stage6 RT cilinder

Status
Not open for further replies.
Een carburateurdoorgang is rond, en je moet het oppervlak bekijken en niet de diameter.

formule: 2*pi*r= oppervlak:

19mm: 2*pi*9.5= 59.7mm doorlaatoppervlak
28mm: 2*pi*14= 88mm doorlaatoppervlak
(88-59.7)/88*100=47.4% groter inlaatoppervlak.
Wat jij berekend is de omtrek van de doorlaat.
De formule voor het oppervlak is pi*r^2.
Dus dan kom je op:
19mm: pi*9,5^2=284mm^2
28mm: pi*14^2=616mm^2
De doorlaat van een 28mm is dus 117% groter dan de doorlaat van een 19mm.
 
Klopt niet helemaal wat je zegt, de bierkoerier had een 24mm Mikuni carb. Sander heeft toendertijd wel ruim 23pk met een bijna standaard speed04 gehaald, maar dat ging om een de allereerste serie van de speed04 die veel beter is dan de huidige. De huidige speed04 cilinders doen standaard uit de doos 21/22pk met een 28mm carb en een 19/20pk met een 19mm carb. We hebben dat ding van sander nog eens nagemeten en dat is eigenlijk gewoon een T-cilinder. Daar komt nog eens bij dat het met een 28mm is idd en met een FKT uitlaat ontworpen op DIE cilinder, dat is dus absoluut niet te vergelijken.

Dit is trouwens waarom ik altijd huiverig ben over scores, mensen trekken te snel conclusies (niet perse naar jou toe Berre). Wat ik al zei, pak een team-uitlaat (of een uitlaat ontworpen op deze cilinder), een 28mm carb en ik weet zeker dat je standaard uit de doos ook over de 21pk komt. Helaas moeten we het voorlopig doen met de R1400 uitlaat die gewoon niet het uiterste uit de cilinder haalt.

En waarom zou je geen zin hebben om 150e aan tuning erin te stoppen, dat is wat iedereen met een speed ook doet hoor. tegenwoordig rijdt niemand meer met een stock cilinder, alles gaat naar XSH/Twins/EPC/FMT noem maar op. Daarnaast moet je ook kijken wat je krijgt voor je geld. Vraag of malossi bij je speed04 3 verschillende flenzen wil CNC-en, de gehele kop wil CNC-en ipv gieten...geloof me dat een speed-cilinder je dan waarschijnlijk 500e gaat kosten ;)

Oh ik dacht altijd dat de "bierkoerier" icm 19mm reed. Wat betreft het vermogen zo uit de doos, het zal met een 28mm + betere uitlaat vast wel lekker scoren. Sowieso zal het tot nu toe behaalde vermogen me niet heel veel uitmaken. Na een bewerking kan er altijd nog wat leuks uitkomen.

Wat betreft die prijzen, stage 6 wilde imo spullen op de markt brengen die kwalitatief goed zijn, maar lager dan de welbekende malossi woekerprijzen. Met deze cil ( die in de R/T klasse gebruikt gaat worden ) laten ze juist het omgekeerde zien. De stage 6 cup is nog steeds een opstapklasse, of dat nou de R/T klasse is of de basic. Het moet nou eenmaal betaalbaar blijven, en daar lijkt het nu steeds minder op
Van de open70 klasse, weet iedereen gewoon dat het een dure grap is, maar dat is ook geen opstapklasse.
Waar ik op doel; een cil van 370 pleuro + tuningskosten maakt voor mij ruim 500 eutjes.. dit tegenover een racing cil van 180 + tuningskosten maakt 330 euries. Zoals jij ook weet, is racen niet goedkoop, en al zeker niet als fulltime student ;) 200 euro is voor mij gewoon aardig wat geld.

Je zag in de stage 6 klasse ook veel meer particulieren racen dan in de open70. Dit geeft al aan, dat de grote teams toch voor het grote werk gaan, en dus meer te besteden hebben. De andere jongens uit de stage 6 klasse die het geld voor racen, via een bijbaan en wat kleine sponsoring bijelkaar hebben zie ik ook niet snel een cil van 370 kopen en dan nog bewerken.
Ze hadden de cil naar mijn weten beter rond de 250 a 275 kunnen prijzen. Zo concurreer je ook nog is beter met malossi. En het is voor de racers die het wat minder ruim hebben ook veel interessanter.
 
Waar ik op doel; een cil van 370 pleuro + tuningskosten maakt voor mij ruim 500 eutjes.. dit tegenover een racing cil van 180 + tuningskosten maakt 330 euries. Zoals jij ook weet, is racen niet goedkoop, en al zeker niet als fulltime student ;) 200 euro is voor mij gewoon aardig wat geld.

QUOTE]

Zo mag je het wel niet tellen vind ik.

een getunde s6 racing ( 180 + 150 ong ? = 320 ) zal met een 19mm enz volgens mij niet veel meer scoren dan 18 pk lijkt me.
En aangezien deze cilinder dat gewoon uit de doos scoort moet je hem dus met een getunde racing vergelijken lijkt me, en moet je niet de extra kosten om deze ook nog eens te tunen erbij rekenen. neem hier nog eens bij dat als je je racing kapot maakt, je alles nieuw kan kopen, en bij deze gewoon de cilider zelf, en dat was "maar" iets van een 150€ dacht ik.
 
