Start heel slecht en nu helemaal niet meer

PieterBTCriva

New Member
Goedemiddag,

Ik heb een btc Riva uit 2013 4takt.
Ik heb mijn krukas vervangen omdat een lager kapot was.
Hele blok weer in elkaar gezet en nu startte hij een stukje slechter (elektrisch en kickstart), maar als hij eenmaal aanstond liep hij als een zonnetje, behalve dat maximum snelheid net wat lager was.
Nu begon steeds slechter te starten soms pas na 3 minuten (bij kickstart ging hij vaker aan) maar vanochtend startte hij helemaal niet meer.

Wat ik heb gecheckt:
-Vonk
-Compressie (Nieuwe zuiger)
-Benzine toevoer
-Sproeiertjes doorgespoten en paar hoger, paar lager geen verschil
-Elektrische choke losgemaakt en getest aan accu, werkt.
-Timing klopt
-Geen vuile lucht

Wat kan het probleem zijn? Ik ben ten einde raad
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de slotspeling van de veren opgemeten in de oude cilinder ? En dat je vinger eraf geblazen wordt is geen graad meter , een tuinslang hou je ook niet dicht met 3 bar . Maar dit is voor een motor echt te weinig , ook de sloten van de veren 120gr verdraaid gemonteerd
 
Heb je de slotspeling van de veren opgemeten in de oude cilinder ? En dat je vinger eraf geblazen wordt is geen graad meter , een tuinslang hou je ook niet dicht met 3 bar . Maar dit is voor een motor echt te weinig , ook de sloten van de veren 120gr verdraaid gemonteerd
Nee heb de speling niet gecontroleerd, ik heb een compressiemeter besteld die komt over 2 weken aan dan laat ik het weten!
 
Het duurde wat langer voordat de meter er was en ik meet een lage compressie, maar 2 bar.
Dit moet dus het probleem zijn.
Weet iemand wat het probleem dan kan zijn?
Wat ik heb gedaan is zuiger inclusief veren vervangen en de cilinder is mooi glad. (Denk misschien dat de zuiger en zuigerveren nog prima waren)
 
Wel de goede zuiger besteld?
Ja, hier een foto van de oude zuiger, ziet er volgens mij prima uit maar had die dus vervangen voor dezelfde alleen dan nieuw

Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor lage compressie?
Want na vervanging zuiger nog steeds lage compressie
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2023-12-18 at 11.53.04_d06b1c5a.jpg
    WhatsApp Image 2023-12-18 at 11.53.04_d06b1c5a.jpg
    144.4 KB · Views: 8
Je zou eens een lektest kunnen doen , voor dat doel heb ik van een bougie , het porselein er uit geslagen , en hier een luchtslang nippel in gesoldeerd . Ook kun je voor dit doel , er een auto ventiel op knutselen , als je geen compressor hebt.
Zet nu de motor op compressie slag , zodat de kleppen dicht zitten , en blokkeer het vliegwiel , zodat het niet kan draaien.
Laat nu een klein beetje lucht in de cilinder via het ventiel / nippel . Als je lekkende zuigerveren hebt , hoor je hem nu blazen in het carter , en lekke kleppen via het betreffende kanaal. Heb je geen compressor kun je dit met een banden pomp doen , je hoeft niet erg veel druk te hebben , 2 bar zou al ruim voldoende zijn . Bij Action hebben ze een fietspomp met een metertje erop , ik heb bij mijn compressor een drukregelaar ertussen zitten. Wil of kun je dit niet doen , zou je weer de cilinder moeten demonteren , slotspeling meten in cilinder / of cilinder laten meten op slijtage , in de kop de verbrandings ruimte moeten vullen met benz , om een lekkende klep uit te sluiten.
 
Back
Top