Start problemen Fosti Grande retro

sheppie

New Member
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen verstand heb van scooters. Ik heb me de afgelopen weken wel wat verdiept in de techniek en ben niet bang om dingen te leren en proberen zelf op te lossen.

Ik heb vorige week een 2dehands Fosti Grande Retro snor scooter gekocht met 6500km op de teller. Omdat de scooter 2dehands is weet ik verder niet wat het onderhoud is geweest. De verkoper vertelde mij wel dat hij niet lang geleden de kleppen heeft gesteld. De scooter leek lekker te lopen. Na een paar dagen merkte ik dat de scooter wat in begon te houden bij het geven van vol gas (niet ernstig maar je merkt het wel een beetje). Ik wilde de scooter sowieso wat harder laten rijden dus heb er een nieuwe cdi ingebouwd met 2 standen (25 km en onbegrensd). De laatste dagen heeft de scooter moeite met starten. Ik heb niet het idee dat het aan de accu ligt. De scooter ratelt wel maar slaat niet aan (met de kickstart lijkt het iets beter te gaan) als de scooter eenmaal loopt blijft ie niet goed stationair draaien en bij het gas geven begint ie te pruttelen en valt ie uit. Wanneer de scooter eenmaal aan het rijden is merk ik er verder niets aan. Rijd perfect totdat ik tegen de begrenzing aan zit (dan houd de scooter weer wat in). Als ik het gas wat terug draai dan merk ik er niets aan. Ook wanneer ik bij een stoplicht sta dan valt ie weleens uit. Soms start ie direct weer en soms moet ik veel moeite doen om hem weer aan de praat te krijgen. Ik heb de luchtfilter nagekeken. Deze ziet er niet vies uit. Kan het zoiets simpels zijn als de bougie of is dat te mooi om waar te zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou beginnen met het schoonmaken van je carburateur, helpt dit niet toch ook maar even de kleppen controleren of de vorige eigenaar dit wel goed heeft gedaan.
 
Ja dit valt heel erg mee. Als je weet dat linksom draaien los is en rechtsom vast moet het wel lukken. Is bij vrijwel elke scooter hetzelfde dus er zijn meer dan genoeg videos.
Post automatically merged:

en let er goed op dat je de bouten van de vlotterbak niet stript, dus goed duwen als je ze losdraait. Die dingen kunnen verdomd vast zitten en als je die sloopt kan je het hele ding weggooien
 
Ik heb inmiddels wat filmpjes op YouTube gekeken. Kan ik een spuitbus remreiniger gebruiker voor het schoonmaken? Of is dit absoluut niet aan te raden? Ik wil er vanavond mee gaan klooien weet alleen niet waar ik zo snel cabrateur reiniger vandaan moet halen.
 
Ik heb de carburateur los gekregen. Bij de allerlaatste schroef heb ik de schroef dol gedraaid :-(. Kan ik hier nog wat mee of moet ik een nieuwe carburateur kopen?
 
Was er al bang voor. Wel jammer dat het precies bij de laatste schroef gebeurd haha. Als een nieuwe carburateur mijn problemen oplost ben ik al blij.
 
nee, je hoeft er niks mee te doen. Wat je wel kunt doen is nu alvast de schroeven van de vlotterbak losmaken en er een beetje vet tussen doen. Dan rot hij wat moeilijker vast
 
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen verstand heb van scooters. Ik heb me de afgelopen weken wel wat verdiept in de techniek en ben niet bang om dingen te leren en proberen zelf op te lossen.

