Stelling: Gewichtsregeling

Status
Not open for further replies.
Ik geef je gelijk in wat je zegt van de scooter special klasse, maarja denk niet tot hier nog verandering in gemaakt kan worden

er staat gewoon in de regel max 1.80 meter lang. en het moet een origineel frame zijn,

en vanuit dat frame mag je dingen gaan '' aanpassen ''

Klopt, dat was mijn intentie ook niet. Meer een reminder voor volgend seizoen, om er tog zo voor te zorgen dat je echt 3 verschillende klasse hebt.
 
Om ook maar ff te reageren. De gewichtregel.... tsjah. Ik heb er eigenlijk geen mening over. Aan de ene kant snap ik wel dat mensen de regel willen. Toch denk ik niet dat het echt nodig is. Ik zelf weeg ook 83kilo en rij ook redelijk in de top van mij klasse. Gewoon weg, door een scooter te bouwen volgens de regels van het regelement (helaas jammer dat mensen klagen over b.v. mijn scooter. Had je zelf maar op het idee moeten komen)
Er is natuurlijk wel een beperkde factor. Als je (in b.v. de std klasse) een zip bouwt van 50 kilo met 23pk. En je zet er iemand van 50 kilo op. Dan is het logisch dat je daarvan verliest. Maar toch zijn er genoeg mensen die hier lopen te zeuren over gewicht, terwijl ze zelf nog een hardstikke zware scooter hebben.
 
Ik heb niet alle reacties gelezen. Even mijn mening.

Ik zou het waardeloos vinden als er een gewichts regel komt.
Moet 230 man zijn scooter verzwaren omdat er 20 mee rijden die 80+ wegen.

Ik heb makkelijk praten met me 60 kilo. Maar waar houd het op?

Als die regel er komt, gaan er weer mensen zeuren over een pk limiet.

Als je 80+ weegt moet je niet zeuren of een andere sport zoeken.
Klinkt klote... maar zo is het gewoon.


Stel je voor dat er echt een limiet komt... dan word het hoogstwaarschijnlijk:

Scooter minimaal 70 kilo
Rijder en scooter samen 140 kilo.

Weeg je 60 kilo?

scooter 80 kilo en jij dan 60 kilo = 140 kilo

Weeg je 90?
Scooter 70 kilo (verplicht/minimaal) en jij dan 90 = 160 kilo

Kom je lekker ver mee.



Als er echt een regel komt dat je scooter zo ligt mogelijk mag en dat het alleen gaat om het totaal gewicht...
Dan rijden mensen die 90 kilo zijn op onveilige scooters rond imo.
Een mannetje van 55 kilo kan wel op een zwaar geperforeerde buddybak zitten.
Iemand van 90 kilo niet.

Uiteraard is dit laatste een hoop geblaat/simpele uitleg, maar het is imo gewoon loos om een gewicht limiet te fixen.
Sowieso als het in de special of super special klasse zou komen zou ik het persoonlijk uber kansloos vinden.
Waarom zouden die klasses dan nog intressant zijn.

Doe je het alleen in de std scooter klasse... stroomt deze helemaal leeg. Elke top rijder/rijder die zijn scooter enorm verlicht heeft, stap eruit en gaat een andere klasse rijden.

Kortom... dan word het een zware jongens klasse.
Uber loos imo.


Maargoed , genoeg gelult... ik denk wel dat het punt duidelijk is.
 
Ik vind trouwens ook dat als je een gewichtsregel instelt dat het einde dan zoek is, dan gaan volgend jaar weer mensen lopen zeuren om een pk regel. Geven ze als reden b.v. dat mensen met een testbank meer voordeel zouden hebben ofzo.

Voelen mensen met 20pk zich weer benadeeld t.o.v. mensen met 23pk oid.

Gewoon lekker zo laten, gaat hardstikke goed zo. records worden verbroken e.d. want dan dus weer lastiger gaat worden.

[EDIT]Andries was me net voor over de pk's :D[EDIT]
 
de meeste mensen die last hebben van (over) gewicht rijden zelf idd ook niet op de lichste scooters. ik weeg zelf 69 kg, wat niet veel is. maar rijd op een sr dus vallen er geen snelle tijden terijden. ik vind dan ook dat de regel er niet moet komen. als je dan zo graag aan de top wilt rijden zul je ook iets "lichts" moeten bouwen.
 
