Startmotor draait stroef

MartijnS-Roden

New Member
Beste forumleden, een berichtje vanuit het mooie Drenthe. Na grondig onderzoek op het forum, toch maar besloten om een post te plaatsen.

Betreft een Grande Retro 4t uit 2006. Start met de kickstart prima. Meestal 1 of 2x trappen. De startmotor lijkt het blok niet goed rond te krijgen. Of de accu leeg is. Accu is nieuw en opgeladen. Startmotor en bendix zijn beide nieuw. Andere (zware) accu geprobeerd, zelfde verhaal.
Heb de riem naar de koppeling verwijderd, draait nog steeds zwaar. Bougie eruit gehaald, draait perfect. Lijkt dus veel compressie? Heb de massakabel nog even schoongemaakt, bougie is nieuw.

Iemand een idee hoe ik mijn scooter weer met de elektrische start kan laten starten? Dank!
 
Advertisement - register to remove this

Misschien even testen of er geen weerstand in het hoofdcircuit van de startmotor zit.
Dit kun je het best doen door vanuit een goed opgeladen accu, een dikke plus en minkabenl direct naar de startmotor te leggen.
Draait de startmotor nu goed de krukas rond, dan moet je toch even verder zoeken naar een "slecht contact in het hoofdcircuit.
 
Thx. Zal het eens aansluiten.

Uitkomst:
Kabel rechtstreeks (van een accu) op de startmotor en 1 naar de massa. Draait precies hetzelfde. Komt slecht rond …
wat voor KABEL was dat? toch geen speakersnoertje? (ook niet dubbel)
als jij "veel compressie" vermoedt: trapt ie dan ook zwaar aan?
en bij veel compressie hoort hoog vermogen: stiekum een 80 cc?/loopt je scooter de teller uit?
 
Nee zijn/waren dikke stevige kabels.

Tja wat is zwaar hè. Ik kan met 1 hand wel de starterkrans rondkrijgen. Moet iedere keer door een punt heen.

Heb dat ding via marktplaats. Blauw kenteken. Loopt 45-50. Vario ring is eruit.

Heb deze startmotor gekocht:

 
hoe zien de beide lagerbussen voor je bendix eruit? uitgelubberd/droog/roestig? of heb je die/de astappen van je bendix wel netjes gesmeerd en kan je bendix niet heen en weer/klem slaan tussen startmotor en tandkrans?
Post automatically merged:

Tja wat is zwaar hè. Ik kan met 1 hand wel de starterkrans rondkrijgen. Moet iedere keer door een punt heen.
dit klinkt normaal.
 
hoe zien de beide lagerbussen voor je bendix eruit? uitgelubberd/droog/roestig? of heb je die/de astappen van je bendix wel netjes gesmeerd en kan je bendix niet heen en weer/klem slaan tussen startmotor en tandkrans?
Post automatically merged:


dit klinkt normaal.
Bendix is nieuw. Ook maar vervangen voor de zekerheid. Beide uiteinden ingesmeerd met beetje vet. Als de bougie eruit is, draait het ook allemaal mooi rond.

Het hele verhaal van het starten was dus al zo toen ik de scooter overnam. Dacht ik vervang de startmotor en bendix en opgelost. Dus niet.

Ik heb de kleppen gesteld (0.10). Dat kan het niet wezen toch? Teveel compressie? Scooter start en rijdt verder prima.
 
Last edited:
Bendix is nieuw. Ook maar vervangen voor de zekerheid. Beide uiteinden ingesmeerd met beetje vet. Als de bougie eruit is, draait het ook allemaal mooi rond.

Het hele verhaal van het starten was dus al zo toen ik de scooter overnam. Dacht ik vervang de startmotor en bendix en opgelost. Dus niet.

Ik heb de kleppen gesteld (0.10). Dat kan het niet wezen toch? Teveel compressie?
lijkt me niet, ik heb hier een Kymco met 11 bar compressie (wat volgens de specificaties, die volgens mij achteraf fout zijn) weinig zou zijn, die niet super snel rond gaat, maar wel heel vlot aan gaat op zowel kick als elektrisch.
als jij je vario met de hand rond krijgt (even door een punt heen) denk ik niet dat je "teveel" compressie hebt. (doet mijn KC ook)
heb je ook gekeken naar aanloopsporen van je bendix in je carterdeksel of carter?
 
Opgelost!

Waren inderdaad de kabels zoals je eerder aangaf. Ik heb (voor het testen van de starter) de massakabel gebruikt van de scooter (zit ergens aan het frame) en de pluskabel die naar de startrelais gaat. Heb nu een nieuwe massakabel aangelegd van de accu naar de startmotor (op 1 van de bouten waarmee hij vast zit aan het blok). Draait als een malle.

Massapunt zit aan het frame en niet aan het blok.
 
Back
Top