Ik heb vorige week een 2dehands Fosti Grande Retro snor scooter gekocht met 6500km op de teller. Omdat de scooter 2dehands is weet ik verder niet wat het onderhoud is geweest. De verkoper vertelde mij wel dat hij niet lang geleden de kleppen heeft gesteld. De scooter leek lekker te lopen. Na een paar dagen merkte ik dat de scooter wat in begon te houden bij het geven van vol gas (niet ernstig maar je merkt het wel een beetje). Ik wilde de scooter sowieso wat harder laten rijden dus heb er een nieuwe cdi ingebouwd met 2 standen (25 km en onbegrensd). De laatste dagen heeft de scooter moeite met starten. Ik heb niet het idee dat het aan de accu ligt. De scooter ratelt wel maar slaat niet aan (met de kickstart lijkt het iets beter te gaan) als de scooter eenmaal loopt blijft ie niet goed stationair draaien en bij het gas geven begint ie te pruttelen en valt ie uit. Wanneer de scooter eenmaal aan het rijden is merk ik er verder niets aan. Rijd perfect totdat ik tegen de begrenzing aan zit (dan houd de scooter weer wat in). Als ik het gas wat terug draai dan merk ik er niets aan. Ook wanneer ik bij een stoplicht sta dan valt ie weleens uit. Soms start ie direct weer en soms moet ik veel moeite doen om hem weer aan de praat te krijgen. Ik heb de luchtfilter nagekeken. Deze ziet er niet vies uit. Kan het zoiets simpels zijn als de bougie of is dat te mooi om waar te zijn? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Nou laten we zeggen dat ik heb in het verleden tot zeer recentelijk steeds meer in de gaten krijg hoe alles werkt, dus mijn idee is het volgende, tank ten eerste ALTIJD de E5 benzine (de vroegere SUPER, die is wel ietje duurder maar het loont, heeft te maken met de bijvoeging van bio-ethanol, hoe lager het getal dus E5 i.p.v. E10 des te minder bio-ethanol, houd in 5% of 10% toevoeging), dat is de betere brandstof voor alle scooters (ook al moet je hem mengen met olie zoals bij 2tackt motor), ten 2e ik zou zelf niet zo gauw gaan prutsen aan de carburateur, want daar komt (meestal) niets aan, hooguit dat ooit eens een keer de gaskabel kapot gaat, ten 3e slangetjes aan de de carburateur die moet wel zo af en toe vervangen worden, (deze drogen vaak uit om dat ze dicht op het motorblok zitten en die wordt warm tot heet). Met name de vacuümslang (die is verantwoordelijk voor het membraan brandstofpompje)
Het zou zo maar kunnen dat daar een lek inzit, d.m.v. uitdroging kan er een klein scheurtje in komen (vaak net op het randje van het pijpje op het inlaat spruitstuk van het motorblok), want geen brandstof aanvoer of onregelmatig aanvoer dan loopt de motor niet of hij hapert.
Op het inlaat spruitstuk zit een klein pijpje, die zorgt voor het vacuüm, het slangetje is een dunner slangetje dan de benzine slang.
Als die is vervangen of het lek is eruit geknipt dan loopt de motor vaak ineens weer als een zonnetje.
Overigens het starten kan men in 2e splitsen.
1] de motor draait niet bij het indrukken van de startbutton (accu is kapot, zwak of gewoon leeg of de startmotor bendix is stuk of zit vast) in dat geval, probeer een aantal keren de kickstarter.
2] de motor gaat gewoon op goed tempo rond maar deze slaat niet aan (geen brandstof of een slechte mix van lucht en brandstof, kan te veel lucht of te weinig lucht zijn), of geen vonk (kapotte bougie, geen signaal naar de bougie, kapotte cdi, lek vacuümslang en vroeger kon de ontsteking weleens niet op tijd staan)
Punt van aandacht is: stel uw stalen ros staat al tijdje op stal, dan kan het zijn (al na aantal dagen, bij oudere scooters, of scooters met al wat km op de teller), dat deze slecht start, dat wil zeggen dat de startmotor wel zijn werk doet (hij gooit op goede snelheid de motor rond), maar de motor springt niet aan, of deze slaat aan, maar dan heel even.
Dan is vaak de vlotterkamer leeg of bijna leeg en had ie nog net genoeg voor een aantal tellen aan te springen.
Wat je kan doen, MAAR daar moet u HEEL voorzichtig mee zijn, als u een compressor heeft op de gesloten benzinedop in het piepkleine ontluchtingsgaatje, met de luchtpistool HEEL voorzichtig lucht met kleine scheutje inblazen terwijl u de scooter start.
Hoe gaat u te werk:
1] Haal de buddyseat van het slot en klap deze open
2] Zet de linker handel in de handrem stand, u weet wel dat kleine schuifje naar de handel toe halen zodat deze de rem blockeerd.
3] Zet 'm op contact dan gaat, (als het goed is), het remlicht branden, brand het remlicht niet dan 1] kan het remlicht stuk zijn of 2] de remlichtschakelaar in het handvat is defect, dan moet u de kant van het gas in geknepen houden of 3] het handrem schuifje haalt het net niet om het remlicht te laten branden in dat geval moet u hulp halen om de rem in geknepen te houden, heeft u geen hulp, dan u doe er een touwtje of elastiekje of stukje tape om het handvat en de handel heen zodat het mogelijk is de startmotor aanslaat.
4] Neem het luchtpistool en hou deze voor het gaatje en blaas er voorzichtig een klein stootje lucht in.
5] druk op de start button en ondertussen herhaal met regelmaat stap 4, maar doe het voorzichtig want teveel druk dan blaas je de tank of het membraan op en dan bent u verder van huis.

