan zouden wij 'gestrafd' worden omdat we licht zijn. Hou de beperkingen dan alleen bij de scooter, dat de scooter een bepaald gewicht moet hebben.

Greetz
 
maar het is toch de bedoeling van de sport om een snelle tijd neer te zetten met je motorblok niet met je gewicht.

als je gewichtsregeling hebt komen de echte tuners eruit nu komen de lichte mannetjes die net 60 kilo wegen eruit bij scooterstandaard klasse

Owja! want de epc-rijders snappen er geen drol van.. |(

En sinds wanneer ik 'De bedoeling' een snelle tijd neer zetten met een Motorblok... Het gaat om het geheel! De bedoeling is: Zo snelmogelijke tijden rijden met een scooter die voldoet aan de gegeven reglementen.

en neem een kijkje naar joël en tom koning, Zij wegen zelf ook rond de 80. En die presteren toch ook gewoon competatief.
 
Ik ben het compleet met ThaZippa eens. Zelf rijden we ook in de scooter special klasse. In meppel hebben we zonder kappen gereden aangezien deze bij de spuiter lagen. Alleen als je echt mee wilt doen moet je eigenlijk je kappen al weg laten. Elk orgineel scooter frame is zo te verbouwen dat hij gelijk word aan een zelfbouw frame. Er is dus in de scooter special klasse niks meer wat met 'scooter' te maken heeft..

In hoeverre moet het frame orgineel zijn? Gaat dit alleen om het deel met het framenummer? Je mag er namelijk alles afslijpen en bij aan lassen wat je wilt..

Het gaat mij hier verder niet om het gewicht, maar ik vind alleen dat de scooter special klasse niks meer met scooter te maken heeft. Voor mij geen probleem als het met kappen niet lukt dan gewoon zonder maar het blijft vreemd.
 
Ikzelf weeg 90+kg maar toch ben ik tegen een gewichtsregel.
Dit is zoals hierboven verteld een straf voor lichte mensen, geblaat van nu winnen alleen maar lichte mensen en niet de echte tuners gaat ook niet op.
Gasten van EPC zijn zeker wel hele goede tuners, hebben ook echt wel vermogen in hun blokjes zitten. Joel of van Schie zijn zelf volgens mij ook niet de allerlichtste, iig geen 60kg. En toch rijden ze de snelste tijden.

Gewicht speelt een heel erg grote rol bij het sprinten, maar daar moet je maar mee leren leven als "zwaar persoon":p
 
Status
Not open for further replies.

Similar threads

Back
Top