Om ook maar ff te reageren. De gewichtregel.... tsjah. Ik heb er eigenlijk geen mening over. Aan de ene kant snap ik wel dat mensen de regel willen. Toch denk ik niet dat het echt nodig is. Ik zelf weeg ook 83kilo en rij ook redelijk in de top van mij klasse. Gewoon weg, door een scooter te bouwen volgens de regels van het regelement (helaas jammer dat mensen klagen over b.v. mijn scooter. Had je zelf maar op het idee moeten komen)
Er is natuurlijk wel een beperkde factor. Als je (in b.v. de std klasse) een zip bouwt van 50 kilo met 23pk. En je zet er iemand van 50 kilo op. Dan is het logisch dat je daarvan verliest. Maar toch zijn er genoeg mensen die hier lopen te zeuren over gewicht, terwijl ze zelf nog een hardstikke zware scooter hebben.

Het gaat er niet om dat de grenzen van de regels zijn opgezocht. Dat dit mogelijk was wist ik ook wel. Vind het alleen dat de stap tussen scooter special en de super special hierdoor veel te klein word.
 
Met de gewichts regel, ben je het hele sprint idee kwijt, 'zo snel mogelijk 150m afleggen'' Maar je moet wel een blok lood van 20 kg op je scooter hangen.

Dat klopt toch niet als je dan de std scooter klasse gaat kijken kun je ook zeggen je mag geen ''Terugloper'' erop omdat dit std ook niet is, dan kun je helemaal niks als je zo gaat beginnen in de std klasse.

Alles heeft zijn voor en nadelen, iemand die zwaarder is die doet toch ook geen hardloop wedstrijden? dan kun je ook zegge je moet minimaal zoveel kg zijn.

En stel dat er gewichts regel komt, wat ik helemaal onzin zou vinden.

Dan krijg je dalijk minium gewicht van bijv 120 kg dan zeuren de mensen nog ''Steeds'' ja ik weeg 90 kg mijn scooter 60 is 150 totaal. dan kun je je minium gewicht wel op 150 kg gaan leggen in de std klasse.

Nu worden de mensen benadeeld omdat ze zwaarder zijn, maar dan worden de mensen benadeeld die licht zijn als het veranderd wordt.

enja, iemand van 90kg die zie je ook niet vaak bij de topsporters (voetbal etc)
dan zou elke speler een rugzak met lood mee moeten nemen die dan lichter is.

De mensen die er nu over zeuren en stel dat die wordt ingevoerd dan beginnen ze ik heb 20 pk en kom niet hoger. Dan wordt er gezegt std scooter moet max 20 zijn anders in de special.

Dus vind het gewoon onzin de gewichtsregel

( nu wordt er gezegt ja jij hebt makkklijk zeggen omdat je licht bent, maar dat zou ik anders ook doen, omdat het sprinten is zo snel mogelijk iets afleggen)
 
Overigens wat een pietluttig gezeur. Er staan regels, Mensen gaan tot de grenzen van het reglement, Scoren super (Voorbeeld; Sarik). En een ander met een aerox verlengd deze met een 20kilo aan massieve buizen en frot er ff een beunblokje onder en vind het gek dat hij niet snel gaat.

Ik vind deze 'open'regels juist leuk, zo kan je creativiteit zich uiten.


agree., volledig met MHR eens. Een zip kun je tog ook niet vergelijken met een runner ofzo.

Dus zo zou een Zip rijder een scooter juist moeten verzwaren om bij het minimum te komen:rolleyes:. Ik ben zelf een scooterspecial rijder van 60 kg en hoop niet dat het ook hier ingevoerd word (als het al ingevoerd word). Iedereen is bezig met scooter zo licht en laag mogelijk te maken. Tegen de grenzen van de regels aan zitten vind ik juist mooi.
Het is tog bizar dat (stel) het minimum gelegt word op 150 kilo. Ik heb een zip van 60 kilo en ben zelf 60 kilo, dat ik even 30 kilo lood in de buddy moet gooien 8P

Dit zelfde zou je ook wel kunnen vergelijken met de Formule 1 en de A1gp. In de Formule 1 gelden er geen vermogens en gewichts regels, dus zo wint het team mede door wie het meeste geld heeft, en off course een goede coureur. Maar in de A1gp is iedere wagen even zwaar, zelfde gewicht. En dus komt het in de A1gp aan op de stuurmans kunsten, en afstelwerk.