Heel verhaal, maar dat is wat het is, sorry voor de mogelijke spelling fouten.
Hopelijk zijn uw problemen als sneeuw voor de zon snel verdwenen, anders hoor ik het wel.
Mijn naam Peter-Post hobbyist en toer veel op m'n Fosti Grande Retro, heb er veel plezier aan, de teller staat dan ook al bijna op 30.000 km, maar kom ook net als u allen regelmatig de problemen tegen en dan stopt soms het beesie ermee of er gaat wat stuk door val partij of slijtage.
Zo heb ik gaande weg veel opgestoken wat de problemen zijn en hoe je ze vervolgens oplossen kunt.
Nog even een gouden tip: ik ben wel eens zo lang aan één stuk, Nederland aan het doorkruisen, dat ik vergeet te tanken en dan sta je daar (meestal in de middle of nowhere en nergens in de verste verte geen tankstation) dit is me al aantal keer overkomen, ik heb nu een klein plastic drinkflesje van 33 cl waar ooit sinaasappelsap in zat, gevuld met E5 benzine en nu nekt me dat nooit meer en nu kan ik wel tot de volgende tankstation komen, gewoon een tipje ps, neem voor jezelf ook altijd water mee want je weet maar nooit.
Ik wens u veel plezier met scooteren en succes!
 
Ik heb de carburateur los gekregen. Bij de allerlaatste schroef heb ik de schroef dol gedraaid :-(. Kan ik hier nog wat mee of moet ik een nieuwe carburateur kopen?
Het is niet altijd zo dat je een nieuwe moet kopen. Als de schroef draad kapot is van de carb wel, is de kop van de schroef kapot kun je hem er met een tangetje uit draaien als je geluk hebt.
 
Het is niet altijd zo dat je een nieuwe moet kopen. Als de schroef draad kapot is van de carb wel, is de kop van de schroef kapot kun je hem er met een tangetje uit draaien als je geluk hebt.
Heb ik geprobeerd. Krijg echt geen grip op de schroef. Heb inmiddels een nieuwe carb gekocht. Deze ga ik vanavond installeren. Ik hoop dat dan alles weer werkt.
Post automatically merged:

Nou laten we zeggen dat ik heb in het verleden tot zeer recentelijk steeds meer in de gaten krijg hoe alles werkt, dus mijn idee is het volgende, tank ten eerste ALTIJD de E5 benzine (de vroegere SUPER, die is wel ietje duurder maar het loont, heeft te maken met de bijvoeging van bio-ethanol, hoe lager het getal dus E5 i.p.v. E10 des te minder bio-ethanol, houd in 5% of 10% toevoeging), dat is de betere brandstof voor alle scooters (ook al moet je hem mengen met olie zoals bij 2tackt motor), ten 2e ik zou zelf niet zo gauw gaan prutsen aan de carburateur, want daar komt (meestal) niets aan, hooguit dat ooit eens een keer de gaskabel kapot gaat, ten 3e slangetjes aan de de carburateur die moet wel zo af en toe vervangen worden, (deze drogen vaak uit om dat ze dicht op het motorblok zitten en die wordt warm tot heet). Met name de vacuümslang (die is verantwoordelijk voor het membraan brandstofpompje)
Het zou zo maar kunnen dat daar een lek inzit, d.m.v. uitdroging kan er een klein scheurtje in komen (vaak net op het randje van het pijpje op het inlaat spruitstuk van het motorblok), want geen brandstof aanvoer of onregelmatig aanvoer dan loopt de motor niet of hij hapert.
Op het inlaat spruitstuk zit een klein pijpje, die zorgt voor het vacuüm, het slangetje is een dunner slangetje dan de benzine slang.
Als die is vervangen of het lek is eruit geknipt dan loopt de motor vaak ineens weer als een zonnetje.
Overigens het starten kan men in 2e splitsen.
1] de motor draait niet bij het indrukken van de startbutton (accu is kapot, zwak of gewoon leeg of de startmotor bendix is stuk of zit vast) in dat geval, probeer een aantal keren de kickstarter.
2] de motor gaat gewoon op goed tempo rond maar deze slaat niet aan (geen brandstof of een slechte mix van lucht en brandstof, kan te veel lucht of te weinig lucht zijn), of geen vonk (kapotte bougie, geen signaal naar de bougie, kapotte cdi, lek vacuümslang en vroeger kon de ontsteking weleens niet op tijd staan)
Punt van aandacht is: stel uw stalen ros staat al tijdje op stal, dan kan het zijn (al na aantal dagen, bij oudere scooters, of scooters met al wat km op de teller), dat deze slecht start, dat wil zeggen dat de startmotor wel zijn werk doet (hij gooit op goede snelheid de motor rond), maar de motor springt niet aan, of deze slaat aan, maar dan heel even.
Dan is vaak de vlotterkamer leeg of bijna leeg en had ie nog net genoeg voor een aantal tellen aan te springen.
Wat je kan doen, MAAR daar moet u HEEL voorzichtig mee zijn, als u een compressor heeft op de gesloten benzinedop in het piepkleine ontluchtingsgaatje, met de luchtpistool HEEL voorzichtig lucht met kleine scheutje inblazen terwijl u de scooter start.
Hoe gaat u te werk:
1] Haal de buddyseat van het slot en klap deze open
2] Zet de linker handel in de handrem stand, u weet wel dat kleine schuifje naar de handel toe halen zodat deze de rem blockeerd.
3] Zet 'm op contact dan gaat, (als het goed is), het remlicht branden, brand het remlicht niet dan 1] kan het remlicht stuk zijn of 2] de remlichtschakelaar in het handvat is defect, dan moet u de kant van het gas in geknepen houden of 3] het handrem schuifje haalt het net niet om het remlicht te laten branden in dat geval moet u hulp halen om de rem in geknepen te houden, heeft u geen hulp, dan u doe er een touwtje of elastiekje of stukje tape om het handvat en de handel heen zodat het mogelijk is de startmotor aanslaat.
4] Neem het luchtpistool en hou deze voor het gaatje en blaas er voorzichtig een klein stootje lucht in.
5] druk op de start button en ondertussen herhaal met regelmaat stap 4, maar doe het voorzichtig want teveel druk dan blaas je de tank of het membraan op en dan bent u verder van huis.

Heel verhaal, maar dat is wat het is, sorry voor de mogelijke spelling fouten.
Hopelijk zijn uw problemen als sneeuw voor de zon snel verdwenen, anders hoor ik het wel.
Mijn naam Peter-Post hobbyist en toer veel op m'n Fosti Grande Retro, heb er veel plezier aan, de teller staat dan ook al bijna op 30.000 km, maar kom ook net als u allen regelmatig de problemen tegen en dan stopt soms het beesie ermee of er gaat wat stuk door val partij of slijtage.
Zo heb ik gaande weg veel opgestoken wat de problemen zijn en hoe je ze vervolgens oplossen kunt.
Nog even een gouden tip: ik ben wel eens zo lang aan één stuk, Nederland aan het doorkruisen, dat ik vergeet te tanken en dan sta je daar (meestal in de middle of nowhere en nergens in de verste verte geen tankstation) dit is me al aantal keer overkomen, ik heb nu een klein plastic drinkflesje van 33 cl waar ooit sinaasappelsap in zat, gevuld met E5 benzine en nu nekt me dat nooit meer en nu kan ik wel tot de volgende tankstation komen, gewoon een tipje ps, neem voor jezelf ook altijd water mee want je weet maar nooit.
Ik wens u veel plezier met scooteren en succes!
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga vanavond de nieuwe carb installeren (deze had ik immers al besteld). Mocht het probleem niet verholpen zijn dan ga ik verder kijken.
 
Wat je eventueel ook kan proberen is de schroef kop kapot boren en misschien een klein stukje van de schroefdraad tot die loskomt. Zo heb ik wel eens een rem vloeistof reservoir opengekregen. Heb je in ieder geval een reserve.
 
Back
Top