Ja, het kan dan wel leuk een aardig aangepast zijn maar er zijn dan nog zat mensen die er niet zoveel vermogen ( zelf ) uit kunnen persen. :#
 
Je zag in de stage 6 klasse ook veel meer particulieren racen dan in de open70. Dit geeft al aan, dat de grote teams toch voor het grote werk gaan, en dus meer te besteden hebben. De andere jongens uit de stage 6 klasse die het geld voor racen, via een bijbaan en wat kleine sponsoring bijelkaar hebben zie ik ook niet snel een cil van 370 kopen en dan nog bewerken.
Ze hadden de cil naar mijn weten beter rond de 250 a 275 kunnen prijzen. Zo concurreer je ook nog is beter met malossi. En het is voor de racers die het wat minder ruim hebben ook veel interessanter.

Er wordt hier gedaan alsof de open70 zo ontzettend duur is, maar ook ik was tot voor kort een "arme" student.
De open70 is voor een student goed te doen, het is maar net hoe gek je het zelf wil maken.
En met een beetje zorg voor je onderdelen blijven de uitgaven behoorlijk beperkt.
Zo heb ik b.v. het complete afgelopen seizoen met maar 1 zuiger gereden.

Daarnaast is de R/T cup net weer een stapje hoger dan de basic, dus die €190,- extra voor de cilinder is dus niet zo bijzonder (de rest blijft namelijk bruikbaar als je overstapt vanuit de basic).
 
Waar ik op doel; een cil van 370 pleuro + tuningskosten maakt voor mij ruim 500 eutjes.. dit tegenover een racing cil van 180 + tuningskosten maakt 330 euries. Zoals jij ook weet, is racen niet goedkoop, en al zeker niet als fulltime student ;) 200 euro is voor mij gewoon aardig wat geld.

QUOTE]

Zo mag je het wel niet tellen vind ik.

een getunde s6 racing ( 180 + 150 ong ? = 320 ) zal met een 19mm enz volgens mij niet veel meer scoren dan 18 pk lijkt me.
En aangezien deze cilinder dat gewoon uit de doos scoort moet je hem dus met een getunde racing vergelijken lijkt me, en moet je niet de extra kosten om deze ook nog eens te tunen erbij rekenen. neem hier nog eens bij dat als je je racing kapot maakt, je alles nieuw kan kopen, en bij deze gewoon de cilider zelf, en dat was "maar" iets van een 150€ dacht ik.

Het gaat me zoals ik al eerder aangaf niet zozeer om die pk's! Al scoort die R/T cilinder 5000000 pk's en 130930409 nm koppel... je moet je ook niet blind staren op die pk's. Gaat mij voornamelijk om de prijs van de cilinder. En wat jij "maar" 150 euro vind, daar kijk ik toch heel anders tegen aan :)
het is ook niet me bedoeling om de nieuwe cil af te kraken, geef alleen aan dat ik het gewoonweg te duur vind.

en icm 19mm + een net getuned blokkie haal je wel degelijk meer dan 18 pk
 
Idd, is wel leuk en aardig. Maar ik laat dan toch echt liever me cilinder opnieuw sealen voor 30 euro meer, en opnieuw afwerken. Hoef je hem iig niet opnieuw te laten tunen. Stel dat je cilinder toch al een kutvermogen gaf met die manier van bewerken, tsja dan is het wel makkelijk idd.
 
Is er inmiddels al een grafiekje van de standaart R/T cilinder ? Zo ja, is het dan mischien leuk om een grafiek van een "getuned" Stage6 Racing blok over de lijn van de R/T cilinder te leggen , zodat je een beetje kunt vergelijken wat een standaart R/T al in huis heeft tegenover een "oud" blok ?
 
Is er inmiddels al een grafiekje van de standaart R/T cilinder ? Zo ja, is het dan mischien leuk om een grafiek van een "getuned" Stage6 Racing blok over de lijn van de R/T cilinder te leggen , zodat je een beetje kunt vergelijken wat een standaart R/T al in huis heeft tegenover een "oud" blok ?


De scores zijn inmiddels al vrijgegeven, grafiekje is te zien op het filmpje een paar pagina's terug. Kan hier wel een grafiekje neerzetten, maar daar zie ik de toegevoegde waarde niet echt van aangezien het om 2 totaal verschillende cilinders gaat en je niet echt een eerlijk vergelijk krijgt omdat elk blok weer anders is.
 
Ok hier een grafiekje van een geblokkeerde meting, tandriemset is kapot dus gemeten met GEBLOKKEERDE VARIO. Ik weet dat dit niet de ideale manier is, maar soms kan het even niet anders. De powerband is iets ronder gevormd dan met een goede geblokkeerde meting maar zo heb je iig een idee/indicatie. Het bruikbare gedeelte ligt tussen de 13.300 en de 14.100 iig, 800 toeren met een speling van ca. 0,5pk.

De verschillende grafieken die je ziet zijn behaald met 'wat veranderingen' aan diverse onderdelen maar de cilinder zelf is NIET GETUNED met als eindresultaat 17,3 geblokkeerd wat neerkwam op 18,9 @ rollen met een AF ratio van 12.0 (wat dus nog erg rijk is) met 19mm carb uiteraard.

forumgrafiek.JPG

Ok....jullie weten nu allemaal wat de cilinder standaard uit de doos doet, je hebt een grafiekje en een filmpje, en nu is het dus klaar :+
 
ik mis wat gegevens op het grafiekje :*

nou ,iedereen weer blij ?

maar uh , hoeveel cilinders heb je nou eigenlijk dan?
 
33uv2om.jpg

1zbx4y.jpg


Eerste twee cilinder is al geboren:+
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top