Maar als je het op afstel kunsten gaat houden is het tog veel makkelijker, even op de testbank en goed afstellen.
 
Last edited:
ik weeg zelf 70+ kilo met jas enz aan. ik zit dus echt in de midden moot als het waren. mij maakt de gewichtsregel niks uit, je blijft toch altijd verschil houden.

ik probeer gewoon zoveel mogelijk vermogen te halen en de scooter zo licht mogelijk te maken. aan mijzelf kan k toch niks veranderen, ben nu al vel over been dusja.

laat de mensen die 80/90 kilo wegen eerst maares op een zip/sonic/ andere lichte brommert sprinten. want een aerox of runner daar win je toch (bijna) nooit mee.

laat de sport gewoon zo als het is. ik weet zelf gewoon al dat ik nooit kampioen ofzo wordt maar de lol is er bij mij echt niet minder om:W de fun is voor mij het belangrijkste:)

mvg jordi
 
Ik vind het zeker geen slecht idee.
Ik rij zelf een Gilera dna. En zit met alleen maar mun scooter al aan de 90 kilo.
Daar komt nog eens 70kilo van mij zelf bij.
En al vergelijk je dat dan met een gemiddelde ZIP dan is dat verschil enorm.
Ik Heb zelf voor een dna gekozen omdat het mij een uitdaging leek.
 
tjibbe daar kies je zelf voor zo zware scooter :p

ik vind het niet eg een strak plan want zo kan ik tal van dingen op noemen .. pia mag niet meer als 22 pk hebben en de berijder moet tussen de 70 en 80 kilo wegen 8p want jah hun rijden meestal in de top 3 bij scooter special pro en std klasse.. hier schieten we eg niks mee op denk .. het zijn keuzes die je maakt en veel weet je van te voren .... ik zelf weeg 63/65 kilo ... en heb nog nooit in de top gereden al zou ik mina of pia hebben .. want als ik wel in de top zou rijden miss zou ik dan wel weer zegge jah die afspraken/regels moeten er komen om meer strijdiger en spanender te rijden ... mjah ... bent er niet eg mee eens ..

hoeveel me scooter weegt weet ik overigens niet ..
 
GVRfoto.jpg



:D Komt ook deels door me jack hoor...

Mja ik maak me er niet druk om echt niet, ik vind dat het zo moet blijven aangezien ik het jammer zou vinden als er gewoon geen snelle tijden meer gehaald worden doordat er lui mee rijden die zwaarder zijn.
Bedoel ik kan ook iemand anders laten rijden no problem, ken er zat maar wat ik vind is dat je ook weet te presteren of toch te concureren terwijl je een veel hoger eigen gewicht hebt.

Dit zegt dan wel iets over jou scooter en je rijstyle. :)
 
Ik vind het ook wel jammer natuurlijk , ik weeg zelf ook 84 kilo,
dus dat scheelt best wel.
maar om nou gewichts klasse te gaan rijden hoeft van mij niet, alleen je kan best een andere klasse maken met de persoonlijke rijders van sommige tuners, zoals mensen van EPC, twins en XSH.

magoed als er genoeg lol is , is het ook leuk zat :) daar gaan de meeste toch voor :)
 
Ik rij iig volgend jaar zeker niet meer als er geen gewichtsregel komt. Ik zou mijn scooter nog wel lichter kunnen maken, maar ik wil ook graag VEILIG over de eindstreep komen. Dus geen trommelremmen, ijzeren buisjes als schokdemper, half verboorde frames... Als er geen gewichtsregel komt heeft het voor mij geen nut meer om veel tijd in mijn scooter te stoppen. Dan is de lol er voor mij ook vanaf.

Edit: De lol is er voor mij nu al vanaf.
 
