Startmotor loopt maar start niet

Hap

Well-Known Member
Hallo, regelmatig hoor ik de start motor met starten wel lopen maar de motor start dan niet, en dan met een tweede keer starten gaat het wel goed.
Nu dacht ik aan de bendix, dus ik heb een bendix gekocht en er in gezet het start probleem was niet over.
Tandwiel bekeken waar de bendix in moet maar daar zie ik niets aan, startmotor tandjes ook niets aan te zien.
Alles licht gevet en geolied. O ja het gaat over een Turbho RL50.
Net ergens in een onderhoudsboek gelezen dat dit ook veroorzaakt zou kunnen worden doordat de startmotor
de verkeerde kant op draait.
Hoe waarschijnlijk is dit als hij het voorheen goed deed.
Wat mij wel opgevallen is dat het begonnen is na de accu een dag aan de druppellader heeft gestaan en dus vol geladen was volgens de Optimate lader.
Wat nu?
Wat zou de volgende stap moeten worden?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Weet niet hoe oud de start motor is.. Hij kan het wel nog doen, maar kan ook versleten zijn.
Zelf mee gemaakt bij mijn kisbee 4t. Dacht de gebruikte startmotor het niet zou doen. Hij probeerde het wel, maar sloeg niet goed door.
En toen van een ander werkend blok de startmotor gewisseld. (en ook de bendix vervangen (deze gaan op die china blokken snel er door heen) als deze te los beweegt kan dit de startmotor hinderen. Te los is gewoon versleten.

Krijg hem eerder niet goed gestart, maar daarna met op de boormachine rond gedraait en geprobeerd te starten. En doet doet hij het.
En later nog geprobeerd met de startmotor en deed het weer perfect.

Een startmotor kan het slechter doen als de koolborstel bijna op zijn maar nog wel contact maakt en er ook veel troep erin zit.
Ze zijn tegenwoordig niet meer te reviseren en vervangen is eigenlijk de enige oplossing.


Ook overigens opletten dat de groene massa draad niet onder het boutje installeerd die het dichtste bij de plus is, want dan werkt het niet goed met de stroom kring. Je moet het linkse boutje pakken bij het achterwiel.. Dan is de afstand langer en beter voor de stroomkring.
 
Weet niet hoe oud de start motor is.. Hij kan het wel nog doen, maar kan ook versleten zijn.
Zelf mee gemaakt bij mijn kisbee 4t. Dacht de gebruikte startmotor het niet zou doen. Hij probeerde het wel, maar sloeg niet goed door.
En toen van een ander werkend blok de startmotor gewisseld. (en ook de bendix vervangen (deze gaan op die china blokken snel er door heen) als deze te los beweegt kan dit de startmotor hinderen. Te los is gewoon versleten.

Krijg hem eerder niet goed gestart, maar daarna met op de boormachine rond gedraait en geprobeerd te starten. En doet doet hij het.
En later nog geprobeerd met de startmotor en deed het weer perfect.

Een startmotor kan het slechter doen als de koolborstel bijna op zijn maar nog wel contact maakt en er ook veel troep erin zit.
Ze zijn tegenwoordig niet meer te reviseren en vervangen is eigenlijk de enige oplossing.


Ook overigens opletten dat de groene massa draad niet onder het boutje installeerd die het dichtste bij de plus is, want dan werkt het niet goed met de stroom kring. Je moet het linkse boutje pakken bij het achterwiel.. Dan is de afstand langer en beter voor de stroomkring.
Hallo, bedankt voor je reactie.
De RL50 is nu 4 jaar en 6300 km oud.
Als ik jou zo hoor is het vervangen van de startmotor de beste vervolg actie voor mij, ze kosten niet zo erg veel.
 
Hap,

het soms wel en soms niet elektrisch starten heeft niks te maken met het eventueel verkeert om draaien van de startmotor.
Dan zou hij wellicht nooit starten, wat me wel niet duidelijk is, is of het motorblok wel of niet wordt meegenomen op het moment dat hij niet start?

Verder is me ook niet duidelijk of de startmotor het blok goed meeneemt of dat de startmotor hier moeite mee heeft.

