Startmotor bella milano

rob1970

New Member
Ik heb vorige week een bella milano gekocht. De elektrische start werkt niet.

Weet iemand waar deze zit en hoe deze eruit ziet? Ben een leek.

Maar iemand vertelde me dat
Ik kon proberen om net als bij een auto er een paar keer tegenaan te tikken.

Maar dan moet ik hem wel zien te vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten Rob
 
Advertisement - register to remove this

Tegen aan tikken is niet nodig, want zal amper iets helpen als deze versleten of kapot is.

De startmotor zit op het blok boven aan.. Er zou nog een achterspartbord er voor kunnen zitten.. Maar als dat spartbord gedemonteerd is, zal je hem moeten zien.. Zit vast geschroeft op het grote lange carter. Waar het deksel erop zit.
 
Begin eens bij het begin want "de elektrische start werkt niet" is nogal een ruim begrip.

Is je accu voldoende geladen?
Doet je remlicht het?
Wat gebeurt er wanneer je de remmen intrekt en op de startknop drukt:

1. helemaal niks
2. je hoort de startmotor draaien maar de scooter start niet.
3. je hoort alleen een zachte klik.
4. de startmotor wil draaien maar heeft niet genoeg kracht om de krukas mee te nemen.
 
Begin eens bij het begin want "de elektrische start werkt niet" is nogal een ruim begrip.

Is je accu voldoende geladen?
Doet je remlicht het?
Wat gebeurt er wanneer je de remmen intrekt en op de startknop drukt:

1. helemaal niks
2. je hoort de startmotor draaien maar de scooter start niet.
3. je hoort alleen een zachte klik.
4. de startmotor wil draaien maar heeft niet genoeg kracht om de krukas mee te nemen.

De accu is volgens mij nog goed. (maar weet ik niet zeker, kan ik de accu opladen met een druppellader of zal ik eerst een nieuwe accu kopen om te kijken of het dan misschien al opgelost is, zo duur zijn deze niet)
Mijn remlicht werkt
Ik hoor de startmotor geluid maken maar hij start niet.
Na een keer of 4 dit geprobeerd te hebben hoor ik helemaal niks meer als ik de rem inknijp en op de startknop druk.
Zou dit toch kunnen betekenen dat de accu toch minder goed is als ik denk (de claxon gaat gewoon hard en de verlichting werkt ook prima)
 

4 euro! :) heb niet gekeken wat de verzend kosten zijn. Maar action heeft soms ook goedgeprijsde multimeter.

Het zij om Ohm te meten, voltage, kabels doormeten en nog veel meer.
 
Dat is een prullenbak multimeter.. Als je er dan toch eentje goedkoop wilt hebben zou ik zelf vanaf 20 euro kijken.
En steek hem vooral niet op een 240 VAC stopcontact, want dan krijg je heel veel spijt.. Dat ding is niet eens af gezekerd voor zulke voltages.



Accu kan je altijd laden met een goede lader.. Deze zou dan ook moeten herkennen of er nog leven in de accu zit.
Of even nameten..

Startmotor kan je ook los testen en zien of dat hij wilt draaien en of er genoeg rondjes draait.
 
Het is niet een precisie meter maar dit is ook niet nodig voor dit soort werk.
Verder heeft deze meter een meetbereik tot 250 volt~ dus het meten op een standaard stopcontact moet geen probleem zijn.
Als je de meetdraden uiteraard in de positie hebt steken waarmee je stroom meet gaat de zekering van het huis en van de met zeer zeker defect, maar dit gebeurt ook met een meter van 1000 Euro.

Verder hoe bedoel je niet gezekerd, kijk een goed naar het plaatje, hier staat bij de bussen van zowel stroom als bij weerstand/spanning, Fused, wat denk je dat dit betekent???
 
Het omcirkelde is geen min-teken.

Dit is een sinus-teken (V~) dit betekent wisselspanning.

Alle spanningen direct van de stator meet je met V wisselspanning.
Alle spanningen direct van de accu meet je met V gelijkspanning.

Het tekentje voor gelijkspanning is dat =tekentje waarvan het onderste streepje bestaat uit 3 korte streepjes..
 
Ik heb er zelf een paar van de Action meters, op diverse plaatsen en in de auto en die voldoen uitstekend voor het normale werk.
Op mijn hobby zolder heb ik een paar nauwkeurige meters, zoals Fluke, Unigor en zelfs een oude AVO van 1963
Belangrijk is goed leren meten en dan is een goedkoop metertje het beste omdat de beginneling wel eens een foute instelling kiest en de meter opblaast en de ingebouwde zekering niet altijd beschermd. (vraag me niet . . . .)
 