Last edited:
hoi
ik wil graag iets zeggen op erwinB:
ik weeg zeker te weten denk ik wel hier de zwaarste die mee rij. aangezien ik meer dan 100 kg weeg. en toch ga ik volgend jaar sbo rijden weetje waarom? je moet de lol er inhouden je doet het voor je plezier niet altijd om te winnen het is leuk okee dat is waar,,

het liefst zou ik zelf ook een gewichtsklasse wille hebben aleen in de standaard scooter want, als je in een andere klasse wil gaan rijden kies je er wel deels zelf voor. maar dan geen belachelijke regels van dat personen niet minder dan 70 mogen wegen. nee doe het dan zo. stel een regel in bv: een scooter plus berijder 140 kg. met correctie van 3kg dat is dan redelijk eerlijk. en als de mensen het dan geen kick meer vinden. zullen ze toch over stappen naar de scooter special.
dit is mijn mening en ik doe het voor de lol en niet puur voor het winnen want, de gene die winne zijn toch vaak gesponsord of van een bedrijf.
 
Ik rij iig volgend jaar zeker niet meer als er geen gewichtsregel komt. Ik zou mijn scooter nog wel lichter kunnen maken, maar ik wil ook graag VEILIG over de eindstreep komen. Dus geen trommelremmen, ijzeren buisjes als schokdemper, half verboorde frames... Als er geen gewichtsregel komt heeft het voor mij geen nut meer om veel tijd in mijn scooter te stoppen. Dan is de lol er voor mij ook vanaf.

Edit: De lol is er voor mij nu al vanaf.
en bij meerdere mensen, als je meer als 60 kg weegt is er geen kans om te winnen.
dit is mijn mening en ik doe het voor de lol en niet puur voor het winnen want, de gene die winne zijn toch vaak gesponsord of van een bedrijf.
dan is het toch ook niet leuk meer als je perse gesponsort moet worden of van een bedrijf zijn om te winnen, en wat is er nou leuk aan als je blijft verliezen. Het is juist leuk als de kans er is om te winnen, waarom doe je dan mee aan een competitie als je niet wil winnen. Dat is in mijn ogen juist het mooiste van zo'n sport als ook jantje die zijn brommer in de keuken met huis tuin en keuken gereedschap gebouwt heeft kan winnen en niet alleen de proffesionele team's met een grote werkplaats en weet ik veel meer
 
Last edited:
oke daar geef ik je gelijk in maar, je moet ook kunnen snappen dat niet iedereen hier mee eens is omdat, hun van uit een andere hoek kijkt. tuurlijk is het leuker om te winnen maar ik vindt het veel leuker als je een minuim stelt want dan komt het pas op het echte tune/afstelen. dan weet je pas echt wie er goed bezig is.
 
en bij meerdere mensen, als je meer als 60 kg weegt is er geen kans om te winnen.

Wat een blaat, als ik me scooter eens op orde heb en ik zou ook nog eens rond de 60 wegen (weeg 75+), weet ik zker dat ik mee kan komen met de rest :)

Rij wel is waar geen sbo, maar zie het gewicht verschil ook wel, zit mij wel goed....

Dan moet je gewoon meer vermogen hebben :D, en als je dat niet voor elkaar heb....

Komt me onderschrift weer aan de orde :+
 
oke daar geef ik je gelijk in maar, je moet ook kunnen snappen dat niet iedereen hier mee eens is omdat, hun van uit een andere hoek kijkt. tuurlijk is het leuker om te winnen maar ik vindt het veel leuker als je een minuim stelt want dan komt het pas op het echte tune/afstelen. dan weet je pas echt wie er goed bezig is.
dat is toch het hele doel van dit topic sowieso een minimum gewicht voor de scooter en misschien ook voor de rijder

net als bij de races geeft dit veel meer sensatie en onderlinge battle's
Wat een blaat, als ik me scooter eens op orde heb en ik zou ook nog eens rond de 60 wegen (weeg 75+), weet ik zker dat ik mee kan komen met de rest :)
de rest van de midden moot maar je zult nooit kunnen winnen
 
Status
Not open for further replies.

Similar threads

Back
Top