Startmotor bella milano

Hallo Hap,

zo te zien hebben we wat interesses gemeen oa het zendamateurisme.
Ik heb nog een aantal jaren mensen opgeleid, destijds waren alle examens nog in de jaarbeurshallen in Utrecht.
Zelf heb ik begin jaren 80 hier ook mijn examens gedaan alleen morse voor de B-licentie en de A-licentie was nog in het PTT-gebouw in Utrecht.
Verder werden hier ook de mondelinge examens afgenomen voor mensen die dat nodig hadden.

Inderdaad goed leren meten is belangrijk, om te weten wat je meet en hoe je het meet.
Al is meten in hoogfrequent wel een stukje ingewikkelder/anders dan een simpele multimeter bedienen en begrijpen.

Verder die AVO-meter die je laat zien heb ik vroeger ook nog gehad, dit was de enigste meter die met een hogere spanning de weerstandsmetingen deed en daardoor ook beter liet zien of je bijvoorbeeld water in een papierkabel had.

Vaak was dit niet te zien met een gewone multimeter.

Verder ben ik benieuwd hoe het verder gegaan is met @rob1970, Rob ben je nog iets verder in je zoektocht?
Zou in iedergeval de accu even heel goed opladen, dit lukt je niet met een druppellader omdat hier maar een paar mili Amperes uitkomt.
Een druppellader is ook niet geschikt om accu's te laden maar houdt loodaccu's enkel op spanning als je bijvoorbeeld de scooter in de wintermaanden niet gebruikt.

Om een lege loodaccu te laden heb je wat meer stroom nodig een gewone autolader is hier beter voor echter hier komt eigenlijk weer te veel stroom uit voor zo'n kleine scooter accu.

Meestal wordt geadviseerd 10 tot 20% van de capasiteit van de accu.
Dus heb je een accu van bijvoorbeeld 5Ah, laadt je die het best met een stroom van 0,5 to 1 Ampere.

Dus als je een gewone acculader voor een auto gebruikt, nooit de hele nacht laden maar een uurtje of 2 anders kookt de accu droog en is hij zowieso kapot.
Bovendien komt er bij het snelladen waterstofgas vrij, dus zorg ervoor dat je laadt in een goed geventileerde ruimte en pas op voor ontsteekbronnen.

Even voor mijn duidelijkheid. Ik wil zometeen zo’n meter halen bij de action.

Als dan blijkt dat de accu niet meer goed is, kan ik die dan wel of niet opladen met een druppellader? (die verkoopt de action ook voor 12,99)

Of kan ik dan beter een nieuwe accu kopen?
 
Hangt af hoe oud die accu is (>5 jaar), is het een lood accu dan kan bij ouderdom loodsulfiet onderin de bak liggen wat van de platen afgekomen is en een lektroom kan veroorzaken, dan zeg ik koop een nieuwe, anders proberen op te laden.
Is het een gel accu dan kan je altijd proberen op te laden.
 
Nogmaals een accu kun je niet laden met een echte druppellader.
Een druppellader is alleen om je lood-accu in conditie te houden als je de scotter langere tijd niet gebruikt.
Laden van een scooteraccu doe je met minimaal 10% van de capasiteit van de accu.
Dus voor een 4AH accu moet je minimaal laden met 400mA gedurende meer dan 10 uren,

Maar soms wordt een "slimme" acculader ook druppellader genoemt, dit is dan een gewone acculader die terugschakelt op druppellading als de accu zijn optimale spanning heeft bereikt.

En zoals Hap reeds zei, als de accu al wat ouder is of de scooter heeft lang stilgestaan kan het zijn dat de accu zijn capasiteit niet meer heeft door zogenaamde sulfidevorming tussen de accuplaten.

Je kunt de accu wel laden en deze krijgt ook heel snel zijn spanning echter bij de minste belasting is deze ook weer gelijk leeg.

Maar leeftijd van de accu alleen is geen garantie, een loodaccu kan er niet goed tegen als deze meermaals onder de 12 Volt is ontladen, dus theoretisch kan een nieuwe accu naar een paar weken al niet meer goed zijn.

Ik zou zeggen, koop die multimeter en een nieuwe accu.

Dan kun je ook gelijk testen of de blijkbaar slechte accu ook wel bijgeladen wordt door de spanningsregelaar van je scooter.
 
Last edited:
Update:

Ik was in de buurt van een vestiging van Van Cranenbroek. Ik heb daar een nieuwe accu gekocht voor 17,65

En jawel. Hij start binnen 0,5 seconden.

Iedereen wel bedankt voor alle tips.
 
Bedankt voor de terugkoppeling.
Maar toch even meten of de accu ook wordt geladen anders heb je binnen de kortste tijd weer een lege en misschien wel een defecte of slechte accu.

Je hebt nu toch een nieuwe multimeter. ;)

Even over de accu de spanning meten, bij lopende motor en wat gas moet de spanning stijgen maar mag niet boven de 15 Volt komen!

Om te meten zet je de multimeter op 20V gelijkspanning, dit is dit = tekentje met het onderste lijntje gestippeld.
 
Back
Top