Hallo Hap,

zo te zien hebben we wat interesses gemeen oa het zendamateurisme.
Ik heb nog een aantal jaren mensen opgeleid, destijds waren alle examens nog in de jaarbeurshallen in Utrecht.
Zelf heb ik begin jaren 80 hier ook mijn examens gedaan alleen morse voor de B-licentie en de A-licentie was nog in het PTT-gebouw in Utrecht.
Verder werden hier ook de mondelinge examens afgenomen voor mensen die dat nodig hadden.

Inderdaad goed leren meten is belangrijk, om te weten wat je meet en hoe je het meet.
Al is meten in hoogfrequent wel een stukje ingewikkelder/anders dan een simpele multimeter bedienen en begrijpen.

Verder die AVO-meter die je laat zien heb ik vroeger ook nog gehad, dit was de enigste meter die met een hogere spanning de weerstandsmetingen deed en daardoor ook beter liet zien of je bijvoorbeeld water in een papierkabel had.

Vaak was dit niet te zien met een gewone multimeter.

Verder ben ik benieuwd hoe het verder gegaan is met @rob1970, Rob ben je nog iets verder in je zoektocht?
Zou in iedergeval de accu even heel goed opladen, dit lukt je niet met een druppellader omdat hier maar een paar mili Amperes uitkomt.
Een druppellader is ook niet geschikt om accu's te laden maar houdt loodaccu's enkel op spanning als je bijvoorbeeld de scooter in de wintermaanden niet gebruikt.

Om een lege loodaccu te laden heb je wat meer stroom nodig een gewone autolader is hier beter voor echter hier komt eigenlijk weer te veel stroom uit voor zo'n kleine scooter accu.

Meestal wordt geadviseerd 10 tot 20% van de capasiteit van de accu.
Dus heb je een accu van bijvoorbeeld 5Ah, laadt je die het best met een stroom van 0,5 to 1 Ampere.

Dus als je een gewone acculader voor een auto gebruikt, nooit de hele nacht laden maar een uurtje of 2 anders kookt de accu droog en is hij zowieso kapot.
Bovendien komt er bij het snelladen waterstofgas vrij, dus zorg ervoor dat je laadt in een goed geventileerde ruimte en pas op voor ontsteekbronnen.
 
Last edited:
Ja inderdaad Sparky we hebben de elektronica en zend hobby gemeen en ook de 4-takt motoren.

Om een lege accu of een Li-ion die niet meer wil laden of andere accu's toch nog te laden waar ik de laad spanning en stroom kan bepalen gebruik ik een Imax B6 LCD Screen RC Lipo/NiMh/Li-ion/LiFe Battery LiPro Balance Charger van de Ebay.
1187_snaps.jpg1189_snaps.jpg Voor nog geen 20 euro heb je een universele lader.

Als druppel lader voor de beide scooters gebruik ik laders van Optimate de 3 en 4 type waarvan de 4 waterdicht is.
1190_snaps.jpg
 
Ik heb mijn motor en scooter accu's altijd geladen met een Lab-voeding, regelbaar in spanning en stroom.
Loodaccu's heb ik ook al eens proberen te reannimeren door er een hoge spanning op te zetten maar dit is me nooit goed gelukt.
 
Het is niet een precisie meter maar dit is ook niet nodig voor dit soort werk.
Verder heeft deze meter een meetbereik tot 250 volt~ dus het meten op een standaard stopcontact moet geen probleem zijn.
Als je de meetdraden uiteraard in de positie hebt steken waarmee je stroom meet gaat de zekering van het huis en van de met zeer zeker defect, maar dit gebeurt ook met een meter van 1000 Euro.

Verder hoe bedoel je niet gezekerd, kijk een goed naar het plaatje, hier staat bij de bussen van zowel stroom als bij weerstand/spanning, Fused, wat denk je dat dit betekent???

Dat zijn de meters vanaf 20 euro ook niet (precisie meter) Er zit helemaal niets eens een veiligheids klasse op die meters. Er kan wel fused op staan? Maar zie jij waar hij is op afgezekerd? Je kan beter nog een meter kopen met veiligheids klasse II dan dat je met zo`n prul gaat werken.
Nou heeft hij hem misschien op dit moment nodig voor ze scooter. Straks wilt hij hem waarschijnlijk ook voor andere dingen gebruiken.

Raad je zeker aan om dit eens even te bekijken:
 
Back
Top