Als de ene keer de startmotor niet goed draait en de andere keer weer wel kan ook het startrelais de oorzaak zijn.
Als de contacten van het relais slecht if verbrand zijn kunnen deze soms wel en soms niet goed contact maken.
Hierdoor zal een deel van de 12 volt over de contacten vallen en niet over de motor.
Een motor die niet voldoende spanning krijgt kan ook niet voldoende kracht ontwikkelen om het blok goed rond te krijgen.
 
Last edited:
@Sparky, als hij niet start elektrisch hoor is wel een een draaiend schuurend geluid en daarom dacht ik aan de bendix, die het achteraf na vervangen dus niet de oorzaak was.
De krukas wordt dan niet meegenomen wat ik kan zien aan de rechterkant aan de ventilator.
De accu is vol geladen en als hij start draait de startmotor vlot rond.
Er zou best een spanningsval over het startrelais kunnen staan als het probleem op streed.
Kan alleen nooit zeggen wanneer het optreed, maar ik heb nog een startrelais liggen (was ooit $3.50 op AliExpress) die ik er in kan zetten en dan weer even afwachten.
Ondertussen een nieuwe startmotor gevonden voor een redelijke prijs, toch maar even wachten met bestellen.
Wordt vervolgd.....
Goed idee van je Sparky, Top.
 
Vandaag de vario-deksel eraf gehad en ik zag nu dat er een bus miste.
0965_snaps.jpg
nl. bus 21 , dus het zou kunnen zijn dat de deksel niet geheel op zijn plaats heeft gezeten.
bus 20 is dezelfde, die opgemeten was het 14 mm lang en 7.95 mm dik met een gat van 6.5 mm.
Deze bus heb ik op de draaibank gemaakt (van RVS) en erin gemonteerd met loctite 638 aan de deksel kant dan
valt hij er ook niet meer uit.

Even de as van de bendix gemeten, die is 7.96 mm dik, dus indien de deksel iets lager gemonteerd wordt
aan 1 zijde zou de bendix zwaar kunnen draaien in het gat van 8 mm, of de bendix loopt tegen het starttandwiel
aan en valt dan niet in het tandwiel.
Nu heb ik deze RL50 niet nieuw gekocht en zal de bus bij een vorig onderhoud weggeraakt kunnen zijn.
Met vervangen van de bendix, vorige keer viel mij wel op dat de deksel er op zat met de boutjes zeer zwaar aangedraaid
en ik heb een momentsleutel gebruikt met 12 Nm.
Starten gaat nu goed, maar even afwachten of dit het probleem definitief oplost.
wordt vervolgd....
 
erin gemonteerd met loctite 638 aan de deksel kant dan
valt hij er ook niet meer uit.

Dat is niet zo slim, want als dat busje om een of andere reden kapot is krijg je deze niet meer verwijderd uit je carterkap.
Die busjes horen juist los te zitten zodat je ze makkelijk kan vervangen bij een defect. Die dingen zijn origineel best dun en kan je makkelijk kapot knijpen met een tang. En dan is het jammer als je die niet meer eruit krijgt. Waarom je dan een busje mist.

Misschien onderhoud je de scooter bij een dealer en is deze daar eruit gehaald of gevallen en niet meer naar om gekeken.

Welke bendix heb je overigens gekocht? Want het kan zijn dat je de verkeerde hebt (misschien de tandjes niet geteld?)
 
Als je loctite met een vlam warm maakt wordt die zacht en kan de bus eruit getrokken worden en daarbij heb ik het gat geen 7 mm maar 6.5 geboord zodat de bus wanddikte iets dikker is dan de orginele want de buitenkant is de passing met 7.95 mm en het boutje wat erdoor heen gaat is M6.
dis 638.jpg
Nee ik zelf doe het onderhoud, maar de vorige eigenaar deed dat niet zelf.

Ik heb de bendix in China gekocht voor de chinese scooters met een 139QMB blok wat de RL50 ook heeft.
Die koste daar €7 incl. shipping en hier €17 ex. verzenden. Daar moest ik wel 12 dagen op wachten.
Nee ik heb de tandjes niet geteld, kan ik wel eens doen als de deksel eraf is t.z.t. De orginele heeft 14 en 65 tanden.

Maar tot nu is het startprobleem niet meer opgetreden dus al 4 dagen niet en er wordt regelmatig op gereden.
 
Last edited:
Back
Top